Basisopleiding palliatieve zorg.

Hier is plaats voor discussie of vragen over palliatieve zorgen.

Utopia
Lid geworden op: 03 dec 2003, 19:55
Locatie: Vlaamse Ardennen

14 mei 2004, 19:33

Voor het ogenblik volg ik een cursus basisopleiding palliatieve zorg. Dit is zowel voor professionele zorgverleners als voor vrijwilligers. Na één dag cursus heb ik nog niet zoveel bijgeleerd alleen dat elke zieke , palliatief of niet , het recht heeft om op de meest comfortale wijze verzorgd te worden en dat hij steeds moet beschouwd worden als een geheel , een mens van vlees en bloed , met zijn heden , zijn toekomst en zijn verleden.

zonneke
Lid geworden op: 21 feb 2004, 16:43
Locatie: Antwerpen

14 mei 2004, 20:44

Utopia,

veel moed, veel succes in je opleiding, en een dikke proficiat voor wat je doet!!

heb contact gehad met een vrijwilligster in de palliatieve zorg bij de laatste dagen van een naaste - zij was geweldig!
ik denk dat het vrij zwaar is - niet alleen moreel, maar ook, het altijd klaar staan als echtgenote of naaste je nodige heeft.
Ik moet zeggen, zij was gebeld, zij is gekomen, zij zag wanneer het laatste moment van afscheid er aankwam, en dank zij haar waren echtgenote en alle kinderen aanwezig bij dit laatste afscheid.
Prachtig!Afbeelding
Vriendschap zet alles in beweging


://blog.seniorennet.be/zonnekesblog1
tot/met zonnekesblog5/

free1
Lid geworden op: 09 mar 2004, 14:37
Locatie: veldegem

14 mei 2004, 21:32

ik heb die cursus ook gevolgd als vrijwilliger, ik heb dat gevolgd in izegem in het jaar 2000. in onze groep zaten thuisverplegers(sters) dokter- ziekenhuisverplegers(sters) en vrijwilligers, ikzelf vond het wel leerrijk.in 2001 heb ik de Follow-Up cursus gevolgd,dit alles in izegem in "de harp"
biebke

06 feb 2005, 19:59

Palliatieve zorg is:
alles wat nog dient gedaan te worden,
als men denkt dat er niets meer kan gedaan worden!!!!
Gast

06 aug 2005, 19:09

   
Laatst gewijzigd door Gast op 18 nov 2007, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

redpoppy
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 23 sep 2004, 09:15
Locatie: tussen Rupel en Schelde

06 aug 2005, 20:10

Het belangrijkste doel van de palliatieve zorg is de kwaliteit van het resterende leven van patiënten met een levensbedreigende ziekte en hun nabestaanden te waarborgen en te optimaliseren. In België is pallatieve zorg mogelijk in vier formules: palliatieve thuiszorg, palliatieve dagcentra, de palliatieve zorgvoorziening in de ziekenhuizen en - in de toekomst - de palliatieve begeleiding in rust- en verzorgingstehuizen.
Luister naar ieders kritiek ,maar behoud uw eigen oordeel (Hamlet)

I :heart: Seniorennet

ines
Lid geworden op: 21 feb 2005, 20:16
Locatie: WAREGEM

09 aug 2005, 22:49

Utopia,veel moed en sterkte en tracht die moed en sterkte ook door te geven aan de mensen die U zult begeleiden!
Groetjes,ines.

Utopia
Lid geworden op: 03 dec 2003, 19:55
Locatie: Vlaamse Ardennen

10 aug 2005, 18:34

Het is totaal zinloos om een bejaarde demente man van 93 jaar met een zware trombose en longontsteking terug op de been te helpen met intensieve zorgen zoals infuus, antibiotica kiné enz...Zo een man laat je waardig sterven , de behandeling is erop gericht de symptomen te behandelen: bij pijn, koorts, onrust, braken enz. krijgt hij de nodige medicatie toegediend zodanig dat hij comfortabel naar zijn levenseinde toegaat. Voor de familie is het ook heel wat aangenamer als hun familielid rustig is en geen pijn heeft. En dat is wat palliatieve zorg inhoud.
Gast

10 aug 2005, 21:57

   
Laatst gewijzigd door Gast op 18 nov 2007, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

11 aug 2005, 22:45

Niet echt. Mantelzorg is de hulp aan senioren die niet zo zelfredzaam meer zijn maar thuis kunnen blijven wonen dank zij hulp van familie en/of buren.
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

Utopia
Lid geworden op: 03 dec 2003, 19:55
Locatie: Vlaamse Ardennen

12 aug 2005, 18:14

We houden inderdaad ook rekening met de familie en deze krijgt zonodig ook begeleiding door een psycholoog. Na de begrafenis wordt ook nog eens contact genomen met de familie. Uit al deze ervaringen kunnen we leren wat er beter kon ( en wat goed was).
Het is verrassend te ervaren hoe emotioneel een weerzien kan zijn op bv. een begrafenis van een zieke die we begeleid hebben. Het geeft een zekere voldoening aan de zorgverstrekker als de familie positief reageert op onze aanwezigheid.

rolija
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41

12 aug 2005, 19:15

Hallo,

Jammer genoeg ben ik nu rechtstreeks in contact met palliatieve thuiszorg. Mijn Schoonbroer heeft er voor gekozen. Ik ga dagelijks op bezoek bij hem en moet zeggen er is nog VEEL werk aan de winkel voor alles vlot te laten verlopen. Zo komt de Huisdokter dagelijks langs, wat te denken van de woorden van de dokter IK KOM DAGELIJKS LANGS WANT U TREKT NU DOCH ALLES WEER VAN DE ZIEKENKAS.......
Op die week is men 3 maal langs geweest met een nieuw toestel voor de zuurstof !!
Bij het ontslag uit het ziekenhuis hing men zorgen dat alles geregeld was voor thuis, bij thuiskomst van de patiënt was er GEEN zuurstof men had het vergeten doorgeven vanuit het ziekenhuis. Opnieuw gebeld naar het ziekenhuis, men hing alles zo snel mogelijk regelen moest de patiënt in ademnood komen BEL MAAR DE 100........Na een uur of 4 stonden er plots twee verschillende firma's met de zuurstof.

Rolija

Utopia
Lid geworden op: 03 dec 2003, 19:55
Locatie: Vlaamse Ardennen

12 aug 2005, 19:38

Er loopt inderdaad nog veel mank, vooral als een terminale zieke naar huis gaat. Er dienen duidelijke afspraken gemaakt te worden en...het moet snel gaan. Ik kan enkel spreken ( schrijven) over mijn persoonlijke ervaringen in het ziekenhuis. Daar is alles voorhanden , zuurstof, verbandstoffen , medicatie, speciale matrassen , tilliften enz. De behandelende arts komt dagelijks langs en kan telefonisch om raad gevraagd worden. Dit alles lijkt me niet zo eenvoudig als je thuis snel vanalles nodig hebt. Zou er geen betere samenwerking kunnen zijn met het ziekenhuis en de thuiszorg?
Wat in het ziekenhuis niet zo goed verloopt is aan de wens van de terminale zieke voldoen als hij graag iets lust : een spiegeleitje, mosselen of andere doodsimpele dingen die je thuis kan klaarmaken maar niet in een ziekenhuis.
Wanneer een ziekenhuis over een palliatieve afdeling beschikt zijn ook die problemen oplosbaar maar hoeveel ziekenhuizen hebben zo een dienst?

rafan
Lid geworden op: 19 aug 2005, 22:13

19 aug 2005, 22:39

Boon schreef:
biebke schreef:Palliatieve zorg is:
alles wat nog dient gedaan te worden,
als men denkt dat er niets meer kan gedaan worden!!!!
Biebke,

Je opmerking hierboven is een goed begin, maar voor mij toch nog wat wazig...

Het dringt nog steeds niet tot me door was "palliatieve" zorg precies is/inhoudt.
Kan iemand dat eens in 't kort definiëren ?

Afbeelding Gast
 
Hallo Gast,
Om palliatieve zorgen goed toe te passen,is het natuurlijk beter als jij een training kon meemaken. Mijn echtgenote en ik hebben het zonder training
gedurende 2 maanden gedaan,en met een redelijk succes. Men moet goed
kunnen luisteren,afstandig zijn om zichzelf te beschermen,en toch liefdevol bekommerd zijn. Men mag zeker niet betuttelend optreden,het is tenslotte meestal een volwassen persoon die men voor zich heeft. Men mag zich ook niet voor alles en nog wat laten gebruiken.
In ons geval ging het prima tot bijna op het einde,dan werd de persoon in kwestie opstandig en voor ons onhandelbaar,zodat wij haar toch de laatste veertien dagen hebben moeten laten opnemen in de palliatieve zorgenkliniek. Achteraf heeft ze zich menig keer verontschuldigd voor haar onheus gedrag. Aan de mensen van de palliatieve heeft ze gezegd dat ze eigenlijk,gezien haar vroegere discriminerende houding tegenover mijn echtgenote,het niet waard was dat wij zo goed voor haar zorgden.
Het was haar onmogelijk om dit "te plaatsen",vandaar die geveinsde opstandigheid en het vertrek naar de kliniek.
Deze droevige situatie is na enkele dagen wel bijgelegd,maar het werd toch niet meer zoals voordien,zelfs met herhaalde excuses.

Groeten
Rafan
Waar het intellect en het gezond verstand samen gaan,is het succes verzekerd ! ! !

Neeke50
Lid geworden op: 09 nov 2005, 00:23
Locatie: o-vl

09 nov 2005, 03:23

UT0PIA! what's in a name?
Kan niet genoeg bewondering uitspreken voor de mensen van
palliatieve zorg. Heb van dichtbij de aftakeling meegemaakt van
ALS-patiente, de echtegenote van m'n beste vriend.

Zelf was hij op 't ogenblik van de diagnose, sedert zeker twee jaar, zéér zwaar depressief . 'k Heb hem zo goed als ik kon bijgestaan; kennis gemaakt met iedereeen die
over de vloer kwam.. De twee dames van palli. zorg, huisdokter, verplegend personeel, psychologen, de mensen voor de
strijk en de kuis..
Haar schrijnend onomkeerbaar aftakelingsproces heeft
zeven jaar aangesleept. Veel familieleden heb ik er niet opgemerkt,
't viel ze te zwaar... en ik begreep het wel hoor, of toch enigszins. Anderhalf jaar geleden is ze overleden.
Tweemaal in de week trek ik nog met m'n vriend op, en, ikzelf, noch psycholoog, noch psychiater heeft ooit begrepen
hoe iemand met "zijn" laatste beetje wilsracht nog zoveel heeft gezorgd..

Ach,Utopia, 't wordt al eens gezegd al lachen, "de wonderen zijn de wereld nog niet uit.." vrouwke(?), 'ken hem sinds de kleuterklas, we zijn inmiddels allebei 50, en.. hoe zwak ikzelf soms sta, denk ik van... wees jij maar nacht..,
ik zorg voor de dag..! Nochthans dat, bijwijlen, na zo'n investering, ook bij mij
't lichtje wel eens uitgaat!

tot..
de zon 'trug volop straalt

BIG KISSES, Utopia,

welgemeend
PLUK DE DAG !