Lichaam schenken aan de wetenschap

Hier is de plaats voor discussie en vragen over euthanasie.

chablis
Lid geworden op: 14 mei 2004, 19:47
Locatie: antwerpen

15 mei 2004, 00:57

ja eigenlijk is mijn vraag hier niet op zijn plaats maar ja, waar zou ik ze moeten stellen, kennen jullie een adres maar eentje waar je zeker van bent he, waar moet ik zijn om officiele papieren in orde te brengen om mijn lichaam na overlijden aan de wetenschap te schenken
ik word van het kastje naar de muur gestuurd
thx voor de hulp opvoorhand al
groetjes chablis
Gast

15 mei 2004, 08:29

http://home2.planetinternet.be/ndc/PDF- ... %20'99.pdf.

Zelf contakt opnemen met een UZ en de papieren in orde laten brengen. Zij zorgen wel voor de rest maar ze moeten uiteraard wel weten als je dood bent hé makker.

chablis
Lid geworden op: 14 mei 2004, 19:47
Locatie: antwerpen

15 mei 2004, 11:38

Thx kwezel, als je nu nog het e-mail adres kunt doorgeven dan kan ik de rest vlotjes in orde brengen.
En hoe ze aan de weet komen dat mijn kaars opgebrand en uit gedoofd is tja, dat zullen ze wel zeggen zeker hoe dat in zijn werk gaat.


En dat gezegde van de mens en de hond daar ben ik het 500% mee eens

Groetjes Chablis

Mathieu
Lid geworden op: 03 nov 2003, 12:19
Locatie: Aan de rand van de stad langs het groene bos

24 mei 2004, 17:32

Ik heb nog iets gevonden voor je : op de website van UZAntwerpen kan je alle informatie krijgen . Er staat zelfs vermeld tot welke professor je je moet wenden om alles geregeld te krijgen.

www.uza.be
Gast

24 jul 2004, 12:35

In België wordt standaard gebruik gemaakt van je stoffelijk overschot indien men dit kan gebruiken voor TRANSPLANTATIES. Met andere woorden om het één of ander orgaan te gebruiken om iemand anders z'n leven te verbeteren of zelfs te redden.
Indien je in aanmerking komt, dit zijn zeer specifieke omstandigheden, meestal trouwens maar bij "hersendood" en niet onder andere omstandigheden doet men dit.
MAAR, je familie heeft hier het laatste woord over, indien zij "NEE" zeggen, dan wordt het niet uitgevoerd. Daarom, om zéker te zijn dat men het toch mag doen, kan je de nodige papieren in orde brengen. Hier wordt vermeld bij een ziekenhuis, ik dacht bij de gemeente een soort van pasje meenemen dat in je portefeille moet steken. Indien je zo'n pasje heeft, dan mag je familie zeggen wat ze willen, dan was jou laatste "wens" om het toch te laten gebruiken en voert men dit ook uit.

Het lichaam aan de wetenschap schenken is iets anders. Dit gaat dan niet om organen, maar effectief om je lichaam om testen met te doen. Soms gewoon om operaties uit te voeren, studenten op te leiden voor chirurgie of andere speciale zaken. Ook dit doet men NIET zonder toestemming. NOOIT!
Echter, indien het "interessant" is om dit toch te krijgen, vraagt men dit aan de familie die dan al dan niet positief kan antwoorden hierop. Zeker indien het een mysterieuze ziekte is of een verdacht overlijden doet men dit, maar dit is dan om de effectieve oorzaak te vinden. Maar de familie heeft hier normaal het laatste woord, tenzij via gerechtelijk of politiebevel, dan heb je er niets aan te zeggen.

Geef je echter aan dat je lichaam mag gebruikt worden, terwijl je dus nog leeft, dan heeft opnieuw hier je familie geen bal over te zeggen. Men zal het dan gebruiken indien dit nuttig blijkt voor de wetenschap. Men zal het meestal wel meedelen aan de familie, maar men vraagt geen toestemming, men geeft dan aan dat je "wens" was om dit zo te laten gebeuren, en een "wens" van een overlijdene is nog steeds "heilig", hier wordt niets aan veranderd.

Artesia
Lid geworden op: 11 feb 2004, 11:37
Locatie: ergens ten velde

08 okt 2004, 08:25

Mijn nonkel heeft onlangs de papieren hiertoe ingevuld.
Het is een geschreven 'verklaring' van de betrokkene.
Ook diegene die het testament uitvoert dient zijn gegevens aan de betrokken kliniek door te geven.

Makkikna
Lid geworden op: 24 apr 2005, 10:07
Locatie: Mechelen

11 okt 2005, 21:20

Mijn moeder had alle kinderen te kennen gegeven dat ze haar lichaam aan de wetenschap wilde schenken.
Zij had ook een kontrakt afgesloten met de begrafenisondernemer, in dit kontrakt stond de schenking ook vermeld.
De begrafenisondernemer heeft alles netjes afgehandeld en 2 jaar na haar dood werd haar lichaam vrijgegeven.
Men dient er wel rekening mee te houden dat het lichaam gecremeerd moet worden.

http://users.telenet.be/MoonsEddy
Laatst gewijzigd door Makkikna op 11 nov 2005, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.

tactile mary
Lid geworden op: 16 apr 2005, 21:50
Locatie: knokke

07 nov 2005, 21:16

Toen ik aan de unif van Leuven werkte , heb ik het privilege gehad om een lijk te zien dat klaar lag voor de medische studenyen.
Toen - zoals mij uitgelegd was - werden die uit de gevangenissen verkregen .Mensen die stierven en de familie wou er niets mee te doen hebben .Zielig werkelijk - maar de studenten hebben het echt nodig.Hoe anders kunnen zij het lichaam leren kennen?.
Als ik zou weten dat mijn oud lichaam zonder veel papier werk naar onderzoek - of pathalogie zou gaan - met veel plezier.
Maar - er is , zoals blijkt zoveel papierwerk voor nodig, nee te veel voor mij.

Carolad
Lid geworden op: 07 nov 2005, 11:27

09 dec 2005, 16:02

Mijnheer, Mevrouw,

Schrijf deze tekst in drievoud, en geef één aan de kinderen,
één aan je Notaris en een aan een goede vriend(in)
"Ondergetekende,....(naam + voornaam..) verklaart hierbij dat na zijn(haar) dood zijn(haar) lichaam ter beschikking van het Instituur voor Morfoologie Menselijke Anatomie van (kies een Universiteit vb Leuven Brussel Antwerpen) gesteld moet woden opdat het gebruikt worden ten behoeve van onderwijs en wetenschap.
Het is tevens mijn uitdrukkelijke wil dat de stoffelijke resten van mijn lichaam na het onderzoek moet verast worden, en dat na de verassing mijn as moet overgebracht worden naar (kies de plaats)
Eigenhandig geschreven gedagtekend en ondertekend
Mechelen, negen december tweeduizend en vijf
en U handtekening ;
Mijn echtgenoot had dit geschreven op 24 sept. 1968
Hij is gestorven op 12/09/1980 en zijn lichaam werd naar de Vrije Universiteit van Brussel vervoerd. De verassing had plaats op 24/01/1984
Voor mij was hij niet getorven, maar ik had hem opgebaard voor een tijdelijk afschijd voor een Universiteir onderzoek van 3 jaar en 4 maanden
Het is een

affodil
Lid geworden op: 22 dec 2005, 15:17

18 jan 2007, 12:17

U kan contact opnemen met Universiteit Antwerpen, Vg Morfologie, tel. 03/265.33.90

nozem
Lid geworden op: 20 dec 2005, 23:32
Locatie: Duffel

04 mar 2007, 22:40

Helpt dit???

Faculteit Geneeskunde
FGEN-NANT-PROF. DR. BORTIER HILDE-CGB
GROENENBORGERLAAN 171-2020 ANTWERPEN
Prof. dr. Bortier Hilde
Vakgroep Morfologie
Anatomie van de Mens en Embryologie
Groenenborgerlaan 171
BE-2020 ANTWERPEN

Tel: 03 265 33 90 (secretariaat)
Fax: 03 265 33 98

E-mail: hilde.bortier@ua.ac.be
Website : www.ua.ac.be


MATUSCSAK ISTVAN
Molenstraat 23
3350 LINTER


DATUM: 4 MAART 2007
ONS KENMERK: HB/CB
BIJLAGE: 3


Geachte,

Uw voornemen om na uw overlijden uw lichaam ter beschikking te stellen voor onderwijs, wetenschappelijk onderzoek en dienstverlening getuigt van een buitengewone menslievendheid.
Om uw voornemen een wettelijk karakter te geven, schrijft u best eigenhandig, een gedateerd en ondertekend testament.
Op bladzijde 2 vindt u een voorbeeld.
Uw testament stuurt u samen met de administratieve vragenlijst (bladzijde 3) naar de onderzoeksgroep Anatomie van de Mens en Embryologie.
Geef een kopie van uw testament en een kopie van de praktische richtlijnen (bladzijde 4) aan een persoon, die na uw overlijden uw wens wil uitvoeren.
Voor verdere inlichtingen kan u telefoneren op het nummer: 03/265 33 90.

In naam van de Universiteit Antwerpen danken wij u,
Prof. Dr. Hilde BORTIER


Testament

Wie haar of zijn lichaam na het overlijden ter beschikking stelt voor onderwijs, wetenschappelijk onderzoek en dienstverlening drukt dit uit in een akte, die voldoet aan de voorwaarden inzake bekwaamheid en gesteld is in de vorm van een akte van uiterste wilsbeschikking (wet van 20/6/1971).

Voorbeeld:

Ondergetekende (naam, voornamen), verklaar hierbij mijn lichaam na mijn dood ter beschikking te stellen van de onderzoeksgroep Anatomie van de Mens en Embryologie, Groenenborgerlaan 171, 2020 Antwerpen, opdat het aangewend zou worden voor onderwijs, wetenschappelijk onderzoek en dienstverlening.

Eigenhandig geschreven en ondertekend te …………………………… (gemeente) op ……………………………… (datum).


Handtekening


Administratieve vragenlijst

Gelieve de vragenlijst zo volledig mogelijk in te vullen en deze samen met het testament naar de onderzoeksgroep Anatomie van de Mens en Embryologie te sturen.

Naam:………………………………………………………………………………………………………
Voornamen: ……………………………………………………………………………………………
Geboorteplaats en –datum: ....……………………… …………………………………

Adres

Straatnaam: …………………………………………………….nr.: ………………………
Postnummer: ……………………. Gemeente: ……………………………………….
Telefoonnummer: ……………………………………………………………………………
Fax: ……………………………………….
e-mail: …………………………………….

Gelieve uw nieuw adres te melden als u verhuist.

Familielid of testamentuitvoerder

Naam: ………………………………………………………………………………………...
Straatnaam: …………………………………………………..…nr.: ……………………..
Postnummer: …………………….. Gemeente: ………………………………………...
Telefoonnummer: ………………………………………………………………………….
Fax: ……………………………………….
e-mail: …………………………………….


Datum en handtekening


Praktische richtlijnen en informatie

Wat doet U zelf?

• Bij overlijden contacteert men een begrafenisondernemer en de onderzoeksgroep Anatomie van de Mens & Embryologie op het telefoonnummer 03/265 33 90.
Geef de naam en de voornaam van de overledene, de datum van
overlijden en de gemeente waar de persoon overleden is.

Wat doet de begrafenisondernemer?

• Bij overlijden thuis doet de begrafenisondernemer aangifte van het overlijden bij de burgerlijke stand van de gemeente waar de persoon overleden is.
• Bij overlijden in een ziekenhuis of in een instelling volgt men dezelfde procedure, tenzij het ziekenhuis of de instelling zelf voor de aangifte zorgt.
• Als de overledene begraven wordt, vraagt men toelating tot begraven bij de burgerlijke stand. Hiervoor hebt u de overlijdensakte en een kopie van het testament nodig.
• Als de overledene gecremeerd wordt, dient het overlijden vastgesteld te worden door twee dokters: de dokter die het overlijden vaststelt en een wetsdokter. Nadien vraagt men toelating tot crematie bij de burgerlijke stand. Hiervoor hebt u de overlijdensakte en een kopie van het testament nodig.
• Bij het afhalen van het lichaam door de begrafenisondernemer moet de toelating tot begraven of crematie bij het lichaam aanwezig zijn.
• De begrafenisondernemer brengt het lichaam gekist over naar de Universiteit Antwerpen en staat later ook in voor de begrafenis of de crematie.

Ter informatie:

• De kosten (koelkamer, kist, transport, begrafenis of crematie, diensten ….) zijn ten laste van de erfgenamen.
AMD Athlon II 3GHz - 1 TB
4 GB DDR 3 SDRAM
Windows 7 Home Premium
Externe schijf 2 en 3 TB

Saradee
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:24
Locatie: provincie Antwerpen

21 feb 2008, 10:18

Hallo,
Om toch eens over na te denken!
Mijn moeder had ook die beslissing genomen en alle papperassen daartoe in orde gemaakt. Ik, de jongste dochter, was aangesteld als uitvoerend en had daar geen problemen mee en was, en nog, ermee akkoord.
Toen het zover was en mijn oudste zus ermee geconfronteerd werd, heb gezien hoe zij daar emotioneel het heel heel erg moeilijk mee had, alhoewel zij er van op de hoogte was.
Ik heb me toen gerealiseerd dat bij zo'n beslissing toch zeker ook rekening moet gehouden worden met de gevoelens van de nabestaanden. Zij moeten er toch verder mee leven, terwijl de overledene er vanaf is.
En ik moet eerlijk zeggen, toen ik enkele weken later voorbij het gebouw reed waar mijn moeder's lijk opgeborgen lag, kreeg ik er toch wel een raar gevoel bij.
Groetjes.

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

21 feb 2008, 11:19

Vast een nobel gebaar, alhoewel ik er voor mezelf het nut er niet van inzie..... maar gefeliciteerd met dit gebaar :wink:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

bouba40
Lid geworden op: 11 mar 2008, 16:22

11 mar 2008, 16:59

ons lichaam wordt automatisch gebruikt om levens te redden

Rex 5
Lid geworden op: 04 nov 2007, 11:20
Locatie: Kalmthout

20 apr 2008, 00:59

Hallo,

Ik heb die vraag ook aan enkele professoren en doctoren gesteld in de jaren 1980 en kreeg als antwoord:
1) het lichaam van een Belgisch patient gaan naar een faculteit in het buitenland, omdat men niet wil dat een toekomstige chirurg, dus als student het lichaam van een bekend iemand onder het mes krijgt.
2) als het lichaam rechtstreeks naar de faculteit in Antwerpen of Brussel gaat, worden er natuurlijk proeven op verricht, maar na een bepaalde tijd,wordt dat lichaam terug aan de familie bezorgd die er dan een begrafenis of crematie "moeten" aan geven.
Dat laatste , werd mij duidelijk gemaakt , was alsnog verplicht !

Zou dat nu veranderd zijn?

Groetjes,
C.