Veldartillerieschool Brasschaat KROO opleiding

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Herman45
Lid geworden op: 24 mar 2006, 22:35
Locatie: Oost-Vlaanderen

06 dec 2007, 17:54

Ik start dit nieuw onderwerp zonder er een datum van lichting op te plakken , want ik vrees dat er anders te weinig respons komt en dat dit onderwerp te veel versnipperd wordt . Iedereen die een opleiding gehad heeft in de Va Sch Brasschaat kan hier zijn verhaal en zijn foto's plaatsen . Ik zelf heb mijn opleiding tot KROO in Brasschaat gehad van 2 mei 1966 tot 26 oktober 1966 om dan te vertrekken naar SIEGEN ( zie legerdienst Siegen vanaf blz 6 ) .

Legervrienden - Legerkameraden .

Bijgevoegd foto met legerkameraden in Brasschaat , namen staan alfabetisch .
Rondelé Robert , Spriet Freddy , Scraeyen Henri , Seghers Herman , Smeets Harie , Simon Jean , Sinaeve Luc , Soers Jules .

(Aanpassing 6-7-2008 ; Sinaeve Luc zou reeds geruime tijd overleden zijn , Schaecht Freddy staat niet op deze foto , wel Spriet Freddy )
(Aanpassing 16-7-2008 ; Nog 1 naam ontbreekt )
(Aanpassing 15-10-2008 ; Iedereen teruggevonden )

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Herman45 op 28 nov 2009, 12:07, 8 keer totaal gewijzigd.
REGIS ULTIMA RATIO

Herman45
Lid geworden op: 24 mar 2006, 22:35
Locatie: Oost-Vlaanderen

06 dec 2007, 21:04

Nog enkele foto's van de periode 2 mei 1966 tot 26 oktober 1966 .
Indien iemand herkend wordt , graag reaktie !!
(Aanpassing 15-10-2008 ; enkele foto's bijgeplaatst )

MARS , RUST , RUST (was niet altijd zo !!)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Herman45 op 28 nov 2009, 12:08, 3 keer totaal gewijzigd.
REGIS ULTIMA RATIO

SDW
Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
Locatie: ANTWERPEN- BELGIE

07 dec 2007, 07:50

Herken hier het KLEIN SCHIETVELD achter het VLIEGVELD van LT/AVN te BRASCHAAT

Was in die periode in LT/AVN als PILOOT van L18C en had soms het plezier om met de ARTILERIE( KANONBOEREN) te vliegen in het GROOT SCHIETVELD voor de vuurwaarneming
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE

wim44
Lid geworden op: 08 apr 2006, 19:12
Locatie: Kaprijke

09 dec 2007, 21:54

Dag Herman,
Met veel genoegen uw 'verhaal' gelezen daar ik daar ook mijn opleiding genoten heb in '63. Met een klein beetje leedvermaak zie ik op uw foto's dat ook jullie nog met die engelse teljoren opgezadeld werden, jullie wapens zien er ook uit als die goeie FN-geweren, klopt dat? Wij kregen nog opleiding met de 'SP 105 mm'. Toen ik afzwaaide werden deze SP's juist vervangen door dat nieuwe model 105 mm.
Hadden jullie daar ook nog chef De Smet, wachtmeester Groenweghe, kapitein Jaqmeyns in het opleidingskader?
Verder veel succes met je zoektocht, mvg,
Wim44
Als je het echt wil kun je in een spiegel jezelf zien...

Herman45
Lid geworden op: 24 mar 2006, 22:35
Locatie: Oost-Vlaanderen

09 dec 2007, 22:59

Beste Wim44 ,
aangezien ik ook van Brasschaat naar Siegen verhuisd ben heb ik een deel van mijn verhaal staan onder Legerdienst Siegen , zie hieronder . Chef De Smet was dat een grote struise kerel ?? Wij hadden een CDT Tobac J.A. en 1 Sgt. Maj. Van Roosbroeck J.
Die wapens waren nog de FN,s geloof ik .
Onder Legerdienst Siegen ben ik begonnen met foto's van toen te zetten .

Groetjes Herman45
___________________________________________________________


Geregistreerd op: 24-3-2006
Woonplaats: Wachtebeke
Geplaatst: Za 25 Maa 2006, 12:03 Onderwerp: Siegen 2A 27/10/1966 tot 28/4/1967

--------------------------------------------------------------------------------

Hallo ,
op dit forum al veel gelezen over Siegen , 2A , Bn Bevrijding en de Carpatten , doch direkt nog geen bekenden tegengekomen .
Na mijn opleiding tot KROO in de Vasch Brasschaat van 2 mei 1966 tot 26 oktober 1966 heb ik mijn verdere legerdienst vervuld in Siegen in 2A tot 28/4/1967 en dit in de Transmissieafdeling bij Kapt. Comd. Sodermans ( toffe man ) en Adjudant Chef ( Pietje ) Verhoeft .
Van de opleidingsperiode in Brasschaat heb ik nog een lijstje met namen van mijn 5 kamergenoten . Van de periode in Siegen heb ik maar 1 naam van mede KROO's ( A. Cologne ) en van 1 KRO Lt Dochy .
Als KROO hadden we het geluk dat we mochten eten in de refter van de onderofficieren , we hadden daar een zeer goeie kok . Als er manoeuvers waren kon die man eenpansgerechten klaarmaken om duimen en vingers af te likken ( en dit voor de ganse groep soldaten en leiding )
De oefeningen in Elsenborn , Wahn enz. blijven een goede herinnering .
Zijn er mensen die ook nog iets weten over deze periode , reageer gerust .
Groetjes Herman45
Laatst gewijzigd door Herman45 op 28 nov 2009, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
REGIS ULTIMA RATIO

Herman45
Lid geworden op: 24 mar 2006, 22:35
Locatie: Oost-Vlaanderen

13 dec 2007, 17:57

(Aanpassing 15-10-2008 : 2 foto's bijgeplaatst )

Kamergenoten .

Afbeelding


Afbeelding


Postkaart Belgisch Leger ... Kanon 40mm AA ( periode mei 1966 - okoktober 1966)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Herman45 op 15 okt 2008, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
REGIS ULTIMA RATIO

wim44
Lid geworden op: 08 apr 2006, 19:12
Locatie: Kaprijke

16 dec 2007, 19:02

Dag Herman 45,
Eindelijk een beetje tijd gevonden om te reageren op je posting; Chef De Smet (de juiste schrijfwijze weet ik niet meer) was een oud-koreaan en had een redelijke grote snor. Hij kon ook goed brullen maar overschatte soms zijn stemvermogen, zodanig dat tijdens een drill waar hijzelf blijven staan was wij gezellig verder marcheerden wegens het niet verstaan...Waar hij die fiets gevonden heeft om ons in te halen hebben we ook nooit geweten...De andere namen die je opgaf doen geen belletje rinkelen, waarschijnlijk zijn er op die enkele jaren verschil enkele mutaties gebeurd in het opleidingskader. Wij hadden toen ook nog de opleiding gekregen met de oude SP's op Sherman -onderstel, bij uw foto's zie ik reeds het model dat rond mijn afzwaaiperiode ingevoerd werd.
Heb je al enkele namen kunnen verzamelen van vroegere KROO's? Heb je nog verdere plannen? Réunie? Ik heb me intussen aangesloten bij de vriendenkring 'Modest' van het 2de A regiment (€ 5/jaar). Laat eens iets weten over je verdere plannen? Zelf heb ik een 7-tal makkers kunnen opsporen en met 1 ervan een leuke ontmoeting gehad.
Mvg,
Wim44
Als je het echt wil kun je in een spiegel jezelf zien...

Herman45
Lid geworden op: 24 mar 2006, 22:35
Locatie: Oost-Vlaanderen

16 dec 2007, 20:07

Dag Wim44 , ik denk wel dat het dezelfde Chef De Smet is . Voorlopig nog geen reaktie gehad van KROO's uit mijn diensttijd . Het moet al lukken dat net die mannen die men zoekt een PC hebben en ook op dit forum terecht komen , maar men weet nooit . Dus plannen voor een reunie zitten er zeker nog niet in .
Wat ik me ook nog herinner uit het begin ons opleidingsperiode ( mei 1966 ) is , dat we soms vervoerd werden met stokoude Ford F6 (??) bussen die bijna uiteen rammelden , zeer lawaaierig en zonder vering . Later begin oktober 1966 kwamen dan eindelijk de betere MANN Camions , ( op het eind van ons opleiding) . Wat ik elders ook nog gelezen heb , is bij ons ook voorgevallen . Bij een of andere artillerieoefening , waarbij de SP's nochtans in de goeie richting stonden , is een stuk van een projectiel in de verkeerde richting (Bredabaan ) gevlogen door het dak van een of ander atelier .
Groetjes Herman45

Foto's van achter de prikkeldraad .
( Aanpassing 6-7-2008 : Op deze foto staat ook Schaecht Freddy )
( Aanpassing 16-7-2008 : Spriet Freddy teruggevonden dank zij Freddy Verelst )
( Aanpassing 15-10-2008 ; foto's toegevoegd )

Afbeelding

Afbeelding

Startensklaar !!

Afbeelding

Hoeveel kunnen er in dit wachthokje ??

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Herman45 op 15 okt 2008, 20:58, 5 keer totaal gewijzigd.
REGIS ULTIMA RATIO

Herman45
Lid geworden op: 24 mar 2006, 22:35
Locatie: Oost-Vlaanderen

25 dec 2007, 22:12

Aan alle ex-Vachers Brasschaat , ex-2Aers van Siegen en elders , en ook aan het Seniorennetteam :
FIJNE KERSTDAGEN en een VOORSPOEDIG 2008 GEWENST
Laatst gewijzigd door Herman45 op 06 mei 2008, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
REGIS ULTIMA RATIO

wim44
Lid geworden op: 08 apr 2006, 19:12
Locatie: Kaprijke

30 dec 2007, 00:21

Jedermann sei gegrüsst,
Aan allen die een beetje nostalgie niet ongezond vinden maar een normale reactie...Mijn oprechte wensen voor het komende jaar 2008.
Misschien dat er in de loop van dat nieuwe jaar een beetje meer contacten opduiken, wie weet...We komen toch in een leeftijdsperiode dat we, als we ontmoetingen willen realiseren, we nagels met koppen moeten slaan. Ik wordt het bij mezelf al gewaar, de kar begint te kriepen maar anderzijds: de geest blijft nog jong en er staat nog steeds haar op de tanden. Hou jullie taai!
Met vele groeten, Wim44
Als je het echt wil kun je in een spiegel jezelf zien...

Passant46
Lid geworden op: 30 dec 2007, 15:18
Locatie: Zemst

30 dec 2007, 15:46

Hallo allemaal,

Ik wilde mezelf gewoon even bij dit onderwerp aanmelden. Ik ben KROO geweest in de Vasch te Brasschaat van mei 1965 tot eind october 1965.
Aan die tijd heb ik beste herinneringen, en zelfs toen al kon ik moeilijk begrijpen waarom iedereen zo kankerde op de legerdienst...

Ik werd opgedeeld bij de stukscommandanten ("kanonboeren")en wij trainden met de SP M 108 ("self-propelling" houwitser 105 mm).
Uit die tijd herinner ik me inderdaad 1ste chef Van Wouwe (klein snorretje, Brits model), en de chefs De Smedt (groot, struis) en Groeneweghe (uit de Vlaamse Ardennen?).

In de komende dagen zal ik zoeken naar foto's uit die tijd. Maar aangezien ik nog niemand van mijn "klasse" hier op de site gezien heb, kan ik ook niemand herkennen. Uit mijn tijd herinner ik me slechts enkele namen : De Vliegher, Ongena, Langenaken (Limburger), Goetheyn (ben ik later in het beroepsleven opnieuw tegengekomen)...maar het is allemaal wel lang geleden.

Na mijn opleiding werd ik naar Köln-Dellbrück gestuurd (Kwartier Moorslede) om er ingedeeld te worden bij de batterij Hoofdkwartier 1ste Groepering Veldartillerie. Dat bleek een vrij saaie kantoorbaan te zijn...en ik was nog wel zo graag actief bezig met "het stuk". Die tijd was in elk geval veel minder leuk dan Brasschaat, ondanks een tweetal manoeuvers en schietoefeningen in Duitsland. Wat kon het daar in de winter koud zijn...!

Enkele maanden geleden had ik de gelegenheid het Kamp van Brasschaat opnieuw te bezoeken. Bijna onherkenbaar veranderd: het gebouwencomplex met het wachtlokaal ("corps de garde") is totaal verdwenen. Er ligt nu een grote lege (triestige) grasvlakte. Het sportstadion is een ruine...maar de gebouwen waar onze kamers waren staan er nog, en er is een klein museum over Brasschaat en de VaSch.

Als er dus belangstelling is, diep ik nog wel wat footo's op. Misschien moeten we inderdaad toch eens denken aan een reünie, indien er voldoende belangstelling is. Intussen vriendelijke groeten en beste eindejaarswensen aan allen!


Gilbert

Herman45
Lid geworden op: 24 mar 2006, 22:35
Locatie: Oost-Vlaanderen

30 dec 2007, 16:35

Hallo allemaal ,

ik heb mijn oude brochure ( Juni 1966 ) van de Veldartillerieschool Brasschaat teruggevonden en ingescand , ik zal er af en toe iets van op dit forum zetten . Door de ouderdom van de brochure (41 jaar) zijn de foto's van mindere kwaliteit .

Voorblad .

Afbeelding

Plan anno 1966

Afbeelding

Nogmaals beste Wensen voor 2008 aan allen .

Herman45
REGIS ULTIMA RATIO

wim44
Lid geworden op: 08 apr 2006, 19:12
Locatie: Kaprijke

01 jan 2008, 23:13

De lezers wezen gegroet...
We zijn vandaag nog steeds 01.01.08, Nieuwjaar is nog bezig, aan allen mijn oprechte wensen voor een voorspoedig, gelukkig en gezond 2008.
Dag Gilbert46, het interesseert me tenzeerste om je foto's te kunnen bekijken, je moet je dus niet inhouden om ze hier te plaatsen. Het is ook niet omdat er ogenschijnlijk niet veel reactie op komt dat ze niet met veel genoegen zullen bekeken worden. Was kapitein Jacquemeyns daar nog aanwezig bij uw opleiding? Een ex-paracommando officier? Zou die nog leven...?
Tot een volgende mailtje
mvg,
Wim44
Als je het echt wil kun je in een spiegel jezelf zien...

Matrix
Lid geworden op: 23 nov 2005, 16:11
Locatie: Antwerpen

02 jan 2008, 14:37

Herkend iemand misschien mijn schoonvader.
Is reeds verschillende jaren op pensioen, maar was korporaal in de kazerne in Brsschaat.
Afbeelding

Herman45
Lid geworden op: 24 mar 2006, 22:35
Locatie: Oost-Vlaanderen

02 jan 2008, 23:17

Beste Matrix ,

heb je geen foto van je schoonvader uit zijn legertijd , en over welke periode gaat het ??

Groetjes Herman45
REGIS ULTIMA RATIO