USA

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

10 mar 2008, 10:44

In deze rubriek wil ik met mijn beperkte kennis toch de verdediging opnemen voor de mensen van een land die mij goed ontvangen en behandeld hebben . :)

Ik lees op 't forum nog al eens gemakkelijk kritiek op de US , ik vermoed door mensen die daar nooit gewoond hebben , meestal over wapens , sociale diensten , president Bush , de oorlog in Irak enz ... .

Indien iemand wat meer over het leven daar wil weten van mij , een gewone werkende mens , is welkom .

Ik heb 20 jaar voor US firma's gewekt en daar zo'n 10 jaar gewoond .

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

11 mar 2008, 08:17

Allemaal goed en wel Spik... maar in de VS is het net als overal, het beleid loopt mank en dan kankeren anderen hierom.
Ik kom bijna dagelijks in contact met mensen van over de plas en merk ook dat er niet veel verschil is met onze mentaliteit; zij op het platte land hebben er een heel andere mening op na dan zij uit de grootsteden. Dat is niets nieuws.
Waarom je er na 20 jaar uit teruggekeerd bent zal allicht niet zo ludiek zijn als je in een 'kolderforum' zou verwachten... :wink:

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

11 mar 2008, 08:38

Wij zijn in 1990 teruggekeerd voor de familie .En om op't forum een beetje te " colummen " , liever niet kolderen . :roll: ( alhoewel ) .

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

12 mar 2008, 17:38

Vertel maar, ik ben alvast benieuwd.
Welke streek woonde je. Hoe verliep het dagelijks leven, boodschappen, mobiliteit. Boeiend.
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse
Gast

12 mar 2008, 18:01

En je bent toevallig niet jarig vandaag Spiksin? :wink:

Ja Spiksin, laat ons ook mee genieten van je Amerikaperikelen?!
Gast

12 mar 2008, 19:06

spiksin schreef:Wij zijn in 1990 teruggekeerd voor de familie .En om op't forum een beetje te " colummen " , liever niet kolderen . :roll: ( alhoewel ) .
Ik heb er in de sixties ook een tijdje gewoond en later cursussen gevolgd.
Nadien nog een paar keer op doortocht naar andere bestemmingen in Centraal-Amerika en de Caraïben.Laat je columns maar komen.En als het je verjaardag is.Proficiat!

inro
Lid geworden op: 12 aug 2006, 19:38
Locatie: @tlantis

12 mar 2008, 20:20

Ben al jaren abonnee op dit nederlands tijdschrift--dit is de best info site voor America--take me--back to the sixties--klik ook eens op my beautiful America en de andere ze zijn top of een discussierforum overAmerica

Afbeelding
happiness is a good health and a .... bad memory

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

13 mar 2008, 11:50

Niet mijn verjaardag ! Toch dank .

Mijn commentaar zal wellicht een beetje gekleurd zijn want ik ben al van kindsaf pro US .

De bevrijding eind 1944 , ik was toen 14 , heeft mij versterkt in mijn pro gevoelens tov de US waarschijnlijk aangevuurd door de gulheid van de Amerikaanse soldaten voor ons , kinderen .

Ik woonde tijdens de bevrijding aan het Albertkanaal en kon dus van dichtbij mee genieten van het oorlogs geweld ! Wat mij toen zeer sterk aangegrepen heeft was het beestachtig optreden van zogezegde "verzetsstrijders " tegen weerloze vrouwen die MISSCHIEN met Duitsers hadden verkeerd . Ik schrijf alleen over wat ik gezien en meegemaakt heb .
Mijn moeder en ik ( vader zat nog in Duitsland - dachten wij - waar hij vrijwillig was gaan werken ) zaten bij toeval vast aan de kant van Antwerpen aan 't Albertkanaal , en konden niet naar huis in Merksem waar de Duitsers het nog een week of 5 hebben volgehouden .

Dit allemaal ter inleiding want ik probeer later duidelijk te maken hoe het gekomen is dat ik over de jaren een zo sterke band met Amerikanen heb opgebouwd .

Ik wil al wel aan de vraag over het dagelijkse leven antwoorden gedurende de tijd dat wij , mijn vrouw en ik , een tijd op dezelde plek gebleven zijn , ik zeg op dezelfde plek omdat wij ook nog wat hebben heen en weer getrokken . Dit was in de Bay area van San Francisco .
Deze periode was van 1985 tot 1990 en dan zijn wij teruggekeerd naar Antwerpen .
Gedurende deze jaren wekte ik daar in het technische volwassenen onderwijs gericht op herscholing en bijscholing van werk zoekenden en ook enkele gedetineerden die 's avonds terug de cel in moesten . Meestal waren het mensen die in een regeringsprogamma zaten voor herscholing van bvb slachtoffers van fabriekssluiting ( één ervan was een auto fabriek dat gesloten werdt en onze onderwijs instelling verzorgde de overgang van deze mensen naar andere takken van de auto industrie en naar de nabije vliegtuig industrie . ).

Wij woonden in een stille wijk , hadden daar een huis gehuurd dat de helft van mijn onderwijzers loon opslokte , dicht tegen de school 5 min met de auto/moto .
Het heeft wel wat voeten in de aarde gehad om aan de werkvergunning ( groene kaart ) te komen maar is allemaal in orde geraakt .
Wij hebben daar echt genoten van de American way of life met zeer weinig , lees geen , negatieve gebeurtenissen buiten die aardbeving in 1989 die mede aanleiding was tot de beslissing om terug naar Belgie te komen .

De rest , indien er belangstelling voor is , vertel ik morgen of zo .

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

14 mar 2008, 10:51

Geen reactie ? OK ga ik maar een beetje verder .

Het dagelijkse leven was zeer aangenaam als ge van veel zon houdt , alle dagen volop zon , en men moest zuinig omspringen met het water gebruik wat in de praktijk neerkwam op geen water verspillen ! Een probleem was het niet .
Wij zijn strand mensen dus wij werden goed bediend ! Wij waren toen midden vijftigers , konden nog goed mee en wij hadden nogal wat goede kennisen en enkele zeer goede vrienden tussen jongere en oudere mensen .
Ik ging daar graag mee winkelen omdat het gewoon aangenaam winkelen is daar . Enorme keuze supermarkten en winkelcentres .
Ik heb gezegd dat de helt van mijn loon opgeslokt werd door de huur maar dat werd gemakkelijk gecompenseerd door de lage prijzen van de basis noodzakelijkheden waaronder ik voedsel - electriciteit - brandstof ( benzine ) - kleding ed reken .
Benzine koste 25% van de prijs hier , electriciteit idem voedsel van goede kwaliteit goedkoper dan bij ons evenals gewone kleding , ik zeg gewone kleding want een kleermaker/ster waren net als hier onbetaalbaar voor de gewone werkmensen ( zoals ik ) . Telefoon en tv koste bijna niets evenmin als huishoud producten . Wij hadden beide een auto ( tweede hands ) en ik had ook een moto Honda 500 omdat het bij zulk weer heerlijk is op de moto ! Groente en fruit galore en goedkoper dan hier . Hier moet ik enkele nota's maken ! Veel fruit dat in zulke grote hoeveelheden geoogst wordt moet in enorme bewaarkoelruimtes opgeslagen worden dat de behandeling ervan de smaak niet ten goede komt in zoverre dat aardbeien en tomaten bvb bijna hetzelfde smaken !
Als ge zoals wij van onze Belgische-Hollandse en Franse kazen houdt zijt ge gezien want dat hebben ze ginder niet en als ge ze toch wilt kost het je veel geld want geimporteerd , waarschijnlijk ook protectionisme van eigen producten , en/of namaak !

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

14 mar 2008, 18:41

Dat komt mooi overeen met wat een werkmakker mij vroeger eens vertelde Spiksin, spotgoedkoop benzine tanken (daarom rijden ze nog altijd met van grote, brandstofverslindende bakken)
En een tante van mijn eega, die al vijftig jaar daar woont, deed niet eens de moeite om het licht uit te doen als ze zich elders begaven, het kostte omzeggens niets.
En een reuzegrote steak eten in een restaurant voor een habbekrats.
Hoewel nu, met de lage koers van de dollar tov. de habbekrats, betaal je misschien al anderhalve habbekrats voor hetzelfde.

Maar zo leren we nog eens iets bij over het land van belofte. Want hoewel veel mensen denken dat dit de naam van België is, (dank zij onze politiekers) is het officiëel nog altijd de USA die deze titel draagt.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

Postilion.
Lid geworden op: 28 mei 2007, 20:02
Locatie: N.Limburg

14 mar 2008, 18:56

Bedankt Spiksin, toch iemand die de U.S.A. niet afbreekt, nadat ze (de Yanky's) ons TWEEMAAL in één eeuw uit de stront haalden. Waarna ze ons ook bij de wederopbouw een handje toestaken, ik zie kudde paarden nog door de Brouwerstraat trekken richting slachthuis. Als er nog een vervolg komt van uw wedervaren, heb je aan mij een aandachtig lezer.
De groetjes.

inro
Lid geworden op: 12 aug 2006, 19:38
Locatie: @tlantis

14 mar 2008, 22:41

effe shoppen , in het ..Wijnegem Shopping Center
happiness is a good health and a .... bad memory

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

15 mar 2008, 09:56

:D

O.k ( zero killed ! )

Ik had het geluk daar een vriend te hebben die een boot bezat type "folkboot" . Houten zeilboot van zo'n meter of 7 - 8 , en vermits er enorm veel boten liggen en varen in de Bay area was hij blij ( en ik ook ! ) dat ik crew wilde zijn vermits bemanning door de grote vraag schaars zijn . Gewoon prachtig !
Ik kom hier later nog op terug omdat daar zo veel over te verhalen is , de family van die man was ongeloofelijk gastvrij .

Over het dagelijks gebeuren wil ik nog melden dat een werkdag niet veel anders was dan hier en vermits ik hier in Belgie niet in 't onderwijs stond kan ik mijn toenmalig werk niet vergelijken met hier . ( ik zeg " toenmalig werk " want ik heb nog een andere job gehad ginder waarvoor ik minder lang in de US heb gewoond en voor die firma, en job , naar Italie werd gestuurd waarover later meer . 8)
Ik reed met de moto naar de school ( 5 min ) . Knap gebouwencomplex , laagbouw , bij ons in de buurt was nergens hoog bouw .

( ik ga eerst de site opzoeken met beelden en uitleg over die school op 't net zodat je eventueel zelf eens kunt gaan kijken ) .
See you later :lol:

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

16 mar 2008, 10:30

www.sequoiainstitute.com

Sequoia Institute of technology - Fremont , California .

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

16 mar 2008, 12:04

Het was een aangename werkkring waar de meeste van mijn collegas jonger waren en enkele van mijn ouderdom .Ik was de enige niet Amerikaan in het gezeldschap .
In de klassen lag dat wel eenigzins anders ! Een vb van een klas :
Twee chinezen . een van Hongkong en een die opgegroeid was in Nederland en Nederlands kon . Twee rasechte indianen ( broers , mooie mensen +- 22 jaar ) met een briefje van 't strafhuis dat ik na de klas moest tekenen dat zij aanwezig waren geweest want zij moesten 's avonds de cel in . Ik ben vergeten waarvoor zij gestraft waren . Een Afro- Amerikaan, twee Mexicanen en een zestal Oosterlingen , ( Vietnam meestal ) .
Anekdote : een van mijn collegas noemde mij op zekere dag " autochtoon" half lachend half gemeend en één van mijn leerlingen , de indiaan , had dat gehoord en die zette zich voor mijn collega en zei tamelijk brutaal " wie is hier de F ..... autochtoon ? " waarop mijn collega beschaamd afdroop ! Wij hebben daar lang hartelijk om gelachen .
Een ander : Met de Chinese leerling die in Ned was opgegroeid stond ik op zekere dag in't Nederlans te praten en al spoedig ging het gerucht de ronde dat ik Chinees kon spreken , een collega had ons gehoord en ging vertellen dat ik Chinees kon !
Klassen waren gemiddeld zo'n 25 studenten groot en meestal van een mix zoals hierboven beschreven .
De dag was in twee verdeeld , 1 /2 dag theorie en een 1/2 praktijk , verdeeld over personen wagens en zware vrachtvoertuigen , (van autobussen deden wij alleen de motoren .).
De lerarenruimte was een beetje krap als we daar al eens allemaal samen waren maar wel goed uitgerust met keuken gerei , micro waves en koffie machines . ( ik geloof dat de Amerikanen niet zonder koffie kunnen ! ).
Voor lunch was het mijn gewoonte met een vriend naar de fast food te gaan voor een salad bar of op school te blijven en iets in de microwave klaar te maken . Het gebeurde regelmatig dat ik met een Chinees die ik ook op school had leren kennen bij de Chinees ging eten . Ik meld dit omdat deze Chinees geen gewone man was , en ik ben nog altijd verbaasd dat wij zulke goede maatjes werden alhoewel hij 25 jaar jonger was dan ik . Het begon dat hij mij vroeg hem te leren windsurfen , iets dat ik graag en veel deed , ik ging met hem een beginners board kopen en leerde hem de basis kneepjes van het windsurfen . Wij konden het goed met elkaar vinden en al spoedig gingen wij , mijn vrouw en ik , samen met hen uit eten of aten samen thuis . Zo was het onmiddelijk duidelijk dat zij welstellende mensen waren en dat hij naar school kwam om het vak op de vloer te leren om daarna leiding te kunnen geven, met kennis van zaken , aan zijn eigen bedrijf !( het is te uitgebreid om hier de wetgeving in de US weer te geven over herstellingen aan motorvoertuigen die tamelijk streng is ) .
De echtgenote van mijn vriend ( zij hadden twee lieve kinderen ong 5en 6 jaar oud ) was van Taiwan , zij hadden elkaar leren kennen op de universiteit .
Er waren nog enkele andere leerlingen van de school die ik op de beach
ontmoette , ik kon op mijn 55 niet zo competitief meer mee en dat is ook één van de redenen dat ik daar en dan gestopt ben met roken ( gelukkig ) ! Ik kan je verzekeren dat ik enorm veel plezier aan die sittuaties heb beleefd . :D