Parkinson

Hier is de plaats voor discussie en vragen over psychische aandoeningen

Nina Welvaert
Lid geworden op: 06 jun 2013, 17:33

01 apr 2014, 11:31

Wij hebben onlangs een artikel uitgebracht over parkinson i.s.m. dr. Decoo en dr. Bruylant. Je kan het hier terugvinden;

http://www.mijnchronischeziekte.be/park ... ng-op-maat

Hopelijk heb je hier iets aan! Het zou ons erg helpen als je de poll aan de rechterkant ook even invult :)

Groetjes,
Nina
55 Monique

01 feb 2015, 11:28

Beste Nina ,

Ik herken daar veel in , maar helaas eer ze bevestigen dat parkinson is , heb je
al lange weg gegaan , en dat vind ik soms erg ....Want neuroloog die bekijkt langs zijne weg maar als familie word je niet gehoord .Beste zou zijn altijd tweede opinie vragen bij andere neuroloog .

Hier hebben ze tremor vastgesteld ???

gigi2
Lid geworden op: 12 dec 2004, 13:45
Locatie: wilsele

16 aug 2016, 15:57

beste mensen,

al de berichten gelezen , na evenwichtstoornissen en het nemen van een MRI hebben ze gezien met de neurologe dat ik vasculaire parkinsonnisme heb !
Moet veel bewegen, iedere dag hometrainer 20.00 min fietsen, turnen doen en 2 maal de week kine ( oefeningen voor evenwicht ) ook 1 maal de week zwemmen .
Heb het vernomen 22 juni de ziekte
Ik had dat ondervonden tijdens oefeningen turnen dat ik op 1 been niet kon staan en kantelde met grondoefeningen van links naar rechts, vroeger knipte ik mijn nagels en ik kan voor dat te doen niet meer op stoel staan om aan 1 voet nagels te knippen en dan de andere voet ,waggel , ik probeer het toch te doen want om de 2 maanden ga ik naar podoloog !!
Bij de ene mens gaat het traag en bij de andere nemen de kwaaltjes rap toe niemand kan het weten heeft dokter en kine gezegd .
Ik zou toch graag vernemen wat het met jullie allemaal ondertussen geworden is ? ik vind het erg van die iemand die geen begrip krijgt !
veel groetjes en ik verwacht veel antwoorden aub
gigi2
55 Monique

30 aug 2016, 12:53

Beste Gigi ,


Misschien kan je dit eens nalezen .

https://www.parkinsonfonds.nl/over-de-z ... kinsonisme

lotte
Lid geworden op: 26 apr 2005, 13:47
Locatie: Tielt

27 jan 2019, 21:08

Zo herkenbaar teddyR
" Waar was mijn man gebleven"
de "Parkinson Liga" is een referentiepunt, raad je aan met hen contact op te nemen, had er zelf steun aan, mantelzorger zijn stopt op geen enkel moment van de dag of de nacht, moed houden :cry:

gigi2
Lid geworden op: 12 dec 2004, 13:45
Locatie: wilsele

28 jan 2019, 13:39

Teddy R en Lotte,
ikzelf heb vasculair parkinsonisme , je hebt het ook in vorige mail gelezen . Ik denk dat ik het heb van 2012 (toen slapende  voet naar de dokter en dan in Gasthuisberg veel onderzoeken , heb toen ook een MRI gekregen , op de uitslagen zegde ze niets  er waren kleine herseninfarcten  heb het op de RX gezien . dan verder doen , ikzelf heb evenwichtsstoornis vastgesteld met turnen en aerobic,  in 2014 , 2015 zona gekregen en gans jaar depressie , in 2016 zeg ik tegen de dokter dat gaat zo niet meer verder.
Hebben toen terug MRI gedaan en daaruit is dus Vasculaire parkinsonisme  gebleken,  ze zagen dat aan mijn wandelen, heb van de neuroloog direct  kine beurten gekregen , ook nog een opinie bij Prof Vandenberghe Gasthuisberg en die vertelde hetzelfde .Van 2016 doe ik 1 maal de week kine , moet blijven bewegen en  turnen doen wat ik reeds van mijn 30 jaar doen ik ben nu 72 jaar , Teddey R wat ge zegt niet overdrijven : als ge iets moet nemen in een berging en dat ge er niet opkomt ,wat kon ik hier nu weer zoeken maar dan weet ge het weer, veel namen van mensen en planten en zinnen  die ge ook niet meer weet . verslikken , geen smaak  van sommige producten .in de morgen proef ik soms niets dan komt het terug middag en avond , Ik zeg dikwijls maar die vis en vlees heeft geen smaak meer , mijn man zegt dan ga naar Jemen daar hebben ze niets om te eten , 
In de jaren 80 heb ik ook via een griep zeker 6 maanden niet kunnen proeven en met een rijpe banaan terug iets geproefd , de prof zegde bent tevreden want er zijn mensen die hun ganse leven niets meer proeven !!Als de mensen het zelf niet voor hebben  dan denken ze wat durft die hier zeggen er zijn veel ergere zaken !!  doet vreselijk pijn , alles moet goed functioneren . 
je echtgenote  wilt geen beweging of turnen , dat ik nu die mensen daar hun naam niet weet,daar zit ik niets mee in .
Er zijn er waar ik mee spreek en die ik wel ken, de leraressen weten wat goed is voor mij en doet de oefeningen die ge kunt zeggen ze . zwemmen hebben we ook gedaan maar nu is de zwemdok vernieuwd en er komen bijna geen senioren meer . Nu enige maanden heb ik een ontsteking in een grote spier  van het been heup tot knie, heb al 2 spuiten cortisone gekregen  , helpt een beetje, ge kunt de trap niet op en af vreselijk pijn , ik kan ook een shock wave laten doen in de kliniek duurt 10 minuten helpt het dan , is voor de kalk aan de spier weg te krijgen .
dan zeggen ze een goed oude dag !!!!!!!! Als zij nog een stoel op kan dan heeft ze geen evenwichtsverlies ?? want anders niet mogelijk ?Mijn echtgenoot doet veel in huishouden , heb een groot huis , ik doe eten en wassen en strijken , en ga met de bus alleen naar Leuven . die link van Monique 55 werkt goed doet maar eens open .al de verschillende parkinsons staan erin , maar de ene mens is de andere niet , Ik heb ook last van schoon te schrijven, gaat op een af , Bij de kine moet ik 2 dingen te gelijker tijd doen op een beweegbare mat staan en met bal smijten en nog zo'n zaken , ik krijg ook stretching  in de benen op een tafel van hem  en ook nu oefeningen voor die ontsteking in die spier !!!  
geen lach met alles   !!  nu weet ge veel schrijf anders iets terug aub 
vele groetjes 
gigi2
55 Monique

29 jan 2019, 09:51

Ja Gigi ,

 Fijn te lezen reactie , bedankt ... 
Ja ben paar maanden alles gaan opzoeken , En ook telkens met de gegevens uitslag erbij  :oops:
Ja hier  drie jaar kliniek gedaan en altijd maar onderzoeken (man) 
Fijn te lezen dat je veel kan en nog ergens kan naartoe gaan ....
Met zo ziekte moet je leren omgaan , niet altijd gemakkelijk ...
Maar toch moed niet laten zakken,  zijn altijd dagen dat wat beter gaat ,
En wat beven betreft  ( rustig blijven en niet nerveus maken ook heel belangrijk ) en beven niet  onderdrukken , ook niet goed gewoon laten begaan .... 

Beste aan iedereen .
 

gigi2
Lid geworden op: 12 dec 2004, 13:45
Locatie: wilsele

30 jan 2019, 10:53

Monique 55
 Ik versta niet dat het zo lang duurt eer de vaststelling gedaan is voor je man ??  3 jaar .vertel eens over zijn problemen of anders  schrijf   prive bericht , 
ook voor Lotte  haar man en de vrouw van .teddy .
Kort termijn geheugen dat niet goed werkt  heb ik ook .
vreselijke ziekte en ge moet er het beste van maken 

gigi2
55 Monique

31 jan 2019, 23:30

Beste Gigi2

Nu is alles onder controle en we volgen alles op ....
En als hij rustig blijft zeker in de morgen , verloopt prima tegen de middag  ...
Ja ieder op zijn manier en vergeten dat ook , maar moet beetje ondersteunen langs mijne kant uit .
Zijn nog meerdere factoren , maar dat is onder controle ... 

 grtj