DRUPAL : gratis en goede website-software !

Vragen/antwoorden betreffende het maken van je eigen website.

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

16 mei 2008, 13:38

waarom nog (het dure) dreamweaver gebruiken als er het gratis DRUPAL is?
vele bekende websites zijn ontworpen met het door een vlaming ontworpen drupal.
http://www.drupal.be/
:wink:
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

johen
Lid geworden op: 09 aug 2007, 11:19

24 mei 2008, 17:51

Een klein woordje uitleg zou wel zeer welgekomen zijn.
Ik heb het programma gedownload en ben er via 7zip in geslaagd het drupal-6.2.tar.gz bestand te unzippen.

Alle onderdelen staan nu in een map, maar daarmee ben ik niet veel wijzer geworden. Ik vind nl geen install.exe of iets dergelijks waar mee ik het programma aan de praat zou kunnen krijgen.

Is dit misschien voor Linux geschreven.
Je maakt een vergelijking met Dreamweaver. Is er ook een vergelijking te maken met bv. Kompozer?

Mvg
Jo

MS-7204 MICRO-STAR INTERNATIONAL CO., LTD, Intel(R) Pentium(R) D CPU 3.00GHz, 2992 MHz, GeForce 6700 XL, Realtek High Definition AudioMedion SAA7131, Hybrid Capture Device 1Medion SAA7131, Hybrid Capture Device 2,
Windows XP, Home, SP2, NLD, HDD:244 GB, C:\, NTFS, 1024 MB RAM,
Firefox 2.0, Outlook Express

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

27 mei 2008, 09:18

johen schreef: Is dit misschien voor Linux geschreven.?
De installatie van Drupal hangt slechts in beperkte mate van het besturingssysteem af.
Belangrijk is dat Drupal dient te draaien in een omgeving met PHP, Apache, MySQL (of PostgreSQL) geïnstalleerd.
http://www.drupal.be/node/1025
http://www.drupal.be/node/396
johen schreef: Is er ook een vergelijking te maken met bv. Kompozer?
KompoZer is een compleet programma voor het ontwerpen van websites. De vormgeving en de beschikbaarheid van vele opties zorgen ervoor dat je weinig echt te doen hebt met de opmaaktalen html en css.

Toch werkt KompoZer niet echt intuïtief. Beginners zullen eerst moeten experimenteren met de mogelijkheden en zich de specifieke termen eigen moeten maken om iets te kunnen produceren. Maar daarna is de software een stuk makkelijker dan dure en veel uitgebreidere pakketten zoals Dreamweaver.

Het programma is een voortzetting van Mozilla's NVU. De ontwikkelaars pakken met KompoZer de draad weer op waar de makers van onder andere Firefox en Thunderbird zijn gestopt. Een veelbelovend initiatief, zeker nu steeds meer mensen een eigen website willen maken.
http://download.chip.eu/nl/Kompozer-0.7.10_1641732.html
:wink:
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

lister
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:28

19 jun 2008, 19:15

Ik heb op net gezocht en voor mijn windows xp Xammpp lite geinstalleerd alsook phpMy Admin in de web root gezet. vervolgens utf-8 unicode aangemaakt als database. Wanneer ik nu naar localhost ga zou ik moeten Drupal kunnen installeren. Hoe wordt dit gedaan? ik zie Drupal 6.2 staan, maar dan ???
Kan iemand me helpen bij de installatie of is dit voor ver-gevorderden? dan ben ik aan het verkeerd adres om een websitemaker programma te installeren en heeft nougabolle mij op verkeerd spoor gezet.

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

19 jun 2008, 23:25

lister schreef:Ik heb op net gezocht en voor mijn windows xp Xammpp lite geinstalleerd alsook phpMy Admin in de web root gezet. vervolgens utf-8 unicode aangemaakt als database. Wanneer ik nu naar localhost ga zou ik moeten Drupal kunnen installeren. Hoe wordt dit gedaan? ik zie Drupal 6.2 staan, maar dan ???
Kan iemand me helpen bij de installatie of is dit voor ver-gevorderden? dan ben ik aan het verkeerd adres om een websitemaker programma te installeren en heeft nougabolle mij op verkeerd spoor gezet.
Als hetgeen jij ziet staan een mapje is, moet je er op klikken. Hiervoor moet je webserver PHP ondersteunen.

In deze map staan index.php die dan automatisch een installer weergeeft, waar je je database gegevens moet ingeven en op next klikken.

Dan is je drupal "geinstalleerd" en kun je je eerste pagina bekijken en volgende pagina's aanmaken.

Best het mapje eerst hernoemen naar je website naam.
Dan kun je gewoon elke keer naar

Code: Selecteer alles

 http://localhost/sitenaam
gaan.

Alle documentatie is nog niet naar het nederlands vertaald , omdat dit allemaal door vrijwilligers gratis gedaan word. Als je meer wil weten hoe je in windoos wil 'drupallen' is er de voorlopige engelstalige gids :
http://drupal.org/node/263

of je kan in het nederlands terecht op hun forum hier :
http://www.drupal.be/forum
:wink:
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

06 jul 2008, 22:37

Dreamweaver vergelijken met Drupal is als appels met citroenen vergelijken.

Dreamweaver, Compozer, Frontpage, etc ... zijn programma's voor het maken van webpagina's.

Drupal is een Content Management Systeem.
Drupal wordt geleverd met enkele standaard webpagina's, templates genoemd. Wil je een op Drupal gebaseerde website een ander uiterlijk geven dan kan je andere templates installeren. Sommige zijn gratis andere niet.

Je kan kan ook zelf het uiterlijk van je website bepalen door een bestaande template aan te passen of er zelf een te maken. Hiervoor heb je dan weer een programma als Dreamweaver, Compozer, of zelfs een gewone tekst editor nodig.
Wil je er echt iets mee doen dan moet je rekening houden met een aanzienlijke leer curve. Drupal is krachtig, modulair, maar daardoor niet eenvoudig.

Een ander eveneens gratis en zeer goed CMS is Joomla.
www.joomla.org Nederlandstalige website: www.dutchjoomla.org

Drupal en Joomla zijn beide zeer goede Open Source CMS'en.
Ice

22 jul 2008, 02:04

Precies hovel: Open Source

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

16 okt 2008, 18:51

Dries Buytaert , de vlaamse ontwerper van Drupal schreef:Microsoft just announced the Web Application Installer. It is an installer designed to help get users of the Windows operating system up and running with some popular web applications. Guess what? It comes with support for Drupal. I don't know enough about their roadmap but this could introduce Drupal to millions of new users. Oh my!

From the Web Application Installer page: Web Application Installer provides support for popular ASP.Net and PHP Web applications including Graffiti, DotNetNuke, WordPress, Drupal, OSCommerce and more. With just a few simple clicks, Web Application Installer will check your machine for the necessary pre-requisites, download these applications from their source location in the community, walk you through basic configuration items and then install them on your computer.

I don't have a Windows machine so I can't test it out, but it sounds like a great way for Windows users to explore Drupal. (Hat tip: Jelle Druyts)
http://buytaert.net/microsoft-ships-drupal
8)
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

Jobe
Lid geworden op: 09 mar 2006, 19:43

31 mei 2009, 23:02

Hovel zijn input is helemaal correct.
Drupal kun je niet vergelijken met Dreamweaver. Absolute onzin. Je gebruikt mogelijkerwijs Dreamweaver bij Drupal.

Zelf focus ik me op Joomla, dewelke ook een CMS is. Ik heb er een site over. (www.web-garden.nl)

CMS systemen zijn krachtig maar complex. Zonder kennis van HTML, CSS en PHP kom je niet ver.

Zonder in een onzinnige competitie te willen treden tussen Drupal en Joomla, maar de laatste heeft mogelijks volgende voordelen:
-het aantal gratis templates en extensies is groter dan Drupal.
-de Joomla gemeenschap is groter.

gegroet
Jobe
www.web-garden.be


[/u][/url]
Gast

11 aug 2009, 09:31

Ik ben niet echt een voorstander van CMS. Ik schrijf mijn websites met Dreamweaver, (code mode). Het is een goed programma dat het voordeel bied dat veel met één muisklik al je code kan geplaatst worden, aanpassen moet je dan maar manueel doen.

Ik heb ondertussen reeds een 20-tal websites gemaakt, en CMS als Joomla uitgeprobeerd. Als je echt een mooie website wil maken kan je gewoon ook een teksteditor gebruiker en je bestanden opslaan als .html, maar dan heb je wel kennis van HTML, SPRY, CSS, enz... nodig.

Dreamweaver is een WYSIWYG programma, (What You See Is What You Get), dus eigenlijk heb je geen HTML kennis nodig, je kan het allemaal in de ontwerper mode doen. Je ZIET wat je wil online plaatsen. Dat is natuurlijk een groot voordeel. Het enige wat je moet leren is de layout maken van je pagina, maar op internet zijn er duizenden gratis templates te vinden die je dan maar moet aanpassen aan je eigen wensen.

Ik heb met Dreamweaver MX gewerkt, daarna met de CS3 en nu met de CS4. Ik blijf bij mijn CS3, al heb je voor je code al voldoende aan Wordpad.

FrontPage gooi je beter in de vuilbak, in browser als Mozilla Firefox kan je vreemde situaties tegenkomen. FrontPage houd zich ook niet aan de W3C normen, maar behoud zijn eigen Microsoft normen, en dat is de reden waarom je in verschillende browser, wansmakelijke toestanden tegenkomt.

Greetz, JP.

ultddave
Lid geworden op: 11 mei 2009, 13:59
Locatie: Limburg > Genk

11 aug 2009, 12:33

Inderdaad JP.

Ik blijf ook gewoon bij notepad++ (De uitgebreidere versie van kladblok).

Even een foto van het internet gehaald :P

Afbeelding

Om men pagina te bekijken gebruik ik het programma (gratis) WAMP server. Opzich kan je gewoon dubbel klikken op de .html file om je pagina te zien. Maar aangezien ik gebruik maak van php, heb ik die server nodig voor de php code uit te voeren :).

En WAMP server heeft ook een MySQL database die je dus kan gebruiken voor te testen.

Mvg,
Dave
.NET en Java Programmeur

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

27 okt 2009, 02:37

De nieuwe website van het Witte Huis draait op Drupal, openbronsoftware van Belgische makelij.
http://www.zdnet.nl/news/109477/obama-k ... nsoftware/
8)
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !
Gast

27 okt 2009, 09:59

So what?

Men moet oppassen met zulke uitspraken! Obama is niet de heilige waar de wereld zit op te wachten, en bijgevolg zijn al zijn beslissingen geen wijwater. Men moet dus zeer opletten dat die uitspraken geen eigen leven gaan leiden, het zou heel spijtig zijn voor de wereld van webdesigners. Ik ken mensen die mooie websites hebben gemaakt met Joomla, maar daarom is dat nog niet DE referentie in webdesign.

Greetz, JP.

ultddave
Lid geworden op: 11 mei 2009, 13:59
Locatie: Limburg > Genk

27 okt 2009, 12:17

het zou heel spijtig zijn voor de wereld van webdesigners
En jij bent zeker een 'webdesigner' die niet Drupal gebruikt?

Volgens mij gebruikt de site van nasa ook drupal. ;) Hoe meer open source software, hoe beter vind ik :D.

Mvg,
Dave
.NET en Java Programmeur
Gast

27 okt 2009, 12:46

Och ja, als je hier dan absoluut uw DRUPAL wil doordrukken, mij niet gelaten. Maar ik maak mijn websites aan de hand van door CSS ondersteunende XHTML strict.

Daarmee kan men mooie statische websites maken. Af en toe een Flash integreren, en het geheel aanvullen met Fireworks of Photoshop.

Ik zie niet in waarom dat jij hier absoluut uw DRUPAL wil "verkopen". Zelfs voor mensen die geen jota van CMS systemen kennen is het gewoonweg Latijn. Trouwens, mensen die voor hun vereniging een website ontwerpen, gaan op internet gewoon een template downloaden en passen die aan aan hun smaak.

Als men in de wereld van templates blijft, dan is zelfs een eigen huisstijl niet meer nodig.

Exit Drupal, Exit Joomla, Exit Dreamweaver en Exit Frontpage, en ik zou zo nog een tijdje kunnen doorgaan. Al zal het niet veel zin hebben.

Greetz, JP.