klassieke muziek

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over klassieke muziek, concerten, enz.

Stefan
Lid geworden op: 08 dec 2005, 22:43
Locatie: Limburg

14 dec 2005, 18:20

Leuke topic hier!Goed werk van de muziekliefhebbers!

Stefan
Lid geworden op: 08 dec 2005, 22:43
Locatie: Limburg

16 dec 2005, 07:44

Vraagje aan Opa Brombeer,of een andere kenner.

Is er een bepaalde componist die ook "droevige" klassieke muziek gemaakt heeft?

Ik houd wel van klassieke muziek die de droevige kant van het leven laat spreken.

Kun jullie me op weg helpen?

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

16 dec 2005, 13:02

Beste Stefan.

Eerst een wedervraag. Wat bedoel je eigenlijk met droevige muziek? Muziek waar je droevig van wordt? Oeps, zulke muziek bestaat volgens mij niet. Maar dit is mijn eigen mening hoor. Er bestaat wel muziek waar mijn gemoed van vol komt, waarvan de tranen me in de ogen komen. Enkele titels? De zwaan uit het "Dierencarnaval" van Camille Saint-Saëns, het tweede deel uit het 21e pianoconcerto van W.A. Mozart, bijgenaamd "Elvira Madigan". Alle vioolconcerto's van W.A. Mozart, het tweede deel uit het vioolconcerto van Johannes Brahms. Om nog maar te zwijgen van de aria's uit Puccini's opera's. De muziek uit Schindlers List bv. zou je droevige muziek kunnen noemen. Maar is het dat wel?
Eigenlijk is de lijst te lang om op te noemen.
Maar bedoelde je misschien treurmuziek? Ludwig van Beethoven gebruikte er in zijn symfonieën. En niet alleen Ludwig van Beethoven Beethoven.
Ik vond anders de vraag wel interessant genoeg om eens over door te bomen, ik ben graag bereid hoor.

Meditation de Thaïs van Massenet
Laatst gewijzigd door Opa Brombeer op 03 okt 2008, 07:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Stefan
Lid geworden op: 08 dec 2005, 22:43
Locatie: Limburg

16 dec 2005, 18:06

Aan Opa Brombeer,

zelf ben ik veel bezig met filosofie en dan is klassieke muziek zeer goede achtergrondmuziek.Misschien heb ik het verkeerd verwoord met te zeggen "droevig".

Ben blij dat jezelf verteld dat je soms de tranen in de ogen krijgt bij nummers die je echt raken,dit heb ik soms ook.Soms kan muziek echt innerlijke snaren strelen.
Mijn vriendin denkt dan altijd dat ik boos ben of ongelukkig,maar dat is helemaal niet zo,het gebeurd gewoon.

De tittels die je bij u bericht hebt gevoegd zijn idd rustgevend.Dit bedoelde ik eigenlijk.
Zelf heb ik ook Mozart op mijn pc staan,"Piano Sonata in A major" ofzoiets.......... :oops:
Is alleen piano en dat vind ik zeer mooi!
Misschien kun je me een paar hints geven in deze richting,piano of piano en viool en deze in de "treurige" richting.Dat zou zeer tof zijn!
Bedankt.

snoeperke
Lid geworden op: 05 aug 2003, 06:35
Locatie: Belsele

17 dec 2005, 08:04

Stefan schreef:Vraagje aan Opa Brombeer,of een andere kenner.

Is er een bepaalde componist die ook "droevige" klassieke muziek gemaakt heeft?

Ik houd wel van klassieke muziek die de droevige kant van het leven laat spreken.

Kun jullie me op weg helpen?
Een heel mooi stuk waar ik soms het gemoed van vol krijg is het beroemde adagio in g van Tomaso Albinoni....praaaaaaaachtig.
De streek van Reinaert de vos en canteclaer

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

18 dec 2005, 13:00

Beste Stefan.

Ik ga je enkele tips geven.

Laten we beginnen bij het begin.

CD's op een HiFi installatie. Ik weet natuurlijk niet of jij ergens in de buurt van een Openbare Bibliotheek woont. Ik ga al jaren naar de Hoofdstedelijke Openbare Bibliotheek in Brussel. Wat je daar vindt aan materiaal is onvoorstelbaar. Volgens mij heeft geen enkele handelaar zulk aanbod in zijn zaak. Hier hebbben ze gewoon alles. Men mag 14 titels ontlenen gedurende drie weken aan de prijs van € 0.50 per stuk. Je kan natuurlijk ook een privé collectie aanleggen. Verleden zondag was ik in Oostende in het winkelcentrum in een "Hollandse" zaak en zag daar een box liggen met alle werken van Mozart. Deze kostte € 89.00. Ik heb ze zelf niet gekocht daar ik zelf al in het bezit ben van alle vioolconcerto's van Mozart plus een heel deel symfonieën. Maar eigenlijk een goeie tip voor de eindejaarsfeesten.

Dan heb je natuurlijk ook nog muziek op je pc. Tegelijk hiermee geef ik je het adres van een fantastische radiozender. Een hele dag klassieke muziek, gevariëerd tot en met : Classic FM. Eén bezwaar - als dit al een bezwaar mag zijn in onze tijd van Internet en kabel - deze zender is alleen te ontvangen en live te beluisteren via kabel en Internet. Maar ze zenden wel 24 h op 24 uit. Nu weet ik natuurlijk niet of deze zender in Limburg op de kabel zit, maar via Internet kan dus iedereen hem ontvangen. En ik durf gerust te zeggen dat ik hier veel ideeên opdoe.

http://www.classicfm.nl/

Nog een tip is, kijk eens in al mijn postings hier in Klassieke Muziek.

Groetjes van Opa brombeer.

Stefan
Lid geworden op: 08 dec 2005, 22:43
Locatie: Limburg

19 dec 2005, 19:19

Dank voor u duidelijke post Opa!Die radiozender op het net is idd een topper. :D

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

21 dec 2005, 18:21

opa brombeer vermeldde in zijn vorige antwoord een aanbieding van klassieke muziek aan zéér gunstige prijzen.Ikzelf krijg geregeld dergelijke aanbiedingen,nu ook weer .Enkele voorbeelden :de vooledige werken van S.S.Bach op 160cd met bijhorende verklarende cd-rom : €99,Maria Callas:Viva Diva, 5 cd: @7,99, een komplete jazz verzameling :168 cd met boek: @119,99 enzoverder
Interesse : surf naar www.mokm.de

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

21 dec 2005, 18:21

opa brombeer vermeldde in zijn vorige antwoord een aanbieding van klassieke muziek aan zéér gunstige prijzen.Ikzelf krijg geregeld dergelijke aanbiedingen,nu ook weer .Enkele voorbeelden :de vooledige werken van S.S.Bach op 160cd met bijhorende verklarende cd-rom : €99,Maria Callas:Viva Diva, 5 cd: €7,99, een komplete jazz verzameling :168 cd met boek: €119,99 enzoverder
Interesse : surf naar www.mokm.de

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

21 dec 2005, 18:21

opa brombeer vermeldde in zijn vorige antwoord een aanbieding van klassieke muziek aan zéér gunstige prijzen.Ikzelf krijg geregeld dergelijke aanbiedingen,nu ook weer .Enkele voorbeelden :de vooledige werken van J.S.Bach op 160cd met bijhorende verklarende cd-rom : €99,Maria Callas:Viva Diva, 5 cd: €7,99, een komplete jazz verzameling :168 cd met boek: €119,99 enzoverder
Interesse : surf naar www.mokm.de
Laatst gewijzigd door flupke2 op 21 dec 2005, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

21 dec 2005, 18:22

opa brombeer vermeldde in zijn vorige antwoord een aanbieding van klassieke muziek aan zéér gunstige prijzen.Ikzelf krijg geregeld dergelijke aanbiedingen,nu ook weer .Enkele voorbeelden :de volledige werken van J.S.Bach op 160cd met bijhorende verklarende cd-rom : €99,Maria Callas:Viva Diva, 5 cd: €7,99, een komplete jazz verzameling :168 cd met boek: €119,99 enzoverder
Interesse : surf naar www.mokm.de

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

21 dec 2005, 20:53

Hola flupke2

Laat me eerst zeggen dat ik nooit inga op aanbiedingen via Internet. Tussen al die site's zit toch zoveel rommel. En ik keur nogal graag eerst wat ik graag koop, in dit geval bv. eerst kijken wie de uitvoerders zijn. Die aanbieding waarvan ik sprak was in een winkel en indien er iemand zou geïnteresseerd zijn, via privé bericht wil ik wel naam en adres van de winkel geven.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

22 dec 2005, 18:23

iedereen doet wat hij wil ,maar eens gaan kijken op de aangegeven site verplicht tot niets , en misschien verander je toch je mening

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

22 dec 2005, 19:28

Natuurlijk, beste flupke2, doet iedereen wat hij wil. Maar zelfs door eens te gaan kijken op bovenvernoemde site zal ik niet van idee veranderen. Ten eerste omdat er de laatste tijd nogal eens melding wordt gemaakt van gesjoemel allerhande via Internet. Maar dit is niet de belangrijkste reden. Wanneer ik me een CD wil aanschaffen, stap ik een deftige winkel binnen. Eerst kijk ik wie de uitvoerders zijn en wanneer dit me bevalt, wil ik eerst enkele fragmenten van de CD die ik wil aankopen, ter plaatse beluisteren. Naar mijn bescheiden mening kan dit toch niet bij Internet verkoop.