28 kilo kwijt. En nu???

Dit is de plaats om af te slanken, tips te plaatsen, menu's, enz.!

Mecky
Lid geworden op: 05 apr 2008, 01:02
Locatie: Bilzen

30 mei 2008, 12:24

Ik ben op redelijk korte tijd 28 kg kwijt geraakt en het gaat nog steeds goed, ben er best wel een beetje fier op. Vooral omdat ik het op eigen houtje en op een gezonde manier heb gedaan. Ik zou graag nog een tiental kilootjes kwijt enne dan ben ik nog meer dan zwaar genoeg hoor want dan weeg ik nog steeds 15kg boven mijn lengte. Nu zegt iedereen:, “geweldig, goed van jou, je ziet er geweldig uit, fijn..” en dat is natuurlijk best leuk ook al heb ik nu natuurlijk niets meer dat past. Ik ben nu zo slim om alles wat te groot is weg te doen, alles. Ik hou niets bij voor het geval ik weer ga groeien. Dit is allemaal erg leuk he, maar.. Ik zit met het volgende probleem.

Ik weet me geen blijf met mijn nieuwe lichaam.
Ik weet absoluut niet hoe ik me nu moet kleden. Dat komt natuurlijk omdat ik zo ontzettend gewent ben om mijn lichaam te verstoppen in van die “verstop je gewicht” kleding en ik was daar goed in. Ik toonde de wereld dat een kilo meer echt niet betekent dat men er slecht gekleed moet bijlopen, dat men met een klein budget ook leuke kleding, modieuze kleding kan kopen en dragen. Ok, af en toe een duurder stuk maar toch.
Nu ik vormen heb, een taille, mijn buik normaal is, mijn benen er niet meer uitzien als opgezwollen olifanten pootjes, NU kan ik me plots niet meer kleden. Ik ben zo onzeker als de pest. Sta voor de spiegel te draaien en te keren, het is gewoon afschuwelijk.
Ben ik de enige die hier last van heeft?
Groetjes Mecky
De lotus bloeit enkel in de modder. Hoe dikker de modder, hoe mooier de lotus

ghila
Lid geworden op: 14 dec 2003, 17:59
Locatie: Dendermonde

30 mei 2008, 17:15

Proficiat Mecky, hoe heb je dat klaar gespeeld?

Mecky
Lid geworden op: 05 apr 2008, 01:02
Locatie: Bilzen

01 jun 2008, 01:23

:D Hoe ik het gedaan heb? Als ik dat vertel zal het nogal ongeloofwaardig klinken, maar vooruit. Dit is wat ik gedaan heb. Het werkte voor mij, dat wilt niet zeggen dat het voor iedereen lukt he.

Ik ging begin januari op de weegschaal staan en kwam tot de ontdekking dat ik op veertien dagen tijd drie en een halve kilo.. jullie lezen het goed, 3,5kg was bijgekomen. Ik telde het even na en bedacht dat dat op jaar basis zo’n 78 kilo zou zijn. Nou ,daar schrikt een mens dan toch even van. Dus ik bedacht dat ik toch een beetje moest oppassen met wat ik at. Natuurlijk leverde dat drie keer niks op. Een weekje later kijk ik in de spiegel, zie dat ik vreselijke wallen onder mijn ogen heb en een “rot” kleur. Ik zag er niet goed uit. Nee, ik ben niet ziek, ik zag er gewoon niet goed uit. Dus ik zeg tegen mezelf. “Mecky, het wordt tijd dat je een beetje gezonder gaat eten want als je zo doorgaat haal je de honderd nooit.” Ja, oudere mensen praten graag tegen zichzelf. Dat gezonder eten dat lukte goed.
Even vertellen hoe ik voorheen at. ’s Morgens. Nee, geen honger, s’ middags, geen tijd, ’s avonds, pff geen zin in koken. Effe iets uithalen. Of iets eten om zo rond een uur of elf, ik heb het over de avond, opnieuw honger te krijgen en nog eens te eten. Soms ook een hele dag niet eten om de dag erop voor drie te eten. Met andere woorden. Slecht, heel slecht voedingspatroon.
Dat wou ik doorbreken. Ik besloot om mezelf te dwingen drie maaltijden per dag te eten. En geloof me, dat viel echt niet mee.
Ieder morgen een boterham, met beleg (eender wat) en een stuk fruit. (appel, appelsien, peer….waar ik zin in had
Ieder middag een boterham met beleg (eender wat) en een stuk fruit (zelfde als s morgens)
Iedere avond voor mezelf koken.
Rijst, groenten wokken, kip of vis. Ik bak in olie, (beetje natuurlijk) en maak mijn eten klaar zoals ik het altijd heb gedaan. Niks magerder dan anders. Ja, zelfs curry met kokosmelk of room. Lekkeerrrrr
Even twee dingen vermelden. Ik heb altijd graag vis en kip gegeten. Hou niet van karbonades, biefstuk, gehakt.. Dit komt nog voort uit mijn vegetarische periode.
En, ik heb nooit graag aardappelen gegeten. Dus hier ook geen verandering van eetgewoonte.
Ik eet nog steeds friet. Maar die friet vervangt dan de maaltijd die ik normaal s avonds eet en niet om 23hr00 nog een frietje halen.
Ik eet ook al eens een pizza.. Maar ook hier, net als bij de frieten, het vervangt mijn avondmaaltijd.
Ik eet tot ik genoeg heb en dan.. Wel dan gaat de rest onherroepelijk de vuilnisbak in. Ik laat het niet meer in de koelkast staan. Waarom niet? HA, als het blijft staan haalt het de ochtend niet. Nogal simpel he.
Zo, dat is wat ik zo ongeveer gedaan heb. Niets speciaals, gewoon normaal gegeten en het leuke bijverschijnsel was of is dat ik van half januari naar nu 28,5kg kwijt ben. Ik voel me goed, heb een mooie frisse kleur, eet regelmatig, drink nu wel iets minder koffie en iets meer thee. Maar drink ‘s avonds best nog wel eens een glaasje rode wijn.
Ik hoop dat ik daarmee je vraag heb beantwoord.
Groetjes Mecky
De lotus bloeit enkel in de modder. Hoe dikker de modder, hoe mooier de lotus

Phila
Lid geworden op: 13 jan 2004, 21:17
Locatie: Oost Vlaanderen

19 jun 2008, 21:41

kan je niet met een vriendin of zus gaan winkelen, niet om een hele uitzet te kopen maar om een en ander te passen, en zo gewoon te worden aan je nieuwe ik.
ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt en mijn ervaring is dat je best begint met een outfit in de stijl van vroeger maar in een veel kleinere maat. Bv lange broek met loshangend shirt en bij de volgende aankoop zal je merken dat je jezelf al veel beter ziet in een meer aansluitend truitje.
Ik heb pas een viertal weken geleden een rok gekocht en ik zie mezelf nog altijd niet in een zomerkleedje maar dat komt nog.
Hier bij mij in de buurt is een mooie tweedehandswinkel waar ook veel einde reeksen worden verkocht en daar durf ik me al eens vlugger iets riskeren omdat het toch allemaal veel goedkoper is dan in een gewone winkel.
Belangrijk is ook een goede lingeriewinkel met echt advies.
veel succes en denk eraan je hebt geen kleren meer als je terug groeit :twisted: :twisted:
Van alle mensen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangename diegenen die zwijgen
Coluche

oomski
Lid geworden op: 28 mei 2008, 08:25
Locatie: Thuis.

14 jul 2008, 13:43

Mecky, proficiat.

Ik zou ook graag enkele kilo's kwijt geraken.
Vroeger at ik:
's morgens twee boterhammen met beleg en speculaas.
's middags drie boterhammen met goed beleg
's avonds een goed bord aardappelen, groenten en vlees;
soms spaghetty, wekelijks frieten
tussendoor veel koeken. In de voormiddag koffie en koeken, in de namiddag en 's avonds koffie en koeken tot het slapen gaan.
veel fruit.

Nu, al lang:
's morgens een boterham met wat confituur of rabarbercompote
's middags twee kleine boterhammetjes met kaas
's avonds gezond gewone kost, patatjes, veel groenten en een stuk vlees of vis.
soms eens spaghetty, soms een frieten
tussendoor:
voormiddag één klein koekje
namiddag één klein koekje
s' avonds een klein koekje
veel fruit

gewichtverlies: 2a3 kg en gaat niks verder af. :?

Iemand een voorstel? :lol:
Wie op wraak zint, houdt zijn eigen wonden open.

Phila
Lid geworden op: 13 jan 2004, 21:17
Locatie: Oost Vlaanderen

14 jul 2008, 14:37

iedereen heeft natuurlijk ijn eigen smaken maar ik vond het gemakkelijker een aantal dingen helemaal niet meer te eten-geen chocolade,koeken,chips of andere hapjes- dan er maar eentje van te kunnen nemen.
Voor het overige bijna altijd mager beleg, geen bereide vleeswaren zoals salami,pate, maar magere kaas, rundsfilet,kip-en kalkoenfilet en konfituur zonder suiker (tutti frutti van Delhaize echt héél lekker).
Ik eet 'smorgens redelijk veel,(vroeger niets) 6 sneetjes volkorenbrood met beleg, een grapefruit en een appel of kiwi.
Veel groenten, ik eet bv wel 1/2kg. boonjes, niet te veel vlees 150 gr maar wel alle vlees dus ook braadworst en varkensvlees.(wel in becel gebakken maar afdeppen met keukenrol en natuurlijk geen saus) twee grote aardappelen en ik heb altijd soep in huis.
Wat voor mij heel belangrijk is, is beweging, ik ging tot voor enkele weken elke dag een flinke wandeling maken met de hond dwz een uur flink doorstappen, toen die gestorven is had ik geen zin meer om te wandelen en ik merkte dat er toch heel gemakkelijk weer iets bijkwam, dus daar doe ik nu iets aan.
In de winkel heb ik het soms knap lastig, een volkorenbrood ipv lekkere boterkoeken :cry: of magere westlite ipv een heerlijke romige camembert :evil: , dan kost het echt wel wat moeite.
maar ik vind het heerlijk om weer overal kleren te kunnen kopen en niet langer aangewezen te zijn op die enkele winkels waar ze boven maat 46 gaan.
je moet zelf een beetje uitzoeken wat jou het beste past en veel succes !
Van alle mensen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangename diegenen die zwijgen
Coluche
alfa

14 jul 2008, 14:48

'veel fruit'...schrijf je...én 3 koekjes per dag...én 3 boterhammen per dag...en je schrijft niets over de bereidingswijze én de hoeveelheid van vlees/vis en groenten 's avonds.

advies van iemand die zélf constant moet vechten en zoeken :
-beperk fruit tot 2 stuks per dag en eet geen bananen.
-beperk de koekjes tot 3 per week ipv 3 per dag.
-eet 's middags bij 1 boterham een ruime portie rauwkost
-vergroot uw portie groenten 's avonds en verminder de portie aardappelen en vlees.
-maak dagelijks een wandeling of fietstocht.

Eén maand uitproberen en conclusies trekken.
Als je hiermee niet verder afvalt zijn er verschillende mogelijkheden
-of : je zeurt
-of je neemt medicatie
-of je bent niet écht té zwaar.

Als je wel afviel heb je weerom 2 keuzes :
-of je besluit van dit gewicht te houden EN bijgevolg levenslang zo te eten
-of je bent tevreden met het gewicht dat je nu hebt.

En bedenk ook dat 'wat' je mag eten en 'hoeveel' verschillend zal zijn van persoon tot persoon.
Zo lees ik ook dat Phila 6 sneetjes volkorenbrood met beleg mag per dag , zonder bij te komen....dat zijn er bij mij hooguit 2 ( met gelijksoortig beleg ) :?

oomski
Lid geworden op: 28 mei 2008, 08:25
Locatie: Thuis.

14 jul 2008, 16:47

je moet ook zien wat ik vroeger at.
-Drie koekjes op een dag tegen vroeger volle pakken....
-stukje vlees ipv vroeger, stukken vlees.
-Veel groenten
-Bijna nooit boter op brood.
-af en toe frieten ipv vroeger wekelijks.

Ik denk toch dat dat een enorm verschil is.

Niet echt te dik?
Ik heb nog een goed model, maar als je van 62kg naar 92kg gaat sinds 15 jaar kan je toch niet zeggen dat het niets is.

Medicatie: al meer dan 20 jaar, tegen cholesterol en tegen waterophoping.
Wie op wraak zint, houdt zijn eigen wonden open.
alfa

14 jul 2008, 17:12

Dat is inderdaad een groot verschil , Oomski...

En eerlijk : als er geen midische reden is voor overgewicht , dan zou ik ook niet weten wat ik anders zou kunnen adviseren.

Ik weet als geen ander hoé moeilijk afslanken is...en hoéveel moeilijker nog om een fatsoenlijk gewicht te behouden 'na ' afgevallen te zijn.

Ja : ik weet het : méér beweging!
En vooral volgehouden beweging van een behoorlijke duur.
En dat dit ook niet altijd zo eenvoudig is , weet ik maar al te goed.
(maar op gevaar af van hier weer een aantal verwijten naar mijn kop te krijgen ; geef ik hier geen verder commentaar op ; want op SN zijn een aantal mensen van mening dat een aantal redenen om niet te bewegen praatjes en uitvluchten zijn.....)

M1953
Lid geworden op: 12 jul 2009, 11:15
Locatie: Koersel

13 jul 2009, 12:56

Dit is een interessante topic.

Zelf ben ik met de hulp van een diëtiste 28 kg afgevallen. Het werd echt te weinig. Als je dan ouder bent, hangt je huid als een losse mantel om je heen.

Opnieuw dus wat meer koolhydraten (spaghetti, rijst, brood ed.) op het menu.... Wat meer vetten, van niks naar normaal gebruik gegaan.

Resultaat: op 10 maanden tijd opnieuw 15 kg erbij.

Besluit:
Met een zwaar diëet verlies je wel gewicht
(ik woog op een moment 15 kg onder mijn lengte), maar, je kan het niet blijven doen. Dan ga je naar het andere uiterste vervallen.

Nu ben ik opnieuw wat gevulder, op de verkeerde plaatsen uiteraard, maar voel me zeker niet slechter. Gewicht nu : 68 kg, 1.70 m lengte.

Ik hoop dit gewicht met een "goed gevoel" te kunnen behouden en houd de diëetlijst van destijds nog steeds in het achterhoofd.

De gulden middenweg bewandelen en gezond (lees weinig) eten volgens de voedingspiramide, maar het moet een levenswijze worden.

corinaken
Lid geworden op: 09 jul 2009, 17:07
Locatie: geraardsbergen

14 jul 2009, 14:34

inderdaad: de gulden middenweg is de beste oplossing. Schransen kan wel es maar mag geen gewoonte worden. Voldoende groenten en fruit horen in elk dieet thuis. Frituren kan maar niet elke dag. 1bord is voldoende een 2de portie is echt niet nodig. Maaltijden overslaan is geen goed idee; je krijgt achteraf toch grotere honger of goesting en dan kies je de verkeerdedingen in de verkeerde proporties. Winkelen doe je best niet met een lege of hongerige maag. Voor een slappere huid bestaan voldoende verstevigingscremes en masseren onder de douche doet ook al heel veel :lol:
alfa

14 jul 2009, 15:13

corinaken schreef:......Voor een slappere huid bestaan voldoende verstevigingscremes en masseren onder de douche doet ook al heel veel :lol:
:? was dat maar waar :?

M1953
Lid geworden op: 12 jul 2009, 11:15
Locatie: Koersel

14 jul 2009, 15:13

Wat ook nog een tip is:
lees de etiketten van de etenswaren
(wat soms moeilijk is met die kleine lettertjes).

Kijk naar de vetgehalten, verborgen vetten zitten in de meeste bereide slaatjes en gerechten.

Wat jullie mss. al wel weten: olijfolie bevat bijv. evenveel vetten als margarine, is evenwel gezonder. Eén soeplepel vet per dag is voldoende om gezond te wezen (dat betekent niet enkel het broodsmeersel en bakolie hoor).

Leren leven met honger, :wink: , is een gewoonte.
Koop de 0% producten, light is geen diëetvoeding.

Enfin, een greep uit de consultaties van mijn diëtiste destijds.
En, een diëtiste is echt niet duur hoor, stok achter de deur en een opkikker om voort te doen.

Er bestaan trouwens sites, waar je veel tips kan uithalen.
Gezondheid.be bijv.

Pillen en protéinetoestanden: kosten enorm veel geld.
geven snel resultaat,
maar,
het is en blijft een definitief veranderen van eetgewoonten.

Elke dag kan je opnieuw beginnen, zondig je, streep eronder.
Morgen opnieuw.

Terzijde: ik ben met het die-eet programma van de anti-depressiva en hoge bloeddrukmedicatie afgeraakt. Geen pil meer in mijn leven.
:D

corinaken
Lid geworden op: 09 jul 2009, 17:07
Locatie: geraardsbergen

14 jul 2009, 17:59

en toch , alfa, ben ik ervan overtuigd dat een goede doorbloeding van de huid belangrijk is om de stevigheid enigszins te behouden , dus scrubben, niet roken, geen zonnebank. Verouderen doen we allemaal en er proberen 20 uit te zien als je 50 bent is waanzin, maar toch kan je veel zelf doen als je je lichaam goed verzorgd

M1953
Lid geworden op: 12 jul 2009, 11:15
Locatie: Koersel

14 jul 2009, 18:22

Als je 28 kg afvalt op oudere leeftijd, ondanks alle middeltjes, hangt je huid gewoon te zwabberen.
Daar kunnen geen zalfjes of scrubbings tegenop. Dat is gewoon niet meer veerkrachtig.
De vetcelletjes eronder lopen leeg, verdwijnen niet...
De rimpelhuid blijft, en je zit met een overschot aan ... ja overtollige huid op dat moment.
Niks aan te doen, geen massage of cosmetica kan daaraan iets verhelpen.

Nogmaals, hou op met afslanken op een moment dat voor je eigen lijf het beste is. En dan, ja, blijft het zoeken over het "nadien".

Toen ik dat aan de diëtiste vroeg: ik ben te veel aan het afvallen, wat nu?
kwam er eigenlijk geen geprogrammeerd antwoord. Het ging blijkbaar slechts in één richting, ...., naar beneden.

Dan doe je hier of daar opnieuw wat koolhydraten of vetten bij hé, was het antwoord. Maar dat weet je dan niet op dat moment, omdat je zo gefocussed eet.

Omlaag kan, maar in evenwicht houden, moet je blijkbaar zelf uitzoeken.

P.S. Het was een hele jonge dame hoor, de diëtiste. :wink: