Leven rekken

Hier is plaats voor discussie of vragen over palliatieve zorgen.

zotspook
Lid geworden op: 25 aug 2005, 15:14
Locatie: limburg

20 jul 2008, 23:20

Waarom en met welke bedoeling wordt eigenlijk het leven gerokken, tot het uiterste? Wat is het nut ervan? Is dit omdat het opbrengt voor de dokters en de farmaceutische industrie? Inplaats van de natuur z'n werk te laten doen, neen de mens moet nog ingrijpen zolang het kan, en als het leven zo goed als opgeleeft is dan is hij nog van mening dat het leven zo lang mogelijk in stand wordt gehouden. Ik vraag mij af wat wil men hiermee bereiken? Welk is het nut daarvan ?Als de tijd gekomen is laat de mensen toch in vrede heengaan. Weet hier iemand een antwoord op?
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

21 jul 2008, 00:05

Zotspook, terecht wat je schrijft en denkt..... godsdienstige mensen noemen dat "eerbied" voor het leven van God gekregen.... maar het is zeker zo dat als men niet waardig zijn leven meer kan leven, en niets meer helpt het rechtvaardiger en menslievender zou zijn de lijdende terminale mens zachtjes te laten inslapen. Alleen is het vaak moeilijk de grens te trekken en kan men hier niet lichtzinnig te werk gaan.... daarom is "euthanasie" ook alleen maar onder byzondere voorwaarden verantwoord; anders zouden er soms andere belangen een rol kunnen spelen.
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

24 jul 2008, 22:57

ja, werkelijk tot alle energie opgebruikt is.
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

25 jul 2008, 11:39

Ik denk zotspook dat er verschil is tussen het leven rekken met allerlei hulpmiddelen en het leven stilletjes te laten uitdoven,

verschil tussen stilletjes laten uitdoven zonder hulpmiddelen en euthanasie, dat bewust en einde maakt aan een leven.

En inderdaad waarom nog chemo, medicatie, onderzoeken als je weet dat er toch geen genezing is?

Eerbied voor het leven is mijns inziens ook dat leven leefbaar houden en als dat niet meer kan, stoppen met zinloze behandelingen, die inderdaad alleen de portemonnee van de doktoren en de farmaceutische industrie spekken.

Dat heb je zelf in handen: niemand kan je beletten een of andere behandeling te weigeren! Je bent nog steeds baas over je eigen lichaam.

Wij als patiënten moeten leren mondiger worden en niet zomaar klakkeloos alles geloven en aannemen wat ze ons vertellen. We moeten ook durven vragen stellen en als er rond de pot gedraaid wordt, die vragen blijven stellen tot we echt weten wat we willen weten.

mayi
Lid geworden op: 29 jul 2006, 18:49
Locatie: lokeren

05 aug 2008, 13:26

'In vrede heengaan', 'Stilletjes laten uitdoven'.
Ik denk niet dat er veel zijn die op die manier het leven verlaten.
Wat is rekken?? Is dat telkens zich een infectie voordoet, die behandelen met AB of ontstekingswerende middelen? Is dat koortswering geven? Is dat vocht geven als mensen zelf niet meer kunnen drinken? Is dat een blaassonde plaatsen als mensen niet meer voldoende kunnen urineren?
Moesten al die middelen er niet zijn en ook niet benut worden, dan zou men van het stilletjes heengaan een hel met veel pijn maken. (Tenzij men natuurlijk Danneels volgt en zegt dat lijden in het levenseinde erbij hoort)

Dat men vb. geen zware chemokuren meer start in de terminale fase OK...alhoewel je nog altijd moet rekening houden met wat een terminale zieke zelf wil. Sommige mensen blijven inderdaad vechten tot het einde.
Dat is dan een keuze waar de medische wereld ook rekening moet mee houden.
i.p.v. het woord 'rekken ' te hanteren zou men het beter hebben over een trachten te streven naar een zo sereen en pijnloos mogelijk levenseinde.
Als daarvoor nog allerlei therapieën mogelijk zijn, dan kan je dat alleen maar met beide handen aannemen.
Het zogenaamde 'rekken' van het leven heeft vele gezichten.

Lovertje
Lid geworden op: 26 aug 2008, 18:45

26 aug 2008, 19:17

zotspook schreef:Waarom en met welke bedoeling wordt eigenlijk het leven gerokken, tot het uiterste? Wat is het nut ervan? Is dit omdat het opbrengt voor de dokters en de farmaceutische industrie? Inplaats van de natuur z'n werk te laten doen, neen de mens moet nog ingrijpen zolang het kan, en als het leven zo goed als opgeleeft is dan is hij nog van mening dat het leven zo lang mogelijk in stand wordt gehouden. Ik vraag mij af wat wil men hiermee bereiken? Welk is het nut daarvan ?Als de tijd gekomen is laat de mensen toch in vrede heengaan. Weet hier iemand een antwoord op?
Een juist antwoord kan ik niet geven.
Ik ben zelf werkzaam in het ziekenhuis en werk heel vaak met paliatieve mensen. Bij ons is palliatieve zorg: comfort bieden om waardig te sterven. Dwz, als men pijn heeft geven wij pijnstilling, als men honger heeft, bieden we iets te eten, wij zorgen ervoor dat zij hun laatste dagen of maanden op hun manier doorbrengen.
In een palliatieve fase heeft AB, chemo, vochttoediening via infuus geen zin meer. Met deze laatste "REK" je inderdaad het leven en is het voor de mensen in kwestie soms een hel.
Het is inderdaad ook soms zo dat mensen als palliatieve zorg worden opgegeven, maar dat men alsnog een infuus plaats, medicatie toedient, enz.... Maar meestal is dit dan omdat de persoon in kwestie misschien niet op de hoogte is van de palliatieve fase. Dit kan zo zijn bij mensen die psychisch heel labiel zijn en aggressief uit de hoek kunnen komen als ze te horen krijgen dat ze niet lang meer zullen leven. Voor de verzorgenden is dit wel een heel vervelende situatie, omdat zij dan wel weten dat de persoon stervende is, maar dat de persoon in kwestie nergens vanaf weet.

Het 'rekken' van leven is bij ons niet uit commercieel oogpunt van de arts.
Al heb ik daar soms ook mijn bedenkingen bij.
Zo heb ik laatst een situatie meegemaakt waarbij een pt onwel werd, bijna niet meer ademde, bewusteloos was. Aangezien er in het dossier niets te vinden was van een DNR codering (Do Not Reanimate), moesten we de arts van wacht erbij halen en is de pt er terug doorgekomen. Deze pt heeft geen familie meer, kan nu niks meer zelfstandig en leeft bij wijze van spreken als een 'plantje'. Voor de opname in het ziekenhuis liep deze nog rond, at zelfstandig, enz.... In deze situatie waren wij als verzorgenden met enkele die bij onszelf dachten van "misschien hadden we deze pt beter 5 minuten later gevonden, dan was die er nu niet meer". En dit is echt niet omdat deze pt ons ten laste is, integendeel. Maar uit menselijk oogpunt hadden wij zoiets van 'stel je in de plaats van deze persoon'. En ik denk dat velen deze mening zullen beamen.

Laten sterven of laten leven? Het is en blijft een moeilijke materie.
Iedereen heeft de kans om tijdens zijn bewuste en heldere leven een wilsverklaring op te maken. Ik raad aan dat zoveel mogelijk mensen dit doen, zodat je ZELF beslist wat er met je gebeurd als het even slecht gaat. Moeten wij jou reanimeren als je een hartaanval krijgt? Moeten we je reanimeren als je een ongeval hebt gehad?

BESLIS ZELF OVER JE LEVEN, nu het nog kan.

Groeten Lovertje

mayi
Lid geworden op: 29 jul 2006, 18:49
Locatie: lokeren

30 aug 2008, 01:00

Zelf beslissen als het EVEN misgaat???
Toch wel een rare kronkel vind ik.

'Jezelf in de plaats van de andere stellen?? 'onmogelijk zou ik zo zeggen'

Heb zo de indruk dat je ook maar EVEN met 'palliatieve mensen' bent omgegaan.

[/b]

pepalien
Lid geworden op: 23 nov 2005, 15:14
Locatie: Limburg

30 aug 2008, 14:41

mayi jij hebt al het een en ander meegemaakt denk ik
je bent verbitterd heb ik de indruk
ben het volledig eens met Lovertje
ben deze week ook gestopt met werken
om mijn terminale man thuis te verzorgen
en wil ook dat hij geholpen wordt waar kan
dat hij medicatie krijgt zich wat goed mag voelen
en geen pijn moet hebben
maar zeggen (je leven moet niet gerekt worden stop maar met alles)
dat kunnen we toch niet zeker?? proberen alles wat kan zolang het mogelijk is
is dat niet gewoon menselijk
blij dat er dokters bestaan en ook blij dat er medicatie bestaat
de natuur zijn gang laten gaan ???????
is acheruitgang in plaats van vooruitgang
willen allemaal zo lang mogelijk leven
mijn man zij vroeger altijd
als ik afhankelijk wordt van andere mensen wil ik niet meer leven
nu het zover is zegt hij
help mij ik wil niet dood
pepa
Gelukkig zijn is niet een bestemming maar een manier van leven

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

30 aug 2008, 14:47

Persoonlijk ben ik van mening dat men "waardig" moet kunnen heengaan..... en als daar een duwtje moet aangegeven worden JA !
Ik heb nog steeds na 21 jaar het beeld van mijn stervende moeder voor ogen, die een vreselijke dood moest sterven omdat ze niet mocht geholpen worden.... de dokter zei me steeds "wij kunnen niets doen" 8O

Ik bespaar jullie de details, maar het was erger dan een nachtmerrie om mee te maken, laat staan voor haar !!! Waarom het leven rekken als het de mens niet meer ten goede komt en er geen hoop meer is..... NEE, helpen met "waardig sterven" JA :!:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

pepalien
Lid geworden op: 23 nov 2005, 15:14
Locatie: Limburg

30 aug 2008, 14:55

ja maar wie beslist wanneer die tijd gekomen is ????
en natuurlijk willen we dat allemaal voor je geliefden
en ook voor jezelf niet onmenselijk te moeten afzien
Gelukkig zijn is niet een bestemming maar een manier van leven

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

30 aug 2008, 16:56

pepalien schreef:ja maar wie beslist wanneer die tijd gekomen is ????
en natuurlijk willen we dat allemaal voor je geliefden
en ook voor jezelf niet onmenselijk te moeten afzien
Lieve Pepalien, met respect voor wat jullie meemaken.....
maar in het geval van mijn moeder was zeker al beslist dat die tijd gekomen was, maar ze mochten niets doen..... ze was nog vel over been, kreeg geen voeding, nog drinken meer maar was wel al haast helemaal van de wereld; DIT had ze niet gewild, maar ik kon haar hélaas niet helpen! Zelfs een dier laat men zo niet eindigen 8O :? :?
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

zotspook
Lid geworden op: 25 aug 2005, 15:14
Locatie: limburg

30 aug 2008, 21:58

Dit heb ik geschreven, omdat m'n vader rond die tijd in het ziekenhuis was, hij wou helemaal geen behandeling meer en heeft z'n perfusiefles zelf uitgetrokken, hij wou geen eten of drinken meer en werd er hiertoe eerst door gedwongen, maar was toen erg kwaad geworden, hij wou ook absoluut niet meer verder en voor hem was het genoeg geweest, maar naderhand heeft men hem gerust gelaten. Hij stond ook met blauwe plekken waar de perfusiefles was. Acht dagen na het bovenstaande bericht is hij gestorven.
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad

mayi
Lid geworden op: 29 jul 2006, 18:49
Locatie: lokeren

31 aug 2008, 11:58

Neen Pepalien, ik ben niet verbitterd, wel erg gevoelig wat dit betreft.
Ik ben het niet eens met wat Lovertje geeft als vb. het is niet omdat je afhankelijk wordt en geen familie meer hebt, dat iemand de vraag zou stellen: 'Laten we hem niet beter gaan'
Wat die wilsbeschikking betreft: kan goed zijn als vb reanimatie onmenselijk lijden zou meebrengen, als het leven dat men redt niet meer menswaardig zou zijn.
Maar daar de grens trekken is niet eenvoudig.
Wie bepaalt wat menswaardig is? Welke criteria hanteert men.
Er zijn mensen wiens hele leven in duigen valt omdat ze een stukje vinger kwijtraakten in de grasmachine...ze voelen zich verminkt.
Er zijn mensen, verlamd tot aan de nek die het leven zinvol blijven vinden.

Palliatieve zorg is vooral symptoomcontrole. Zorgen dat de stervende rustig mag heengaan met de minst mogelijke pijn of ongemak.
Als je aan symptoomcontrole doet, dan ondersteun je altijd de een of andere lichaamsfunctie.
vb. als iemand vocht op de longen krijgt, dan wordt het erg benauwend en kan de persoon stikken en is het voorbij.
Vang je dit op door medicatie zodat de druk weggenomen wordt, dan is ademen weer mogelijk.....wat ik wil zeggen is dat op die manier de persoon dus ook langer zal leven.
Is dit rekken???? Neen, dit is het sterven zo menswaardig mogelijk maken.
Wat niet meer tot palliatieve zorg behoort zijn alle onnodige medische handelingen en ingrepen die tot niets leiden.
Heb ooit nog verteld dat men bij mijn moeder, een week voor haar overlijden, nog een biopsie van het mondweefsel wilde doen.
Dat bleek goeie informatie te zijn voor de statistieken. Gelukkig heb ik daar tijdig mijn veto gesteld. Met wat is men dan bezig?
Wat dat betreft zouden familieleden mondiger moeten zijn en op voorhand eisen dat voor alles wat gebeurt of gedaan wordt hun toestemming vereist is. (bij mijn moeder was zonder mij in te lichten de afspraak voor de biopsie al gemaakt voor de volgende dag)

Klaartje, wat jij meemaakte met je moeder vind ik heel erg. Dit moet zwaar geweest zijn voor jou.
Ik denk dat men 21 jaar geleden niet zo ver stond met palliatieve sedatie als men nu staat.

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

31 aug 2008, 12:45

:? ja Mayi ..... in die tijd was er amper sprake van palliatieve zorgen, had dit maar gekund; het was onmenselijk.... zelfs na haar dood (ik was er niet bij) en ze me belden dat ze overleden was, toen ik er binnen de 20 min was.... was haar kamer leeg en was ze al in de koelschuif.
Nadien moest ik nog smeken om haar stoffelijk overschot te begroeten en even met haar alleen te zijn..... want er stonden toen nog als twee gendarmen achter mij een verpleegsterstel 8O
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
Gast

29 apr 2009, 17:35

Hallo,

Ik ook heb in de verpleging gestaan, en zelfs mijn eigen naaste familie bijgestaan, ik ben met lovertje eens, ik zelf heb alles klaar liggen, en ze moeten zich houden aan die papieren, dat is mijn wil,
Maar ik begrijp ook wel, niet iedereen is gelijk, en kan er niet zo goed over praten enz.
Mijn kinderen weten dat, alsook mijn eigen naaste familie, die me zo dierbaar waren, heb ik geholpen, om de pijn te verzachten, en zo stil in te kunnen slapen, als je met je eigen dokter een goede afspraak kan maken, kan je veel lijden besparen,
Ik wil niet leven als een plant!!! laat me dan maar gaan.
wil niet als een uitgemergeld kankerpatient hier liggen, waarom????
iedereen doet met zijn leven wat hij wil, en een ander kan zich daar niet mee bemoeien!!!

groetjes nine.