Pesterijen op het werk
Opzettelijk en aanhoudend negeren, vernederen, buitensluiten, uitlachen, saboteren, bekritiseren en wat nog allemaal. Maar liefst 11 procent van de werknemers zegt dagelijks het slachtoffer te zijn van dergelijke pesterijen op het werk. Het is een fenomeen dat zich helaas overal voordoet. Geen wonder dus dat er in binnen- en buitenland ontelbare artikelen, boeken, radio- en tv-uitzendingen aan gewijd worden die het probleem proberen te analyseren en op te lossen.
Ondanks alle pogingen om het pestgedrag uit de wereld te helpen, blijven pestkoppen hun collega’s lekker kwellen. Vaak leidt dat echter tot grote geestelijke schade bij de slachtoffers, en worden er zelfs letterlijk mensenlevens door verwoest.
Onze columnist Jan Schils typeert het fenomeen zelfs als een zeer perfide vorm van misdaad, niet meer en niet minder. Overheden, werkgevers, schooldirecties enz. moeten dat kwaad dan ook resoluut uitroeien met alle bestaande wettelijke middelen en er vooral niet laks tegen optreden zoals her en der helaas wel gebeurt.
Moe getergd
Zo zijn er tal van mensen (ook vaak schoolkinderen die op school gepest worden) die, moe gepest, uit pure wanhoop een einde aan hun leven maken. Dikwijls wordt daarbij de schuldvraag gerelativeerd: waren de directies op de hoogte van bepaald pestgedrag? Ook de post ontsnapte een paar jaar geleden de dans, toen een rechter niet bewezen achtte dat een zwaar gepeste postbode zich om die reden van het leven had beroofd, terwijl getuigen bewijzen van het tegendeel aanbrachten.
Boosheid en angst
Dezer dagen stootten we op een onderzoek van arbeidspsychologe Roelie Mulder, die met het onderwerp ‘pestgedrag op het werk’ promoveerde aan de Open Universiteit in Nederland. Ze vroeg zich o.m. af waarom collega’s zo weinig begaan zijn met en reageren op pestgedrag op het werk? Boosheid en angst blijken daarbij een grote rol te spelen. Volgens Mulder zijn er bij pesten op het werk drie partijen: dat zijn het slachtoffer, de pestkop en de omstanders. Zo onderzocht ze o.a. de emoties van omstanders wanneer die getuige zijn van pestgedrag. Ook ging ze na welk effect die emoties hebben op de bereidheid van omstanders om het slachtoffers te helpen.
Mulder stelde vast dat wanneer omstanders (of getuigen) niet ingrijpen tegen een pestkop, dat vaak komt door boosheid of door angst. Bij boosheid gaat het er dan om dat zij de schuld van het pesten bij het slachtoffer leggen. De angst komt voort uit hun vrees om zelf ook gepest te worden.
Slachtoffers gaan er op allerhande manieren mee om als ze het onderwerp van pesterijen zijn. Zo gaat de ene vastberaden en assertief reageren en het probleem aanpakken, terwijl de ander zich niet gaat verzetten tegen de pestkoppen. Mulder ontdekte dat omstanders het assertieve slachtoffer beter beoordelen dan het slachtoffer dat niet reageert. Ook al beoordelen de omstanders het slachtoffer beter, leidt dat er volgens haar echter niet toe dat zij het slachtoffer sneller gaan helpen. Zij zijn namelijk van mening dat het assertieve slachtoffer de situatie zelf wel kan oplossen, met als gevolg dat zij gewoonweg niets doen.
Eigen schuld
'Als je niet reageert op pesterijen, is het je eigen fout dat je gepest wordt. Eigen schuld, dikke bult'Als een slachtoffer niet of nauwelijks reageert op pesten, houden de omstanders het slachtoffer meer verantwoordelijk voor het voortduren van het pesten en zijn ze daarom ook minder geneigd te helpen. Mulder noemt dat het eigen schuld, dikke bult-mechanisme. Mulder stelde vast dat naarmate het pesten meer wordt gezien als ‘eigen schuld’, vrouwelijke omstanders minder medelijden hebben met het slachtoffer. Mannelijke omstanders zijn volgens haar vooral bozer. Het resultaat is dat zowel mannen als vrouwen minder geneigd zijn te helpen.
Associatief stigma
Vaak zijn getuigen van pesterijen ook gewoon bang om het op te nemen voor een slachtoffer, omdat ze denken dan zelf ook gepest te zullen worden. Mulder noemt dat het associatief stigma. Hoe meer het associatief stigma een rol speelt, hoe angstiger zowel vrouwen als mannen zijn. Daarnaast stijgt bij mannen ook de graad van boosheid. Dat zorgt er ook voor dat de omstanders minder snel zullen kiezen om op te komen voor een slachtoffer.
Destructief
Mulder noemt de kosten van pesten op het werk ‘substantieel’ en de gevolgen voor de slachtoffers ‘destructief’. Zij vindt dan ook dat er meer aandacht besteed moet worden aan dit eigen schuld, dikke bult-mechanisme, dat vaak onbewust gebeurt. Als je als collega beseft dat je je boos of angstig voelt als een medewerker wordt gepest, en je bent je bewust van de gevolgen die dat kan hebben voor het slachtoffer, dan kan je misschien die gevoelens aan de kant schuiven en tóch ingrijpen. Daarom is het belangrijk dat werknemers begeleid worden, een vertrouwenspersoon kunnen aanspreken die hen kunnen helpen. Mulder stelt immers 'dat die boosheid en angst leiden tot niets doen, is misschien begrijpelijk, maar niemand verdient het gepest te worden’.
Volgens Mulder is ‘de sleutel tot het aanpakken van een volwassen pestkop iemand aanspreken die echt kan helpen, zoals een leidinggevende’. Ze vindt het wel van essentieel belang om het daarbij bij de feiten te houden in plaats van emotioneel te werk te gaan.
Pak de pestkop aan
Tot slot lees je hieronder een aantal tips om pestgedrag resoluut tegemoet te treden:
- Wees je bewust van het pestgedrag
Het is best mogelijk dat je niet goed beseft dat jij of een collega te maken heeft met pesterijen, net omdat je denkt dat volwassenen zich daar niet meer mee bezig houden (helaas is dat toch wel het geval … ).
- Als je niet duidelijk maakt dat het pestgedrag niet kan voor jou, zal er ook niets veranderenZwijgen is toestemmen
Zoals de Britse experte in pestgedrag Jill Brooke mooi stelt, is stilte ook een geluid. Daarmee bedoelt ze dat je weldegelijk iets zegt door niets te zeggen, namelijk dat de pestkop gerust zijn gang kan gaan en dat je er geen problemen mee hebt. Op die manier zal er niets veranderen aan de situatie.
- Hou je emoties erbuiten
Spreek over feiten, niet over emoties. Als je exact wilt kunnen aanhalen wat er gezegd over gebeurd is, hou dan notities bij. Zeker als je een leidinggevende, een vriend of een collega wilt aanspreken over de situatie, of als je juridische of beleidstechnische stappen wilt ondernemen, zijn die feiten heel erg belangrijk. Daarnaast hou je de gebeurtenissen heel zakelijk, waardoor het voor jezelf misschien makkelijker is om ermee naar buiten te komen.
- Zorg dat je niet alleen staat
Volgens experts is de sociale uitsluiting hetgene wat pesten zo verwoestend maakt. Probeer daarom nog meer mensen aan jouw kant te krijgen, andere slachtoffers of getuigen bijvoorbeeld. Zo sta je sterker om je werkgever te dwingen om tegen de pesters op te treden en verklein je de kans dat de zaak in de doofpot wordt gestopt (wat jammer genoeg vaak wel gebeurt).
Spreek je leidinggevende aan
Je leidinggevende of personeelschef moet ervoor zorgen dat pestgedrag op het merk vermeden wordt. Spreek hem of haar daarom zeker aan als je denkt dat je zelf het slachtoffer zal worden van pesterijen als je opkomt voor een andere collega. Daarnaast kan je die collega ook doorverwijzen naar een vertrouwenspersoon of preventieadviseur.
- Kalmte zal je redden
Jij treft geen schuld. Blijf kalm en zelfverzekerd en wees niet bang. Roep de pestkop op die manier een halt toe.
Auteur: Jan Schils
18 reacties
ikzelf ben al zes maanden thuis, depressief na mislukte zelfmoordpoging "politie plukte me van de rails"
als 60- jarige sta je punt min 7, niet op punt nul om terug te (her)vertrekken. ik wil niet uitweiden over de te pijnlijke feiten in het verleden; ik stel alleen vast dat
1) na 40 jaar arbeid aan net iets boven minimun loon, voor mijn (ziek zijn) 1540 metto per maand als samenwonende(= amen wonen onder één dak, kostendelend, dat is al)
2) 40 jaar te hebben bijgedragen aan soc zekerheid ed..
3) alles samen misschien 10 dagen ziek te zijn geweest
4) geen maaltijdcheques en geen groepsverzekering heb
5) ik 800 euro vaste kosten (= zonder eten) heb per maand
enz....
enz....
van wie ik steun, ik wacht al meer dan 6 maanden op beloofde psychiatrische hulp
ik heb geen geld, dus ik kan niets betalen, advocaten, premie's syndicaat
maar ik verdien wel teveel voor een pro-deo
ze denken dat ik gratis woon in een sociale woning en bijgevolg meer als voldoende overheb om te leven
hebben jullie een wagen??? enz...
Samengevat, als weinig verdiener sta je in dit land als gepeste alleen want je hebt geen geld om hulp te betalen. wat nu volgt heeft er niets mee te maken, maar ooit kreeg ik de loop van een kalasnikov voor mij, dus braaf zijn.
die daders kregen alle hulp, als slachtoffer krijg je nihil zonder geld, getuige zijn het dat is al, AL., aanduiden wie hulp nodig heeft.... aub mensen
mij katten (2) één na een andere te hebben gehad worden gewoon neergeknald door jagers.
onnozelaars, gepest worden is anders dan schrijven wat je zou moeten doen,
confronteer ze maar met bewijzen, juridisch hebben die zoveel macht, aanzien, vriendjespolitiek; verliezen ze, dan gaan ze in beroep, en nog eens
wie betaald mijn advocaat, waarschijnlijk de schrijver van dit artikel
nb. ik heb zelfs opnames van ..., dit is niet aangekondigd dat dit opgenomen ging worden, dus geen bewijskracht. Begin maar
ik heb geen schrik, ik ben wel bang voor morgen, want ik kan mij nooit financieel behelpen en ik ben altijd de dupe
morgen moet ik naar de dokter; wat moet ik daar gaan doen??? zeg het mij!!!
ik wil dit pesten stoppen; dat zei ik reeds meermaals vanaf nu nooit nog (alles is oké dokter), ik ben alles kotsbeu, ik zal niet vragen naar nog een maand ziekteverlof. geeft hij het vrijwillig, oké, dan doen we nog een maand verder, zo niet is het niet de derde maar de eerste trein
een moegetergde
Als je over jouw ervaringen met pestgedrag op het werk wil praten, kan je altijd contact opnemen met Tele-Onthaal. Zij zijn gratis bereikbaar op het nummer 106 of via chat op http://www.tele-onthaal.be.
Het einde van jouw bericht verontrust ons wel. Je zegt dat je alles kotsbeu bent en dat wanneer de dokter jouw geen ziekteverlof meer wil geven ”het niet de derde maar de eerste trein” zal zijn. Bedoel je hiermee dat je aan zelfdoding denkt? En zo ja, zie je het zitten om met de dokter over die gedachten te praten? Als die stap nog te groot is voor jou, kan je altijd contact opnemen met de Zelfmoordlijn. Zij zijn gratis bereikbaar op het nummer 1813 en via mail of chat via www.zelfmoord1813.be.
Ben ook meer dan zes maand thuis geweest met zware depressie. Ben het teboven gekomen. Moed!!!
Willy.
Het gebeurt vaak op een slinkse, niet altijd duidelijk te bewijzen manier.
Als je er iets durft over zeggen is het zogezegd toeval of samenloop van omstandigheden... en word je volgende keer nog meer benadeeld door de teamleider.
Collega's zwijgen omdat ze schrik hebben dat leidinggevende zich ook tegen hun gaat keren.
Degene die boven de leidinggevende staan minimaliseren het, als je het al eens voorzichtig durft vernoemen, want de anderen klagen niet...
Bij mensen van de vakbond kan je ook al niet terecht want die hebben zelf de postjes van leidinggevende gekregen en zijn dus vriendjes/collega/partner-in-crime...
Rest dus weinig anders dan het noodgedwongen ondergaan en op de tanden bijten...
Ik ben nu 1jaar thuis met een depressie. Mijn dokter en de adviserende geneesheer van de mutualiteitwillen niet dat ik nog terug ga naar mijn werk
De laatste jaren op mijn werk begon het met onderhuidse pesterijen, papieren die ik nodig had waren niet te vinden, vergaderingen voor hoofdverpleegkundigen , daar werd ik niet van verwittigd,orders die ik gaf als hoofdverpleegkundige gaf werden gewoon geneegeerd of niet uitgevoerd en na een bepaalde tijd werd er gewoon niet meer tegen mij gesproken.
Een paar jaar geleden heb ik gezegd: ik blijf werken tot 67j maar nu denk ik anders over................en dat spijt mij want de verpleging was mijn leven.
ik zou nog zoveel kunnen schrijven, maarde tranen staan terug in mijn ogen
grt
Kan bemiddeling hier hulp bieden? Ik (hoop) denk van wel. Geen garantie maar misschien wel 'een kans' als beide partijen willen?
Ik wil hier zeker eens over nadenken en eventueel kijken wie ik hier voor kan aanspreken, om mijn aanbod m.b.t pesten, ook in te zetten op de werkvloer ( als het geen arbeidsgerelateerde bemiddelingen werkgever-werknemer betreft). Tips zijn welkom. Www.hsbemiddeling.be
En toch dien ik volgens de psychiaters al acht jaar lang die pesterijen van de buren en hun dochter te negeren. Negeren is wel degelijk; niet reageren, niets zeggen, hen niet aankijken, geen gebaren maken = NEGEREN. Maar na acht jaar is het wel geminderd tot hun dochter met de auto toekomt en ik in haar vizier kom. Gegarandeerd maakt ze pestende opmerkingen die ik nog steeds negeer. En daar is NIEMAND in heel de wereld die haar kan doen stoppen met haar gepest, want ze woont niet naast mij, mijn ruzieburen zijn haar ouders. En nu mag daar nog in het huurreglement staan dat de huurders verantwoordelijk zijn voor het gedrag van hun bezoekers en kinderen. Niemand die daar zijn tijd wil aan besteden om dat pesten te doen stoppen. Schrijf dus artikels over Economie en Transport, maar niet over psychiatrie!
A. MENTEN
De pester heeft altijd een reden om te pesten, en dat is niet altijd omdat zijn slachtoffer te braaf of te zwak is. Een pester kiest een persoon waar hij (onbewust) jaloers op is. Deze jaloezie kan ontstaan door iets heel kleins. Tijdens een sessie probeer ik wel uit te zoeken wat dat is, om daar het slachtoffer sterker mee te zetten.
Wat ook al heeft gewerkt, is er de media bijhalen. Dit vind ik zelf een laatste en extreme actie, maar ze helpt wel. Er hoeft uiteindelijk geen reportage te komen, maar als een bedrijf beseft dat het in een negatief daglicht kan komen te staan door pesten, neemt het veel sneller maatregelen.
Voor al wie wordt gepest: geef zeker niet op. Werk samen met iemand buiten de werkomgeving als je gepest wordt door iemand die boven jou staat.
Ik vind dit net als Nicky heel trieste verhalen en hoop dat ik ze niet te vaak meer tegen hoef te komen.
Groetjes,
Leni
bij mij gebeurd het in de familie
leugens die verteld worden en dit is niet de eerste keer maar nu heb ik mij voorgenomen dat deze familieleden niet meer tellen
ik vind dit ook erg maar als er één of meerder rotte appels zijn kan je daar moeilijk iets tegen doen ik omring mij nu met de mensen die eerlijk zijn en ik moet zeggen dit valt heel goed mee en zij weten ook van de situatie en weten ook dat die rotte appels niet alleen in de familie zo zijn maar ook elders groetjes
Als auteur van het boekje: "Weer gepest vandaag?" en voorzitter van het meldpunt www.centraalmeldpuntpesten.org ondervinden wij dagelijks wat kinderachtig en onvolwassen (pest)gedrag doet met een slachtoffer en collega.
Dankzij de wetgeving inzake “pesterijen op de werkvloer” welke in 2016 aangescherpt gaat worden, is het belangrijk een structureel protocol te hebben om dit gedrag aan te pakken en aan te tonen dat pestgedrag op de werkvloer ‘not done’ is en eenvoudig kan worden toegevoegd aan het bestaande zorgprotocol/beleidsplan.
Ons meldpunt is begin 2014 opgericht. 65 % van de meldingen die bij ons meldpunt binnenkomen betreft pestgedrag op het werk. Waaronder een verbazingwekkend groot percentage van leerkrachten (!), leidinggevenden en collega’s die elkaar onderling het leven zuur maken. We horen vaak dat de meldingen zelden of helemaal niet bij de vertrouwenspersoon terechtkomt, omdat dat vaak iemand is die intern werkt. In de meeste gevallen leidt dit gebrek aan communicatie tot (frequent) ziekteverzuim of zelfs burn-outs.
Dit hoge percentage heeft óns de inspiratie gegeven een training te ontwikkelen specifiek gericht op bedrijven en organisaties. Wij presenteren daarom met trots en succes onze unieke basis introductie training: “Pestgedrag op de werkvloer”.
Deze laagdrempelige training is interessant voor álle medewerkers binnen een bedrijf. Zowel voor collegae, ter signalering van pestgedrag, als voor leidinggevenden, hoe met meldingen om te gaan. De training heeft dankzij een gezonde confrontatie, een preventieve uitwerking.
Wilt men structureel het onderwerp ‘pestgedrag op de werkvloer’ op de agenda houden, dan is onze PIT-programma (Pest Interventie Team-aanbod) interessant. Dit programma is niet enkel specifiek voor leidinggevenden, werkbegeleiders, managers etc. die middels collegiale intervisie momenten en casusbesprekingen het thema pesten regelmatig met elkaar bespreken onder leiding van een vaste en onafhankelijke PIT-consulente die adviseert en indien nodig bemiddelt. Het PIT-programma is er óók voor alle overige medewerkers die via de mail (anoniem) een melding kunnen doen. Wij behandelen elke binnengekomen melding, hebben een adviserende rol en bemiddelen op de locatie. Ook zorgen we voor een stukje nazorg, om de angst op herhaling te voorkomen. De binnengekomen meldingen vormen dan weer een leidraad voor de maandelijkse casuïstiek bespreking.
Een bedrijf kan op deze manier aantonen dat men beleid voert tegen pestgedrag op de werkvloer gedurende het hele jaar door!
Wij realiseren ons dat er op dit moment ontzettend veel websites zijn die gaan over 'pesten'. Wij onderscheiden ons door onze 'zakelijke' doch noodzakelijke nuchtere en confronterende opstelling.
Veel websites zijn opgericht door mensen die zelf in het verleden gepest zijn geweest en dragen daardoor nog een hoop emoties met zich mee. Wij hebben ons meldpunt opgericht omdat we hebben ervaren dat er te veel de nadruk lag bij pestgedrag onder jongeren en minder bij volwassenen op de werkvloer. Wij zijn ambitieus in onze missie om dit ‘pest’ gedrag op een andere manier aan te pakken dan men tot nu toe doet en ons pro-actief te ontwikkelen.
Tevens is een van onze speerpunten voor 2016 om alle laatste jaars studenten die uitstromen en dus de 'werknemers van de toekomst' worden, een training aan te bieden waarin zij preventief voorbereid worden op mogelijk 'pestgedrag op de werkvloer'. Hierdoor dus voorbereid worden hoe hier mee om te gaan en hoe zich hier in op te stellen.
Shirley Rijken Rapp
www.centraalmeldpuntpesten.org
Als auteur van mijn boekje: "Weer gepest vandaag?" en voorzitter van het meldpunt www.centraalmeldpuntpesten.org ervaar ik dagelijks de gevolgen van wat kinderachtig onvolwassen pestgedrag met een slachtoffer doet.
www.centraalmeldpuntpesten.org is een meldpunt die er wil zijn voor iedereen die met dit maatschappelijk onderwerp te maken heeft: jong én oud.
Ons meldpunt is begin 2014 opgericht. 65 % van de meldingen die bij ons meldpunt binnenkomen betreft pestgedrag op het werk. Waaronder een verbazingwekkend groot percentage van leerkrachten (!), leidinggevenden en collega’s die elkaar onderling het leven zuur maken. We horen vaak dat de meldingen zelden of helemaal niet bij de vertrouwenspersoon terechtkomt, omdat dat vaak iemand is die intern werkt. In de meeste gevallen leidt dit gebrek aan communicatie tot (frequent) ziekteverzuim of zelfs burn-outs.
Dit hoge percentage heeft óns de inspiratie gegeven een training te ontwikkelen specifiek gericht op bedrijven en organisaties. Wij presenteren daarom met trots en succes onze unieke basis introductie training: “Pestgedrag op de werkvloer”.
Deze laagdrempelige training is interessant voor álle medewerkers binnen een bedrijf. Zowel voor collegae, ter signalering van pestgedrag, als voor leidinggevenden, hoe met meldingen om te gaan. De training heeft dankzij een gezonde confrontatie, een preventieve uitwerking.
Er zijn op dit moment ontzettend veel websites die gaan over 'pesten'. Wij onderscheiden ons door onze 'zakelijke' doch noodzakelijke nuchtere en confronterende opstelling.
Wij hebben ons meldpunt opgericht omdat we hebben ervaren dat er te veel de nadruk lag bij pestgedrag onder jongeren en minder bij volwassenen op de werkvloer. Wij zijn ambitieus in onze missie om dit ‘pest’ gedrag op een andere manier aan te pakken dan men tot nu toe doet en ons pro-actief te ontwikkelen.
Tevens is een van onze speerpunten voor 2016 om alle laatste jaars studenten die uitstromen en dus de 'werknemers van de toekomst' worden, een training aan te bieden waarin zij preventief voorbereid worden op mogelijk 'pestgedrag op de werkvloer'. Hierdoor dus voorbereid worden hoe hier mee om te gaan en hoe zich hier in op te stellen.
Hoogachtend,
Shirley Rijken Rapp
www.centraalmeldpuntpesten.org