Zijn e-bikes gevaarlijk?
Op het moment dat ik dit artikel schrijf, schijnen buiten schuchtere zonnestralen door het raam. De eerste tekenen van een ontluikende lente? Of kraaien we iets te vroeg victorie? Ik hoop alvast op een zacht en mooi voorjaar. In het weekend terug in de tuin kunnen zitten of op een zonnige zondagnamiddag met je gezin eens gaan fietsen: daar krijgt een mens alleen maar energie van. Dat geldt uiteraard ook voor de talrijke senioren voor wie fietsen een ontspannend tijdverdrijf vormt.
In dat opzicht viel mijn oog onlangs op een krantenartikel dat berichtte over het gevaar van elektrische fietsen voor senioren. De zogenaamde e-bikes zijn sneller en wegen zwaarder, waardoor ze bij onverwachte manoeuvres moeilijker hanteerbaar zijn. Traumatoloog Stefaan Nijs voegde er in het artikel nog aan toe dat senioren brozere botten hebben en dus kwetsbaarder zijn bij ongevallen met lichamelijke letsels. Hij staafde zijn stelling met het feit dat hij steeds vaker fietsers moet behandelen met breuken die vroeger alleen bij motorfietsers voorkwamen.
Fietsongevallen: vooral senioren lopen risico
In de bepaalde krant werd – traditiegetrouw – meteen de sensatie een beetje gezocht door de vraag te poneren of senioren op een elektrische fiets hun leven riskeren. Letterlijk veel te kort door de bocht uiteraard. Bovendien werd meteen gecounterd dat ook zonder elektrische fiets ouderen tot de meest kwetsbare weggebruikers behoren. De cijfers van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) liegen er niet om: meer dan de helft van alle fietsdoden is een senior boven de 65 jaar. De 75-plussers maken daar zelfs 29,5% van uit. Al werd aan het einde van het artikel toch opgeroepen om correcte informatie te verstrekken bij de verkoop van e-bikes en cursussen ‘veilig e-fietsen voor senioren’ te organiseren.
En toch is fietsen gezond!
Er is geen reden om de (elektrische)fiets te laten staan. Voor senioren is het vaak het enige vervoersmiddel dat hen restWie alles logisch op een rijtje zet, trekt al snel de conclusie dat er geen enkele reden is om de elektrische fiets te laten staan. De gewone fiets ook niet trouwens. Voor veel senioren is de fiets nog het enige vervoersmiddel dat hen rest. Zonder fiets geen sociaal leven meer. En laat net dat laatste al een groot probleem vormen. Bovendien is fietsen ook gewoon gezond.
Bij Familiehulp promoten we dan ook de fiets! Zo konden onze medewerkers twee jaar geleden in het kader van het VLAM-project aan een lage prijs fietsen aankopen. Ze konden daarbij kiezen uit elektrische fietsen, plooifietsen of klassieke fietsen. De actie werd een succes, want maar liefst een duizendtal fietsen – waarvan ongeveer de helft e-bikes – vond een eigenaar. En het aantal fietskilometers binnen onze organisatie schoot meteen de hoogte in.
Samen voor meer veiligheid
Het krantenartikel moet wel een eye opener zijn om nog meer te focussen op veiligheid. Bovenstaande cijfers zijn immers pijnlijk hard en laten weinig aan de verbeelding over. Een essentieel onderdeel van het takenpakket van onze verzorgenden bestaat daarom uit het begeleiden van oudere en minder mobiele cliënten: samen boodschappen doen, naar de bank of de post gaan of gewoon een leuke uitstap maken. Veiligheid is daarbij altijd de prioriteit. Daar worden onze medewerkers ook uitvoerig op gewezen: voorzie voldoende verlichting op de fiets, draag een reflecterende jas en een fietshelm, verzorg je materiaal (goed opgepompte banden, een luide fietsbel,…). Op het eerste gezicht lijkt het allemaal logisch, maar vaak worden zulke zaken achteloos genegeerd. En net die voor sommigen ogenschijnlijke details maken vaak het verschil tussen leven en dood.
Veiligheid moet trouwens voor ons allemaal een belangrijke zorg zijn. Want hoewel senioren tot de kwetsbaarste groep behoren, zijn ze niet de enigen voor wie het verkeer een dagelijkse heksenketel is. Want elk leven dat verloren gaat, is er een teveel …
Wat zijn jouw ervaring met de elektrische fiets? Vertel het ons in de reacties!
9 reacties
Ja draag altijd een helm, ben zelf een keer gevallen ,maar dat is goed afgelopen.Je reactie wordt minder spieren zijn stijver en genezen duurt
een stuk langer dan toen je dertig was dus helm op.
GROET.
Freek
Een artikel zoals dit artikel wordt gebracht , dat slaat nergens op. Zoveel % zijn ... en zoveel % daarvan zijn ...
Over welke aantallen spreken we dan en wat is het totaal aantal ?
Dat gedoe met %-ten daar kunt ge alles mee bewijzen. Als er bv. twee fietsers zijn, één per gewone fiets en één per elektrische fiets , en de elektrische fiets geraakt betrokken in een ongeval , wel dan zijn alle elektrische fietsen betrokken bij ongevallen , 100 % dus ; om maar eens te duiden wat ik bedoel.
M.a.W. aan zo'n artikel heb ik helemaal geen boodschap^; puur populisme is dat en de maatschappij verdelen in goede en slechte groepen. Kwestie van straks de controle maatschappij nieuw voer tot het instellen van regeltjes mee te geven. Alles in hokjes verdelen zeg maar. Vooral wij Vlamingen zijn daar uitermate sterk in.
Voor 't overige hebben wij dezelfde problemen als alle andere fietsers met de "infrastructuur" van onze wegen, die ingericht zijn voor koning auto, en slechts minimaal voor fietsers plaats bieden.
Wederkerig onderling respect tussen weggebruikers van elke soort heeft niks met het voertuig maar alles de gebruiker te maken. Ook van fietsers mag verwacht worden dat ze zicht hebben op de beperkingen van bv vrachtwagens en trams.
Een groep senioren op de fiets is nog gevaarlijker.
Ze hebben dan allemaal een e-bike hebben om mee te kunnen met de onverantwoord snelheid voor mensen van die leeftijd.
Even nadenken voor men met een groepje gaat fietsen.