Deel via

Vliegen met een drone: bezint eer ge begint!

April 2017
Nu de temperaturen vrolijk beginnen te stijgen, zien we binnenkort jong en oud weer rondvliegen met onbemande vliegtuigjes. Die ‘drones’ kunstjes laten doen en spectaculaire beelden laten maken is dolle pret, maar wist je ook dat je rekening moet houden met een heleboel regeltjes? Misschien moet je voor jouw type drone zelfs een cursus volgen. Wama4040 van de SenNet mailgroep Filmen wijst je op enkele belangrijke aandachtspunten.

Vliegplezier en indrukwekkende beelden

Drones zijn geweldige gadgets waar iedereen een heleboel plezier aan kan beleven. Je kan het vergelijken met een autootje op afstandsbediening, maar het tuigje vliegt wel in de lucht! Vind je het gewoon leuk om er lustig mee rond te vliegen, of hou je er vooral van om indrukwekkende foto’s en filmpjes vast te leggen vanuit de lucht? Je moet in ieder geval rekening houden met een aantal regels.

Ikzelf vlieg met een Yuneeq Q500 4K. Die 4K wil zeggen dat de camera in de drone een 4K camera is: 3840 pixels op 2160. Dit zijn twee filmpjes die ik met mijn drone gemaakt heb:

Bloesems 

Paddepoel Velpedal 

Drie soorten drones

Privégebruik

Als je drone minder dan een kilo weegt en je enkel boven een privéterrein zal vliegen, behoort je drone tot de klasse ‘privégebruik’. Dit zijn dan vooral de speelgoeddrones waar je (klein)kinderen mee zullen spelen. Je hoeft de drone dan niet te registreren, je hoeft geen cursus te volgen en toelating te hebben voor de vlucht, maar toch legt de overheid nog enkele beperkingen op:

  • De drone kan enkel gebruikt worden voor recreatieve doeleinden.
  • De drone is beperkt tot een maximale opstijgmassa van minder dan 1 kg.
  • De drone mag niet hoger vliegen dan een hoogte van 10 m boven de grond.
  • De vlucht mag enkel boven privéterrein plaats vinden. Indien het niet uw eigen privéterrein is, hebt u toestemming nodig van de eigenaar.
  • De drone moet steeds binnen het visueel zichtbereik van de piloot blijven.
  • De piloot moet de algemene veiligheidsmaatregelen in acht nemen.

Klasse 1 (professioneel)

Tot klasse 1 behoren de drones die ingezet worden voor professioneel gebruik. Drones die meer wegen dan 5 kilo en waarmee je hoger dan 45 meter wilt vliegen, moeten voldoen aan de voorwaarden van klasse 1. Meer informatie vind je op deze website, maar waarschijnlijk zal dat niet van toepassing zijn voor jou.

Klasse 2 (semi-professioneel)

Weegt je drone meer dan 1 kilo, maar minder dan 5 kilo? Vlieg je maximum tot 45 meter hoogte? Wil je er ergens anders mee vliegen dan in je eigen tuin? Dan valt je drone in klasse 2. Voor de meeste volwassenen die aan luchtfotografie willen doen met hun drone, gelden dus de volgende regels:

  • Minimum 16 jaar
  • Drone < 5 kg
  • Vliegattest praktijk (theorie volgen en praktijkexamen afleggen)
  • Vliegen in niet-gecontroleerd luchtruim
  • Maximum 150 ft hoogte (45m)
  • Niet vliegen boven steden, dorpen, personen of dieren
  • Verzekering
  • Registratie van de drone
  • Logboek waarin elke vlucht wordt genoteerd

Op de site van de FOD Mobiliteit en Vervoer vind je nog een handig schema met do's en don'ts met drones.

Wat leer je tijdens de opleiding?

Momenteel volg ik zelf ook samen met twee andere leden van de mailgroep Filmen de opleiding tot dronepiloot klasse 2. Tijdens de cursus leren we meer over luchtvaartregelgeving, meteorologie, de technologie van het luchtvaartuig en navigatie.

Zo hebben we een vliegkaart moeten kopen waarop alle gebieden met luchthavens en vliegzones aangeduid staan in België. Als dronepiloot moet je dan nakijken of de zone waarin je wilt vliegen actief of niet-actief is.

Op de site van Belgocontrol kan je nakijken waar er op welk moment gevlogen zal worden, en wanneer jij dus uit het luchtruim moet blijven.


Een dronepiloot moet ook voldoende kennis hebben van het weer, want voor elke vlucht moet je de ‘METAR’- en ‘TAF’-gegevens nakijken voor de zone waar je vliegt. METAR staat voor Meteorological Aerodrome Report. Het is een weerrapport over de actuele weersituatie dat routinematig wordt opgesteld door de meteodienst op een vliegveld. Dat weerrapport wordt in METAR-code verstrekt aan luchtvarenden. Een voorbeeld van zo'n rapport:

METAR: EBOS 251450Z 27016KT 9999 FEW028 18/12 Q1017 NOSIG

Bij een TAF-code is de letter F het belangrijkste, die staat namelijk voor ‘forecast’; het is een weersverwachting. Een TAF-code ziet er zo uit:

TAF: EBOS 251104Z 2512/2618 29010KT 9999 FEW020TCU SCT030 TEMPO 2512/2618 VRB15G25KT 4000 SHRA PROB30 2512/2519 VRB20G35KT 2000 TSRA PROB40 2609/2618 VRB20G35KT 2000 TSRA

Zonder opleiding begrijp je van al die codes dus duidelijk geen sikkepit.

Naast het actuele weer, is het verstandig om ook een ander natuurfenomeen in de gaten te houden voordat je gaat vliegen met je drone: de zonneactiviteit. Die kan namelijk je gps-ontvangst beïnvloeden. De mate van verstoring als gevolg van zonneactiviteit wordt uitgedrukt door de geomagnetische activiteitsindex of Kp-index. Als die index 4 bedraagt wordt het vliegen afgeraden, minder dan 4 is geen probleem. Bij een hoge Kp-index zou het kunnen dat de drone coördinaten doorkrijgt van bijvoorbeeld Duitsland, ook al vliegt hij in België. Op dat moment vliegt de drone naar Duitsland en krijg je de gevreesde ‘fly away’. Dan bestaat de kans dat je je drone kwijtspeelt.

Verder krijg je ook nog meer informatie over hoe een drone in elkaar zit. Zo moet je bijvoorbeeld weten hoe je een drone moet kalibreren zodat hij weet waar het noorden ligt. Ons hebben ze aangeraden dat voor elke vlucht te doen.

Hoeveel kost dat allemaal?

Je moet je drone laten registreren bij de FOD Mobiliteit en Vervoer, sectie Luchtvaart. Als je dat in orde gebracht hebt (betaald hebt), krijg je een nummer dat duidelijk op de drone moet aangebracht worden. Daarnaast moet je een verzekering tegen Burgerlijke aansprakelijkheid nemen.

Wat zijn nu de kosten van al deze verplichtingen:
De registratie: €128
De verzekering: ± €300 volgens onze lesgever. Zelf heb ik echter contact opgenomen met mijn verzekeringsagent en volgens hem zit het voorlopig nog in de familiale verzekering.
De lessen: ± €800
Het examen: €160 - Gebuisd? Opnieuw betalen.  

Waar haal je zo’n drone?

Ben je niet afgeschrikt door de strenge regeltjes en de opleiding, of ben je meer dan tevreden met zo’n ‘speelgoeddrone’? Erg veel vliegplezier gewenst! Drones vind je tegenwoordig overal en ook op de SenNet Shop zijn er een aantal exemplaren te koop in verschillende prijsklasses: je vindt ze hier terug.

Heb jij ook een passie voor filmen? 

Schrijf je dan in voor de mailgroep Filmen: hier inschrijven.
Vragen over drones worden daar ook met veel plezier beantwoord.

7 reacties

pépévanbertem
Half maart zag ik een drone boven een groot open veld achter de campus in Heverlee-Arenberg. Alle groepen vogels vlogen meteen in paniek weg. Op deze specifieke plaats en rond deze periode, is er jaarlijks een groep kieviten die hier poogt te broeden. Drones zijn waarschijnlijk aan vele wettelijke beperkingen onderworpen, maar wie gaat dit doen respecteren? Als het erom gaat om « privacy » te vrijwaren, zal er heel wat sneller gereageerd worden dan wanneer er sprake is van het milieu te verstoren.
11/04/17 08:25 REAGEER
guidokestens
Mag ik toch zeggen dat die drone piloot niet de toelating heeft om daar te vliegen.
Heverlee zit in de CTR zone van Zaventem.
Dit zijn gecontroleerde luchtruimgebieden (Control Regions), ofwel gebieden waar vliegtuigen tweewegcommunicatie onderhouden met een verkeerstoren. Dit zijn de zogenaamde CTRs, waar je als dronepiloot niet mag vliegen, om te voorkomen dat je het reguliere vliegverkeer dat bezig is met een start of landing hindert.
Vliegen boven dieren is ook niet toegestaan op het ogenblik dat ze met 2 of meer zijn.
Nu moet ik zeggen dat iedereen die geen drone bezit nogal sceptisch staat tegenover een drone.
Men voelt zich aangevallen in zijn privacy.
Hoewel men openbaar alles mag filmen als amateur.
Schending van privacy is meer bij potretten.
Maar volgens de wet moet ik 50 meter van uw woning verwijderd blijven en als ik dan film kan men dit geen inbreuk op uw privacy noemen.
11/04/17 09:00 REAGEER
Fotografke
de 50m regel, en andere..maximum hoogte enz..; hebben enkel te maken met de luchtvaartwetgeving en de daaruit volgende veiligheid. Dit staat volledig los van de privacy.
Je mag ook niet met een ladder over de haag je buurvrouw fotograferen ;-) De privacy wordt geschonden wanneer er personen herkenbaar op voorkomen. Zou dit zijn vanop 75 meter, dat schendt je de privacy. Je moet bij twijfel altijd de mensen verwittigen en/of toelating vragen hen de filmen. In de fotografie is dat ook zo.
4/10/17 13:18 REAGEER
leonelleke
In België is het steeds het zelfde liedje, Er zijn al honderden van die dingen verkocht met de beste bedoelingen... maar de verkopers en natuurlijk met het internet, zijn niet verplicht om een bewijs van Drone piloot te vragen.
Ook zijn de zones niet zo gemakkelijk terug te vinden.
Schending van de privacy, probeer eens boven een militair of koninklijk domein te vliegen op 50 m, ik denk dat je dan niet ontkomen zult....
Tenslotte wie gaat dit weer controleren, de politie heeft de handen al vol, het leger is overwerkt enz....
11/04/17 09:09 REAGEER
guidokestens
Het probleem met de drones is dat ze overal verkocht worden maar de verkopers angstvallig verzwijgen wat uw verplichtingen zijn als drone piloot.
Zo zijn er verleden jaar ±45000 drones verkocht en zijn er ±280 geregistreerd.
Wat wil dat zeggen dat bijna iedereen illegaal vliegt.
En dat maakt het voor de drone piloot die alle wetten naleeft moeilijk.
Want hij wordt net als al die andere aanzien als een cowboy die zich zeomaar in het luchtruim begeeft.
Als drone piloot moet men ook in het bezit zijn van een vliegkaart.
Hier kan men duidelijk zien waar men in Belgie mag vliegen.
En let op dat is maar 1/3 van het land.
Zelf heb ik ook al problemen gehad met de politie maar gelukkig was ik in orde.
En ja, een militair domein of een koninklijk domein mag men niet filmen.
Ook gebouwen waar auteursrechten op staan mag men niet filmen of fotograferen.
Hierbij behoort bijvoorbeeld het Atomium.
Maar zoek maar een in Google afbeeldingen naar het Atomium....duizende foto's.
11/04/17 09:20 REAGEER
ohhhh drones, mijn natte droom, fantastisch !!!!! maar.....helaas geen middelen om zulke droom waar te maken. aan de drones eigenaars (gelukzakken ) vèèl plezier. mvg Nicky ps: wees toch maar voorzichtig :)
11/04/17 19:56 REAGEER
GhislainVanacker
Mijne zoon heeft zo een drone en ik heb er ook zelf eens mee gevlogen. Wel niet eenvoudig als ge alles scherp wilt zien met een leesbril op dat klein schermke. Toch was het minder technisch dan dat hier beschreven wordt. Ik kreeg schrik als ik alles hierboven las, maar dat moest niet. Het viel allemaal toen goe mee.

De wetten voor die dingen gaan trouwens veranderen vanaf de zomer. Op https://www.fdr1.be/wetgeving-drones-belgie-europa/ heb ik dat in klare taal gelezen. Vooral als ge met kleinere toestellen vliegt en ge dat voor uw plezier doet. Ook gaan ze daar daar de bezorgdheden van Leonelleke hier in de commentaeren mee helpen: het wordt duidelijker wat ge moogt en wat niet, ook voor de privacy.

Ghislain.
5/03/20 18:50 REAGEER

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels