Volgende maand bestaat Balls en Glory 5 jaar
Aan het woord: Wim Ballieu
Op 3 mei 2012 opende ik samen met Gille (onze intussen wereldberoemde foodtruckguy) in de Sint-Jacobsnieuwstraat in Gent onze eerste Balls en Glory, ‘t is te zeggen, we draaiden er iedere maandag, woensdag en vrijdagmiddag onze gevulde gehaktballen in een bestaande kookstudio. Wat een dag, wat een dag: dat zag er toen zo uit …
Eindelijk was het zover: ik had het gevoel thuis te komen, terug naar de roots van de boerderij van mijn grootouders door eerlijk en seizoengebonden eten te kunnen serveren, met een fiere papa die zijn slagerszoon terug in het ‘gekapt’ zag vertoeven. Er was natuurlijk ook een groep klanten en medewerkers van m’n vorig bedrijf Alfin die de overstap van gastronomie en eventcatering naar een doodeenvoudige lunchroom minder goed konden begrijpen. Maar ik had een plan, een idee, een droom om mijn roots uit te huwelijken aan mijn passie voor eten, lifestyle en ondernemen.
Het werd een job op maat! Een product, een experience, een format waar ik zoveel mogelijk van m’n talenten kon inleggen
Het is de afgelopen vijf jaar ook een voortdurend gevecht geweest om alle facetten van Balls & Glory in evenwicht te houden, niet af te wijken van onze kern, om onze ballen altijd te blijven vullen, om ze altijd met de hand te blijven draaien, om ze altijd in de oven te bakken, om sociale tewerkstelling te stimuleren, mooie interieurs te bouwen, géén cola te serveren, een toffe werkplaats en toffe buur te zijn ... maar aan de andere kant ook echte waarde te gaan creëren, niet alleen in centen, dat weten we, maar toch moeten de cijfers ook kloppen, willen we groeien en de impact die we kunnen creëren echt van tel maken. Mijn vorige bedrijf was me over het hoofd gegroeid, te snel in de handen gedreven van de kapitaalkrachtige jongens die in onze markt, en in m’n merk, wel potentieel zagen.
Wel, ik heb me vijf jaar geleden voorgenomen om met Balls & Glory een écht verschil te maken: we waren een van de allereersten op de fast-casual markt in België: met onze slowfood, fast served, in een shop, take away en restaurant. Ik droom ervan om me in een coöperatieve omgeving te kunnen omringen met zeer getalenteerde mensen, vakidioten als het ware, die met z’n allen samen een ‘andere’ bedrijfscultuur kunnen waarmaken.
Joe and the juice, shake shack, Exki, Le pain quotidien, en zovele anderen zijn voor mij een echte inspiratiebron, hét levende bewijs dat je als multi-store-brand een impact en relevantie kunt creëren. Het zijn ook die brands die m’n droom om Balls & Glory internationaal uit te rollen alleen maar aanwakkeren, of zoals m’n allereerste pitch luidde: we willen tegen 2025 50 restaurants waarvan 1 in NYC, met nog lekkerdere ballen dan vandaag.
Tegen 2025 willen we 50 restaurants, waarvan 1 in NYC, met nog lekkerdere ballen dan vandaag!
Ik denk ook dat m’n ware talent in het creëren van nieuwe smaken, nieuwe producten en nieuwe bedrijfsvoering schuilt.
We hebben ons georganiseerd zoals een franchisegever, met een lokaal servicecenter dat toeleveranciers zoekt en het concept bewaakt en voortdurend beter maakt, een beetje zoals ik mijn cateringbedrijf leidde: we have the balls, you make the glory. Maar hospitality, dat gaat ook over fijngevoeligheid en duizenden kleine details: vandaar dat Balls & Glory heel hard gelooft in lokale samenwerkingen/partnerships, géén ordinaire franchise met telkens maar één winnaar en één verliezer, maar een echte win-winsituatie. Met zéér duidelijke afspraken en verantwoordelijkheden, dat wel … want goeie afspraken (lees: contracten) maken goeie vrienden, en zijn onze enige vrijgeleide op een internationale toekomst.
Het heeft ons ook geholpen om onze, laat ons eerlijk zijn, vrij snelle groei te financieren. Het geloof en de inzet van die lokale partners zoals Ruben in Gent, Tom en Ivo in Antwerpen, Jonas in Leuven, Gille in de foodtruck en onze vele trouwe leveranciers, hebben ervoor gezorgd dat we nieuwe markten kunnen verkennen: onze twee Brusselse restaurants en ook de eerste vestiging over de landsgrenzen: Eindhoven. We zijn steeds zuinig geweest in team en middelen, maar hebben nog nooit moeten inboeten aan kwaliteit of innovatie.
Het geloof van onze bankier KBC en de Vlaamse groei- en innovatiesteun die we kregen hebben ervoor gezorgd dat Balls & Glory een solide basis en structuur gekregen heeft in die vijf jaar. Maar groeien kost geld: groeien in kwantiteit, ja, maar vooral ook groeien in kwaliteit.
Er is een aanzienlijk bedrag nodig om Balls & Glory verder te ontwikkelen:
- Om in Brussel Balls & Glory uit te kunnen bouwen tot een echte flagshipstore, incl. nieuwe (en zichtbare) productiekeuken, waar we ook opleidingen kunnen geven voor ons groeiend team, maar die we ook willen openzetten voor kennisdeling en workshops.
- Om in Eindhoven ons concept te adapteren aan de lokale markt, veel wijzigingen zijn er niet nodig, maar het opbouwen van onze naamsbekendheid vergt uiteraard een andere (marketing)aanpak dan we gewoon zijn in Vlaanderen. We hopen deze learnings trouwens later mee te nemen om Balls & Glory in nieuwe steden te lanceren, maar ook om onze naamsbekendheid in Franstalig Brussel en België te kunnen vergroten.
De interessantste vorm van financiering zou een winwin-lening zijn, en hier komt WinWinner.be dan ook met een geweldig initiatief tussenbeide. Heb jij interesse om te investeren in onze ambitieuze start-up? Neem een kijkje op winwinner.be.
Begin mei organiseren we dan twee keer een infoavond (Brussel Beurs op donderdag 4 mei om 19u en in Gent op zondag 7 mei om 14u) om geïnteresseerden de mogelijkheid te bieden mij het vuur aan de schenen te leggen.
May the balls be with you.
0 reacties