Deel via

De consument heeft er geen vertrouwen meer in

June 2017

Er is iets vreemds aan de hand. Onderzoek na onderzoek wijst uit dat de Amerikaanse consument barstensvol vertrouwen zit en toch weigert diezelfde consument zijn portemonnee boven te halen. Sterker nog, de consument lijkt schichtiger dan ooit, stelt onafhankelijk analist Cor Wijtvliet in zijn wekelijkse publicatie.

Verklaringen voor dit gedrag zijn eerder sociaal dan economisch van aard. De bevolking heeft in het algemeen weinig of geen vertrouwen in de toekomst en nog minder in de elite die voor de toekomst moet zorg dragen. Die geestesgesteldheid is van invloed op de beslissing om al dan niet duurzame consumptiegoederen te kopen, zoals een huis of een auto. Dat zijn beslissingen die voor een langere periode invloed hebben op de status van je portemonnee.

Verhalen over de robotisering van de werkplek en de opmars van disruptieve technologieën voeden die vage angst voor de dag van morgen. Ook het nadrukkelijk falen van het vigerende neoliberale systeem helpt een handje. Dit systeem ondergraaft de bestaanszekerheid van grote groepen burgers en dan helpt maar één ding en dat is sparen en de hand op de knip houden. Ook de schijnbaar groeiende verwevenheid van politiek en het grote bedrijfsleven boezemt angst en wantrouwen in.

Dat geldt zeker ook voor Europa. Het is de uitdaging voor de huidige generatie beleidsmakers en economen een politiek te ontwikkelen, waarin echt rekening gehouden wordt met de zorgen van de bevolking. Gebeurt dat niet, dan wordt de rekening gepresenteerd in de vorm van een blijvend lage economische groei. Een bange burger consumeert minder.

Meer informatie over beleggen vind je op de website van VFB, de Vlaamse Federatie van Beleggers: www.vfb.be.

0 reacties

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels