Deel via

Op zoek naar een leuke fietsroute? Heb je al eens aan Brussel gedacht?

June 2017
Brussel heeft veel meer te bieden voor fietsers dan je op het eerste gezicht zou denken: prachtige groene parken, bossen, landelijke omgevingen en charmante paadjes. De Brusselaar André Van der Elst en zijn fietsmakker Jean Lammertyn bundelden 13 gezinsvriendelijke routes om onze hoofdstad en haar 19 gemeenten aan een gezapig tempo te verkennen. Een perfect dagje uit met de kinderen en kleinkinderen! Ontdek hier alvast een leuke fietsroute langs de Groene Wandeling!

Fietsen langs de Groene Wandeling

Tuinwijk Bon Air, Pedepark, natuurreservaat Vogelzang en kanaal Brussel-Charleroi – 16,6 km

Met deze fietstocht verken je een deel van de Groene Wandeling in Anderlecht. Vanaf het station Brussel-West fiets je via rustige fietspaden en straten naar het punt waar je aansluit op het parcours van de Groene Wandeling. Je maakt kennis met de tuinwijk Bon Air / Goede Lucht, je doorkruist het Pedepark, peddelt langs het golfterrein van Anderlecht en het natuurreservaat Vogelzang om ten slotte via de wijk Vogelzang het kanaal Brussel-Charleroi te bereiken. Een gevarieerde tocht  zonder veel hellingen.

kaart

Nog te doen en te zien

Trek zeker wat tijd uit voor een bezoek aan het natuurreservaat Vogelzang en aan het Pedepark.

De fietstocht

wegwijzer Groene Wandeling_ChandoBewegwijzerde fietsroutes op het parcours
Deze fietslus volgt en/of kruist een aantal bestaande en bewegwijzerde fietsroutes: Groene Wandeling 01 en de fietsroutes 10, 10a en 10b bruin. (In de routebeschrijving staan de verwijzingen naar de signalisatie van deze routes onderstreept.)

(1)> (2): 1,8 km
Van metrostation Weststation naar het Peterbospark

Verlaat het Weststation (1) via de Verheydenstraat (uitgang 5, route 10a bruin).

Na 300 meter (verboden rijrichting uitgezonderd fietsers) verlaat je 10a bruin en neem je links het brede met bomen omzoomde pad dat in de buurt van metrostation Jacques Brel en de Sint-Annakliniek op de Graindorlaan uitkomt (km 0,5). Volg deze brede Graindorlaan naar rechts via het centraal gelegen en met bomen omzoomde fietspad.

04 passerelle PeterbosSteek de Koloniale Veteranensquare over. De square is als een miniparkje met bloemen aangelegd (zitbanken, Villo!-punt, cafés, frietkraam en apotheek). Zet je weg voort over het centraal gelegen fietspad langs achtereenvolgens de Maurice Hebettelaan, de Henri Reysquare (miniparkje, zitbanken, Villo!-punt, km 1,5) en de Félix Pausenlaan.

Voorbij de grote rotonde met het stenen kunstwerk fiets je tussen een dubbele rij bomen het Peterbospark (2) in (zitbanken, schaduwplaatsen). Je bent nu 1,8 km ver.

(2)> (3): 1,8 km
Van het Peterbospark naar de tuinwijk Bon Air

Volg de met asfalt verharde parkweg naar rechts, tot aan de voetgangers- en fietsersbrug die de drukke Grote Ringlaan overspant (km 2,1).

Fiets de brug over en volg de weg die schuinrechts van de grote appartementsgebouwen loopt. Verderop vervoeg je het fiets- en wandelpad van de Groene Wandeling 01 dat je, dalend langs de Shakespeare- en de Bracopslaan, over een afstand van ca. 3,5 km volgt.

Zowel de Shakespeare- als de Bracopslaan is doorgaans rustig en over het hele parcours geniet je van een uitstekend, vaak met bomen en groen omzoomd fietspad. Maar je hoort hier wel almaar duidelijker het gezoem van het verkeer op de Ring.

06a  Goede Lucht

Laat het Westland Shoppingcenter links liggen (handelszaken, tavernes, eetgelegenheden) en fiets aan het kruispunt met de Sylvain Dupuislaan rechts via het fietspad onder de brug van de Ring door (GW01, Luizenmolen, tuinwijk Goede Lucht).

Je rijdt langs een overstromingsbekken en de omgeving wordt hier landelijk. Houd verderop links aan en steek een straat over (GW01). Zo kom je in de tuinwijk Goede Lucht (3). Hier heb je 3,6 km gefietst. De Groene Wandeling 01 gaat verder over de kasseien van de Vruchtbaarheidsstraat die langs graspleinen en parkjes loopt (zitbanken, schaduwplaatsen en speelpleintjes voor kinderen).

Rijd voor je links de Geestdriftstraat kiest even naar het einde van de Vruchtbaarheidsstraat. Je hebt er een mooi uitzicht over de velden en weiden (soms met paarden). Maak rechtsomkeert en draai de Geestdriftstraat in.

(3)> (4): 1,8 km
Van tuinwijk Goede Lucht naar de grote vijver van Pede

Aan het einde van de Geestdriftstraat steek je de Itterbeekselaan over (km 4,3) en fiets je links van een brasserie-restaurant de met asfalt verharde Pierre Van Reymenantstraat in (GW01). Je bolt weldra over een verharde weg door de velden.

08b Luizenmolen xHoud aan het einde van de straat links aan (km 4,7), kruis de Appelboomstraat en rijd verder via de Vlinderstraat (GW01).

Voorbij de betonblokken die het autoverkeer verhinderen om verder door te rijden wordt de geasfalteerde Vlinderstraat een kasseiwegje. Je bevindt je hier op een hoogte die je een open uitzicht biedt op het nabijgelegen Pajottenland.

Aan het einde van de kasseiweg daal je rechts af (GW01) en volg je een kronkelend landelijk straatje, langs kleine weiden en een oude hoeve. Beneden kom je via een houten brugje (GW01) bij de grote vijver van Pede (4). Op dit punt staat er 5,4 km op de teller.

Het staat je vrij om de paden en wegjes langs de vijver te verkennen (zitbanken, schaduwplaatsen, restaurants). Ideale plaats voor een picknick. De plek is ook bekend vanwege de vele vleermuizen die er hun zomerverblijf hebben. Je vindt er alle informatie over op een infobord.

(4)> (5): 1,9 km
Van de vijver van Pede naar metrostation Eddy Merckx

Je verlaat voor een poos de Groene Wandeling 01 en fietst rechts langs de vijver. Aan het eerstvolgende straatje ga je naar links (route 25), waarna je net voor een oude huis opnieuw links het parkwegje langs de vijver opgaat (verboden voor paarden). Voorbij een houten brugje kies je rechts en even verder kom je weer uit bij de Groene Wandeling 01.

Ga links over de kasseien van de Kiekenstraat die langs het golfterrein van Anderlecht loopt, en draai dan links de Schollestraat in. Bij het sportcomplex aan de Olympische Dreef (km 6,4) neem je rechts (verboden rijrichting uitgezonderd fietsers) en fiets je verder langs een parking, voetbal- en golfterreinen en een kunstskipiste.

Iets verderop rijd je onder de brug van de Ring door tot de rotonde, waarna je via de Olympische Dreef (2de afslag), ter hoogte van  metrostation Eddy Merckx (5) bij de verkeerslichten van de Lenniksebaan uitkomt (hamburgerrestaurant). Je hebt 7,3 km afgelegd.

Levende legende
Metrostation Merckx_5_MacpaulsterDe legendarische wielrenner Eddy Merckx, meervoudig winnaar van de Ronde van Frankrijk, wereldkampioen en veelwinnaar van wielerklassiekers is een van de weinige Belgen wiens naam bij leven aan een metrostation is gegeven. In metrostation Eddy Merckx wordt heel toepasselijk een fiets van de kampioen tentoongesteld: de fiets waarmee Merckx in 1972 in Mexico het werelduurrecord tijdrijden verbrak met 49,431 km.

(5)> (6): 1,6 km
Van metrostation Eddy Merckx naar natuurreservaat Vogelzang

Steek de Lenniksebaan over en volg het voortreffelijke tweerichtingsfietspad naar rechts over een afstand van ongeveer 800 meter richting Erasmusziekenhuis. Een honderdtal meter vóór metrostation Erasmus (km 8,1) daal je links de Mijlenmeersstraat af (ULB, verplichte rijrichting). Aan het einde van de straat stuur je links de Vogelzangstraat in, waar je opnieuw de Groene Wandeling 01 vervoegt.

De omgeving wordt weer landelijk. Je volgt nu de langste rechte zijde van het natuurreservaat van de Anderlecht_Vogelzangbeek_ToulouzthatbluesVogelzangbeek (6) (km 8,9).

Je leest informatie aan de ingang van het reservaat. Voor zover het oog reikt zie je velden en weilanden. Enkele elektrische hoogspanningspylonen lopen in de verte naar hoge torengebouwen.

Wanneer je rechts het straatje afdaalt, kom je bij een andere ingang van het Vogelzangreservaat. Een beetje verder onder de brug loopt de Vlezenbeek, die door het reservaat stroomt.

(6)> (7): 2 km
Van natuurreservaat Vogelzang naar het kanaal Brussel-Charleroi

Volg de Vogelzangstraat tot bij de scherpe bocht naar rechts. Neem er links het smalle wegje dat met paaltjes afgesloten is voor autoverkeer (GW01, verboden voor auto’s).

Het natuurreservaat Vogelzang ligt beneden. Hier en daar kun je genieten van het uitzicht van lopende paarden in de weiden.

Rijd het straatje omhoog en voor je aan de terreinen van sportclub Vogelzang komt (voetbalvelden verderop) volg je de Groene Wandeling 01 naar rechts (km 9,5). Je belandt op een breed wandel- en fietspad van fijngestampt porfier (zitbank met tafel) dat uitkomt op een korte straat die zelf eindigt bij de Bergensesteenweg.

Anderlecht_7-kanaal Brussel Charleroi_ChandoStuur even links en volg het fietspad in tegenovergestelde richting tot aan een oversteekplaats voor voetgangers. Dwars de erg drukke Bergensesteenweg voorzichtig en zet je weg voort via de Zuunstraat, een doodlopend straatje dat langs woonwarenhuis Ikea (GW01) loopt en naar het kanaal Brussel-Charleroi (7). Daar neem het fietspad naar links.  Er staat ondertussen 10,9 km op je teller.

Wat verder rechts, langs het kanaal, zie je de Zuunbeek stromen.

(7)> (1): 5,7 km
Van het kanaal Brussel-Charleroi naar het Weststation

Eens je langs het kanaal fietst, volg je eenvoudigweg de route CK blauw (C oranje 1,1 - Paepsem 1,7 - Buda 13,7).

Nadat je onder de spoorwegbrug bent doorgereden verlaat je ter hoogte van de sluis van Anderlecht de Groene Wandeling 01, die hier het kanaal oversteekt (km 12). Je kruist ook route C oranje.

Zet je weg voort langs de Veeweydekaai en fietsroute CK blauw (fietspad). Voorbij de Paepsembrug fiets je verder langs de dreef van het Schippersdok, met zijn pittoreske oude aken die tot woonboot werden omgebouwd (zitbanken, schaduwplaatsen). Je rijdt nogmaals onder een brug door. Daarna ga je rond een industriezone, via een straatje dat links, parallel aan het kanaal loopt. Aan het einde volg je de rood gemarkeerde fietsstrook om terug naar het kanaal af te dalen (CK blauw) en zo onder het drukke Vanderveldenplein en de Wayezstraat door te rijden. Stuur de Fernand Desmetkaai op en stop aan de spoorbrug (km 14,5).

Verlaat aan de spoorwegbrug het kanaal en neem links de Orchideeënstraat. Dwars de straat en zet je weg verder via de Naaldstraat rechts tot het pleintje met enkele bomen en het gebouw van de oude brasserie Atlas. Ga hier kort links-rechts, langs de Sebastopolstraat om bij  metrostation Aumale aan de Aumalestraat uit te komen (Villo!-punt, cafés met terras, apotheek, km 15).

Steek de straat over en fiets langs Café d’Aumale naar de ijzeren poort van het Bospark. In dat Bospark houd je rechts aan (zitbanken, schaduwplaatsen, kinderspelen). Je verlaat het park aan de Demosthenestraat, ter hoogte van het politiecommissariaat. Volg de Demosthenestraat naar rechts (verboden rijrichting uitgezonderd fietsers) tot bij de Koloniale Veteranensquare (Villo!-punt, tavernes, frietkraam, apotheek, km 15,7) waar je het centraal gelegen fietspad naar rechts neemt tot bij metrostation Jacques Brel (km 16,1). Ter hoogte van dat metrostation volg je links het met bomen omzoomde pad, waarna je rechts afslaat in de Verheydenstraat (10a bruin, verboden rijrichting uitgezonderd fietsers) die je terug tot bij het Weststation (1) brengt (Villo!-punt, Cambio, fietsroute 10 en 10b bruin).

Ben je benieuwd naar de andere 12 routes door Brussel?

coverBrussel is – in tegenstelling tot wat men vaak denkt – een van de groenste hoofdsteden van Europa. Een ideale stad om al fietsend verkend te worden, in alle vrijheid en weg van de platgetreden paden. Fietsboek Brussel nodigt uit om Brussel-stad en haar 19 randgemeenten aan een gezapig tempo te bezoeken en gecharmeerd te worden door de vele toeristische trekpleisters en de nog talrijkere onbekende pareltjes. Van het Atomium en de basiliek van Koekelberg tot de stripmuren, de sluizen op het kanaal en Zinneke Pis, je (her)ontdekt ze allemaal … vanop de trappers.