Deel via

Zo krijg je meer zelfvertrouwen!

Hoe kan ik meer zelfvertrouwen krijgen? Dat is een vraag die vaak gesteld wordt aan lifecoach Wim Annerel. Het antwoord kan voor iedereen anders zijn en bestaat vaak uit een ontwikkelingsplan dat enige tijd vraagt. Toch kunnen deze drie tips je al een stapje vooruit helpen om je zelfvertrouwen te versterken.

1. Zet kleine stapjes uit je comfortzone

Uit je comfortzone stappen is dé manier om meer zelfvertrouwen op te bouwen. Maar meestal hoef je je vertrouwde omgeving of situatie niet volledig aan de kant te schuiven in één keer. Als de sprong je te groot lijkt, riskeer je ook dat je verlamd raakt door uitstelgedrag.

Bedenk in plaats daarvan hoe je in kleine stapjes en langzaamaan kan bewegen in de richting die je uit wil. Het belangrijkste is immers dat je actie onderneemt, niet hoe snel of hoeveel stappen je in eerste instantie neemt.

sterkZo heb ik verschillende coachingklanten, vaak veertigers en vijftigers, die hun eigen onderneming willen oprichten. Wel, zij starten daar vaak gewoon ‘s avonds mee, terwijl ze overdag hun gewone job uitoefenen of een opleiding volgen. Laat je niet tegenhouden door de gedachte dat je meteen 100% in het diepe moet springen en grote risico’s moet nemen.

Een andere coachingklant, een man van bijna zestig, wil zijn sociale vaardigheden verbeteren. Ook hij start met kleine stapjes, zoals goeiedag zeggen tegen mensen en meer betrokken raken in conversaties met anderen om zijn ‘conversatiespieren’ te trainen.

Na enige tijd voelen die situaties comfortabeler aan. En daarna kan je je comfortzone nog verder vergroten. Maak er dus niet iets groots van. Integendeel, bedenk de kleinst mogelijke stapjes om in beweging te komen. Eens je in beweging bent, kan je grotere sprongen nemen en sneller gaan. Zo train je je ‘zelfvertrouwenspier’ stapje voor stapje.

2. Slimme gewoontes om minder stress en spanning te ervaren

Door stress en innerlijke spanning heb je de neiging om negatief te denken. Zo daalt je zelfvertrouwen. Door enkele eenvoudige gewoontes aan te leren waarmee je die stress en spanning vermindert, krijg je meer positieve energie en kracht. Zo ga je positiever naar de dingen kijken en maak je van een mug geen olifant meer.

Misschien werkt een van deze gewoontes wel voor jou?

klokAdem. Wanneer je in de problemen zit of gestresseerd bent, adem dan gedurende twee minuten vanuit je buik en focus énkel op de lucht die je in- en uitademt. Dat kalmeert je lichaam en brengt je geest weer in het hier en nu.

Zet duidelijke grenzen voor je dag en week. Zet bijvoorbeeld voor jezelf een einduur vast wanneer je stopt met werken of huishoudelijke taken doen, je computer uitschakelt of de keukendeur achter je dichttrekt, en een pauze neemt om jezelf weer op te laden.

Luister naar jezelf. Als je geïrriteerd raakt, uitgeput, moe of onproductief, luister daar dan naar zodat je niet tegen de muur rijdt. Zorg voor jezelf. Wat helpt er voor jou? Een avondje wat vroeger naar bed met een boek? Een wandeling in de natuur? Doe wat jou ontspant en weer oplaadt.

3. Visualiseren en dan doen

In plaats van je te verbeelden hoe die vergadering of afspraak verkeerd zal lopen, stel je eens voor hoe goed het zal lopen. Sluit je ogen en probeer te zien hoe alles schitterend verloopt, hoe zelfverzekerd en enthousiast je zult zijn.

denkEen andere manier om te relativeren is je voorstellen dat de toekomstige situatie eigenlijk niet zo belangrijk is, zelfs als het verkeerd loopt. Dat lijkt veel minder inspirerend als de vorige visualisatie-oefening, maar soms is het ontspannender dan je voor te stellen hoe supergoed het zal lopen.

Soms kan je je zelfs een worstcasescenario voorstellen om te beseffen dat je daar ook niet van doodgaat, dat het niet het einde van de wereld is. En dat op zich werkt al geruststellend. Ook zo heb je minder zenuwen, zodat je kalm en positief de situatie tegemoet kan treden.

Zelfvertrouwen helpt om je gelukkiger te voelen. Wil je ontdekken wat nog meer helpt? Lees dan 9 gewoonten van gelukkige mensen.

Auteur: Wim Annerel

0 reacties

Login Registreer

Login met

Wim Annerel

Life Coach
Life Coach
Als life coach helpt Wim Annerel actieve vrouwen en mannen om het maximum uit hun leven en werk te halen, zodat ze hun volledige potentieel als mens ontwikkelen. Wim is auteur van het boek ‘Meer tijd in 12 stappen’. Op de website van de life coach www.wimannerel.be vind je nog heel wat inzichten en tips om meer uit je  leven te halen.

Meer artikels van Wim Annerel

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels