Deel via

Wat maakt kurkuma een superfood?

Dat kurkuma goed is voor de gezondheid, dat heeft inmiddels iedereen al wel eens gehoord. Maar hoe gezond is het gele kruid nu eigenlijk? Uit ontelbaar veel onderzoeken is al gebleken dat de gezondheidseffecten als natuurlijke ontstekingsremmer op zijn minst veelbelovend genoemd mogen worden. Maar hoeveel kurkuma heb je precies nodig om van die effecten te kunnen profiteren? Lees er hier meer over.

Curcuma longa

ginger-1191945_640In de Indische geneeskunde is men al eeuwenlang overtuigd van het heilzame effect van kurkuma of geelwortel. Het bijzondere kruid wordt gewonnen uit de wortel van de Curcuma longa, een plant uit de gemberfamilie. Ondertussen zijn er al meer dan 2500 publicaties te vinden over de mogelijke positieve effecten bij ontstekingen, kanker, problemen met het afweersysteem, en ga zo maar door. Dat maakt het één van de meest onderzochte kruiden. Kurkuma is vandaag alom vertegenwoordigd in kruidenwinkels, apotheken, je leest erover in gezondheidsblaadjes, ook vele therapeuten raden deze ‘superfood’ aan. De grote vraag is: hoe veelbelovend is kurkuma, welke verhalen zijn waar en welke niet?

Is kurkuma als keukenkruid voldoende?

Kurkuma is een fantastisch kruid om mee te koken. Het kleurt je gerechten fluwelig en intens geel en geeft ze een warme en diepe smaak. Het zou een perfecte mix zijn van lekker en gezond, die je ook mooier en energieker maakt. Hoe meer je ervan eet, hoe beter. Maar jammer genoeg volstaat het niet kurkuma te gebruiken in de keuken om ten volle te genieten van de heilzame en werkzame effecten. Daarvoor zou je vele eetlepels kurkuma per dag moeten eten omdat het kruid niet zo goed wordt opgenomen door ons lichaam. Hoog gedoseerde voedingssupplementen met kurkuma-extract kunnen hierbij wel een oplossing bieden.  

Heeft kurkuma ontstekingswerende eigenschappen?

TurmericrootKurkuma is vooral gekend als een natuurlijke ontstekingsremmer voor gewrichten, pezen en spieren. Recenter onderzoek toont ook aan dat ontstekingsprocessen een centrale rol spelen bij hart- en vaatziekten, hersenaandoeningen, depressies, alzheimer, dementie,  spijsverteringsproblemen, leverproblemen, etc. De resultaten zijn vooral veelbelovend bij hoge dosissen kurkuma.

Is kurkuma een krachtig geneesmiddel?

In het Oosten en in de Indiase volksgeneeskunde (Ayurveda) wordt kurkuma al duizenden jaren gebruikt als geneesmiddel en heeft het de veelzeggende bijnaam ‘het heilige kruid’ gekregen.

Ook in onze westerse wereld komt er vanuit medische hoek steeds meer belangstelling voor kurkuma, bijvoorbeeld als supplement bij ontstekingsremmers of als aanvulling tijdens een chemokuur. Ook bij ernstige ziektes kan je een extract gebruiken, maar bouw zeker nooit medicatie af op eigen houtje, maar bespreek het met je arts. Het kan een bijkomend effect creëren bovenop je medicatie en het kan er zelfs voor zorgen dat je op termijn minder medicatie nodig hebt. ‘Synthetische medicatie’ bestrijdt vaak alleen de symptomen, terwijl kurkuma langdurig genomen kan worden als supplement. Na enkele dagen verricht het geen wonderen, maar het is vooral krachtig op lange termijn. Voor een goede gezondheid is het immers altijd beter om te voorkomen dan te genezen!

Kurkuma wordt niet goed opgenomen

curuc_1De darmcellen en de lever breken kurkuma helaas vrij snel af, waardoor ons lichaam maar een beperkte hoeveelheid kan opnemen. Gelukkig zijn er wel manieren om de opname te verhogen. Een combinatie met zwarte peper bijvoorbeeld laat je veel meer profiteren van de heilzame eigenschappen van kurkuma. Dat komt door het stofje piperine, dat de opname van kurkuma aanzienlijk verbetert, dus kijk of dit op het etiket staat. Voeg je er vervolgens ook nog gezonde vetten aan toe, dan vergroot je de opneembaarheid nog verder. Neem je supplement bovendien ook bij je maaltijd voor de beste opname.

Wat is de ideale dosering van kurkuma voor dagelijks gebruik?

De sterkst werkzame stof uit kurkuma is curcumine. Neem dus een extract met een hoge concentratie van liefst minimum 95% curcuminoïden. Hoe geconcentreerder het extract is, hoe beter de werking. Vele studies tonen aan dat je minimum 500 tot 1000 mg kurkuma-extract nodig hebt om werkzaam te zijn.  Voor 1000 mg of 1 gram werkzame stof zou je minimaal 30 gram (x30!) kurkuma moeten eten. Dat is natuurlijk onmogelijk. Deze dosering kan je enkel vinden in een hooggedoseerd supplement. Vergelijk goed de dosering vermeld op de verpakking en de bijsluiter.

Curcumed® Bio PQ

curcumedCurcumed® Bio PQ bevat het gepatenteerde Curcumin C3 Complex®, een innovatief en uiterst zorgvuldig geselecteerd kurkuma-extract van een beproefde kwaliteit. Dit is een zeer hoog geconcentreerd (min. 64/1) extract uit 32 gram kurkumapoeder, met minimaal 95% curcuminoïden (totaalextract van curcumine, demethoxycurcumine en bisdemethoxycurcumine).

Curcumed® Bio PQ is een unieke combinatie van 500 mg kurkuma-extract (Curcuma longa) en 5 mg Bioperine® (piperine uit zwarte peper).

c31 of 2 tabletten per dag tijdens de maaltijd.
Hier vind je meer (Engelstalige) informatie over de voordelen van dit gepatenteerde Curcumin C3 Complex®

Ontdek de laagsteprijsgarantie: €25,95 voor 60 tabletten, geen verzendingskosten!
Bovendien meer kopen = meer korting!

Speciale actie! De eerste 50 bestellingen ontvangen 1 doos C-Med Longaction GRATIS (t.w.v. €16,95), 500 mg vitamine C met verlengde afgifte! Vitamine C is onder andere goed voor de normale werking van het kraakbeen en het immuunsysteem.

Bestel hier!

Bekijk ook de andere producten van Nutrimed, 1ste keuze in voedingssupplementen: uitstekende kwaliteit en hoge dosering aan de laagste prijs, ook te koop in de apotheek.

Bekijk alle producten!

 

 

1 reactie

wildlife
wowwwwwwwwwwwww, lijkt mij 'n wonder middel ;))
5/09/17 22:57 REAGEER

Login Registreer

Login met

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels