Deel via

Internet. Voor velen een zegen, voor anderen een vloek

Tegenwoordig gebruikt zowat iedereen het internet. Niet enkel om op Seniorennet te surfen, maar ook om te leven en te werken in de moderne wereld. Volgens de Verenigde Naties is toegang tot het internet dan ook een basisbehoefte geworden. Iedereen heeft er recht op, net zoals het recht op een woonst, om kinderen op de wereld te zetten of asiel aan te vragen. BEEGO, een Antwerpse start-up, wil helpen om ook de 'digital immigrants' het internet op te krijgen!

We kunnen niet meer zonder internet

In Vlaanderen beseft minister van innovatie Philip Muyters dat we niet mogen achterblijven in de internetrace. Daarom ontvouwt hij plannen om overal een supersnel datanetwerk te voorzien. De almaar toenemende stroom van data wordt nog versneld nu steeds meer apparaten zoals thermostaten, koelkasten, ovens, witgoed, verlichting … hun data over het net gaan versturen.

Digitaal is het nieuwe normaal

kindje

De overheid, scholen en bedrijven zetten massaal in op digitalisering om de kwaliteit en snelheid van hun dienstverlening te verbeteren. Daarnaast kan dat hen ook geld besparen omdat het internet ervoor zorgt dat ze efficiënter kunnen werken. De tijd waarin mensen het overschrijvingsformulier onderaan een factuur invulden en bij de bank inleverden, ligt lang achter ons. Vandaag de dag nemen we onze smartphone erbij en binnen een aantal seconden is het bedrag overgeschreven. Ook mobiel betalen via services als Payconiq is flink in opmars, het einde van cash geld is nu stilaan in zicht.

Is iedereen wel mee met deze radicale digitalisering?

Uit onderzoek van de Gezinsbond blijkt dat niet iedereen kan volgen, en de cijfers zijn ietwat ontstellend. Om er een veelzeggend voorbeeld uit te halen: 20% van de Belgische gezinnen kan of wil niet omgaan met e-mail. Vooral bij ouderen is dat probleem het grootst. Minder dan 60% van de 65-tot 85-jarigen maakte de afgelopen maanden gebruik van het internet. Volgens de Vlaamse Ouderenraad lopen veel ouderen zo het risico om buitengesloten te worden in onze digitale samenleving.

Digitale immigranten?

Mark Prensky, Amerikaans schrijver en gerenommeerd spreker over opvoeding, situeert de digitale kloof in het jaar 1985, het begin van de digitale revolutie. Prensky maakt het onderscheid tussen digital immigrants of personen geboren voor 1985, en digitale natives, zij die opgroeiden in het digitale tijdperk.

beegoDigital immigrants hebben leren omgaan met nieuwe technologie toen ze al volwassen waren. Ze hebben zichzelf de technologie moeten aanleren, en gaan er bijgevolg op een heel andere manier mee om dan de natives. Digital immigrants zijn constant onder de indruk van technologie. Dat is ook normaal: ze vergelijken al die nieuwigheden met hoe het vroeger was.

Digital natives daarentegen zijn met de moderne technologie opgegroeid en gaan er vlotjes mee om. Natives zien technologie niet als exotisch maar als iets dat even normaal is als water uit de kraan. Het is aangeboren, gewoontjes, en al zeker niet aangeleerd.

Oplossingen

Verschillende organisaties, gemeenten en provincies organiseren ondertussen lesmomenten, gratis of voor een appel en een ei. Dat is een stap in de goede richting maar verwacht initiatief en interesse om les op locatie en in groep te volgen, veelal op toestellen die ter beschikking worden gesteld en die men niet steeds eigen zijn.

weekMomenteel loopt er bijvoorbeeld een sensibiliseringactie, gesteund door de overheid. Van 20 oktober tot en met 5 november 2017 loopt de twaalfde editie van de Digitale Week. Tijdens deze extra lange editie organiseren honderden lokale organisaties in heel Vlaanderen en Brussel tal van laagdrempelige activiteiten waarbij het gebruik van multimedia centraal staat. Meer informatie vind je op deze website

Om in te spelen op de behoefte aan persoonlijke begeleiding aan huis, werd in Antwerpen een nieuwe start-up BEEGO gelanceerd. Een team van sociaal vaardige ICT-studenten komt per fiets aan huis om alle vragen over of problemen met computers, smartphones, tablets … de wereld uit te helpen. BEEGO zet in op drie pijlers: voordelig, laagdrempelig en snel ter plaatse!

BEEGO is momenteel enkel actief in en rond de stad Antwerpen, maar verwacht snel uit te breiden naar andere steden. Antwerpenaars kunnen BEEGO alvast bereiken op 0493 07 05 07, op deze website of op de Facebookpagina.

Hou zeker SenNet Magazine in de gaten, want vanaf eind november zullen de studenten van BEEGO een artikelenreeks schrijven met ICT-weetjes, tips en tricks zodat we allemaal bijblijven in de digitale wereld!

beego3

Auteur: BEEGO

2 reacties

aronjaco
Ik vraag mij af hoeveel analfabeten er nog zijn in België en/of " laaggeletterden". Die groep ,zal dus ook niet mee zijn met ons digitaal wereldje.
De groep zou op 20% staan - zie ( http://www.armoedebestrijding.be/cijfers_analfabetisme.htm. Dat cijfer omvat echter slechts de groep tot de leeftijd van 65 jaar. En boven die leeftijd , dat weet ik niet.
Mijn conclusie is : iedereen die bekwaam is leeft ook digitaal mee.
31/10/17 10:55 REAGEER
Hugoo
Los van de geboden voordelen mogen we niet vergeten dat achter die ''digitalisering'' een geweldig lucratieve en dus zeer invloedrijke industrie schuilgaat. Dat is natuurlijk een enthousiaste gangmaker: Hoe meer, hoe liever...
31/10/17 11:57 REAGEER

Login Registreer

Login met

BEEGO

Slimme studenten
Slimme studenten
BEEGO heeft als doel de digitale kloof te verkleinen. We helpen mensen in een wereld die alsmaar digitaler wordt. Hiervoor biedt BEEGO begeleiding aan, op maat en aan huis. Wanneer je een probleem of vraag heeft over je computer, smartphone, digitale televisie, digitale thermostaat … kan je BEEGO inschakelen voor een snelle en voordelige oplossing. Meer info op www.beego.be

Meer artikels van BEEGO

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels

U kent SeniorenNet al,

Maar SeniorenNet wil jou leren kennen

please make me pretty Benny!!

mij niet meer vragen = cookie