Deel via

Wees op je hoede voor sociale hackers

De meeste computergebruikers zijn vooral bezorgd over virussen en hackers. Antivirussoftware kan al een boel kopzorgen besparen, maar de meeste hackers gaan erg subtiel te werk. Ze misbruiken de zwakheden van de mens: vertrouwen, goedgelovigheid en angst. Daarom wordt het dan ook ‘sociaal hacken’ genoemd. Walid van BEEGO bespreekt de meest voorkomende vorm, ‘phishing’, en wat je kan doen om jezelf te beschermen.

Vissen via e-mail

phishingPhishing is het meest voorkomende fraudeprobleem op het internet en staat voor het ‘vissen’ naar je gegevens. Hackers sturen heel graag een valstrik via e-mail om gevoelige informatie los te krijgen die ze nadien kunnen misbruiken. Zij sturen vaak één valse e-mail naar duizenden mensen tegelijk. Dan is de kans groter dat enkele visjes bijten. Om aan e-mailadressen te komen, zoeken de hackers het hele internet af. Ze kunnen adressen krijgen van een advertentiebedrijf dat zijn gegevens doorverkoopt of via openbare onlineprofielen zoals Facebook. Jammer genoeg kan je daar weinig aan doen. Je e-mailadres zal uiteindelijk wel op een van die lijsten terechtkomen. Maar geen paniek, met enkel je e-mailadres kunnen ze nog niet veel. De volgende stappen zijn belangrijk.

Hoe ziet zo’n e-mail er nu uit? Gelukkig zijn de meeste erg slecht opgemaakt en valt het al snel op dat er iets niet pluis is. Let op deze dingen:

  1. Hackers maken het graag persoonlijk. Ze willen je aanspreken met je naam, zodat ze geloofwaardiger overkomen. Dat gaat niet altijd, omdat ze meestal niet meer hebben dan je e-mailadres. Als je e-mailadres k.winter@voorbeeld.com zou zijn, dan zie je heel vaak een aanspreking die begint met ‘Beste k.winter’ of soms zelfs helemaal geen aanspreking. Dat zou meteen een belletje moeten doen rinkelen. Een bedrijf of je kennissen spreken je altijd aan met je echte naam en voornaam.

  2. Om het nog geloofwaardiger te maken, zullen de hackers een naam kiezen die vertrouwd klinkt. Denk maar aan Apple of KBC. Ook hier kan je gemakkelijk de waarheid achterhalen. Hou je cursor boven de naam van de afzender of druk op ‘meer details’ in het e-mailvenster. Als de e-mail eindigt op het adres van het bedrijf, bijvoorbeeld @apple.com of @kbc.be, dan zit je goed. Hackers maken heel vaak e-mailadressen aan die eindigen als @links.fwuzor.applestore.mix.kira.net of andere exotische combinaties.

  3. Hackers trekken graag je aandacht. Ze maken een e-mail aanlokkelijk door bijvoorbeeld een factuur na te maken. Of ze gaan je vragen om je account te bevestigen, omdat er mogelijk een beveiligingsprobleem is. Of ze gaan in op je nieuwsgierigheid met grote waardebonnen van verschillende winkels, zoals Hubo of Carrefour.

  4. Voor de hacker draait het allemaal om je gegevens. Soms gaan ze daar vrij direct om vragen, bijvoorbeeld als ze zich voordoen als je bank. Wat je vaker zal zien, zijn links in je e-mail of blauwe tekst. Eenmaal je daarop klikt, kom je op een onbekende website terecht die je zal overspoelen met vervelende advertenties of neppe gevaarsymbolen. Het belangrijkste om te onthouden, is dat je nooit op een link mag klikken in een e-mail die je niet vertrouwt. Vul ook nooit je gegevens zoals je naam of telefoonnummer in.

  5. De snelste tip die we kunnen geven is te kijken naar schrijffouten. Valse e-mails zitten vaak boordevol spelling- en grammaticafouten. E-mails van je bank of je favoriete winkel worden allicht altijd gecontroleerd voordat ze verstuurd worden, waardoor ze meestal ook geen enkele taalfout bevatten.

Kan je deze tips nu gebruiken om de fouten te zien in deze valse e-mail van KBC?

kbc

Vissen via de telefoon

Soms krijg je misschien wel nog een e-mail die er veel correcter uitziet, of een telefoontje waarin men je probeert gerust te stellen door je persoonlijk aan te spreken en te vermelden dat je nooit je persoonlijke pincode mag delen. Nadat hij of zij op die manier je vertrouwen heeft gewekt, vraagt die persoon een aantal codes te bevestigen met je kaartlezer. Op dat moment krijgt men ongewild toegang tot je bankrekening.

Alle banken zijn verplicht om al hun klanten in te lichten dat ze nooit via de telefoon gegevens zullen vragen. Zelfs als de persoon aan de telefoon heel geloofwaardig klinkt, mag je je gegevens nooit doorgeven.

Conclusie

pvWees steeds op je hoede en kijk met een kritische blik naar e-mails waarin gevraagd wordt naar persoonlijke gegevens of om een account te bevestigen.

Er zijn hoe langer, hoe meer ingenieuze manieren waarop een hacker aan je gegevens komt. Deel dus nooit je persoonlijke bankgegevens via telefoon of e-mail en bel zelf even naar je contactpersoon bij de bank bij de minste twijfel.

 

Walid El Baouchi, BEEGO ICT Wizard

Auteur: BEEGO

7 reacties

yolande
geef het recht door aan KBC zelf, en er zijn al heel wat gekke "uitnodigingen" geweest, maar doe ze vooral nooit open en geef het door, hebben er een speciale site voor.
28/11/17 14:59 REAGEER
tanguerita
heb ik ooit gedaan maar bij KBC hebben ze niet eens de beleefdheid om een (zij het automatisch) bericht te sturen dat ze mijn bericht ontvangen hebben of dat ze er iets proberen mee aan te vangen ...
28/11/17 16:57 REAGEER
Hugoo
Of: Doorsturen naar "me@rescam.org"...
28/11/17 16:31 REAGEER
marie1
Als ik van die rare of ongewenste telefoontjes krijg, stel ik mij altijd als de kuisvrouw voor of een buur die de kat komt eten geven omdat "ik" niet thuis ben. Dan vraag ik de beller of er een boodschap moet worden aangenomen of een telefoonnummer genoteerd waarnaar kan teruggebeld worden. De reactie in 100 % van die telefoontjes is dat de beller alle interesse verliest en dat er wordt ingehaakt!
En rare mails duid ik aan als spam zodat ze in de folder "ongewenste mail" terecht komen en die gaan dan zonder openen naar de prullenbak. En mocht het zo een KBC-mail zijn zoals hierboven, zou ik eerst en vooral met mijn plaatselijk agentschap waar ik klant ben bellen om te vragen wat er aan de hand is want die 078 nummers betrouw ik ook niet helemaal.
28/11/17 23:27 REAGEER
marie1
Als ik van die rare of ongewenste telefoontjes krijg, stel ik mij altijd als de kuisvrouw voor of een buur die de kat komt eten geven omdat "ik" niet thuis ben. Dan vraag ik de beller of er een boodschap moet worden aangenomen of een telefoonnummer genoteerd waarnaar kan teruggebeld worden. De reactie in 100 % van die telefoontjes is dat de beller alle interesse verliest en dat er wordt ingehaakt!
En rare mails duid ik aan als spam zodat ze in de folder "ongewenste mail" terecht komen en die gaan dan zonder openen naar de prullenbak. En mocht het zo een KBC-mail zijn zoals hierboven, zou ik eerst en vooral met mijn plaatselijk agentschap waar ik klant ben bellen om te vragen wat er aan de hand is want die 078 nummers betrouw ik ook niet helemaal.
28/11/17 23:26 REAGEER
wildlife
Ongewenste telefoon ? Mooi zo! Vraag hun nr, zeg dat je hen later zelf terug zult bellen, druk op hekje, haak terug in: problem solved :-);-);-) Nicky
29/11/17 00:27 REAGEER
guidodelforge
Mij vangen ze niet...
Ik heb genoeg van die frauduleuze e-mails,ontvangen maar heb zelf eerst telefonisch mijn bank gebeld...Daar vertelde men,me...wissen die inkomende mail.
29/11/17 09:35 REAGEER

Login Registreer

Login met

BEEGO

Slimme studenten
Slimme studenten
BEEGO heeft als doel de digitale kloof te verkleinen. We helpen mensen in een wereld die alsmaar digitaler wordt. Hiervoor biedt BEEGO begeleiding aan, op maat en aan huis. Wanneer je een probleem of vraag heeft over je computer, smartphone, digitale televisie, digitale thermostaat … kan je BEEGO inschakelen voor een snelle en voordelige oplossing. Meer info op www.beego.be

Meer artikels van BEEGO

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels

U kent SeniorenNet al,

Maar SeniorenNet wil jou leren kennen

please make me pretty Benny!!

mij niet meer vragen = cookie