Zorgtechnologie
Sinds kort is er bij Familiehulp een coördinator zorgtechnologie aan de slag. Deze collega volgt verschillende innovatieve projecten en uitvindingen rond zorgtechnologie op. Na zijn advies en via overleg kan Familiehulp beslissen om aan bepaalde projecten deel te nemen of concrete tools aan te kopen. Zo is onze organisatie betrokken bij het project ‘Vizier’ en we denken na over de aankoop van ‘Memoride’ voor onze dagverzorgingshuizen NOAH.
Dankzij het project ‘Vizier’ zullen ouderen op een eenvoudige manier online kunnen communiceren via onder andere sensoren en slimme apparaten. ‘Memoride’ is een soort hometrainer, waarop een televisiescherm wordt gekoppeld dat beelden uit de vroegere leefomgeving van iemand toont. Die persoon krijgt zo de visuele ervaring dat hij aan het fietsen is doorheen vertrouwde locaties uit zijn verleden, zoals zijn eigen straat of dorpskern, een bos of de zeedijk.
Technologie om het leven aangenamer te maken
Beide technologische snufjes zijn er vooral op gericht om het dagelijkse leven van de gebruiker gemakkelijker en aangenamer te maken. ‘Vizier’ moet oudere mensen in staat stellen langer zelfstandig thuis te wonen. Snelle of directe communicatie – of het gebrek daaraan – met familieleden en zorgverleners vormt daarbij geen hinderpaal meer. En via een interface met verschillende communicatietools, zoals een kalender of een medicatieschema, kan de oudere zijn zorg deels zelfstandig opvolgen en beheren. ‘Memoride’ is een mooi alternatief voor mensen die om verschillende redenen (fysiek, geestelijk) niet meer buiten kunnen fietsen. Zo kunnen zij toch nog genieten van aangename momenten of wordt hun geest geprikkeld.
‘Vizier’ en ‘Memoride’ zijn slechts twee voorbeelden van talrijke technologische tools die de laatste jaren zijn ontwikkeld. Technologie is dan ook niet meer weg te denken uit de zorgsector. Deze evolutie is al even aan de gang, maar neemt recent een steeds hogere vlucht.
Blijvende aandacht voor de menselijke factor
Het is een vaststelling die we toejuichen. Technologie maakt de zorg voor (vaak oudere) mensen gemakkelijker. Ook het leven van cliënten en patiënten wordt er een pak aangenamer door. Toch moeten we ook enkele kanttekeningen maken. Technologie mag uiteraard een belangrijk aspect van zorg worden, maar het mag nooit volledig in de plaats komen van de echte menselijke zorg. En dus zeker geen excuus vormen om minder aandacht te schenken aan oudere mensen met een zorgbehoefte. ‘Ziezo, nu kunnen ze het zonder ons ook wel redden.’
Menselijke waarden als warmte, contact en verbondenheid moeten primair blijven in de ouderenzorg. Daar staat Familiehulp garant voor. Onze organisatie volgt de technologische ontwikkelingen op de voet, omdat we overtuigd zijn van de meerwaarde voor onze cliënten. Maar tegelijk waken we erover dat diezelfde technologie de menselijke zorg nooit volledig zal vervangen.
Auteur: Peter Catthoor
6 reacties
Ik wens het mijn kinderen niet toe dat zij zich in mijn oude dag om mij moeten gaan bekommeren,
en dit voor een pensioentje, dat – ware het zelfs het drievoudige – niet kan volstaan om mij een
rustige “waardige” oude dag te verschaffen in een gewone “home” zoals men het pleegt te noemen.
Dus zit er niets anders op dan te proberen tot het einde toe op eigen kracht en portemonnee
in ’t eigen huisje te blijven wonen, in de hoop dat dementie ons niet ten deel valt, zodat wij te allen tijde zelfstandig onze eigen beslissingen kunnen nemen. En als technologie daarbij kan helpen, zal ik bij de eersten zijn om ze te "willen" toepassen, zolang het maar betaalbaar blijft voor iedereen, want niets doet mij meer pijn - en dit geldt niet voor mij persoonlijk, want ik hoor nog bij de "goeden" - te moeten vaststellen dat meer en meer mensen omwille van het geld uit de boot vallen.
Zonder riets te melden werd die bijdrage gestopt in januari 2018.
Waarom?
Naar ik gelezen heb moet een maatschappelijke werkster langs komen maar daar het niet gebeurd is wordt de bijdrage niet uitbetaald.
Na opgebeld te hebben naar het vermelde nummer werd ik verwezen naar een ander nummer, daar werd ik verwezen naar nog een ander nummer. Zo 6 maal
Er werd mij beloofd dat er telefonisch zou gemeld worden op welke datum de maatschappelijke werkster zou langs komen. NIETS.
Mijn dochter ging persoonlijk naar een CM bureau. Daar werd gemeld dat ze me zouden opbellen op mijn smartphone. NIETS.
HOE MOET IK NU NOG AANPAKKEN
workshop, hashtag, whatsapp, smartphone, 5g netwerk, browser, email, taskforce, edge, print screen, scroll, soundblaster, bluetooth, wifi, netflix, tutimus, smileys, adaware,, back-up, cookie, cartridge, downloaden, facebook, messinger, google enz enz....dat zijn maar enkele "woorden" die voor een groot deel balanceren tussen technologie en menselijkheid .
Vele ouderen kunnen hun tv nog niet meer bedienen. Of de technologie de ouderen echt help is zeer de vraag....integendeel het verzwakt /maakt de ouderen nog meer afhankelijk van "hulp". Weldra iedereen met een dure smartphone/abo provider naar de winkel om af te rekenen ???? dan zal ik moeten passen....
Ik van mijn kant, 'k zal ook wel zorgen dat ik steeds genoeg "pasgeld" op zak heb, als mijn bankkaart door smartphone wordt afgeschaft (????..... hoe oud moet ik nog worden???? )