Kennis delen is troef
Voor veel moderne organisaties is kennis een belangrijke meerwaarde. Daarom investeren zij vaak in kennismanagement. Helaas zijn de meeste traditionele tools niet vlot toegankelijk wanneer werknemers ze het meeste nodig hebben: als ze geconfronteerd worden met een dringende vraag of probleem op de werkvloer. Daarom hebben Wouter Van den Bosch en Bruno Koninckx KnowledgeFlow ontwikkeld, een innovatieve tool die kennis op een gestructureerde, gebruiksvriendelijke manier verzameld en beschikbaar maakt via elk mogelijk toestel. Bovendien biedt de tool ook de mogelijkheid om op regelmatige basis de kennis van werknemers te testen en op te frissen.
Van eenmalig project tot start-up
KnowledgeFlow werd opgericht in maart 2016, maar het verhaal begint eigenlijk al eerder. In 2011 werden Wouter en Bruno namelijk gevraagd om een kennisplatform te ontwikkelen voor AVEVE retail, de grootste keten van tuincenters in België. Wat oorspronkelijk bedoeld was als een eenmalig project, groeide uiteindelijk uit tot een echt start-upavontuur.
Traditionele tools kunnen meestal geen onmiddellijk antwoord bieden op een dringende vraag.Voor AVEVE is de kennis en expertise van werknemers essentieel: klanten verwachten immers dat het winkelpersoneel hen kan helpen om tussen verschillende producten te kiezen. AVEVE had daarom nood aan een tool die hen in staat stelde om informatie snel en efficiënt tot bij het winkelpersoneel te brengen, terwijl ze aan het werk zijn. Traditionele tools zijn hier meestal niet goed in.
‘Veel bestaande oplossingen zijn documentgebaseerd’, legt Wouter uit. ‘Bedrijven verzamelen informatie in ontelbare Word- of pdf-documenten en maken die vervolgens beschikbaar via een gedeelde schijf, cloud of andere samenwerkingsplatformen. Maar als je in de winkel een vraag krijgt van een klant, dan heb je geen tijd om door een document van 6 pagina’s te scrollen om het antwoord te vinden.’
Daarom ontwikkelde het KnowledgeFlow-team een geheel nieuw platform aangepast aan de noden van AVEVE. Wouter: ‘Ons voornaamste doel is om kennis bruikbaar te maken. Om dat te doen, moet de informatie op een gestructureerde, consistente en beknopte manier verzameld en weergegeven worden. Bovendien moeten werknemers op elk toestel en op elk moment toegang hebben tot de tool. Ons platform is ook erg gebruiksvriendelijk, zodat werknemers zelf nieuwe informatie kunnen en durven toevoegen.’
De tool voor AVEVE weerspiegelde het soort vragen dat klanten zouden kunnen stellen. Met een korte zoekopdracht of door het productlabel te scannen, kunnen werknemers snel een gestructureerde informatiepagina terugvinden met de voornaamste kwaliteiten en eigenschappen van het product in kwestie.
Je kan werknemers bijscholen door ze testjes te laten afleggen in een 'gamified app'.
Omdat alle data op dezelfde vraaggeoriënteerde manier worden ingegeven, is het erg gemakkelijk om de informatie ook op een andere manier in te zetten, bv. om werknemers bij te scholen, via een gamified app. Wouter: ‘Deze testjes zijn erg kort (ongeveer 5 minuten) en je kan ze ook op je smartphone maken. Daardoor kunnen werknemers een testje afleggen om het even wanneer ze even de tijd hebben. Als ze goed scoren, krijgen ze een hogere ranking in de game.’ Werknemers kunnen de testen op eigen initiatief afleggen of als onderdeel van een breder trainingsprogramma (bv. om vertrouwd te raken met een nieuw productgamma).
Over de vraag welk advies hij andere start-ups zou geven, moet Wouter Van den Bosch niet lang nadenken: ‘Het gaat niet om het ontwikkelen van software, maar om het ontwikkelen van software die werknemers ook effectief gaan gebruiken.’
Mee investeren in dit verhaal?
Word je enthousiast van dit innovatief verhaal? De interessantste vorm van financiering zou een winwinlening zijn, en hier komt WinWinner.be dan ook met een geweldig initiatief tussenbeide. Heb jij interesse om te investeren in deze ambitieuze start-up? Neem een kijkje op winwinner.be voor meer informatie.
0 reacties