Deel via

Eerste elektrische schepen in haven van Antwerpen

March 2018
In augustus wordt in Antwerpen een wereldprimeur verwacht. Dan wordt namelijk het allereerste volledig elektrische binnenschip ter wereld ingezet in de haven van Antwerpen. Het eerste schip wordt gebouwd in Nederland, en daarna moeten er nog vier volgen. De elektrische schepen zullen ingezet kunnen worden op alle Kempische kanalen. Zo wil de haven inzetten op de vergroening van de binnenvaart.

Wereldprimeur

schipDe Antwerpse haven brengt veel vrachtverkeer met zich mee. Daar wil men iets aan doen door kleine, volledig elektrische binnenvaartuigen in te zetten. Momenteel is het Nederlandse bedrijf Port-Liner het eerste schip aan het bouwen en als alles goed gaat, zal dat in augustus in de vaart worden gebracht. Dat wordt een heuse wereldprimeur voor het bedrijf en de Antwerpse haven, want het zal het allereerste volledig elektrisch aangedreven binnenschip ter wereld zijn. Het schip zal varen tussen het Nederlandse Budel en Antwerpen. (Foto: (c) Omega Architects)

Port-Liner bouwt in totaal 11 elektrische schepen: 5 kleinere, die op alle Kempense kanalen kunnen varen, en 6 grotere schepen. De kleine schepen zijn 52 meter lang en 6,7 meter breed. Aan boord passen 24 twintigvoetcontainers en 425 ton bulklading. Ze worden uitgerust met een lithiumbatterij zo groot als een twintigvoetcontainer, waarmee ze 15 uur kunnen varen. Daarna kan de batterijcontainer opgeladen of vervangen worden aan de kade. De geleverde elektriciteit bestaat uitsluitend uit hernieuwbare stroom. De zes grotere schepen zullen 270 containers kunnen vervoeren en met 4 batterijcontainers aan boord kunnen ze 35 uur varen.

Dankzij de elektrische binnenschepen zullen 23.000 vrachtwagenritten worden uitgespaard.Het bedrijf Port-Liner krijgt voor de financiering van het project een subsidie van de EU van 7 miljoen euro. De Antwerpse haven investeert ook 200.000 euro. Het project is daarmee 1 van de 7 waarmee het havenbestuur beoogt de haven te vergroenen. Dankzij de elektrische binnenschepen zal het vrachtverkeer op de weg sterk verminderen: 23.000 vrachtwagenritten worden uitgespaard. Daarnaast zullen de 6 grotere elektrische schepen 18.000 ton CO² minder uitstoten dan vergelijkbare dieselschepen.

Auteur: Theo Lansloot

3 reacties

Op zichzelf lovenswaardig idee. Maar is het op termijn rendabel? Is er voldoende marktonderzoek gedaan in functie van de vrachtprijzen zonder 7 miljoen belastinggeld? Is het dan op midden en lange termijn een leefbaar concept onder geldende marktcondities. En wat is Port-Liner? Waarom zegt Dhr Van Meegen er helemaal zelf niets over in de van Meegen Group of Companies - niets over Port-Liner, niets over het project? We mogen hopen dat de EU dit allemaal heeft overwogen wanneer ze beslist heeft 7 miljoen vrij te geven. 23,000 vrachtwagenritten zijn er 92 per werkdag. Weet dan dat 60% van de vrachtwagens transitverkeer zijn en dus niet gelinkt aan de Haven. En 23,000 vrachtwagens / jaar over 5 jaar zijn 115,000 ritten waarvoor 7 miljoen wordt uitgetrokken of 60,- Euro / vrachtwagen. Traditionele binnenvaart vervoert een container aan een vrachtprijs van ca. 30,- Euro. En voor het Gemeentelijk Havenbedrijf voor 200,000 Euro hetzelfde. En waarom zoekt een Nederlands binnenvaart bedrijf het enkel in Antwerpen en ook niet in Rotterdam? Of wordt het toch weer een "witte olifant" project dat na het opsouperen van de subsidies roemloos en in alle stilte van de radar verdwijnt?
27/03/18 10:23 REAGEER
aronjaco
Weet wel dat de scheepvaart momenteel 3 % uitmaakt van alle CO uitstoot ( en groeiend). Het is dus tijd dat daar een oplossing voor gevonden wordt. We spreken dan nog niet van alle andere olievervuiling die de schepen veroorzaken. Het is meer dan tijd dat de " milieubelasting" er komt , m.a.w. de vervuiler betaalt , een som bepaald al naargelang de ernst van de milieubelasting , en dus de kosten voor de gemeenschap . Dat lijkt mij de enige basis waarop kan worden gewerkt om te bewijzen dat milieu vriendelijk werken ook loont.

Er is uiteraard nog steeds een omkering in de mentaliteit noodzakelijk, vooral van de zgn. ondernemingen, zij die enkel en alleen kijken naar de kosten , en dus de te verzilveren winsten. Zo komen we nergens en terwijl gaat de wereld , de aarde dus , naar de knoppen.
Wat die ondernemingen vergeten dat is : eens de aarde ver genoeg is in de richting " naar de knoppen" , het verdienmodel ook naar de knoppen is .
27/03/18 11:54 REAGEER
gginckels
Helemaal met U eens. Neem dan wel de volledige E2E ecologische voetafdruk mee in de rekening, d.w.z. voor batterijen ook het delven van de grondstoffen, transport naar de fabricatie site, productie, transport naar de fabricant van de vervoerseenheid etc... Er zal pas iets veranderen als we inderdaad ook een "mental shift" doen en daarmee een modal shift bewerkstelligen waarmee het ecologisch deficit aanzienlijk wordt verminderd. Het gevolg zal zijn dat we meer voor lokale producten, onze GSM's, PC's en andere "Made in de PRC" producten weren. Make Europe Great Again? Misschien is het "Donut Economisch Model" van Kate Raworth wel de juiste weg.
27/03/18 17:12 REAGEER

Login Registreer

Theo Lansloot

Na een lange carrière in de Belgische buitenlandse dienst, is Theo Lansloot nu ambassadeur op rust. Hij is een specialist in internationale politiek, en de EU in het bijzonder, en volgt de verhoudingen tussen Vlaanderen en Nederland op de voet.

Meer artikels van Theo Lansloot

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels