Wereldprimeur
De Antwerpse haven brengt veel vrachtverkeer met zich mee. Daar wil men iets aan doen door kleine, volledig elektrische binnenvaartuigen in te zetten. Momenteel is het Nederlandse bedrijf Port-Liner het eerste schip aan het bouwen en als alles goed gaat, zal dat in augustus in de vaart worden gebracht. Dat wordt een heuse wereldprimeur voor het bedrijf en de Antwerpse haven, want het zal het allereerste volledig elektrisch aangedreven binnenschip ter wereld zijn. Het schip zal varen tussen het Nederlandse Budel en Antwerpen. (Foto: (c) Omega Architects)
Port-Liner bouwt in totaal 11 elektrische schepen: 5 kleinere, die op alle Kempense kanalen kunnen varen, en 6 grotere schepen. De kleine schepen zijn 52 meter lang en 6,7 meter breed. Aan boord passen 24 twintigvoetcontainers en 425 ton bulklading. Ze worden uitgerust met een lithiumbatterij zo groot als een twintigvoetcontainer, waarmee ze 15 uur kunnen varen. Daarna kan de batterijcontainer opgeladen of vervangen worden aan de kade. De geleverde elektriciteit bestaat uitsluitend uit hernieuwbare stroom. De zes grotere schepen zullen 270 containers kunnen vervoeren en met 4 batterijcontainers aan boord kunnen ze 35 uur varen.
Dankzij de elektrische binnenschepen zullen 23.000 vrachtwagenritten worden uitgespaard.Het bedrijf Port-Liner krijgt voor de financiering van het project een subsidie van de EU van 7 miljoen euro. De Antwerpse haven investeert ook 200.000 euro. Het project is daarmee 1 van de 7 waarmee het havenbestuur beoogt de haven te vergroenen. Dankzij de elektrische binnenschepen zal het vrachtverkeer op de weg sterk verminderen: 23.000 vrachtwagenritten worden uitgespaard. Daarnaast zullen de 6 grotere elektrische schepen 18.000 ton CO² minder uitstoten dan vergelijkbare dieselschepen.
Auteur: Theo Lansloot
3 reacties
Er is uiteraard nog steeds een omkering in de mentaliteit noodzakelijk, vooral van de zgn. ondernemingen, zij die enkel en alleen kijken naar de kosten , en dus de te verzilveren winsten. Zo komen we nergens en terwijl gaat de wereld , de aarde dus , naar de knoppen.
Wat die ondernemingen vergeten dat is : eens de aarde ver genoeg is in de richting " naar de knoppen" , het verdienmodel ook naar de knoppen is .