Deel via

Kleine overwinningen versterken je zelfvertrouwen!

We hebben ze allemaal: slechte gewoontes. Meestal aanvaard je ze gewoon, maar soms werken ze je tegen en dan weet je dat je er maar beter iets aan doet. Dat heb je vast al vaak gedacht, maar misschien raak je niet verder dan dat omdat je niet in jezelf gelooft. Lifecoach Wim Annerel wil je tonen dat je met kleine overwinningen per keer al een heel eind komt! Ze zijn de perfecte aanmoediging om door te zetten.

7 dagen volhouden 

ice-cream-2202561_640Je hele leven zit vol gewoontes, of ze nu bewust of onbewust zijn. Maar sommige ervan belemmeren je eigenlijk om het leven te leiden dat je wilt.

Elke avond wat langer tv kijken dan goed voor je is. Die derde bol roomijs terwijl je weet dat twee genoeg is. Roken. Te veel van je tijd verprutsen op het internet. Opnieuw vergeten een complimentje te geven aan iemand die het verdient en nodig heeft. Vul zelf maar aan.

Een bepaalde gewoonte opzijzetten of veranderen vereist volharding. ‘Daar begin ik niet meer aan, hoor.’ Ik wil je vandaag toch vragen om één gewoonte te kiezen die je wil veranderen. Kies die gewoonte die jou het meest irriteert om de komende zeven dagen aan te werken. Niet langer dan dat! In die zeven dagen zal je snel te weten komen of je die gewoonte al dan niet écht wilt veranderen.

Volg deze 4 stappen om die gewoonte te veranderen:

1. Neem een blaadje papier en schrijf de gewoonte op. Leg of hang het blaadje op een plek waar je het elke dag en de hele dag lang kan zien. Het kan bijvoorbeeld op de badkamerspiegel hangen, op je kalender, op je bureau, aan je computer …

2. Beslis en aanvaard dat je effectief aan deze gewoonte gaat werken. Geen uitstel. Nu is het moment.

Als je je bewust ben van de trigger, kan je kiezen om een nieuwe gewoonte in te voegen.

contact-2805253_6403. Wees je bewust van wat het is dat precies deze gewoonte triggert. Schrijf die triggers op dat blaadje papier. Een trigger is bijvoorbeeld het belletje wanneer je een nieuwe e-mail ontvangt. Je gaat je e-mail lezen, maar daarna blijf je nog uren verder surfen. Maar ook een bepaalde emotie kan een trigger zijn. Wie zich eenzaam voelt, gaat bijvoorbeeld snel wat facebooken. Wees je er bewust van wanneer die trigger zich voordoet. Als je dat moment bewust beleeft, heb je de keuze: je doet zoals gewoonlijk … of je kan heel gericht een nieuwe gewoonte invoegen. In het begin moet je er bewust bij nadenken om dat nieuwe gedrag te vertonen en te volgen. Maar hoe meer je het doet, hoe meer het automatisch zal gaan. En hoe minder je er nog bij moet nadenken.

4. Welke gewoonte komt er bij jou in de plaats? Wat zeker helpt om actie te ondernemen, is een nieuwe gewoonte te vinden waarvan je houdt. Stel dat je uit verveling naar de snoepdoos grijpt. Dan kan je bijvoorbeeld telkens je verveling voelt opkomen, je wandelschoenen aantrekken en even een blokje rond gaan wandelen.

Je doel voor elke dag is je goed voelen over de vooruitgang die je hebt geboekt om die ene gewoonte te veranderen. Die kleine overwinningen zorgen ervoor dat je in beweging blijft. Als je geen aandacht besteedt aan die dagelijkse overwinningen, voel je je al snel overweldigd.

Zoek je inspiratie om bepaalde gewoontes te overwinnen? Lees dan De top 7 slechte gewoonten die je beter kwijtraakt.

Ik ben benieuwd naar welke gewoonte jij gaat veranderen. Laat je het me weten via het reactieveld?

Auteur: Wim Annerel

0 reacties

Login Registreer

  • Login met Facebook
  • Login met Google

Wim Annerel

Life Coach
Life Coach
Als life coach helpt Wim Annerel actieve vrouwen en mannen om het maximum uit hun leven en werk te halen, zodat ze hun volledige potentieel als mens ontwikkelen. Wim is auteur van het boek ‘Meer tijd in 12 stappen’. Op de website van de life coach www.wimannerel.be vind je nog heel wat inzichten en tips om meer uit je leven te halen.

Meer artikels van Wim Annerel

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels