Deel via

Het voordeel van bewegen: samen sportief op elke leeftijd!

Veel mensen gaan met het ouder worden een stuk minder bewegen. Nochtans is voldoende beweging een belangrijke voorwaarde voor een gezond leven! Je gewrichten en spieren blijven langer soepel en sterk, je conditie blijft op peil, je verkleint de kans op allerlei ziektes, je brein blijft actief en nog zoveel meer ... Maaike van Sportdienst Gent licht toe welke voordelen bewegen heeft en hoeveel je precies zou moeten bewegen om gezond te leven.

Bewegen geeft je een goed gevoel!

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar door te sporten zal je net bruisen van energie. Het zorgt ervoor dat je lichaam helemaal opgeladen wordt, waardoor je je zowel lichamelijk als mentaal veel beter voelt. Dat ontspannen en voldaan gevoel achteraf heb je te danken aan de gelukshormonen endorfines die je lichaam aanmaakt tijdens het sporten. Sporten maakt je dus niet alleen fitter, je voelt je er ook gelukkiger door.

Sporten is goed voor lichaam en geest!

bewegen_1

Ook je brein vaart er wel bij als je regelmatig beweegt. Het is namelijk goed voor het geheugen, het concentratievermogen en de verwerkingssnelheid van informatie. Daarnaast zijn er ook tal van andere lichamelijke voordelen. Zo verbetert fysiek actief zijn onder andere je uithouding, spierkracht en lenigheid. Hoe beter je in vorm bent, hoe kleiner de kans is op allerlei verschillende ziekten en aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, een hartinfarct, diabetes, overgewicht, rugklachten … Kortom, door in beweging te blijven en te sporten voelen de meeste mensen zich beter, op eender welke leeftijd. (Foto: Vlaams Instituut Gezond Leven)

Bewegingsdriehoek

Elke dag is het belangrijk om zowel zitten, staan als bewegen te combineren. Daardoor worden en blijven je spieren en botten sterker, kan je langer zelfstandig leven, en verkleint de kans om te vallen. In de bewegingsdriehoek van het Vlaams Instituut voor Gezond Leven vind je enkele aanbevelingen terug voor dagelijkse beweging. Als bijvoorbeeld je gezondheidstoestand je belemmert om deze richtlijnen te volgen, probeer dan toch zoveel mogelijk te bewegen als je kan. Forceer je niet, maar luister naar je lichaam. Let wel: als je al een lange tijd geen beweging meer hebt gehad, ga dan eerst eens langs bij je huisarts.

Minder zitten

Probeer langdurig zitten zoveel mogelijk te beperken. Ieder halfuurtje eventjes rechtstaan, de benen strekken en een glaasje water halen bijvoorbeeld is al voldoende.

Probeer zoveel mogelijk te bewegen, maar forceer je niet.

Meer bewegen

gardening-2448134_640 (1)Als volwassene zou je minstens 150 minuten per week, of telkens een halfuurtje op 5 dagen, matig intensief moeten bewegen: fietsen, wandelen of tuinieren bijvoorbeeld. Hierbij zal je een licht verhoogde hartslag hebben en lichtjes zweten. Je mag die 30 minuten ook gerust opsplitsen in 3 blokjes van 10 minuten!

Als je sportiever bent aangelegd, kan je ook voldoen aan de ‘beweegnorm’ door minstens 75 minuten per week bewegingen te doen van hoge intensiteit. Denk aan joggen, stevig fietsen of zwemmen. Ook die 75 minuten mag je opsplitsen over verschillende dagen.

Je kan natuurlijk ook bewegingen van matige en hoge intensiteit combineren. Hierbij geldt dat een minuut aan hoge intensiteit dubbel telt!

Als je het makkelijker vindt om stappen te tellen, probeer er dan dagelijks 10.000 te zetten als je jonger bent dan 65, of 8.000 als je ouder bent dan 65; dat zijn de ideale aantallen voor een goede gezondheid!

Extra oefeningen

stretching-3098228_640Daarnaast is het voor alle volwassenen aangeraden om minstens 2 maal per week activiteiten uit te voeren om de grote spiergroepen en botten te versterken. Enkele voorbeelden hiervan zijn specifieke spierversterkende oefeningen (in een fitnesscentrum) of fietsen (voor de beenspieren). Eigenlijk helpt elke vorm van beweging waarbij je het lichaam belast met zijn eigen gewicht om je botten te verstevigen; joggen, springen, traplopen … Om op oudere leeftijd het risico op een valpartij te verkleinen en langer zelfstandig te kunnen wonen, raadt het Instituut voor Gezond Leven 65-plussers aan om minstens 2 keer per week ook evenwichtsoefeningen te doen.

Bewegen brengt ons samen!

Bewegen is een sociaal gebeuren. Samen met een groepje vrienden trek je de sporthal in voor een partijtje netbal, badminton of tafeltennis. Je leert nieuwe mensen kennen en/of ziet je vrienden op regelmatige basis tijdens een leuke activiteit. Wat kan er nog beter zijn?

Samen sportief in Gent

Sportdag 55+

sportOp donderdag 4 oktober 2018 organiseert de Sportdienst van Gent een sportdag voor 55-plussers in het prachtige sportcomplex Lago Rozebroeken, Sint-Amandsberg. Iedereen vanaf 55 jaar is welkom om aan tal van leuke en gevarieerde sportsessies deel te nemen. Fietsen, wandelen, badmintonnen, dansen, zwemmen, yoga, aquafitness … Beweeg je liever  op een rustige manier in groep of sport je graag heel intensief? Er zal voor ieder wat wils zijn. Er worden ook twee G-sportsessies aangeboden voor sporters met een beperking.

Prijs?

10 euro voor de hele dag inclusief ontbijt, koffie en gebak
of 5 euro voor de voormiddag inclusief ontbijt
of 5 euro voor de namiddag inclusief koffie en gebak

Schrijf dit evenement alvast in je agenda!

Lijkt het je wel leuk om deel te nemen aan deze sportdag? Vul dan hieronder alvast je gegevens in. Sportdienst Gent zal later contact opnemen om je inschrijving te bevestigen.

Sportdienst Gent vraagt jullie mening!

Welke sporten zouden jullie graag uitoefenen op deze sportdag? 
Laat het ons weten via het contactformulier of door een reactie onderaan het artikel te plaatsen.

Ik wil deelnemen

Meer informatie over gezond bewegen vind je op de website van het Vlaams Instituut Gezond Leven.

0 reacties

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels