Deel via

Waarom je niet zo lui bent als je denkt!

Wanneer iemand niet doet wat hij of zij toch zou moeten doen, noemen we die vaak gewoon lui. Maar dat is dikwijls helemaal niet zo! Vaak maken we de fout om gedrag toe te schrijven aan een fundamentele karaktertrek, in plaats van aan de context, de situatie en de omgeving. Lifecoach Wim Annerel geeft je 5 concrete tips waardoor je niet langer een enorme portie wilskracht hoeft op te brengen.

Als de omstandigheden je belemmeren

Rosa begrijpt zichzelf niet: ‘Ik heb heel mijn leven keihard gewerkt, en toch lukt het me niet om mezelf ertoe te brengen om de zolder eens deftig op te ruimen. Heb ik nu te weinig discipline of ben ik lui?’

De omstandigheden doen er veel meer toe dan we beseffen. En dat is goed nieuws! Het is immers mogelijk dat bijna iedereen in bepaalde omstandigheden op dezelfde manier zou handelen. Dan ligt het probleem niet zozeer bij luiheid, maar wel bij de specifieke context, situatie of omgeving.

Hoe verander je de omstandigheden om je wilskracht te veranderen?

Dit is het geheim: neem nu kleine beslissingen die de wilskracht die je nodig hebt verminderen voor toekomstige beslissingen.

Gebruik de volgende 5 concrete tips om je volgende doel te bereiken of je volgende project aan te pakken, zoals Rosa die haar zolder wil opruimen. Zo behaal je zelfs met een beperkte hoeveelheid wilskracht toch meer succes.

start-1414148_6401. Geef het een naam

Een van de zaken die Gella hielpen om af te vallen, was dat ze het haar ‘Afslankuitdaging’ noemde. Op zich geen supercreatieve naam, maar door een vaag verlangen om af te slanken om te zetten in een concrete missie, gaf ze een boost aan haar doorzettingsvermogen.

2. Stop met zoveel te doen

Vaak faal je niet omdat het doel dat je wilt bereiken te moeilijk is, maar omdat het te moeilijk is om dat bepaalde doel gelijktijdig te combineren met andere doelen.

Probeer slechts één doel tegelijkertijd te bereiken!Terwijl Dana aan haar boek werkte, nam ze geen ander doel aan: geen nieuwe projecten, geen voornemens om gezonder te eten of meer te sporten, geen engagementen om nieuwe hobby’s uit te proberen. Niet dat die zaken verboden waren, maar ze liet zichzelf niet toe om zich daarvoor te engageren.

3. Maak de eerste 5% makkelijk

Wil je starten met flossen? Onderzoeker B.J. Fogg van de Amerikaanse universiteit Stanford beweert dat je je het best moet voornemen om enkel … één tand te flossen.

Lijkt belachelijk, niet? Want wat schiet je op met één tand te flossen? Maar het idee is dat één tand flossen heel makkelijk is, waardoor bijna niemand zal stoppen na de eerste tand.

En dat principe kan je op veel gedragingen toepassen: je neemt een trigger die makkelijk is, maar die ook makkelijk is om uit te breiden. Als je die trigger als gewoonte aanneemt, dan volgt de rest:

Sporten: Neem je voor om gewoon je sportschoenen aan te trekken.
Leren: Lees ten minste één pagina.
Mensen leren kennen: Zeg goeiedag tegen één persoon.
Schrijven: Schrijf één paragraaf over eender welk onderwerp.
Je bureau opruimen: Neem één blad vast en beslis: weggooien, klasseren of actie ondernemen.

lazy-1458443_640_14. Gebruik sociale druk als hefboom

Als dit voor jou werkt, probeer het dan zo: je doelstelling of de acties die je wilt ondernemen deel je met vrienden of met een community op internet (bijvoorbeeld via Facebook). Zo gaan anderen jou erover aanspreken, en ben je meer geneigd om het echt te doen.

5. Maak er een gewoonte van

Iets de eerste keer doen is moeilijk. De duizendste keer doe je het met je ogen dicht. Doordat Marc van zijn wandeling een dagelijkse gewoonte heeft gemaakt, moet hij niet meer nadenken of hij het vandaag al dan niet gaat doen: het is een automatisme geworden. Een gewoonte is een enorme kracht in je leven.

Alles is moeilijk de eerste keer, maar na de duizendste keer is het een automatisme geworden.Door deze strategieën toe te passen, maak je het jezelf makkelijker en hoef je niet meer zo te rekenen op je wilskracht. Investeer je energie in het stellen van doelen die makkelijker vol te houden zijn, in plaats van heel veel wilskracht te moeten inzetten om toch door te zetten.

Welke strategie werkt voor jou het beste? Laat het me weten door een reactie onderaan het artikel te plaatsen.

En soms heb je toch nog een extra portie wilskracht nodig. Lees daarom verder deze 9 onverwachte tips om je wilskracht te boosten.

Auteur: Wim Annerel

2 reacties

TimV
Strategie 3 en 5 werken voor mij het beste. Moeilijke taken verdeel ik in kleine stukjes, ik noem het de salamitechniek. Elke dag een klein beetje, zo bereik ik het meest.
24/04/18 20:27 REAGEER
epicurio
Ik verkies een "To-do"-lijstje op te stellen. de volgorde van eraan te beginnen bepaal ik volgens de dringendheid maar evenzeer volgens beschikbaar materiaal.
Belangrijk: ik laat mij niet beïnvloeden door de partner die met eigen directieven extra druk creëert, waardoor de motivering "om eraan te beginnen" alleen maar afneemt!
26/04/18 09:52 REAGEER

Login Registreer

  • Login met Facebook
  • Login met Google

Wim Annerel

Life Coach
Life Coach
Als life coach helpt Wim Annerel actieve vrouwen en mannen om het maximum uit hun leven en werk te halen, zodat ze hun volledige potentieel als mens ontwikkelen. Wim is auteur van het boek ‘Meer tijd in 12 stappen’. Op de website van de life coach www.wimannerel.be vind je nog heel wat inzichten en tips om meer uit je leven te halen.

Meer artikels van Wim Annerel

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels