Deel via

Blijf actief en vermijd valpartijen!

Jaarlijks valt een op de drie 65-plussers in Vlaanderen. Een ongelukje is razendsnel gebeurd; struikelen over het tapijt, je evenwicht verliezen op de trap of in de tuin … Door de gevolgen van zo’n lelijke val raken heel wat ouderen hun zelfstandigheid kwijt. Door actief te zijn en te blijven, kan je de kans op vallen vermijden en je veiligheid verhogen. Hoe sneller je hiermee begint, hoe beter! Maaike van Sportdienst Gent geeft je enkele nuttige tips.

Gevolgen van vallen

Het aantal ziekenhuisopnames ten gevolge van een val is de laatste twintig jaar verdubbeld. Als je als oudere valt, is de kans bovendien groot dat je er een heupbreuk aan overhoudt. In België worden er zo’n 16.000 heupbreuken per jaar geteld, met een totale jaarlijkse kostprijs van meer dan 310 miljoen euro.

Als je na een val bang bent om opnieuw te vallen, kom je in een vicieuze cirkel terecht en raak je geïsoleerd.Een val zorgt niet alleen voor lichamelijke ongemakken, het maakt ook heel wat ouderen angstig. Door die onzekerheid is een volgende valpartij snel gebeurd. Je komt in een vicieuze cirkel terecht en raakt geïsoleerd omdat je de deur niet meer uit durft.

Vermijd valpartijen

Maar geen nood: een groot deel van de valpartijen kan je vermijden! Goede reflexen, spierkracht, lenig- en soepelheid en coördinatie zorgen ervoor dat je minder snel zal vallen. Met andere woorden: hoe fitter je bent, hoe meer je van het leven kan genieten!

australian-terrier-164087_640Eenvoudige alledaagse dingen blijven uitvoeren, is al een stap in de goede richting. Je hoeft geen Olympisch goud te behalen om ervoor te zorgen dat je niet zal vallen. Te voet naar de bakker gaan, je hond uitlaten, poetsen in het huis, tuinieren, met de kleinkinderen spelen, wandelen en fietsen, af en toe de trap nemen in plaats van de lift … Het zijn slechts enkele voorbeelden van wat je kan doen om dagelijks actief te blijven.

Enkele tips op een rijtje

  • Beweeg zeker een half uurtje per dag.
  • Volg een cursus om je evenwicht te verbeteren, bv. tai chi of yoga.
  • Hou je beenspieren in conditie door vaak te wandelen en te fietsen.
  • Overdrijf niet en wees realistisch. Elke dag een kort wandelingetje zorgt er niet voor dat je straks een marathon zal kunnen lopen.
  • Warm je spieren eerst een beetje op en drink voldoende water als je een inspanning levert, vooral als het heel erg warm is.
  • Let op met medicatie: sommige medicijnen kunnen je slaperig of suf maken, je evenwicht verstoren en je spieren slap maken! Vraag advies aan je huisarts.

Hoe fitter je bent, hoe meer je van het leven kan genieten!

Vallen en opstaan

Wat moet je doen als je toch valt? En hoe geraak je opnieuw recht na een valpartij?

  • Blijf vooral rustig en zorg ervoor dat je niet onderkoelt. Een mat in de buurt? Ga er dan op liggen of bedek jezelf met iets dat je in je buurt kan vinden: kranten, tapijt, deken, jas …
  • Als je kan, probeer dan iemand te verwittigen. Dat kan op verschillende manieren: telefoon, persoonlijk alarm, roepen, kloppen.
  • Als je geen al te erge pijn voelt, probeer dan terug recht te staan. Maar hoe?
    Rol op je buik door je hand over je buik in de andere richting te brengen. Steun op beide handen en voeten en duw jezelf af zodat je op beide knieën komt te steunen. Zoek steun aan een stevig en stabiel meubel. Zet één voet plat op de grond, plooi je knie en duw jezelf op.

Wil je graag nog meer weten?

taichiGa op 4 oktober naar de sportdag Samen Sportief In Gent – 55+! Je kan er verschillende workshops volgen rond valpreventie: hoe vallen vermijden, hoe terug opstaan, evenwichtsoefeningen en zo veel meer. Al je vragen rond dit thema kan je stellen aan ergotherapeuten en kinesisten. Geïnteresseerd? Aarzel niet en kom samen met vrienden naar deze fijne en leerrijke sportdag.

Er valt bovendien nog een heleboel meer te beleven op deze sportdag.

Lees er hier alles over!

 

Bron: https://issuu.com/ziekenzorg/docs/brochure_valbus

4 reacties

huubje
De hier gegeven informatie over 'gevolgen van vallen' is niet correct: het is in de meeste gevallen niet zo dat een heupbreuk het gevolg is van een val. Het is net het omgekeerde: het feit dat je valt is het gevolg van een heupbreuk wegens een broos geworden botstructuur. Of je al dan niet fit bent maakt hierbij niets uit.
19/06/18 10:46 REAGEER
m1952
@ Huubje -
"Het is net het omgekeerde: het feit dat je valt is het gevolg van een heupbreuk
wegens een broos geworden botstructuur." Yep. 'k Ben blij dat iemand het zegt.
Eerst is er de breuk en dan volgt het vallen, niét omgekeerd.
En zo'n breuk noemt men een spontane breuk, omdat er geen impact aan vooraf gegaan is.
Soms is ook een pols dan gebroken. Deze tweede breuk komt wel door het impact van het vallen.
5/07/18 05:13 REAGEER
huubje
Er is trouwens een duidelijke toename van heupprothesen bij jonge mensen. Vaak is de oorzaak hiervan een teveel aan sporten waarbij de heup overbelast wordt en er sneller slijtage optreedt.
Fit zijn is een zegen voor het algemeen welbevinden, maar stellen dat je hiermee een heupbreuk kunt voorkomen is een fabeltje.
19/06/18 12:00 REAGEER
m1952
@ Huubje -
"Het is net het omgekeerde: het feit dat je valt is het gevolg van een heupbreuk
wegens een broos geworden botstructuur." Yep. 'k Ben blij dat iemand het zegt.
Eerst is er de breuk en dan volgt het vallen, niét omgekeerd.
En zo'n breuk noemt men een spontane breuk, omdat er geen impact aan vooraf gegaan is.
Soms is ook een pols dan gebroken. Deze tweede breuk komt wel door het impact van het vallen.
5/07/18 05:13 REAGEER

Login Registreer

  • Login met Facebook
  • Login met Google

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels