Deel via

Geniet van beweging met yoga, pilates en tai chi!

Ben je op zoek naar een rustige manier om in beweging te blijven terwijl je ook speciale aandacht schenkt aan een ontspannen geest? Yoga, pilates en tai chi bijvoorbeeld vergen heel wat concentratie om de bewegingen juist uit te voeren, en ze houden je lichaam soepel en sterk. Maaike van Sportdienst Gent vertelt je meer over deze drie trainingsmethodes.

Pilates

sport-3357914_640Pilates is een trainingsmethode waarbij de focus op lichaam en geest centraal staat. Het is een work-out waarmee je je spiergroepen tegelijk versterkt en stretcht om je lichaam soepel te houden en in balans te brengen. Je volledige lichaam is betrokken. De nadruk ligt bij pilates op de zogenaamde ‘core stability’ of rompstabiliteit. Met ‘core’ wordt je romp of kern bedoeld: een korset van spieren rondom je rug, buik en bekken. In het dagelijkse leven gebruik je je ‘core’ constant bij het uitvoeren van allerlei bewegingen. Een sterke en stabiele ‘core’ vermindert het risico op kwetsuren en valpartijen. Het is daarom van groot belang om deze spieren te onderhouden.

Het gaat niet zozeer om wat je doet, maar wel om hoe je het doet.Tijdens pilates maak je gebruik van je eigen lichaamsweerstand- en gewicht en is een goede concentratie belangrijk. Zo werk je aan een beter lichaamsbewustzijn, evenwicht, coördinatie, kracht en lenigheid. Het gaat niet zozeer om wat je doet, maar wel om hoe je het doet. 

Yoga

Voor sommigen is yoga een manier om even te ontspannen, voor anderen is het een training om het lichaam in beweging te houden en soepel te blijven. Er zijn verschillende soorten yoga. Welk type je ook kiest, het is een goede manier om het lichaam te stretchen, te versterken en om te ontspannen. Daarnaast houdt yoga je geest fit, leer je tal van lichaamshoudingen en ademhalingstechnieken en leer je mediteren. Meestal zal je in yogalessen je lichaam zacht stretchen en spierversterkende oefeningen uitvoeren. Als je zeer intense yogahoudingen herhaaldelijk uitvoert, spreekt men meer van ‘power yoga’. Als je iets moeilijker kan zitten, kan je als alternatief ook aan stoelyoga doen. Hierbij kan je alle bewegingen vanuit zithouding uitvoeren, wat iets comfortabeler is.

Iedereen kan aan tai chi doen, ongeacht je leeftijd of conditie.

Tai chi

senioren 13Tai chi is oorspronkelijk een oude Chinese interne krijgskunst. Het gaat om vloeiende, zachte bewegingen die moeiteloos aaneengeschakeld worden. Evenwicht staat centraal, zelfs in de meest uitdagende houdingen. Tai chi komt vanuit de kracht van de geest. Je probeert de geest stil en rustig te maken, zodanig dat je alles rondom je eventjes kan vergeten. De focus gaat dan enkel nog naar wat er binnenin je lichaam gebeurt. Vaak wordt tai chi gebruikt als valpreventietraining. Het is een van de weinige vormen van lichaamsbeweging die voor praktisch iedereen geschikt is, ongeacht de conditie. Het kan ook op een stoel of in bed beoefend worden, waardoor je op alle leeftijden tai chi kan doen.

Sportdag: Samen sportief in Gent

Wil je graag yoga, pilates of tai chi uitproberen? Kom dan naar onze sportdag op 4 oktober in Lago Rozenbroeken. Het is het moment bij uitstek om kennis te maken met één van deze bewegingsvormen. Laat je meenemen in de wereld van yoga, pilates en de vloeiende bewegingen van tai chi, samen met onze ervaren lesgevers.

Meer weten over deze sportdag? Er valt nog een heleboel meer te beleven! Denk maar aan fietsen, wandelen, badmintonnen, dansen, zwemmen, aquafitness en zoveel meer.

Lees er hier alles over!

header

2 reacties

yolande
jaren eerst woe shu gedaan, is in feite een gevechtssport, die nauw verband houdt met tai chi, want als je bepaalde bewegingen vlugger herhaalt in tai chi wordt het een gevechtssport. Was zalig, helaas door gezondheidsproblemen (kanker) en heupprothese durf ik er niet zo goed meer mee starten, indien er in de buurt iets is waar ze dit geven zou ik het terug willen proberen, want het geeft enorme rust en toch kracht.....zeker een aanrader, en dit kan je echt blijven doen, geen gekke standjes, neen, je ademhaling onder controle krijgen en je geest leegmaken.......
17/07/18 13:52 REAGEER
LevenD
Yolande,

Wat je reeds positief ervaren heeft, kan zomaar, blindelings, met een glimlach en het goede gevoel van weleer verder gezet worden.
Ik las je reactie en kreeg zin om 'inderdaad' de verdediging / KUNST, nu tai chi genoemd, te oefenen.

Controle & discipline & concentratie........... whauw
Grtz,
Eddy
19/07/18 18:57 REAGEER

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels