Deel via

Zo maak je van geluk een gewoonte!

Denk jij dat geluk een toestand is die maar enkelen kunnen bereiken? Lifecoach Wim Annerel is ervan overtuigd dat geluk jouw geboorterecht is: het is bereikbaar voor ieder van ons. Neem je gewoontes eens onder de loep, want die bepalen voor een groot deel jouw geluksgevoel. Door je positieve gewoontes aan te meten, kan je al een pak gelukkiger worden!

Gelukstips maken gelukkiger

Uit een onderzoek van de KU Leuven blijkt dat gelukstips wel degelijk een effect hebben op je geluksgevoel, zowel op korte als op lange termijn. Ze doen je ook dieper nadenken over het leven dat je leidt en wat je daarin (on)gelukkig maakt.

smilies-1732497_1280‘Als we de gelukstips zouden vergelijken met een interventie die het intelligentiequotiënt verhoogt, dan zouden ze het IQ met 3 tot 7 punten verhogen’, zegt prof. Patrick Luyten van de faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven. ‘Als de tips een dieet zouden zijn, dan zouden ze de dieetvolgers 2 tot 6 kilo doen verliezen.’

Waarom zijn zovelen onder ons dan niet gelukkig?

Dat komt door onze gewoontes. Die zorgen niet voor een leven van harmonie en geluk. En het is nu eenmaal de optelsom van je gewoontes die de kwaliteit van je leven bepaalt.

De optelsom van je gewoontes bepaalt de kwaliteit
van je leven.

Hoe creëer je de ultieme gewoonte van geluk?

Er zijn veel constructieve gewoontes die ons meer vreugde brengen.

amy-shamblen-662202-unsplashDankbaarheid

Telkens je dankbaarheid toont en waardeert wat je hebt in je leven, voel je je vrij van ellende. Het is heel moeilijk om je depressief te voelen wanneer je je dankbaar voelt.

Doen waar je van houdt

Elke dag doen waar je van houdt, verzekert je van een zinvoller leven. En nochtans zou 80% van de mensen niet echt houden van zijn job.

Beweging

Beweging heeft heel veel voordelen: gezondheid, welzijn, een goed gemoed, meer energie en betere slaap. Fitte mensen zijn ook productiever en over het algemeen gelukkiger.

alarm-clock-2096380_640In het moment leven

Mindfulness beoefenen is een manier om op termijn gelukkiger te zijn. Aandachtig in het moment leven, elimineert zorgen over de toekomst en spijtgevoelens over het verleden.

Anderen helpen

Een andere manier die je volgens onderzoek meer geluk kan brengen, is geven. Mensen die anderen helpen, hebben een sterker gevoel van doelgerichtheid en leven met meer zinvolheid.

Positieve gedachten koesteren

Zo veel mensen vergeten dat je je gedachten zelf kan controleren. Ze laten negatieve gedachten toe om hun geest over te nemen. Nefast natuurlijk voor een gelukkig en succesvol leven.

lesly-juarez-220845-unsplashGlimlachen

Door te glimlachen komt er serotonine vrij, een stof die je gelukkig maakt. Zelfs als je je niet echt happy voelt, heeft glimlachen nog altijd dat effect.

Allicht pas je al één of meer van deze gewoontes toe en is je geluksniveau toch niet waar je het zou willen hebben. In dat geval is het ontbrekende ingrediënt niet wat je doet maar hoe je het doet. Geef je deze gewoontes voldoende aandacht? Focus je erop met intensiteit en overtuiging?

De meeste mensen focussen maar een korte tijd op een positieve gewoonte en geven het daarna op.Ik merk dat de meeste mensen maar een korte tijd op een positieve gewoonte focussen en dan bewust of onbewust beslissen dat het niet werkt en het opgeven. Maar wat zou er gebeuren als we een plan zouden hebben en intensief op de nieuwe gewoonte zouden focussen?

Maak van geluk een blijvende gewoonte!

Volg deze 7-stappenmethode om van geluk een blijvende gewoonte te maken. 

calender-2389150_6401. Start met een plan

Kies een gewoonte (uit de bovenstaande 7) en beslis wanneer je die gaat toepassen.

2. Engageer je voor 31 dagen

Hou het dus minstens een maand vol.

3. Gebruik triggers

Bepaal vaste tijdstippen waarop je aandacht besteedt aan je gewoonte: ’s ochtends meteen bij het ontwaken, of voor je gaat slapen, of met een herinnering op je gsm. Hang positieve affirmaties op in je huis die je aan je nieuwe gewoonte herinneren telkens je ze ziet.

4. Denk aan de voordelen

Herinner jezelf eraan waarom je het doet en wat de voordelen zijn voor jou en je leven.

5. Maak een lijst van de mogelijke valkuilen

Waarom werkte het de vorige keer niet en wat kan je doen om het deze keer wél te doen lukken? Als er bijvoorbeeld mensen zijn die jou naar beneden halen, vermijd die dan. Als het nieuws jou deprimeert, stop met ernaar te kijken.

pink-roses-2191636_6406. Beloon jezelf

Doe iets voor jezelf om te vieren dat je bijvoorbeeld al een week je nieuwe gewoonte volhoudt.

7. Geloof dat je het kan

Vaak starten mensen met een nieuwe gewoonte terwijl ze diep vanbinnen niet geloven dat ze het echt kunnen. Verspil je tijd niet als je niet in jezelf gelooft. Volg deze methode om geluksgewoontes aan te nemen en je zal binnenkort al het verschil merken.

Ontdek hier nog 5 onmisbare gewoontes voor een gelukkig leven.

Auteur: Wim Annerel

1 reactie

paradelta
"jezelf kennen"
In samenspraak met je omgeving maak je een profiel op van jezelf. Hoe anderen je zien, wat je glas voor hen halfvol of halfleeg maakt. (=doe het schriftelijk)
31/07/18 08:26 REAGEER

Login Registreer

  • Login met Facebook
  • Login met Google

Wim Annerel

Life Coach
Life Coach
Als life coach helpt Wim Annerel actieve vrouwen en mannen om het maximum uit hun leven en werk te halen, zodat ze hun volledige potentieel als mens ontwikkelen. Wim is auteur van het boek ‘Meer tijd in 12 stappen’. Op de website van de life coach www.wimannerel.be vind je nog heel wat inzichten en tips om meer uit je leven te halen.

Meer artikels van Wim Annerel

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels