Deel via

Pieker jij je suf? 3 antipiekertips die werken!

Piekeren is een van de meest voorkomende destructieve gewoonten. Als je verdwaalt in negatieve gedachten die je ’s nachts wakker houden, levert je dat helemaal niets op. Je krijgt er onnodig stress door en het slorpt je energie op. Lifecoach Wim Annerel deelt drie nuttige tips om snel komaf te maken met die zorgelijke gedachten. Maak je geest leeg en stop met je suf te piekeren!

Minder piekeren kan je leren

Het is volkomen normaal dat je je af en toe zorgen maakt over een bepaalde situatie of persoon in je leven. Maar als die ene vervelende gedachte een springplank blijkt te zijn voor nog een heleboel andere gedachten die er misschien zelfs niets mee te maken hebben, dan ben je grondig aan het piekeren. Het lijkt wel alsof er een storm woedt in je hoofd, je denkt niet meer helder na en je wordt er ontzettend moe van.

Eén vervelende gedachte loopt naadloos over in een andere; het lijkt of er een storm woedt in je hoofd.Heleen mailt me: ‘Ik pieker constant over mijn werk, mijn gezondheid, mijn familie. In mijn verbeelding spelen zich allerlei negatieve scenario’s af. Het vraagt ontzettend veel energie.’

Herkenbaar? Deze drie tips kunnen je helpen je geest vrij te maken van deze negatieve gedachten.

1. Blijf in het huidige moment

laura-fuhrman-696993-unsplashAls je je begint in te beelden hoe iets vreselijk verkeerd kan lopen, stapel je zorgen op in je hoofd. Die zorgen worden steeds groter, terwijl jij uitgebreide doemscenario’s ontwikkelt. Ze kunnen zelfs nog groter worden als je die ene slechte ervaring uit het verleden telkens opnieuw afspeelt op het beeldscherm van je geest en vreest dat het deze keer ook weer realiteit wordt.

Als je te veel energie en tijd besteedt aan je verleden herleven en aan je inbeelden hoe de toekomst eruit zal zien, dan brengt dat vaak veel zorgen met zich mee. Het verleden is voorbij en de toekomst zal zichzelf uitwijzen. Besteed er niet meer tijd aan dan absoluut nodig, en leef nu.

Hoe je dat doet?

Trek je vooral vandaag aan. Als je ‘s ochtends al merkt dat piekergedachten in je geest opdoemen, ga dan een minuut zitten. Adem. En versmal je focus. Kijk niet vooruit want dan zie je al de dingen die je nog moet doen. Maar focus enkel op vandaag, niets meer. Morgen zal wel komen. En dan zal je enkel voor die dag zorgen.

Het is zo makkelijk om af te dwalen naar de toekomst of het verleden. Probeer bewust 'in het nu' te blijven.drew-graham-327935-unsplash (1)Zeg tegen jezelf: ‘Nu doe ik dit’. Terwijl je iets doet, vertel je in je geest tegen jezelf: ‘Nu ben ik dit aan het doen.’ Bijvoorbeeld: ‘Nu ben ik mijn tanden aan het poetsen.’ ‘Nu ben ik aan het schrijven.’ ‘Nu giet ik water in een glas.’ Het is zo makkelijk om af te dwalen naar de toekomst of het verleden. En deze zinnetjes helpen je om mindful in het huidige moment te blijven.

2. Vraag jezelf eens af: hoeveel dingen waar ik bang voor was, zijn er echt gebeurd in mijn leven?

De meeste zaken waar je bang voor bent, zullen nooit voorvallen. Het zijn gewoon monsters in je eigen geest. En als ze al gebeuren, dan zullen ze vaak helemaal niet zo pijnlijk of vreselijk zijn als je verwacht had. Piekeren is meestal tijdverspilling. Makkelijk gezegd natuurlijk, maar als je jezelf eraan herinnert hoe weinig van je angsten écht zijn uitgekomen, dan kan je steeds meer piekergedachten beginnen los te laten.

3. Verleg je focus van machteloos piekeren naar een oplossing zoeken

idea-2123972_640Om je piekergedachten te stoppen, kan je actie ondernemen om datgene op te lossen waarover je je zorgen maakt. De eenvoudigste manier is om er even over na te denken, eventueel informatie op te zoeken, en dan met één actie te komen om de situatie op te lossen. Zet dan verder kleine stappen om je onbehagen, angst en uitstelgedrag af te houden tot de situatie onder controle is.

En voor jou? Waarover pieker jij te veel, en welke tip helpt jou het meest? Laat het hieronder weten. En ontdek nog 7 gewoontes die je kunnen helpen om het piekeren sterk te verminderen.

Auteur: Wim Annerel

0 reacties

Login Registreer

  • Login met Facebook
  • Login met Google

Wim Annerel

Life Coach
Life Coach
Als life coach helpt Wim Annerel actieve vrouwen en mannen om het maximum uit hun leven en werk te halen, zodat ze hun volledige potentieel als mens ontwikkelen. Wim is auteur van het boek ‘Meer tijd in 12 stappen’. Op de website van de life coach www.wimannerel.be vind je nog heel wat inzichten en tips om meer uit je leven te halen.

Meer artikels van Wim Annerel

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels