Deel via

Wandel of fiets je fit! 10 voordelen voor je gezondheid

Het is ondertussen zonneklaar dat blijven bewegen een heleboel positieve gevolgen heeft voor je gezondheid. Als jij het niet ziet zitten om je in het zweet te werken of als je lichaam je tegenwerkt, helpt elke dag een blokje om wandelen of fietsen je ook al een stuk vooruit, zonder dat je lichaam zwaar belast wordt. Maaike van Sportdienst Gent lijst enkele belangrijke voordelen op van wandelen en fietsen, en ze hoopt jullie allemaal te zien op Samen Sportief in Gent!

Wandelen, waar het niet allemaal goed voor is!

Wie meer wil bewegen, hoeft niet direct kilometers te gaan lopen. Wandelen bijvoorbeeld is een rustige vorm van beweging die toch ook heel wat voordelen met zich meebrengt. Je hart, bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, botten, spieren, gewrichten en geheugen, ze gaan er allemaal op vooruit. Ook je humeur wordt er zelfs beter van! In de afgelopen jaren zijn er tal van onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat wandelen goed is voor wie al wat ouder wordt.

In de buitenlucht

woman-892309_640Door een wandelingetje in de buitenlucht te maken, kom je in aanraking met zonlicht. En net dat zonlicht speelt een belangrijke rol in de aanmaak van vitamine D in je lichaam. Dat heb je nodig om je botten, spieren en tanden sterk te houden. Daarnaast werkt vitamine D in op de celgroei en celdeling, waardoor het je afweersysteem stimuleert. Bij de meeste mensen zorgt het zonlicht ervoor dat hun lichaam twee derde van de vereiste hoeveelheid vitamine D aanmaakt. Een kwartiertje tot een half uur per dag in de zon doorbrengen, zou al volstaan. Waarom zou je dat dus niet combineren met een zalige wandeling in de natuur of in de stad?

De rest van de vitamine D-voorraad zou aangevuld moeten worden door je voeding. Maar uit onderzoek blijkt dat ouderen vaak te weinig vitamine D binnenkrijgen. De Nederlandse Gezondheidsraad geeft daarom het advies om vanaf 70 jaar je voorraad vitamine D aan te vullen met een voedingssupplement (20 microgram/dag).

Tien voordelen op een rijtje!

Een dagelijkse wandeling van 30 minuten ...

  1. zorgt voor een lagere bloeddruk en een daling van het cholesterolgehalte.
  2. verkleint het risico op ouderdomsdiabetes.
  3. laat je hersenactiviteit toenemen, wat een rem kan zetten op dementie.
  4. verkleint de kans op overgewicht, want wandelen zorgt voor de opbouw van spieren en afbraak van overtollig vet.
  5. laat je botmassa en spierkracht toenemen en de kans op osteoporose verminderen.
  6. laat de kans op darmkanker dalen, aangezien het je spijsvertering en de stoelgang bevordert.
  7. werkt als een geneesmiddel tegen stress.
  8. zorgt voor een betere nachtrust door de fysieke beweging die je overdag hebt uitgevoerd.

Waarom zou je nog twijfelen? Kom mee wandelen op onze sportdag!

Veilig en vol zelfvertrouwen op de fiets!

person-3553814_640Ook fietsen heeft vergelijkbare effecten op je gezondheid. Ondanks die positieve impact, is fietsen in vele landen niet erg populair. Vaak raken mensen afgeschrikt omdat ze bang zijn om te vallen. Niet elk land of elke stad is even veilig voor fietsers, maar alles begint natuurlijk met je zelfzeker voelen op de fiets. Starten, stoppen, afstappen, remmen, het verkeer inschatten … Het is niet zo evident.

Zorg er daarom voor dat je in eerste instantie het juiste type fiets hebt. Vraag raad in de fietsenwinkel over welk model je je het best aanschaft. Een verkeerd model of een verkeerde grootte zorgt al snel voor pijnklachten of vermoeidheid.

Sportdienst Gent organiseert in het najaar lessenreeksen ‘leren fietsen voor volwassenen’ waarbij je onder begeleiding je zelfvertrouwen terug opbouwt of volledig van nul leert fietsen. In groep zal je je snel terug veilig en comfortabel voelen op de fiets, waarna je tegen het einde van de lessenreeks klaar bent om in het verkeer te fietsen.  Neem zeker een kijkje op deze pagina.

Voel je je wel comfortabel op je fiets en wil je graag in groep een tochtje maken? Schrijf je dan in voor de fietstocht op onze sportdag. Je kan kiezen tussen een lange of korte fietstocht (25 km in de voormiddag of 35 km in de namiddag) waarbij je onder begeleiding heerlijk gaat fietsen.

Sportdag: Samen sportief in Gent

Wil je graag gezellig in groep wandelen of fietsen? Op 4 oktober kan je in Gent deelnemen aan een sportdag helemaal op maat van de 55-plusser. Vanaf het sportcomplex Lago Rozebroeken in Sint-Amandsberg kan je in de voormiddag aansluiten bij een fietstocht van 25 km of een wandeltocht van 8 km, of in de namiddag bij een fietstocht van 35 km of een wandeltocht van 12 km.

Meer weten over deze sportdag? Er valt nog een heleboel meer te beleven! Denk maar aan badmintonnen, dansen, yoga, pilates, zwemmen, aquafitness en zoveel meer.

Lees er hier alles over!

header

1 reactie

aronjaco
k lees : vanaf 70 jaar je voorraad vitamine D aan te vullen met een voedingssupplement (20 microgram/dag).
Wat een larie . Leef gezond en ge hebt zo'n supplement helemaal niet nodig . Ik zou zeggen : leef zoveel mogelijk buiten , en " leef" houdt in dat het buiten zijn van alles kan inhouden , zelfs een boek lezen in het zonnetje. Het voornaamste is dat je een lekker gevoel hebt bij de activiteit.
En ja , als ge nog moet leren fietsen als ge 75 jaar bent , dan kan je beter van zo'n vehikel ver weg blijven, aangezien veilig fietsen vooral neerkomt op : hoeveel ervaring heb je . En vooral , in zo'n geval blijf nog verder weg van de elektrische fiets .
Zo'n lessenreeks is volgens mij enkel voordelig voor de organisatoren en niet voor " de studenten".
14/08/18 09:52 REAGEER

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels