Deel via

Worstel jij wel eens met je geheugen?

Ben je nu alweer een afspraak vergeten of heb je moeite om je te concentreren? Dat zijn helaas vervelende kwaaltjes waar veel mensen mee te kampen krijgen als ze ouder worden. Gelukkig kan je er wel iets aan proberen te doen. Pak die gatenkaas aan door je brein actief te houden en enkele van deze handige tips uit te proberen. Ook voedingssupplementen zoals Cogniton Focus, met onder andere Ginkgo biloba, kunnen soelaas brengen!

Vergeetachtig? Geen paniek!

wood-top-keys-lockAls je een jaartje ouder wordt, merk je vast op dat je wel eens vaker iets vergeet. Hoe heet de zoon van de buurman ook weer? Waar heb ik mijn sleutels gelegd? Erg vervelend, maar doodnormaal. Naarmate je ouder wordt, is het goed mogelijk dat je geheugen trager begint te werken en dat het je steeds meer moeite kost om iets te onthouden of om je te concentreren. Je hoeft je dus nog niet meteen zorgen te maken als je af en toe wat vergeetachtig bent. Als de klachten echter steeds erger worden en je dagelijkse functioneren in de weg staan, is het wel een goed idee om even bij de huisarts langs te gaan.

Beter onthouden kan je leren!

Dat die vergeetachtigheid bij het ouder worden hoort, wil echter niet zeggen dat je daar niets kan aan doen. Zo kan je je geheugen een handje helpen en je brein trainen! In een brochure over geheugenproblemen brengt het AZ Sint-Lucas uit Brugge zes tips aan om beter te leren onthouden1.

  1. Als je het moeilijker vindt om twee dingen tegelijk te doen, leer ze dan nu afzonderlijk te doen. Als bijvoorbeeld de tv aanstaat terwijl je een gesprek probeert te voeren met iemand, schakel dan de tv uit om je beter te concentreren.

  2. Vaste gewoonten kunnen je ook al een stapje vooruit helpen. Leg je bril, sleutels en portefeuille steeds op dezelfde plaats. Zo vermijd je frustrerende zoektochten. Moet je een brief versturen? Leg hem dan al klaar aan de voordeur zodat je hem zeker meeneemt als je de deur uitgaat.

  3. Zeg luidop wat je moet onthouden, zo vestig je er ook meer aandacht op. Als je iemand nieuw leert kennen, An bijvoorbeeld, kan je de naam nog eens herhalen: ‘Aangenaam, An, hoe gaat het met je?’

  4. Als je nieuwe dingen wilt aanleren, probeer de nieuwe info dan mondjesmaat te verwerken. Las na een twintigtal minuten een korte pauze in.

  5. Probeer visuele en verbale informatie met elkaar te verbinden. Als je je auto geparkeerd hebt, onthou je je parkeerplek beter door te zeggen ‘de auto staat in de Lindelaan voor de apotheek’.

  6. Weet je soms niet meer wat je aan het zoeken was? Keer dan letterlijk op je stappen terug. Als je de badkamer binnenstapt en je weet niet meer wat je nodig had, keer dan terug vanwaar je kwam. Het is goed mogelijk dat het je gewoon opnieuw te binnen schiet.

mental-health-2313426_640Daarnaast is het belangrijk om je brein actief te houden. Dat kan je bijvoorbeeld doen door regelmatig te lezen, sociale contacten te onderhouden, kruiswoordraadsels op te lossen of andere geheugenspelletjes te spelen. Zet je hercencellen maar aan het werk!

Natuurlijke geheugenboost

Wist je dat er ook natuurlijke stoffen zijn die een positief effect kunnen hebben op je geheugen?

Gingkgo biloba
ginkgo-2798423_640Ginkgo biloba, ook de Japanse notenboom of Japanse tempelboom genoemd, is een van de oudste boomsoorten op onze planeet. Al duizenden jaren worden aan deze ‘wonderboom’ geneeskrachtige eigenschappen toegeschreven. Ook nu nog zet men het extract van de bladeren in om verschillende aandoeningen te behandelen, vooral om de cognitieve functies te verbeteren: concentratie, waakzaamheid en om dementie te voorkomen2. Ginkgo biloba stond dus duidelijk niet voor niets symbool voor een lang leven!

Vitamine D
Je lichaam heeft vitamine D hard nodig om je botten, tanden, spieren én immuunsysteem sterk te houden. Maar ook je hersenen hebben er baat bij. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een tekort aan vitamine D het risico op dementie kan verhogen.

Fosfatidylserine
plants-1331667_640Fosfatidylserine is een bijzonder stofje dat natuurlijk aanwezig is in je lichaam en vooral in je hersenen. Als je ouder wordt, verlaagt het fosfatidylserinegehalte in je hersenen. Dat zorgt voor een cognitieve achteruitgang, een verminderd geheugen en kan depressie in de hand werken. Maar je kan het stofje ook via je voeding opnemen; het zit namelijk in soja. De FDA, het Amerikaanse agentschap dat de kwaliteit van voeding en medicijnen controleert, erkent fosfatidylserine zelfs als middel om het risico op dementie te verlagen.

Selenium
Selenium is een natuurlijke antioxidant die je lichaam beschermt tegen vroegtijdige veroudering. In verschillende studies wordt selenium gelinkt aan de goede werking van het geheugen.

Cogniton® Focus

doosCogniton® Focus combineert deze vier natuurlijke stoffen en helpt zo het geheugen te verbeteren en het concentratievermogen te bevorderen. 

Zowel studenten, werkende mensen van middelbare leeftijd als ouderen kunnen baat hebben bij Cogniton® Focus.

Kortingactie!

Bespaar nu tot 20 euro op Cogniton® Focus!

Hoe werkt het? 
Sms 'Maxipack02' naar 0460213580 en toon de sms die je terugkrijgt aan je apotheker. Zo betaal je bij aankoop van een maxipack Cogniton® Focus 120 caps 20 euro minder. (Dankzij de sms krijg je 5 euro korting, en een maxipack is 15 euro voordeliger dan 2 kleine dozen aan te kopen.)

Lees meer over Cogniton ® Focus


Gebruik: 1 Cogniton® Focus capsule per dag.
Verkrijgbaar bij de apotheek.

Raadpleeg eerst een arts:

  • tijdens de zwangerschap en borstvoeding.
  • in geval van gelijktijdige behandeling met antistollingsmiddelen.
  • in geval van gelijktijdige inname van een supplement met vitamine D.
Bronnen:

www.cogniton.be
1. Brochure 'Geheugenproblemen' van AZ Sint-Lucas Brugge
2. DeFeudis F, et al. Current Drug Targets 2000; 1: 2558

0 reacties

Login Registreer

  • Login met Facebook
  • Login met Google

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels