Deel via

Atlantia ziet ‘zijn’ brug instorten, profiteert Vinci?

September 2018
Vorige maand stortte in het Italiaanse Genua een snelwegbrug in. Bij de ramp kwamen 43 mensen om het leven. Ondertussen loopt er een onderzoek naar wie verantwoordelijk is voor deze ‘doodslag door nalatigheid’. Wat betekent dat voor Atlantia, de Italiaanse privé-uitbater van de ingestorte brug? Het Franse bouwbedrijf Vinci blijkt groter en vooral solider. Zullen zij overnemen? Jan Reyns van VFB analyseert de situatie.

Einde van Atlantia?

De Italiaanse regering verklaarde dat ze de concessie van Autostrade per l’Italia gaat afnemen. Maar deze werkmaatschappij van het beursgenoteerde Atlantia heeft nog een contract tot 2038 om zowat de helft van de Italiaanse autowegen uit te baten. De brug in Genua is dus maar een deeltje. Bovendien zijn die Italiaanse wegen goed voor meer dan de helft van de omzet en de winst van Atlantia. De concessie beëindigen zou het bedrijf te gronde richten, want het torst ook een zeer hoge schuldenlast van netto 13 miljard euro.

Als Atlantia de concessie verliest van de Italiaanse wegen, gaat het bedrijf ten onder.Concessies uitbaten wordt beschouwd als een weinig risicovolle en ook rendabele activiteit, waar de financiële schulden wel wat hoger mogen zijn, maar deze politiek van Atlantia wijst op een agressieve bedrijfsvoering. Dat de steenrijke familie Benetton de hoofdaandeelhouder is, helpt niet om het debat in Italië af te koelen. Het laatste van de 43 dodelijke slachtoffers was immers nog niet begraven, of Atlantia reageerde al dat de overheid contractueel verplicht is de hele waarde van het contract te betalen bij vroegtijdige beëindiging. Iets wat Italië, met een schuld van meer dan 130% van het bbp, niet kan.

'Goedkope' oplossing

Atlantia bood aan om de brug op eigen kosten te herbouwen en voorzag 500 miljoen euro voor de families van de slachtoffers. Maar tegenover de miljardenvergoedingen die ‘foute’ bedrijven de voorbije jaren al moesten betalen (BP, VW ...), zou Atlantia hiermee wel heel goedkoop wegkomen.

Atlantia voorziet 500 mln. euro voor de getroffen families. Een peulenschil tegenover andere miljardenvergoedingen. Allicht volgt nog een lange juridische strijd die onzekerheid en extra leed zal brengen. Maandag kwam het bericht dat het Italiaanse ministerie in februari op de hoogte zou zijn gebracht van een verminderde draagkracht, maar alleen een onafhankelijk onderzoek is hier op zijn plaats.

Atlantia groeide behoorlijk, maar de hoge schulden zorgen ervoor dat eigenlijk iedereen gegijzeld is door dit bedrijf; de overheid/opdrachtgever en de gebruikers/slachtoffers. Maar ook de minderheidsaandeelhouders, want een grote schadevergoeding, laat staan een snel einde van de Italiaanse concessie, zou een verlies betekenen waartegen de recente crash van bijna 30% klein bier is.

Het Franse Vinci

Dan lijkt het Franse Vinci heel wat solider. Dat is het grootste bouwbedrijf ter wereld. Maar om de cyclische en lage marges van de bouwsector te counteren, ontwikkelde het een franchise met concessies die nog groter is dan die van Atlantia. De bouwactiviteiten brengen het gros van de omzet aan, de concessie van wegen en luchthavens levert het gros van de winst. Hoewel Vinci veel groter is dan Atlanta, heeft het toch nauwelijks meer schulden. Wel gelijkaardig is dat ook bij Vinci de meeste concessies van de autowegen zich in het thuisland bevinden. Dat lijkt logisch vanuit de bestaande logistiek, maar roept vraagtekens op over de concurrentie. Maar mocht Atlantia de duimen leggen, dan lijkt Vinci financieel in staat over te nemen. Maar of de Italianen een Franse groep willen binnenhalen?

Bovendien is er ook een ethische kwestie: mag je beleggen in een bedrijf dat en een situatie die zo problematisch is? Daarvoor verwijs ik graag naar het artikel van Jacky De Donder in de 'Gids voor de Beste Belegger' van september (nummer 7), te vinden op www.vfb.be. (Het magazine 'Gids voor de Beste Belegger' kan enkel online gelezen en gedownload worden door VFB-leden.)

Auteur: VFB

0 reacties

Login Registreer

VFB

Vlaamse Federatie van Beleggers
Vlaamse Federatie van Beleggers
De Vlaamse Federatie van Beleggers vzw is een non-profit organisatie die individuele beleggers en beleggingsclubs op een onafhankelijke manier informeert over het beheer van financiële activa. De communicatie, informatie en vorming focust voornamelijk op aandelen. Meer info vind je op www.vfb.be

Meer artikels van VFB

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels