Deel via

Een bakje troost? Nee hoor, geef mij maar een kopje vitaliteit!

België is een waar koffieland, toch is thee in opmars. Theesommelier (of naar eigen zeggen: thee-evangelist) Jessica Van Humbeeck schreef er een boek over: ‘But First, Tea’. Thee is dan ook zoveel meer dan het kopje dat je drinkt met honing en citroen als je ziek bent: het is een way of life, die je wel eens extra vitaliteit kan bezorgen. Hoe? Dat vertelt Jessica in dit artikel.

Thee drinken voor een betere gezondheid

Gecertifieerd ‘Tea Sommelier’ Jessica Van Humbeeck weet waarover ze praat. Als jonge dertiger en ondernemer legde ze een indrukwekkend pad af van vertaler-tolk naar herborist, tot theesommelier met een eigen theelijn en twee Thee met een Verhaal-winkels in Aarschot en Oostende. ‘Thee is mijn passie, omdat het mij persoonlijk geholpen heeft om mijn gezondheid terug in balans te brengen, maar ook omdat het mensen rust brengt en verbindt. Mijn liefde voor thee is begonnen na een opleiding bij onder meer de bekende Britse theespecialist Jane Pettigrew, maar de echte vonk is overgeslagen na een intensieve opleiding bij theemeesteres Mei Lan Hsiao. Dankzij haar ben ik officieel ingewijd in de Chinese Tea Arts en mag ik mij met trots een gecertifieerde theesommelier noemen.’

Jessica Van Humbeeck geeft voor SeniorenNet exclusief tekst en uitleg over thee en de impact op je gezondheid.

Twee groepen thee

De wondere wereld van de thee kunnen we in twee grote groepen verdelen: wat wij ‘echte thee’ noemen langs de ene kant, en ‘kruiden- en fruitinfusies’ aan de andere kant. Blijf jij ze na het lezen van dit artikel gewoon allemaal ‘thee’ noemen? Geen probleem hoor, als je zelf het verschil maar kent, zodat je optimaal kunt genieten van je versgezette kopje.

Theeboek_c_The Fresh Light 415_1Echte thee, zoals groene, witte, gele, zwarte, oolong- en Puehr-thee, komt van één plant: de Camellia sinensis. Belangrijk om te weten is dat deze theesoorten geen kokend water appreciëren en meteen bitter zullen smaken als je de theeblaadjes ermee overgiet. Als je ze te lang laat infuseren (langer dan 5 minuten), dan zullen ze ook bitter worden. En als we iets niet willen, dan is het een bitter kopje thee, toch? Kruiden- en fruitinfusies daarentegen houden meestal wel van kokend water en zijn soms pas op hun best na 15 minuten infuseren.

Verander doorheen de dag welke thee je drinkt om optimaal te genieten van de gezondheidsvoordelen.

Elk theetype heeft zijn eigen voordelen voor je gezondheid, net als elke fruit- en kruidensoort. Voor elk kwaaltje bestaat er wel een kopje thee dat je wat comfort kan brengen tijdens een bepaalde situatie. Thee bevat dan ook tal van antioxidanten, vitaminen, mineralen, etc. Echte thee bevat ook cafeïne, maar in (veel) lagere hoeveelheden dan koffie. Bovendien zit er ook het stofje L-theanine in, dat weer wat rust brengt.

Uit een onderzoek is zelfs gebleken dat mensen die drie of meer kopjes thee drinken per dag 21% minder kans hebben op een hartaanval dan mensen die slechts (of minder dan) één kopje thee per dag dronken*. Toch is het ook bewezen dat overmatig thee drinken een negatief effect kan hebben op ons lichaam. Dat is met alles zo: trop is altijd te veel! Te veel groene of zwarte thee kan een negatief effect hebben op het ijzergehalte in je bloed. Daarom wordt aangeraden om maximum twee kopjes groene of zwarte thee te drinken per dag bij het ouder worden.

De gouden tip: afwisselen! Verander doorheen de dag welke thee je drinkt en geniet zo optimaal van de gezondheidsondersteunende voordelen van thee. Theesommelier Jessica selecteerde vijf soorten thee die perfect in je dagelijkse levensstijl kunnen passen:

Groene thee

Het is algemeen geweten dat groene thee zeer gezond is. Maar dat het effectief de gezondste thee ter wereld is, zoals velen beweren, dat weerlegt Jessica. ‘Het is zo persoonsgebonden welke thee het beste bij jou past. Iemand met chronische maag- en darmklachten bijvoorbeeld kan beter geen groene thee drinken en kiest liever voor een heerlijk kopje rooibos.’

Groene thee geeft je wel een boost. Wees gerust, je zal geen Duracell-konijn worden, maar je kan je wel beter focussen. Daarnaast is het een bron van antioxidanten, en uit onderzoek is gebleken dat mensen die groene thee drinken, hun cholesterolwaarden zien verbeteren, sterkere tanden krijgen en een boost geven aan hun metabolisme. Een kopje groene thee per dag, in combinatie met een gezonde levensstijl, voor een verhoogde vitaliteit dus.

Kamille

Sinds de tijd van de Romeinen wordt kamille al gebruikt voor allerhande gezondheidstoepassingen: voor een betere spijsvertering, om tot rust te komen, om beter te slapen en zelfs om wonden te spoelen. Kamille zou namelijk ook een ontstekingswerende en een antibacteriële werking hebben. Naar deze eigenschappen wordt momenteel nog wetenschappelijk onderzoek verricht.

Voeg wat honing toe aan je kamillethee. Geniet en maak er jouw theemomentje van!Op latere leeftijd krijg je vaker te maken met slechte nachten. Je slaapt niet goed in of door en dan kan kamillethee drinken voor het slapengaan helpen voor een betere nachtrust. Voeg wat honing toe als je kopje thee is afgekoeld (tot 40°C, drinktemperatuur). Geniet en maak er jouw theemomentje van.

Rooibos

Volgens Jessica is rooibos de gezondste kruideninfusie die je zult vinden. 'Echt iedereen, jong en oud, kan er baat bij hebben om rooibos te drinken. Het is cafeïnevrij, bevat tal van antioxidanten (zelfs twee die je nergens anders vindt), polyfenolen en het is nog lekker ook.'

Theeboek_c_The Fresh Light 615Rooibos (niet te verwarren met rozenbottel) is een kruid uit Zuid-Afrika. Daar wordt het gebruikt voor tal van medicinale doeleinden: tegen hoofdpijn, buikpijn, slechte nachtrust … De wetenschappelijke wereld is ook geïnteresseerd in de werking van rooibos. Zo wordt momenteel onderzocht wat de invloed van rooibos is op onze botstelsel en cardiovasculaire gezondheid en in welke mate het een positief effect heeft bij kanker, diabetes, hoge cholesterol en hartaandoeningen. Voor wie in behandeling is tegen kanker, kan rooibos voor wat extra comfort zorgen. Chemotherapie kan je namelijk heel misselijk maken, en rooibos kan hierbij wat rust brengen.

Witte thee

Witte thee, een zeer zachte thee, wordt amper bewerkt tijdens het productieproces. Daardoor is deze thee heel puur en bevat hij heel wat antioxidanten. In witte thee zit bovendien, als je hem correct zet, ook de minste hoeveelheid cafeïne van alle echte theesoorten. Het is dan ook een ideale thee om ’s avonds te drinken. Een van de meest gekende wittetheesoorten is Silver Needle, die bijzonder is omdat enkel de knopjes van de theeplant als ingrediënt dienen, dus geen verdere theeblaadjes. Het resultaat is een zeer zachte thee, waarvan je je instant beter zal voelen bij het ruiken alleen al.

Witte thee overgiet je niet met kokend water. Laat je waterkoker afspringen en wacht 1 minuut. Giet dan het water in je mok en stop dan pas je witte thee erbij. Laat 5 minuten infuseren en klaar. Giet je je water liever meteen over de thee, laat dan maar 2 minuten infuseren.

Gember

Gember is, naast kamille, misschien wel de best gekende theesoort in het lijstje. Hoe vaak heb je geen gemberinfusie voorgeschoteld gekregen als je je niet goed in je vel voelde? Is het eten je niet zo goed bekomen, of voel je een griepje opkomen, drink een kopje gemberinfusie.

Uiteraard vind je in theespeciaalzaken tal van heerlijke mélanges met daarin gember verwerkt, maar je kunt ook makkelijk verse gemberthee maken. Neem hiervoor 1 cm verse gember, die je schilt. Snij in kleine stukjes, of kneus het stukje gember, zodat het zijn smaak optimaal afgeeft. Doe de gember in een grote theemok van 500 ml of een klein theepotje en giet er kokend water over. Laat een 5 à 10-tal minuten staan. Als de thee wat afgekoeld is, kun je er naar behoeven ook nog wat citroen of honing bij doen. Doe dat niet tegelijk met het kokend water, anders maak je heilzame stoffen in honing kapot.

Theetijd

En weet je wat nog de allerbeste manier is om van je kopje thee te genieten? De tijd nemen! Een moment theetijd voor jezelf haalt je even uit de rat race, na een drukke namiddag met de kleinkinderen bijvoorbeeld, om tot rust te komen.

But first tea_HRBut First, Tea

Het boek But First, Tea van theesommelier Jessica Van Humbeeck vind je in elke boekhandel en op De Boekenbeurs, waar je jouw exemplaar kan laten signeren.

Je bent altijd welkom in de Thee met een Verhaal-winkels in Oostende en Aarschot.

Meer info vind je op www.theemeteenverhaal.eu

Alle foto's in dit artikel: (c) The Fresh Light - But First, Tea

* Arab L et al. Green and black tea consumption and risk of stroke: a meta-analysis. Stroke. 2009;40:1786-1792.

0 reacties

Login Registreer

  • Login met Facebook
  • Login met Google

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels