Digitale kloof tussen generaties wordt kleiner
Wie vandaag geboren wordt, krijgt bijna meteen een smartphone, tablet of laptop in zijn of haar mollige handjes gestopt. De jongere generaties staan constant met elkaar in verbinding via het internet en goochelen zonder problemen met Google. Maar bij de oudere generaties is al die nieuwe technologie vaak niet zo evident. Uit cijfers van de Vlaamse overheid blijkt dat bijna een kwart van de Vlamingen tussen 55 en 74 jaar nog nooit het internet heeft gebruikt (cijfers van 2016).
De échte digitale kloof is er vooral op het vlak van inkomen en opleidingsniveau. Bart Vanhaelewyn analyseert de resultaten van het onderzoek naar media- en technologiegebruik bij imec-UGent. Hij merkt op dat 50-plussers inderdaad nog steeds iets minder digitaal actief zijn dan jongeren, maar die kloof wordt steeds kleiner. Hij stelt: ‘De échte digitale kloof is er vooral op het vlak van inkomen en opleidingsniveau en die is minder goed te dichten. Mensen die bijvoorbeeld alleen lager onderwijs genoten hebben, zijn vaak minder actief op digitale media en hebben minder vaak een laptop.’
Sociale media: vind ik leuk!
Dat je dit artikel aan het lezen bent, betekent dus duidelijk dat jij je weg gevonden hebt naar het internet. Kan je het ook even ‘liken en sharen’ als het op Facebook verschijnt?
Wablieft? Ja, ook sociale media worden steeds populairder bij 50-plussers. Eigenlijk is ‘sociale media’ een verzamelnaam voor verschillende soorten van websites waar je zelf informatie kan opzetten en waar je in contact staat met anderen. Facebook is hierbij de onbetwiste nummer één. Dat blijkt ook uit onze poll op SeniorenNet: meer dan de helft van de respondenten geeft aan sociale media te gebruiken, en voor zo’n 2 op de 3 van hen is dat vooral Facebook.
Dat merkt Bart ook: ‘Niet alleen het aantal 50-plussers op Facebook stijgt, maar ook de hoeveelheid content die ze delen. Ze experimenteren ook volop met stickers en emoticons. Andere social media, zoals Instagram, zijn bij hen vaak nog onbekend en dat zal ook niet zomaar veranderen. Jongeren daarentegen gebruiken meerdere sociale netwerken naast elkaar en bij hen winnen meer visuele sociale media zoals Instagram, Pinterest en YouTube aan belang.’
Populaire sociale media voor dummies
Op Instagram draait alles rond foto’s. Je kan er miljoenen foto’s bekijken van thema’s of mensen die je interesseren, maar je kan er ook zelf foto’s op delen. Erg populair voor vakantiekiekjes bijvoorbeeld. Lees verder hoe 'Instagrannies' de harten van jong en oud veroveren.
Pinterest is een soort van online prikbord waarop je zowat alles kan bewaren dat je op het internet vindt en dat je leuk of interessant vindt. Om het allemaal een beetje netjes te houden, kan je een apart prikbord per thema aanmaken. Heb je een lekker recept gezien? Voeg het dan bijvoorbeeld toe aan je prikbord ‘Lekker eten’.
YouTube klinkt vast wat bekender in de oren. Het is een platform waar je allerhande filmpjes kan bekijken, maar je kan er ook je eigen filmpjes opzetten.
Op Twitter ligt de nadruk niet op foto’s, maar wel op tekst. Je kan er in een beperkt aantal tekens heel kort je mening of boodschap de wereld insturen.
LinkedIn wordt vooral gebruikt in een zakelijke context. Bedrijven delen er interessante berichten en vacatures, je profiel bestaat uit je cv, en je kan een connectie maken met mensen om je zakelijke netwerk uit te breiden.
Nostalgie alom
Uit de Digimeter blijkt dat de oudere generaties het vooral fijn vinden om herinneringen van vroeger te delen met vrienden uit diezelfde tijd. Via Facebook kom je gemakkelijk met elkaar in contact. Zij willen ook graag hun netwerk uitbreiden, maar volgens Bart blijft er nog altijd een duidelijke link bestaan met de offline wereld. ‘50-plussers zullen zelden of nooit mensen toevoegen die ze niet kennen. Ze gebruiken de online mogelijkheden om hun offline netwerk te onderhouden.’
Op Facebook kom je makkelijk in contact met je vrienden van vroeger. Heerlijk herinneringen ophalen!
Gooi je angst overboord!
De digitale snelweg kan je enorm veel mogelijkheden bieden, als je de weg een beetje kent. Maar volgens Bart worden sommige ouderen er toch nog wat door afgeschrikt. ‘Nog al te vaak denken ze dat ze onherstelbare schade zullen aanrichten door op een verkeerde knop te drukken. Ook hebben ze het soms moeilijk om in te schatten wat de gevolgen zullen zijn van acties op een bepaald sociaal netwerk.’
Hoe zit dat bij jullie? We vroegen twee bezoekers naar hun ervaringen.
Herman is 73 en een fervente gebruiker van sociale media, vooral van Facebook en Twitter. LinkedIn gebruikt hij slechts sporadisch. ‘Ik gebruik deze netwerken vooral om in contact te blijven met mijn ex-collega’s van Sabena en om alles op te zoeken wat met lucht- en ruimtevaart te maken heeft.’ Hij vindt goed zijn weg op de sociale media, maar geeft wel toe in het begin al eens hulp te vragen aan zijn kleinzoon.
Hans is 66 en is techniekcoach en illustrator. Hij gebruikt sociale media, en dan vooral Facebook en Instagram, voor zakelijke doeleinden en om contacten te onderhouden. Inmiddels zet hij de nieuwe media ook nog anders in: ‘Ik heb mijn eigen kinderboek uitgegeven, en voor de promotie daarvan maak ik gretig gebruik van sociale media. Daarop zie ik best veel interesse, en regelmatig ontvang ik een nieuwe bestelling. Ik heb ook geprobeerd om de traditionele media te benaderen, maar dat was minder succesvol.’
Lees meer over de Digitale Week op deze website. Je vindt er ook een heleboel activiteiten over digitale cultuur en multimedia terug!
Auteur: Karolien Selhorst
7 reacties
Maar...bij mij is het deels omdat ik het niet ken, we zijn er niet mee opgegroeid en 'k heb er zelf geen moeite voor gedaan om het te leren.
Wel heb ik een gsm-toestel waarmee ik kan bellen en berichtjes versturen, en eigenlijk is dat genoeg voor mij.
Als je tegenwoordig ergens komt (een café, taverne, restaurant, een bankje aan de kust of in 't park, een station of gewoon maar op straat) ziet men overal jong en oud met de smartphone of ander modern toestel in de hand.
Een simpele "goeie dag" kan er al niet meer af, laat staan een gezellige babbel.
En toch kan het zijn dat we het ooit missen.
Toen de TV opkwam zei men ook dat het gedaan was met de gezellige avonden met buren, familie en vrienden. Nu zegt men dat het toch een mooie tijd was met zen allen voor de buis.
Tijden veranderen.
Zelf ben ik blij nog tijdens mijn werk de trein voor digitalisering niet gemist te hebben. Enkele voordelen? Binnenkort sluiten weer vele bankkantoren. Een probleem als je niet online kan bankieren. Voor mij een hulp. Op gelijk welk moment kan ik bankverrichtingen doen en inlichtingen via chat verkrijgen. Ziek? Bestel je voedsel via e-shop en ontvang het thuis. enz.
Ik klim even in het toetsenbord
om u ervan op het scherm te brengen
dat het niet meer toegestaan is
volgende taal-archaïsmen nog te gebruiken.
Het is volledig uit den boze nog te schrijven
(sorry, te typen want schrijven kan ook al lang niet meer)
“ik klim in de pen om u ervan op de hoogte te brengen”.
Bij deze dus, nu weet u het : het staat op ’t scherm.
Noteer bovendien : ’t zit in de cloud.
Zet dus gerust uw hersenen uit, want….
zonder wind, storm en turbulentie in die cloud,
vergeten kan niet meer tenzij…
tenzij… wat is je paswoord nu weer ?
U weze geïnformeerd,
sorry gecomputeriseerd.
En zorg nu maar dat je ’t niet vergeet
Wat dat paswoord betreft: Doe de moeite niet meer om dat te onthouden en klik gewoon op "wachtwoord vergeten". Tevens is ook het probleem om uw wachtwoord (voor de veiligheid) regelmatig te veranderen van de baan. Twee vliegen...