Wat is dat nu juist, de vergrijzing?
‘Dat is de verhouding tussen het aantal mensen die ouder zijn dan 67 jaar en de bevolking op beroepsactieve leeftijd. Vandaag ligt die verhouding op 26 procent. Dat wil zeggen dat er voor elke gepensioneerde 67-plusser vier mensen aan het werk zijn. Tegen 2040 zal volgens onderzoek de vergrijzing een piek bereiken. Dan ligt dat percentage op 40 procent. Of anders: per twee 67-plussers zijn er dan nog vijf mensen aan het werk. Er zullen dus steeds minder mensen zijn die werken ten opzichte van de groeiende groep ouderen.’
‘Daarbij duikt nog een nieuw fenomeen op: de verzilvering. Binnen de groep van ouderen zijn er steeds meer 80-plussers. We worden alsmaar ouder dankzij de medische vooruitgang en de technologie. Dat is goed nieuws, maar het brengt ook nieuwe uitdagingen mee.’
Mannen gaan gemiddeld op 61 jaar met pensioen, vrouwen op 60. Een pak vroeger dan de wettelijke pensioenleeftijd.De stijging van de pensioenlast is één van de uitdagingen. Welke gevolgen heeft de vergrijzing nog?
‘Ook de uitgaven voor de gezondheidszorg gaan stijgen. Hart- en vaatziekten en bepaalde kankers komen immers vaker voor op hogere leeftijd. De opvang van ouderen in zorginstellingen is een andere kost waar we extra rekening mee moeten houden in de toekomst.’
Moeten de belastingen dan verhoogd worden? Of moet er gesnoeid worden in de pensioenen om onze welvaartsstaat te kunnen behouden?
‘Dat zou te gemakkelijk zijn. Bovendien gaan we zo een maatschappij creëren met meer ouderen die in armoede leven. De uitdaging voor de overheid is om net zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen én aan het werk te houden, ook op latere leeftijd. Zo moeten enerzijds minder pensioenen betaald worden en anderzijds betaalt die groep langer belastingen.’
Mannen stoppen op 61 jaar met werken
De wettelijke pensioenleeftijd wordt al verhoogd van 65 jaar naar 66 jaar in 2025 en tegen 2030 werken we tot we 67 jaar oud zijn. Het gaat dus de goede kant op?
‘Wettelijk wel. Maar de grootste uitdaging is om ook de effectieve pensioenleeftijd te laten stijgen. Er stappen nog steeds heel wat mensen vervroegd uit de arbeidsmarkt. De effectieve pensioenleeftijd in ons land behoort tot de laagste van Europa. Mannen gaan gemiddeld op 61-jarige leeftijd met pensioen, bij vrouwen is dat op 60 jaar. De effectieve pensioenleeftijd ligt daarmee nog steeds een stuk lager dan de wettelijke. Het wordt dus een extra uitdaging om mensen langer aan boord te houden, zowel voor de overheid als voor bedrijven. Bedrijven zullen hun personeelsbeleid moeten bijsturen en een andere houding aannemen tegenover oudere werknemers. Oudere werknemers kunnen herschoold worden of hun functie kan een nieuwe invulling krijgen, maar dat vraagt natuurlijk een cultuurwijziging.’
Minder armoede bij ouderen
Je raakte het eerder al eens aan. Ouderen en armoede, het blijft taboe. Hoe ziet die toekomst eruit volgens jullie jongste rapport?
‘Dat deel van de toekomst ziet er eerder rooskleurig uit. Het armoederisico bij ouderen is kleiner geworden dan bij de rest van de bevolking. We zien dat het zal blijven dalen tot het begin van de jaren 2050, daarna blijft het stabiel. Dat is onder andere te danken aan de toenemende activiteitsgraad bij vrouwen, waardoor steeds meer vrouwen hun eigen rustpensioen opnemen. Dat ligt meestal hoger dan een overlevingspensioen. Het gemiddelde bedrag van dat rustpensioen neemt dan ook nog eens toe. Sommige vrouwen kunnen zelfs genieten van een combinatie van een rust- en overlevingspensioen.’
De overheid moet ervoor zorgen dat we de toenemende kosten kunnen opvangen, zonder dat de overheidsschuld de pan uit rijst.‘Daarnaast werd de minimumuitkering verhoogd. Nog tot midden 2030 zal die uitkering sneller stijgen dan de lonen en dan de armoededrempel. Het armoederisico bij ouderen wordt daarmee kleiner.’
Conclusie: er is dus best nog wat werk aan de winkel om de uitdagingen die de vergrijzing meebrengt aan te gaan?
‘De overheid zal de overheidsschuld verder moeten saneren zodat we de toenemende kosten van de vergrijzing kunnen opvangen. Maar er zijn ook andere maatregelen mogelijk: zorgwonen en groepswonen stimuleren, bijvoorbeeld, zodat oudere mensen langer zelfstandig kunnen wonen.’
Dringen nieuwe woonvormen zich op om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan? Er staan alvast heel wat veranderingen op stapel.
Bedankt, Johan, om ons een kijk te geven op wat de toekomst brengen zal.
Redactie: Katrijn De Bleser
Auteur: Karolien Selhorst
22 reacties
llen zijn, dat is 30%.Die 30% hebben allemaal beta
die 30% hebben allemaal betaald voor hun pensioen en hebben er dan ook recht op daarvan te genieten. Ik ben iemand die mijn ganse carrière pensioenbijdrage heeft afgestaan en nog solidariteitsbijdrage daar bovenop ( van haar ontstaan uiteraard) .
Wat gebeurt er echter nu : er werden allerhande extralegaal- voordelen in het geroepen . Ik noem dat gelegaliseerd zwartwerk , want er worden op de daarbinnen verdiende sommen geen of weinig belastingen betaald en geen sociale zekerheid. Hoeveel de pensioenkas daardoor misloopt , dat weet ik niet , maar het zal een significant bedrag zijn.
Mensen leven straks nog langer ; wel dat is een slogan , nergens op gebouwd en nergens door ondersteund; denk maar aan de steeds verder toenemende vervuiling allerhande van ons milieu . Dat gaat meer en meer slachtoffers kosten , da's zeker. Trouwens ik meen te weten dat de gemiddelde leeftijd nu reeds enigszins aan het dalen is .
Verder : een goed bestuur , dus een goed beheer van o.m. de pensioenkas lost alle zgn. huidige problemen snel op. Geld te zoeken , wel , dat men eens begint met die zotte Belgische structuur , die federatie op te heffen; direckt kan worden verder gewerkt en beter , met zegge 1/3
va
Alleenstaande deeltijdsen kunnen meer bijgedragen hebben dan zelfstandigen en toch minder minimumrechten hebben.
De grote ongelijkheid tussen rijk en arm zit echte in de vermogens en niet in het pensioen: als de grote vermogens zouden bijdragen is veel verbetering betaalbaar voor het pensioen en de nodige zorgen.
.
Het feit dat een bedrijf al-dan-niet (veel/weinig/geen) belasting betaald heeft niets te maken met het pensioen van de werknemer.
Indien we "zomaar" solidair moeten zijn met iedereen, wel, dan ga ik op vakantie (ik heb enkel uitgaven en GEEN inkomen) en dat wordt ik 'solidair' voorzien van een maandelijks inkomen, niet ? (Wat als iedereen dat doet ?)
Dat de 'verdiensten' van bepaalde politici de spuigaten uitloopt is wel correct.
Dat de door de staat beheerde pensioenafhandeling een lekke zeef is, is buiten kijf.
Wij zijn allemaal misnoegd over onze politiek, ik ook ,45 jaar zware arbeid en ja iedere maand pitsen om rond te komen met mijn pensioen. Ik heb hier maar 1 woord voor " schandalig"
Van mijn vergoeding die ik zou moeten krijgen voor een arbeidsongeval word er op de dag van pensionering het grootste deel niet meer uitbetaald. (wet van 1986) van 8% arbeidsongeschiktheid word nog +/- 1% uitbetaald. 10 jaar zelfstandig bijberoep,volle pot sociale bijdragen en lasten betaald. resultaat: Op mijn 65 é verjaardag krijg ik 1.5€ per maand bijbetaald.Ik kan zo nog even verder gaan.Alles word duurder maar we krijgen niets bij . We roepen allemaal hard maar doen er niets aan.
Dus mensen , denk hier aan bij de volgende verkiezingen over enkele maanden.
Een misnoegde Belg.
In de jaren 1950 hadden we 30 ministers en was België welvarend. Ik heb alles zien achteruit boeren en vraag me nu af...."hoelang nog" eer België om zeep gaat. Onze voorouders hebben zich ingezet voor ons land en nu <......laat alleen="" belgen="" class=posted_on de="" die="" en="" gaan.....="" gepropt="" hun="" kijken="" maar="" ministers="" mogen="" naar="" nog="" ontploffen.="" onze="" vol="" worden="" zakken=""> 25/11/18 17:51 REAGEER
- meer dan € 10 400 netto per maand
- meer dan € 1600 onkostenvergoeding per maand ook netto
- en dan nog een uittredingsvergoeding die tot 24 maanden kan bedragen.
De diverse andere mandaten die ze bekleden komen hier nog bovenop.
In Nederland, Duitsland en Frankrijk zou De Crem, die burgemeester van Aalter is, geen of een erg lage uittredingsvergoeding krijgen omdat hij voldoende andere inkomsten heeft.
Politici bedienen zichzelf wel erg goed.
.