Deel via

Tips voor een gezond én lekker kerstmenu

De feestdagen komen eraan, dus je hebt vast al je kalkoen besteld en de winkels afgelopen op zoek naar kroketjes in een speciale vorm. Net als iedereen wil je er iets lekkers en bijzonders van maken met smakelijke sauzen, frituurhapjes en een romig chocoladedessert. Klinkt lekker! Maar kan het ook gezond? We geven enkele tips om je kerstmenu gezonder te maken.

Gezonder feestvieren? Het kan!

  • Verwerk noten in je aperitiefhapje of zet gewoon een kommetje notenmix op tafel. Dat is niet alleen supergezond, het hongergevoel neemt wat sneller af zodat je niet te veel gaat eten.

  • spit-2397041_640Ook rauwe groentjes met een yoghurtdipsaus kunnen dienen als aperitiefhapje. Laat je creatiefste ik naar boven komen en maak er een brochette of zelfs een kerstboom mee.

  • Vervang toastjes door groentenschijfjes die je feestelijk versiert. Een schijfje komkommer of courgette kan er perfect voor dienen.

  • Ga voor een feestelijke bouillon in plaats van klassieke roomsoep.

  • Kies dit jaar eens niet voor kroketten maar voor pureepatatjes. Puree van zoete aardappelen is meteen ook vernieuwend.

  • Wil je toch graag frieten op het menu? Kies dan voor ovenfrietjes die niet in frituurvet gebakken worden. Nog een beter alternatief zijn groentenfrietjes. Pompoenfrieten bijvoorbeeld. Die bak je gewoon in de oven met wat olijfolie. Ze zien er lekker uit en ze hebben een licht zoete smaak. Strooi er wat grof zeezout over en je hebt meteen een smakelijk en gezond alternatief voor friet.

  • pexels-photo-1253589Wil je origineel uit de hoek komen? Daarom hoef je niet op zoek te gaan naar die speciale kroketten, ga op zoek naar vergeten groenten zoals aardpeer en rammenas.

  • Kies eens voor vis in plaats van vlees.

  • Laat de pure smaak van groenten zegevieren, zonder al die sauzen erbij. Als je groenten op de juiste manier weet te kruiden, zijn die zeker even lekker als met extra saus. Misschien zelfs nog lekkerder.

  • Maak een dessert op basis van yoghurt in plaats van room. Voor de afwerking laat je de chocolade dit jaar eens in de kast. Een zoete aardbei of enkele frambozen zorgen voor kleurrijke, zoete versiering.

  • Wijn en cava horen erbij, maar zorg ook steeds voor een grote kan water op de feesttafel. Veel water drinken blijft gezond, ook tijdens het feestmaal.

 

Heb jij nog tips om je kerstmenu iets liever voor de lijn te maken? Vertel ons erover in een reactie!

Auteur: Katrijn De Bleser

3 reacties

mlobelle27
En hoe kan je kerstmenu voor diabetes maken
17/12/18 19:33 REAGEER
RedactieSenNetMagazine
Dag mlobelle27, eerder dit jaar verscheen dit artikel in SenNet Magazine over gezond en lekker eten met diabetes: https://www.seniorennet.be/redactie/artikel/220/gezond-n-lekker-eten-met-diabetes-zo-kan-het-ook
Misschien haal je hier wel inspiratie uit!
18/12/18 08:27 REAGEER
quickbase
Wanneer gaat er eens een van die beroemde koks vertellen, tenzij je ook klant bent bij mijn poelier, dat je sauzen moet ontvetten en binden met maïzena.
17/12/18 19:33 REAGEER

Login Registreer

Katrijn De Bleser

Katrijn De Bleser is schrijver, copywriter en journalist. Ze werkte acht jaar als freelance journalist voor de krant Het Laatste Nieuws en voor verschillende magazines. Vandaag heeft ze haar eigen bedrijfje ‘Notes & Quotes’ waarmee ze schrijft voor bedrijven, organisaties en particulieren. Wat haar bezighoudt? De maatschappij, met al haar gebreken maar vooral met haar mensen die elk hun eigen verhaal hebben.

Meer artikels van Katrijn De Bleser

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels