Deel via

Luisteren, het begin van een goede communicatie: enkele praktische tips

Communiceren, het is iets wat we van nature kunnen. Of toch niet? Hoeveel problemen en misverstanden ontstaan er niet doordat iemand iets verkeerd heeft begrepen? Als communicatietrainer en -coach geeft Wim Annerel je enkele tips om boodschappen beter over te brengen. Goed communiceren begint immers niet bij spreken, maar bij luisteren.

Hé, luister je wel?

Op school zit leren communiceren niet in het standaard lessenpakket. Het is iets dat we toevallig moeten oppikken van mensen rondom ons. Als die mensen nu net geen excellente communicators zijn, leren we technieken aan die zorgen voor miscommunicatie. Het lijkt misschien niet logisch, maar een goede communicatie begint bij goed luisteren.

Luisteren is een manier om respect te tonen voor een ander. Wanneer mensen zich gerespecteerd voelen, is het veel gemakkelijker om lange en gelukkige relaties te ontwikkelen. Bedenk je maar eens hoe goed het voelt als er iemand naar jou luistert. Je voelt je gewaardeerd en zo bouw je een vertrouwensband op.

Niets zo ergerlijk als merken dat iemand geen aandacht heeft voor wat je te vertellen hebt.En hoe voelt het als iemand niet naar jou luistert? Mensen ratelen soms maar door en als ze dan toch even hun mond houden, hebben ze geen aandacht voor wat jij te vertellen hebt. Dat zorgt voor frustratie en een gevoel van niet gewaardeerd worden.

Waarom zijn mensen zulke slechte luisteraars?

nietluisterenWe spreken met een gemiddelde snelheid van 120 tot 150 woorden per minuut, terwijl we denken met een snelheid van 600 tot 800 woorden per minuut. Daarom leiden onze gedachten ons gemakkelijk af terwijl mensen tegen ons praten. Probeer om je daarvan bewust te zijn. Er is immers niets erger dan plots te merken dat iemand in zijn eigen gedachten is verzonken wanneer je aan het vertellen bent.

5 manieren om beter te luisteren

(en dus ook makkelijker te communiceren)

1. Onderbreek de ander niet

Door gewoon te beginnen praten door een ander zijn verhaal heen, toon je geen respect.

2. Maak de zinnen van de ander niet af

Je helpt hen daar niet mee maar je neemt de controle van het gesprek over. Dus bijt op je tong.

rawpixel-674079-unsplash3. Parafraseer

Je herhaalt wat iemand net heeft gezegd vooraleer je er zelf jouw respons op geeft. Als je wil tonen dat je iemand echt hebt begrepen, dan is dit een schitterende techniek.

4. Luister actief

Luisteren is niet hetzelfde als verlegen stilzwijgen. Het verschil met passief luisteren is dat je je engageert in het gesprek en respons geeft op wat de ander heeft gezegd. Passief luisteren is luisteren zonder respons.

5. Hou oogcontact

Door naar je gesprekspartner te kijken, bewijs je interesse in wat die zegt. Laat de gsm even aan de kant. Het helpt je om te focussen en minder snel afgeleid te zijn.

Heb jij goede of slechte ervaringen met communicatie? Laat het ons weten in een reactie.

Goed communiceren vraagt emotionele intelligentie. Ontdekhier de tekens van emotionele intelligentie.

Auteur: Wim Annerel

3 reacties

Camilla
Er zijn mensen waar het mee klikt, maar ook o.a. vrouwen die altijd het laatste woord moeten hebben, of gelijk halen, en dat is toch zo vermoeiend. Als het niet klikt steken ze dan de schuld op een ander, verschrikkelijk...
Milla
7/01/19 16:28 REAGEER
Duchateau
'Op school zit leren communiceren niet in het standaard lessenpakket.'

Dat klopt toch helemaal niet. Het is één van de vier vaardigheidsdomeinen in de scholen op alle onderwijsniveaus bij communicatief taalonderwijs.

Desalniettemin zijn de tips bijzonder aanbevelenswaard buiten en ook binnen het onderwijs.
7/01/19 17:42 REAGEER
jam
Ik maak geregeld mee als , in fammilliekring, een gesprek heb met een zus,zij hun hoofd draaien om iets dat hun aandacht trekt bij een ander gesprek,nadien hun hoofd draaien met de woorden vertel verder.Dat irriteert mij dermate, zodat ik antwoord, het verhaal is voorbij.Ze durven niet zeggen uw verhaal is niet interessant.
7/01/19 23:09 REAGEER

Login Registreer

Wim Annerel

Life Coach
Life Coach
Als life coach helpt Wim Annerel actieve vrouwen en mannen om het maximum uit hun leven en werk te halen, zodat ze hun volledige potentieel als mens ontwikkelen. Wim is auteur van het boek ‘Meer tijd in 12 stappen’. Op de website van de life coach www.wimannerel.be vind je nog heel wat inzichten en tips om meer uit je leven te halen.

Meer artikels van Wim Annerel

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels