Deel via

Steeds meer 65+'ers slachtoffer in het verkeer. Zo word je er niet één van

Eén op de vier verkeersslachtoffers is 65 jaar of ouder. Vooral te voet of met de fiets is het risico het hoogst. Hoe komt het dat net die voorzichtige, ervaren 65-plusser verkeersslachtoffer wordt? En wat kan je doen om het risico te beperken?

Met de fiets of te voet? Wees voorzichtig!

In 1992 was één op de zeven dodelijke slachtoffers in het verkeer 65 jaar of ouder. Volgens cijfers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, Vias, is dat aantal vandaag gestegen naar één op de vier. Een stijging van bijna vijftig procent dus en die tendens zal zich ook de komende jaren voortzetten.

De toekomst ziet er niet meteen rooskleurig uit. Al moeten die cijfers even genuanceerd worden. We worden alsmaar ouder dus het aandeel 65-plussers in onze maatschappij stijgt. We blijven ook langer actief in het verkeer. Logisch dus dat er ook meer ouderen voorkomen in de ongevallenstatistieken.

65-plussers zijn de voorzichtigste automobilisten. Ongevallen worden veroorzaakt door hun ... onervarenheid.voetgangerHet onderzoek brengt overigens een opvallende trend aan het licht. Als 65-plusser maak je meer kans op een dodelijk ongeval op de fiets of te voet. Bij het jongere deel van de bevolking zijn er dan weer meer overlijdens in auto-ongevallen.

Kwetsbaarder in het verkeer

Wie een dagje ouder wordt, is kwetsbaarder in het verkeer. Dat heeft een aantal oorzaken:

  • Vanaf een bepaalde leeftijd krijgen we allemaal te kampen met lichamelijke beperkingen zoals slecht zien en minder goed horen.

  • Vooral in het donker wordt het dikwijls moeilijk om een beeld te vormen van de verkeerssituatie.

  • Het lichaam wordt ook wat stijver zodat het niet altijd mogelijk is om over de schouder achteruit te kijken.

  • Bovendien duurt het soms langer om een bepaalde situatie in je op te nemen en om te beslissen hoe je erop moet reageren.

  • Op drukke kruispunten wordt het moeilijk om als voetganger of fietser in te schatten hoe de verkeersstroom gaat.

‘Senioren zijn het voorzichtigste’

Niet enkel negatieve resultaten te melden, want uit het onderzoek blijkt ook dat ouderen de voorzichtigste autobestuurders zijn: ze houden zich aan de maximumsnelheid, ze houden meer afstand en ze zullen minder snel een risicovol manoeuvre uitvoeren zoals inhalen.

In hetzelfde ongeval kan een jongere lichtgewond raken, terwijl de gevolgen voor een oudere persoon veel ernstiger zijn.Als er dan toch een ongeval veroorzaakt wordt met de auto, is dat vooral te wijten aan ... onervarenheid. Je mag dan wel jaren ervaring hebben achter het stuur, vaak blijft de auto veel op stal staan als je wat ouder wordt. Als je, bijvoorbeeld op een zondag, dan toch nog eens de auto neemt, ontbreekt de gewoonte om te rijden. Dan overheerst dikwijls de onzekerheid, en dat verhoogt het risico op een ongeval.

barna-bartis-1181438-unsplashHet is wel goed om te weten dat 65-plussers die met de auto een ongeval veroorzaken, zelden slachtoffers maken. Hoewel. Ze lopen vooral het risico om zelf gewond te raken. Vias vergeleek hetzelfde ongeval tussen een jonge en een oudere persoon. Terwijl de jongere slechts lichtgewond raakte, was de oudere zwaargewond. Dat komt omdat de botten van oudere mensen gemakkelijker breken, verwondingen moeilijker genezen en er sneller complicaties opduiken.

Tips om veilig het verkeer in te gaan 

Het zou voor veel ouderen, en evengoed jongeren, al een grote oplossing zijn als kruispunten duidelijker ingericht worden. Maar daar kunnen we vandaag zelf niet veel aan doen, dat wordt wachten op het beleid.

Maar dat wil niet zeggen dat we ons er zomaar bij moeten neerleggen. Je kan zelf een aantal dingen in je achterhoofd houden om je veiliger in het verkeer te bewegen.

  • Luister maar naar mensen die het goed met je voor hebben. Als je dochter bijvoorbeeld zegt dat ze vermoedt dat je niet zo goed meer hoort, ga naar een arts en zoek een oplossing. Het wordt pas echt gevaarlijk als je inhalende auto’s niet hoort naderen.

  • Doe trainingen en oefeningen om fit te blijven, zodat je zowel mentaal als lichamelijk goed blijft functioneren in het verkeer.

  • Laat je informeren over nieuwe technologieën. Vandaag bestaan er systemen die autobestuurders verwittigen als er een aanrijding dreigt plaats te vinden. Het kan een hulpmiddel zijn.

  • Voel je je onzeker in het verkeer? Ga eens langs bij de huisarts of bij een specialist. Die kan je vertellen welke stappen je moet ondernemen om je opnieuw veilig in het verkeer te begeven.

Een procedure uitwerken waarbij 65-plussers zich systematisch laten onderzoeken, zou geen oplossing bieden volgens Vias. Iedereen is anders, de ene heeft een slecht zicht op zijn veertigste, de ander kan dan weer tot zijn negentigste zonder bril. We kunnen alleen maar hopen dat iedereen, hoe grijs en wijs ook, voor zichzelf kan uitmaken wanneer het niet meer veilig is in het verkeer.

Het wordt glad op de weg de komende dagen. Wees voorzichtig!

 

Bron: www.vias.be

Niets missen van SeniorenNet? Volg ons op Facebook en schrijf je gratis in voor onze wekelijkse digitale nieuwsbrief, SenNet Magazine!

Auteur: Katrijn De Bleser

8 reacties

BertF
Het valt mij op dat vele senioren geen hand uitsteken bij het afslaan.
Althans dat is in de bovenste helft van Nederland het geval.
Jammer dat ze op hun leeftijd nog steeds niet beseffen hoe belangrijk dat is.
Dan kunnen de andere weggebruikers rekening met ze houden.
21/01/19 16:47 REAGEER
friedahimpe
Heb je er al aan gedacht dat senioren een minder goed evenwicht hebben? Met één hand fietsen gaat dan minder veilig!
22/01/19 11:46 REAGEER
exteroog
Linkerarm uit steken lukt nog goed rechter minder is ook minder gevaarlijk rechts
23/01/19 16:52 REAGEER
Hugoo
Dit fenomeen is vooral te wijten aan het feit dat senioren, in tegenstelling tot eertijds, zich massaal op wandel of op de fiets begeven, daar waar ze vroeger rustig achter de stoof zaten te suffen of sokken te breien.
Volgens "de wet van de grote getallen" is er, in tegenstelling tot wat dit artikel insinueert, weinig aan de hand.
Voor wie die "wet" niet kent, een voorbeeld: Vroeger werd 1 op 100 wandelaars omvergereden. Heden nog steeds 1 op 100, maar enkel omdat hun aantal zo gestaag groeit, worden er steeds meer omvergereden...
21/01/19 16:59 REAGEER
Kerpeltje
Als bijna zestiger heb ik geen auto meer, ttz wel nog een oldtimer, heel gemakkelijk om mee te rijden : iedereen ziet een oude auto, met een oudere dame ;-) dus andere chauffeurs rijden automatisch "rustiger" en ik moet eerlijk toegeven, het geeft me ook een rustig gevoel.
21/01/19 17:09 REAGEER
ermonneke
ik weet niet waarom bepaalde mensen een probleem hebben met een stikker op de achter bumper waarop staat zoiets als 60 of 70 plusser ik heb het ooit gezien in Zweden en Denemarken zo weten de anderen op zen minst waarom het niet allemaal meer zo flitsend snel meer gaat en kun je vele boze blikken vermijden.
22/01/19 12:14 REAGEER
Hugoo
Niet doen !
Ook auto's met een "L" of "autorijschool", zelfs met "baby aan boord" erop, worden door de wegen-hooligans extra geviseerd en expres gehinderd of in gevaar gebracht. Ze voelen zich dan nl. superieur. Belgie is niet Zweden of Denemarken.
22/01/19 15:33 REAGEER
jpdecadt
Moest IEDEREEN zich aan de verkeersregels houden, zouden er veel minder ongevallen gebeuren. Met iedereen bedoel ik zowel gemotoriseerde, als fietsers en voetgangangers.
Veel auto's houden zich niet aan de regels om hun intenties op een rond punt kenbaar te geven!
Hoeveel fietsers heb ik gezien dat ze een baan RIJDENT oversteken op het ZEBRA pad. (Een fiets is ook een voertuig! ) Armbewegingen zijn voor sommige fietsers ook niet meer nodig! , om maar niet te spreken van de verlichting in het duisternis.
AUB: Iedere gebruiker dient zich aan de regels te houden! Een heropfrissing van de theorie met achteraf een test, ware m.i. niet slecht voor 50plussers
22/01/19 16:10 REAGEER

Login Registreer

Katrijn De Bleser

Katrijn De Bleser is schrijver, copywriter en journalist. Ze werkte acht jaar als freelance journalist voor de krant Het Laatste Nieuws en voor verschillende magazines. Vandaag heeft ze haar eigen bedrijfje ‘Notes & Quotes’ waarmee ze schrijft voor bedrijven, organisaties en particulieren. Wat haar bezighoudt? De maatschappij, met al haar gebreken maar vooral met haar mensen die elk hun eigen verhaal hebben.

Meer artikels van Katrijn De Bleser

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels