Deel via

Met de trein was je er al geweest, ook voor je portemonnee een feest

65-plus? Neem eens de trein of de bus! Je ziet een stukje van de omgeving en jouw leeftijd wordt beloond met een fikse korting.

TIP! Sla munt uit je leeftijd

Goedkoop treinen met Seniorenbiljet

De NMBS voorziet een Seniorenbiljet voor mensen van 65 jaar en ouder. Zo’n biljet kost 6,8 euro voor een heen- en terugreis in heel België.

Stel: je gaat een dagje naar zee. Je vertrekt in je thuisstation Lommel, reist naar Oostende en ’s avonds keer je weer huiswaarts. Een ticket om heen en terug te reizen kost normaal 42 euro. Koop je een Seniorenticket, kost dat 6,8 euro. Je bespaart dus 35,2 euro.

Trek je eropuit met de kleinkinderen? Dan is de trein zeker interessant want voor elke betalende volwassene, al dan niet met Seniorenbiljet, mogen er vier kinderen jonger dan 12 jaar gratis mee.

Toch een klein aandachtspuntje: een Seniorenbiljet is niet geldig op zaterdagen, zondagen en feestdagen die tussen 13 juli en 18 augustus vallen.

Een jaar met de bus en de tram voor 54 euro

Neem je regelmatig de bus of de tram? Dan kan je een Omnipas 65+ kopen. Zo’n Omnipas kost 54 euro en je mag er een heel jaar lang onbeperkt de bus en de tram mee nemen. Als je weet dat een gewone Omnipas 319 euro kost, levert je gezegende leeftijd je 265 euro op. Er komt wel nog een eenmalige kost van 5 euro bij voor de MOBIB-kaart. Dat is een kaart die je één keer moet aankopen om zo te kunnen reizen via het nieuwe systeem van De Lijn.

Dat systeem werkt als volgt:

Je stapt in op de bus of de tram en je scant je MOBIB-kaart in. Het scanapparaat geeft aan dat je mee mag reizen. Zorg er wel voor dat je ook je identiteitskaart bij je hebt voor het geval er een controleur langskomt.

Speciale regeling voor mensen met een laag inkomen en oud-strijders

Oud-strijders en oorlogsinvaliden kunnen helemaal gratis gebruik maken van de trein en van trams en bussen van De Lijn.

Voor mensen met een beperkt beroepsinkomen en voor mensen met een verhoogde tegemoetkoming in de terugbetaling van de gezondheidszorg geldt nog een andere regeling. Zij kunnen een kortingskaart aanvragen zodat ze aan halve prijs met de trein reizen. Ook de partner en alle personen ten laste kunnen daarmee aan halve prijs de trein gebruiken.

 

Alle info:
www.belgiantrain.be
www.delijn.be

Niets missen van SeniorenNet? Volg ons op Facebook en schrijf je gratis in voor onze digitale nieuwsbrief, SenNet Magazine!

Auteur: Katrijn De Bleser

9 reacties

Salazar
Allemaal mooi en interessant. Maar waarom dit niet uitbreiden naar 60 jaar, zowel voor trein als voor bus?
18/02/19 16:48 REAGEER
de cooman
Heb geen auto meer sinds 60 jaar.Ga al die jaren al veel gaan wandelen,bus en later senioren ticket waren heel welkom , heel voordelig ,heb ook geen problemen om er te geraken waar ik wil.Waar ik nu woon sinds een jaar is dat soms een beetje uitkijken ,met uren bus en trein.Zou het fijn vinden als we ook een 5 of 10 ritten beurt kaart zouden kunnen kopen, zou makkelijker zijn als aan de auto maat.Wanneer de zon schijnt op het scherm is het bijna niet mogelijk om ticket te nemen.Ik ben dus zeer tevreden ,en geen zorgen in het drukke verkeer.Vriendelijke groetenJulia De Cooman
.
18/02/19 18:06 REAGEER
Annie-Rosa
Een buskaart voor 65 plussers was eerst gratis, dan 50€ en nu komt er ieder jaar 1€ bij. We zitten al aan 54€ en voor mij is het niet meer interessant.Ik woon in een dorp en het bus aanbod is maar magertjes. Voor stadsmensen is dat helemaal anders, zij kunnen alle kanten uit.
Ik vind dat de lijn een ander systeem zou moeten hanteren zodat iedereen evenveel voordeel uit zijn kaart kan halen.
18/02/19 18:48 REAGEER
Johan45
Ik woon in een patattendorp.
Als ik met het openbaar vervoer (De Lijn) 13 km verder wil reizen, zit ik met rij- en wachttijden, 3 uur onderweg.

18/02/19 20:25 REAGEER
Gepensionneerd
Ik neem soms de bus(sen) van de Lijn tussen mijn dorp en een naburig dorp, in vogelvlucht 8 km. Ik doe er uur over. Ik moet hiervoor 2 bussen nemen.
18/02/19 20:43 REAGEER
Gepensionneerd
Wij wonen in een dorp tussen Overijse en Leuven. Als we eendagje naar bv Koksijde willen gaan met het openbaar vervoer moeten we rond 8u 's morgens vertrekken om er rond 12u30 aan te komen. Vroeger kunnen we niet vertrekken, want de voordeelprijs op de trein gaat pas om 9u in. Juist tijd om een kleinigheid te eten en dan terug naar huis om rond 19u thuis te zijn. Een geluk dat de treinrit maar 6,8€(/persoon) heeft gekost.
18/02/19 20:39 REAGEER
GRR
Trein, bus of tram zijn openbaar vervoermiddelen. Ge vertrekt vanwaar je moet om toe te komen waar je niet moet zijn, om nog te zwijgen over de tijd. Met het openbaar vervoer reizen is altijd een avontuur. Het is niet duur maar ook niets waard. Het is een verplichte bad met een menigte vreemden en dat is niet goed voor jouw gezondheid. Het is milieuvervuilend wat men ook van zegt. Het is een duur en omslachtig onderneming met een onrealistische doel maar, zonder zou het nog slechter zijn. Dus! Laat ons hopen dat het robotiseren ons dichter bij een verbruikersvriendelijke oplossing zal brengen.
19/02/19 11:34 REAGEER
vwarmand
Onlangs kwamen wij in Zaventem met het vliegtuig terug uit Spanje.
Mijn vrouw 62 en ikzelf 69 keerden met de trein terug naar Lede. Wij namen 1 enkele reis voor 65- en 1 enkele reis voor 65+.
Groot was onze verrassing als wij merkten dat voor het treinkaartje 65+ een heen en terug traject uitgereikt en aangerekend werd.
Totaalprijs was 24,5 €; vergoeding diabolo = 2 x 6,5 € = 13 €. Blijft 11,5 € maar ......
navraag bij de treinbegeleider leerde ons dat "heen en terug" aangerekend was uit noodzaak omdat een enkele reis voor 65+ anders "tegoedkoop" zou zijn.....??????
19/02/19 19:26 REAGEER
Hugoo
Een ''seniorenbiljet'', 65+ dus, is altijd H/T, aan vaste prijs. Enkele reis kan dus niet, tenzij aan ''vol'' tarief.
8/03/19 11:08 REAGEER

Login Registreer

Katrijn De Bleser

Katrijn De Bleser is schrijver, copywriter en journalist. Ze werkte acht jaar als freelance journalist voor de krant Het Laatste Nieuws en voor verschillende magazines. Vandaag heeft ze haar eigen bedrijfje ‘Notes & Quotes’ waarmee ze schrijft voor bedrijven, organisaties en particulieren. Wat haar bezighoudt? De maatschappij, met al haar gebreken maar vooral met haar mensen die elk hun eigen verhaal hebben.

Meer artikels van Katrijn De Bleser

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels