Deel via

Stop met piekeren en verbeter je nachtrust: 7 tips

Piekeren, we doen het allemaal wel eens. Het begint met een vervelende gedachte en dan volgen de vragen en de onzekerheid want antwoorden heb je niet. Voor je het weet, woedt er een storm in je hoofd. Zo’n piekerhoofd vraagt op zich al veel energie. Komt daar nog eens bij dat je ’s nachts wakker ligt van al dat piekeren. Lifecoach Wim Annerel reikt je zeven gewoonten en inzichten aan die je kunnen helpen om het piekeren te stoppen.

1. De meeste dingen die je zorgen baren, zijn nooit gebeurd

aaron-blanco-tejedor-768029-unsplashOp het moment dat je voelt dat je je zorgen gaat maken, sta dan even stil bij de volgende vraag: hoeveel van de dingen waarvoor ik in het verleden bang was, zijn ook effectief gebeurd? De meeste mensen zullen antwoorden dat het er maar weinig zijn. De enkele zaken die effectief gebeurd zijn, waren dikwijls niet zo erg als verwacht. Zorgen zijn vaak monsters die we in ons hoofd creëren.

2. Verlies je niet in vage angsten

Soms verlies je je heldere kijk op de dingen. Je hoofd slaat op hol en je ziet enkel nog extreme rampscenario’s. Om terug helderheid te vinden, kan je jezelf afvragen wat het ergste is dat kan gebeuren. Bedenk dan meteen ook een oplossing voor de eerder onwaarschijnlijke situatie. Vaak is de heldere werkelijkheid niet eens zo angstaanjagend.

3. Gis niet naar wat een ander denkt

Probeer geen gedachten te lezen, dat lukt meestal niet. Integendeel, het leidt tot een overdreven negatief gedachtegoed dat zich toch alleen maar in jouw hoofd afspeelt. Als je toch wil weten wat de ander van jou denkt, vraag het dan gewoon.

Maak je geen zorgen, anderen vellen niet constant een oordeel over jou. Ze hebben het al te druk met hun eigen leven.Hou er in de eerste plaats rekening mee dat mensen niet zoveel aan jou denken. Iedereen is druk bezig met zijn eigen leven en met zich af te vragen wat anderen over hén denken. Verlies je dus niet in zorgen over wat mensen misschien over jou zouden kunnen denken.

4. Druk op de pauzeknop als je niet helder kan denken

thought-catalog-743576-unsplashZorgen komen sneller naar boven als je moe bent of als je je hongerig voelt. Leer die momenten te herkennen en zet alles dan even op pauze. Zeg tegen jezelf om op zulke momenten niet na te denken, stel het uit totdat je uitgeslapen bent of gegeten hebt. Dan kan je weer helder denken.

Weetje: er bestaat een term voor knorrig zijn als je maag knort, namelijk 'hangry', een samentrekking van 'hungry' en 'angry'. Het woord staat sinds vorig jaar officieel in het Engelse woordenboek.

5. Deel je zorgen

Praat over grote angsten of bezorgdheden. Dat kan met iemand die dicht bij je staat of met een coach. Door erover te praten, wordt de werkelijkheid duidelijker. Je zal je dan al snel afvragen of het wel de moeite was om je daar zorgen over te maken. Als je niet meteen iemand hebt om mee te praten, kan je alles opschrijven. Dan is die zorg alvast uit je hoofd en zo komt er plaats vrij om te kalmeren en om helderheid te vinden.

Moe of hongerig? Dan kan je niet helder denken. Wacht even totdat je uitgeslapen bent of gegeten hebt.

6. Beweeg

Sportieve activiteiten kunnen helpen om innerlijke spanningen weg te werken en om je hoofd weer leeg te krijgen.

7. Focus op kleine stapjes vooruit

Onderneem actie om je zorgen weg te werken. Stel jezelf de vraag welke kleine stap je kan zetten om de situatie, al is het maar een tikkeltje, te verbeteren. Zo zet je een klein stapje vooruit. Daarna vind je een ander klein stapje en zet je ook dat.

Ontdek hier nog 10 extra technieken om te stoppen met je zorgen te maken.

Heb jij vaak slapeloze nachten door te piekeren? Kunnen deze technieken je helpen? Weet je zelf nog trucjes om je hoofd leeg te maken? Vertel er ons over!

 

Niets missen van SeniorenNet? Volg ons op Facebook en schrijf je gratis in voor onze digitale nieuwsbrief, SenNet Magazine!

Auteur: Wim Annerel

8 reacties

christianevercammen
Je aandacht proberen te verplaatsen naar leuke dingen die nog moeten komen , is ook een goed middel tegen rusteloos gepieker.! Daarom is plannen maken ( uitstapje, ontmoeting met vrienden, een reis....) altijd nuttig!
11/03/19 18:07 REAGEER
Hugoo
Ik vermoed dat men het hier niet heeft over arbeiders die zwaar werk verrichten.
Die slapen nl. heel goed, terwijl hun baas zit te piekeren over zijn winst...
11/03/19 21:59 REAGEER
Seke
Arbeiders durven ook al eens wakker te liggen van de pesterijen die ze van collega ondervinden.
12/03/19 12:29 REAGEER
Rijckaert Ivan
Lichte muziek opzetten en timer instellen werkt altijd om in te slapen!!
12/03/19 11:19 REAGEER
Seke
Ga eens na waarmee je je in het verleden hebt mee gevuld! Wat er overdag wordt ingestopt, komt er dikwijls 's nachts weer uit!
12/03/19 11:54 REAGEER
Hubken
Hugoo, nog nooit aan gedacht dat een baas ook bezorgd is om op tijd werk binnen te krijgen teneinde geen mensen te moeten afdanken?, jij bent al zoals de socialisten waar winst maken precies een misdrijf is!
12/03/19 21:27 REAGEER
Hugoo
De ''baas'' piekert niet alleen over zijn winst, maar hoe hij miljarden kan verdienen, alle mogelijke subsidies opstrijken en zoveel mogelijk belastingen ontduiken. Bovendien heeft hij lak aan milieu en klimaat, terwijl kinderen daarvoor op straat (moeten) komen...
De juist voldoende arbeiders die daarvoor worden ingezet, ''mogen'' slechts zo lang blijven als ze ''nodig'' zijn om de winsten te verwezenlijken.
Daarna slapen ook die slechter.
13/03/19 11:58 REAGEER
Annie-Rosa
Al die goed bedoelde tips komen meestal van mensen zonder slaapproblemen, ze helpen niet bij mij. Iedereen gaat er van uit dat het onprettige gedachten zijn die het slapen beletten maar ik heb net zo goed een slapeloze nacht als ik prettig bezoek gehad heb en de gesprekken door mijn hoofd blijven spoken. Wat helpt bij mij is opstaan, een pot koffie zetten en een paar boterhammetjes eten.
Maar jammer genoeg nu niet meer van toepassing wegens gewicht niet te laten ontsporen.
13/03/19 00:55 REAGEER

Login Registreer

Wim Annerel

Life Coach
Life Coach
Als life coach helpt Wim Annerel actieve vrouwen en mannen om het maximum uit hun leven en werk te halen, zodat ze hun volledige potentieel als mens ontwikkelen. Wim is auteur van het boek ‘Meer tijd in 12 stappen’. Op de website van de life coach www.wimannerel.be vind je nog heel wat inzichten en tips om meer uit je leven te halen.

Meer artikels van Wim Annerel

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels