Deel via

Stoppen met uitstellen: 7 tips om vandaag aan de slag te gaan

‘Ik doe dat morgen wel.’ ‘Volgend jaar volg ik een cursus tango.’ Komt het je bekend voor? Heb je ook last van dat eeuwige uitstelgedrag? Hoe hard je het ook meent dat je iets morgen zal doen, toch kom je er nooit aan toe. Lifecoach Wim Annerel geef je zeven krachtige actiepunten om meteen mee aan de slag te gaan. Vandaag dus, niet morgen.

poster-316690_6401. Start je dag met de belangrijkste taak

Begin ‘s ochtends meteen met de belangrijkste taak van de dag. Vaak is dat ook de moeilijkste taak, die waar je het minste zin in hebt. Doe je die taak eerst, dan zal de rest van je dag veel vlotter verlopen. Je bent van de moeilijkste taak af en die kan daarmee uit je hoofd geschrapt worden. Zo voel je je beter en je zal gemakkelijker overgaan tot de andere taken van de dag.

2. Begin klein

Beginnen met de belangrijkste taak van de dag klinkt dan wel logisch, in de praktijk zal het niet altijd zo simpel zijn. Iedereen heeft wel eens een mindere dag waarop je niet goed in je vel zit of waarop je het emotioneel wat moeilijker hebt.

Lastige dag? Neem jezelf voor om slechts 2 minuutjes aan die taak te werken. De kans is groot dat je toch langer doorgaat.Maar dat mag geen reden zijn om die dag niets te doen en jezelf miserabel te blijven voelen. Op zulke dagen start je het best klein. Werk slechts enkele minuten aan een taak of doe maar vijf fysieke oefeningen in plaats van vijftig. Na die twee minuutjes kan je weer iets anders gaan doen. Je zal merken dat je, eens je bezig bent, toch wat langer dan twee minuten doorgaat. Stop je er toch mee na twee minuten, dan heb je het toch maar weer even gedaan en dat geeft ook al een fijn gevoel.

3. Hou je doel voor ogen

post-it-3847384_640Herinner jezelf regelmatig aan je focus, aan waarom je bepaalde dingen doet of moet doen. Als je zelf niet meer goed weet waarom je bepaalde dingen doet, is de kans groot dat je dagenlang niets zinvols doet.

Een post-it waarop je je doel schrijft kan een gemakkelijke oplossing bieden. Hang die post-it op een plaats waar je regelmatig voorbij komt zodat je steeds opnieuw beseft waarom je het doet.

4. Breng verslag uit 

Het kan je helpen om aan iemand verantwoording te moeten afleggen bij de verwezenlijking van je droom. Zo ben je bijna verplicht om actie te ondernemen want anders heb je niets te vertellen aan die persoon. Weet je niet bij wie je terecht kan? Vraag raad aan een coach.

5. Gebruik een timer

Neem je keukenwekker of de stopwatch van je gsm bij de hand als je aan de slag gaat. Stel de wekker in op 45 minuten en werk aan de taak die op dit moment het belangrijkste is in je leven. 45 minuten pure focus op die taak, niets anders. Schakel alle mogelijke afleidingen vooraf al uit. Na 45 minuten neem je een kwartiertje pauze.

Je krijgt meer gedaan als je 45 minuten al je aandacht besteedt aan één taak, niets anders.Als je met tijdsperiodes werkt, zal je in die tijdspanne meer gefocust zijn zodat je meer gedaan krijgt en beter werkt levert. Je kan daarna pauzeren zonder er een schuldgevoel aan over te houden.

Is 45 minuten concentratie te lang? Kies dan voor 25 minuten en neem 5 minuutjes pauze.

6. Vraag je minder af ‘Wat als …?’

adult-bed-bedroom-1467564Uiteraard bezint ge voor ge begint. Maar bezint niet te lang want te veel nadenken kan je verlammen zodat je geen actie meer onderneemt. Voordat je begint, schrijf je het best even de antwoorden op volgende vragen op:

  • Welke kleine stap kan ik vandaag zetten om dichter bij mijn doel te komen?
  • Wat kan ik leren uit deze situatie?
  • Wat is een opportuniteit in deze situatie?

Aan de hand van de antwoorden bedenk je dan een plannetje zodat je die stap voorwaarts kan zetten, ook al is het maar een kleine stap. Het zal je een goed gevoel geven.

7. Laat anderen je niet stoppen

Laat je niet tegenhouden door de reacties van anderen. Andere mensen zijn vooral bezig met hun eigen leven. Hun eigen werk, hun kinderen, partner, huisdier, vakantie en zelfs wat ze vanavond gaan eten houdt hen bezig. Jij speelt geen hoofdrol in hun leven. Die andere mensen vragen zich evengoed af wat jij van hen denkt. Hopelijk kan deze gedachte je bevrijden van die zelfopgelegde beperkingen.

Welke van deze zeven manieren helpt jou het meest om tot actie over te gaan? Of heb je zelf een suggestie om uitstelgedrag voorgoed uit je leven te bannen? Laat het ons weten.

Ontdek extra tips om te stoppen met uitstellen. 

 

Niets missen van SeniorenNet? Volg ons op Facebook en schrijf je gratis in voor onze digitale nieuwsbrief, SenNet Magazine!

Auteur: Wim Annerel

0 reacties

Login Registreer

Wim Annerel

Life Coach
Life Coach
Als life coach helpt Wim Annerel actieve vrouwen en mannen om het maximum uit hun leven en werk te halen, zodat ze hun volledige potentieel als mens ontwikkelen. Wim is auteur van het boek ‘Meer tijd in 12 stappen’. Op de website van de life coach www.wimannerel.be vind je nog heel wat inzichten en tips om meer uit je leven te halen.

Meer artikels van Wim Annerel

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels