Deel via

Waarom hoog gedoseerde kurkuma voor soepele gewrichten?

Het groeiend aantal studies en artikels maakt van kurkuma een echte superfood. Ondertussen is dit gouden kruid niet meer weg te denken uit de keuken en steeds meer mensen beginnen hoog gedoseerde kurkuma ook als supplement in te nemen. Wil je weten hoeveel kurkuma je dagelijks nodig hebt om echt werkzaam te zijn voor soepele spieren en gewrichten, het geheugen, depressieve klachten, je lever (1, 2, 3, 4) en zoveel meer, lees dan snel verder.

Keukenkruid onvoldoende hoog gedoseerd

kurukumDe kurkuma die je als specerij gebruikt, bevat vooral koolhydraten of trage suikers (70%) met hooguit 3 à 4% curcuminoïden(5), het actieve bestanddeel van kurkuma. Hetzelfde geldt voor de zwarte peper: slechts zo’n 5 à 9% is piperine(6), het stofje dat de kurkuma tot 20 maal beter doet opnemen in je gewrichten. Tijdens het koken gaat ook nog eens tot de helft van de curcuminoïden en tot een derde van de piperine verloren omdat deze stoffen niet hittestabiel zijn(7).

In een poging om ongeveer hetzelfde gezondheidseffect als in de studies te bekomen zou je elke dag minstens twintig eetlepels kurkumakruiden aan je eigen maaltijd moeten toevoegen. En dan mag je de zwarte peper niet vergeten. Dat is uiteraard niet haalbaar.

Hoeveel kurkuma werd in de verschillende studies gebruikt?

Vandaag steunen we op bijna 150 jaar onderzoek met ruim 18000 wetenschappelijke publicaties(8), wat kurkuma tot het meest bestudeerde supplement maakt.

Van kurkuma met piperine uit zwarte peper bestaan intussen heel wat klinische studies die de werkzaamheid onderbouwen(9-14). De meest gebruikte dosering is 500 mg kurkuma met zwarte peper (5 mg piperine), wat op zich een hoge dosis is. Deze dosis kurkuma van 500 mg hoog geconcentreerd extract met 95% curcuminoïden komt namelijk overeen met 32 g kurkumapoeder of 10 eetlepels niet-verhitte kurkuma.

Artrosepatiënten gebruikten in de studies 3×500 mg kurkuma met zwarte peper per dag(9,10), diabetes type 2-patiënten consumeerden 500 mg tot 1 g per dag (11-12) en patiënten met het metabool syndroom – dit zijn personen die onder meer een verhoogde cholesterol hebben – gebruikten dagelijks 1000 mg of 1 g(13).

Waarom is een hoge dosis kurkuma voor soepele gewrichten noodzakelijk?

Curcuminoïden, de belangrijkste werkzame stoffen uit kurkuma, worden niet goed opgenomen vanuit de darm en worden vrij vlug door de darmcellen en de lever omgevormd tot onwerkzame stoffen. Deze stoffen worden vervolgens snel uit het lichaam verwijderd(14).

Daarom is een hoge dosis nodig om werkzaam te zijn, bijvoorbeeld om je spieren en gewrichten soepel te houden.

pepper-3914936_640Combinatie met zwarte peper is een surplus, want het pittige bestanddeel van zwarte peper – de piperine – zorgt voor een twintigmaal betere opname(15).
Piperine of zwarte peper bevordert dus de opname van de curcuminoïden vanuit de darm(16) én verhindert de omvorming naar onwerkzame stoffen door de lever en de darmcellen(17). Zo zorgt het voor een dubbele werking: curcuminoïden worden beter opgenomen en worden door het lichaam niet direct weer uitgescheiden.

Hoog gedoseerde kurkuma helpt bij zoveel meer dan soepele gewrichten!

Terwijl het keukenkruid enkel goed is om je eten mooi diepgeel te kruiden, is hoog gedoseerde kurkuma de superfood om je spieren en gewrichten soepel te houden (18-21).
Bovendien boost kurkuma je weerstand als krachtige antioxidant.

Als natuurlijke ontstekingsremmer kan kurkuma ook een belangrijke rol spelen bij tumorgroei bij kanker en zorgt het voor een mentaal evenwicht in de hersenen. Verder zijn er tal van studies die het heilzaam effect van kurkuma bestuderen op het vlak van hart- en bloedvaten, gezonde cholesterolwaarden en bloeddruk, voorkomen van bloedstolling, overgewicht, chronische vermoeidheid, alzheimer en zoveel meer!

Wat is de ideale dosering van kurkuma?

Neem altijd een extract met een hoge concentratie van minimum 95% curcuminoïden, de werkzame stof van kurkuma. Vele studies tonen aan dat je minimum 500 tot 1000 mg kurkuma-extract nodig hebt om werkzaam te zijn. Voor 1000 mg of 1 gram werkzame stof zou je 15 eetlepels kurkuma moeten eten. Dat is natuurlijk onmogelijk. Deze dosering kan je enkel vinden in een hoog gedoseerd supplement. Vergelijk goed de dosering vermeld op de verpakking en de bijsluiter.

Curcumed® Bio PQ

curcumedDe Curcumed® Bio PQ-tabletten van Nutrimed bevatten een unieke combinatie van 500 mg hoog gedoseerd kurkuma-extract en 5 mg Bioperine® (piperine uit zwarte peper dat ervoor zorgt dat de kurkuma beter opgenomen wordt in het lichaam). Bovendien bevat Curcumed® Bio PQ het gepatenteerde Curcumin C3 Complex®, de meest bestudeerde kurkuma.

Tijdelijk 30% korting én gratis levering

Ook goed om te weten: er loopt momenteel een actie waarbij je Curcumed® Bio PQ eens kunt uitproberen met wel 30% korting. Bovendien wordt je bestelling tijdelijk gratis verzonden, je hebt hem al na 1 à 2 dagen bij je thuis! 

Altijd de laagsteprijsgarantie en bovendien meer kopen, minder betalen!

Bestel hier Curcumed® Bio PQ!

Ontdek ook 2 unieke producten voor een optimale combinatie met kurkuma, ook te koop in de apotheek. 

Gembrimed Bio PQ: hoog gedoseerde gember en artisjok voor een optimale spijsvertering en maag- en leverfunctie. Kurkuma en gember behoren tot dezelfde krachtige plantenfamilie!

Glucamed Combi PQ: hoog gedoseerde glucosamine en chondroïtine voor het kraakbeen, een interessante combinatie met kurkuma voor soepele gewrichten.

Bekijk ook de andere producten van Nutrimed, 1ste keuze voedingssupplementen: uitstekende kwaliteit en hoge dosering aan de laagste prijs. Ook te koop in de apotheek.

Ontdek alle andere producten van Nutrimed en bestel hier!



 Deze tekst werd aangeleverd door Nutrimed.

Bronnen:
  1. Chin KY. The spice for joint inflammation: anti-inflammatory role of curcumin in treating osteoarthritis. Drug Des Devel Ther 2016; 10:3029-3042.
  2. Small GW, Siddarth P, Li Z, Miller KJ, Ercoli L, Emerson ND, Martinez J, Wong KP, Liu J, Merrill DA, Chen ST, Henning SM, Satyamurthy N, Huang SC, Heber D, Barrio JR. Memory and Brain Amyloid and Tau Effects of a Bioavailable Form of Curcumin in Non-Demented Adults: A Double-Blind, Placebo-Controlled 18-Month Trial. Am J Geriatr Psychiatry 2018; 26(3):266-277.
  3. Ng QX, Koh SSH, Chan HW, Ho CYX. Clinical Use of Curcumin in Depression: A Meta-Analysis. J Am Med Dir Assoc 2017; 18(6):503-508.
  4. Farzaei MH, Zobeiri M, Parvizi F, El-Senduny FF, Marmouzi I, Coy-Barrera E, Naseri R, Nabavi SM, Rahimi R, Abdollahi M. Curcumin in Liver Diseases: A Systematic Review of the Cellular Mechanisms of Oxidative Stress and Clinical Perspective. Nutrients 2018; 10(7).
  5. Chattopadhyay I, Biswas K, Bandyopadhyay U, Banerjee RK. Turmeric and curcumin: Biological actions and medicinal applications
  6. Chavarria D, Silva T, Magalhães e Silva D, Remião F, Borges F. Lessons from black pepper: piperine and derivatives thereof. Expert Opin Ther Pat 2016; 26(2):245-64.
  7. Suresh D, Manjunatha H, Srinivasa K. Effect of heat processing of spices on the concentrations of their bioactive principles: turmeric (Curcuma longa), red pepper (Capsicum annuum), and black pepper (Piper nigrum). J Food Comp & Anal 2007; 20(3–4):346-51.
  8. Stani Z. Curcumin, a Compound from Natural Sources, a True Scientific Challenge – A Review. Plant Foods Hum Nutr 2017; 72(1):1-12.
  9. Panahi Y, Alishiri GH, Parvin S, Sahebkar A. Mitigation of Systemic Oxidative Stress by Curcuminoids in Osteoarthritis: Results of a Randomized Controlled Trial. J Diet Suppl 2016; 13(2):209-20.
  10. Panahi Y, Khalili N, Sahebi E, Namazi S, Reiner Ž, Majeed M, Sahebkar A. Curcuminoids modify lipid profile in type 2 diabetes mellitus: A randomized controlled trial. Complement Ther Med 2017; 33:1-5.
  11. Panahi Y, Khalili N, Sahebi E, Namazi S, Karimian MS, Majeed M, Sahebkar A. Antioxidant effects of curcuminoids in patients with type 2 diabetes mellitus: a randomized controlled trial. Inflammopharmacology 2017; 25(1):25-31.
  12. Panahi Y, Khalili N, Sahebi E, Namazi S, Simental-Mendía LE, Majeed M, Sahebkar A Effects of Curcuminoids Plus Piperine on Glycemic, Hepatic and Inflammatory Biomarkers in Patients with Type 2 Diabetes Mellitus: A Randomized Double-Blind Placebo-Controlled Trial. Drug Res (Stuttg) 2018; 68(7):403-409.
  13. Panahi Y, Khalili N, Hosseini MS, Abbasinazari M, Sahebkar A. Lipid-modifying effects of adjunctive therapy with curcuminoids-piperine combination in patients with metabolic syndrome: results of a randomized controlled trial. Complement Ther Med 2014; 22(5):851-7.
  14. Panahi Y, Ghanei M, Hajhashemi A, Sahebkar A. Effects of Curcuminoids-Piperine Combination on Systemic Oxidative Stress, Clinical Symptoms and Quality of Life in Subjects with Chronic Pulmonary Complications Due to Sulfur Mustard: A Randomized Controlled Trial. J Diet Suppl 2016; 13(1):93-105.
  15. Hewlings SJ, Kalman DS. Curcumin: A Review of Its’ Effects on Human Health. Foods 2017; 6(10). pii: E92.
  16. Kesarwani K, Gupta R, Mukerjee A. Bioavailability enhancers of herbal origin: an overview. Asian Pac J Trop Biomed 2013; 3(4):253-66.
  17. Lee SH, Kim HY, Back SY, Han HK. Piperine-mediated drug interactions and formulation strategy for piperine: recent advances and future perspectives. Expert Opin Drug Metab Toxicol 2018; 14(1):43-57.
  18. Patil VM, Das S, Balasubramanian K. Quantum Chemical and Docking Insights into Bioavailability Enhancement of Curcumin by Piperine in Pepper. J Phys Chem A 2016; 120(20):3643-53.
  19. Daily JW, Yang M, Park S. Efficacy of Turmeric Extracts and Curcumin for Alleviating the Symptoms of Joint Arthritis: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Clinical Trials. J Med Food 2016; 19(8):717-29.
  20. Kunnumakkara AB, Bordoloi D, Padmavathi G, Monisha J, Roy NK, Prasad S, Aggarwal BB. Curcumin, the golden nutraceutical: multitargeting for multiple chronic diseases. Br J Pharmacol 2017; 174(11):1325-1348.
  21. Sun J, Chen F, Braun C, Zhou YQ, Rittner H, Tian YK, Cai XY, Ye DW. Role of curcumin in the management of pathological pain. Phytomedicine 2018; 48:129-140.
 

6 reacties

Anke
Gebruik kurkuma elke dag in de keuken omdat het gezond is maar wist niet da je zoveel nodig hebt voor je gewrichten. Blijf het zeker in de keuken gebruiken maar zal ook zo een supplement eens moet proberen, denk ik.

15/04/19 08:14 REAGEER
Visserken1
Ik gebruik al jaren kurkuma als suplement maar niet zo hoog gedoseerde, zal toch eens goed moeten bekijken voor hogere dosis want in de keuken vin ik da alleen goed om je eten wat te kleuren, heeft geen smaak
15/04/19 08:48 REAGEER
moemoe
Sedert een tweetal jaren neem ik elke dag één capsule van 250mg (95% curcuminoiden) . Ik beweer niet dat het niet helpt, ik voelde er me goed mee, kreeg in 2012 mijn eerste heupprothese, en waarschijnlijk dit jaar mijn tweede. Curcuma helpt,maar niet zo uitgesproken dat het een operatie kan voorkomen, misschien wél uitstellen....maar ik neem mijn curcuma verder door, het helpt ook de weerstand verhogen , en dàt is bij ouderen toch héél belangrijk
15/04/19 16:26 REAGEER
Tytoalba
Het is totaal zinloos dergelijke preparaten in te nemen, Curcumine wordt nauwelijks (misschien 1%) opgenomen uit de darm. En het kleine beetje dat de bloedbaan weet te bereiken wordt razendsnel door de lever weggevangen en afgebroken . Het enige resultaat van dergelijke preparaten is dure poep en een lege portemonnee.Uitleg van een anesthesioloog dit is wel de juiste waarheid !
Tytoalba
15/04/19 17:49 REAGEER
Hugoo
Het zal Nutrimed worst wezen of hun producten al dan niet ''kurkuma'' bevatten of in procenten ver na de comma, en of gij of ik daar beter of slechter van naar wc kunnen of moeten, als ze hun spul maar kwijt raken, meestal aan naïevelingen die er wonderen van verwachten, maar beter een (ander) placebo zouden gebruiken dat veel goedkoper is en tenslotte hetzelfde effect ressorteert.

Oef, het is eruit !
Nu snel een lijntje ''curcuma''... of zoiets.
15/04/19 20:17 REAGEER
ROJWILL
Kurkuma .Wel oppassen bij het gebruik van sommige bloedverdunners
16/04/19 15:06 REAGEER

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels