Deel via

Preventie tegen borstkanker: een kleine wandeling doet wonderen!

In ons land krijgt 1 vrouw op de 9 in de loop van haar leven met borstkanker te maken. Je kan het risico op (borst)kanker wel verkleinen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 1 op de 3 kankers voorkomen kan worden met een gezonde levensstijl. Gezond leven, hoe doe je dat? Voldoende beweging is al een stap in de goede richting. Daarom doopte Pink Ribbon mei om tot stapmaand, want elke stap telt!

Waarom meer bewegen?

Verhoogde concentraties van bepaalde hormonen kunnen het risico op (borst)kanker verhogen. Lichaamsbeweging helpt om de hormoonspiegel op een gezond peil te houden en versterkt het immuunsysteem. Bovendien helpt bewegen om overgewicht te voorkomen, dat is ook een risicofactor voor borstkanker.

Intensief sporten hoeft niet eens lang te duren: een half uur lichaamsbeweging per dag volstaat. Neem de trap in plaats van de lift, stap een halte eerder van de bus of loop ’s middags een blokje om met je hond.

Stap mee 5 keer de wereld rond

In de maand mei organiseert Pink Ribbon De Roze Mars. Daarmee willen ze alle Belgen aansporen om elke dag minstens 30 minuten extra te stappen. Want 30 minuten extra bewegen, kan al een enorm verschil maken.

rozemarsHet doel is om samen met alle deelnemers op 31 dagen tijd minstens 5 keer de wereld rond te stappen. Wil je meestappen in de strijd tegen borstkanker? Meld je aan voor De Roze Mars via www.derozemars.be. Na registratie krijg je toegang tot het online platform: daar kan je je stapactiviteit tracken, je vindt er beweegtips terug en je kan deelnemen aan motiverende (groeps-)challenges.

Per inschrijving doneer je 5 euro ten voordele van de strijd tegen borstkanker. Zo werk je niet alleen aan je eigen gezondheid, maar steun je ook het goede doel.

Voordelen van wandelen

  1. Met wandelen bouw je op een rustige manier een goede conditie op.
  2. Wandelen vergroot het vermogen van je longen om zuurstof op te nemen.
  3. Wandelen kan bijna iedereen, ongeacht je leeftijd of conditie.
  4. Wandelen is eenvoudig, je hebt er geen speciale uitrusting voor nodig en je kan het overal doen.
  5. Wandelen bouwt je spierkracht op, zonder risico’s op blessures.

En vooral…

  1. beautiful-bush-casual-1429395Wandelen maakt je gelukkig. Naast verschillende fysieke voordelen van wandelen zijn er ook mentale. Studies* tonen aan dat mensen met een zware depressie zich beter voelen na 30 minuten wandelen op een loopband. Je maakt tijdens het stappen namelijk serotonine aan, ofwel het gelukshormoon. De Roze Mars zal dus ook je psychische gezondheid verbeteren!

Ready, set, go!

Je hebt veel zelf in handen om je te beschermen tegen kanker. Je kan dus maar beter beginnen te bewegen!

 

logoribbon

*Bron: Loria, K., 8 key ways running can transform your body and brain. Business Insider, https://www.businessinsider.com

Niets missen van SeniorenNet? Volg ons op Facebook en schrijf je gratis in voor onze digitale nieuwsbrief, SenNet Magazine!

3 reacties

Claessens123
Een wandeling mag dan wel het risico op kanker verminderen. En dat geloof ik ook, want bewegen is gezond.
Maar als je in de winter in een stedelijke omgeving buiten komt (zowat overal in België), kan je nergens buiten zijn zonder dat je de uitlaten van allesbranders en houtkachels moet inademen. Volgens mij zijn die kachel- uitlaten eerder een garantie om wèl kanker te krijgen. In een van de straten in mijn buurt hangt er ‘s winters steeds een groene, laaghangende wolk. Misschien moeten de testen van curieuzeneuzen eens herhaald worden in de winter. Volgens mij komt er dan een heel ander resultaat uit de bus.
14/05/19 13:29 REAGEER
nicolevandeghinste
Daar mag je zeker van zijn, zal wss totaal andere resultaten geven.
14/05/19 17:24 REAGEER
Gertie
Oei , dat is verschrikkelijk . Ik begrijp niet dat ze daar niks aan doen .
15/05/19 14:54 REAGEER

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels