Deel via

Helden op sokken vragen aandacht voor vzw’s

Sokken met de print van insulinespuiten en een paar met de afbeelding van spek en eieren. Met die leuke sokken wil Hero-on-Socks vzw’s helpen om bekender te worden bij het grote publiek. Zowat iedereen draagt sokken, dus je bereikt er veel mensen mee. Slim toch? De sokkenhelden zijn zelfs te koop aan een automaat.

Bewustwording op kousenvoeten

‘Iedereen heeft nu eenmaal sokken nodig. Daarom vonden we sokken een ideale manier om veel mensen te bereiken’, zegt Wendy Raymakers, die samen met Wendy De Moor Hero-on-Socks oprichtte. Het idee ontstond tijdens een gezellige barbecue op een warme zomeravond. De Wendy’s hadden het toen over het onbehaaglijke gevoel van koude voeten. Net op dat moment dwaalde in het achterhoofd van Wendy Raymakers de vraag van een oud-collega. Die vroeg om haar te helpen bij de bewustwording rond de vzw die ze had opgericht.

insulineEn zo vielen de plaatjes mooi samen: sokken zijn een oplossing voor koude voeten en ze moeten voortaan ook vzw’s helpen om bekender te worden. De vzw van Wendy’s oud-collega wil mensen leren wat diabetes type 1 nu net inhoudt. Het was een logische stap om sokken op te fleuren met spuitjes die verwijzen naar de insuline die diabetespatiënten moeten inspuiten. Nadien kwamen ook andere vzw’s aankloppen bij Hero-on-Socks, waardoor ze intussen een uitgebreid gamma aan leuke sokken hebben.

Duurzame vzw’s voor goede doelen

‘Sokken zijn niet alleen nodig, ze roepen ook emoties op. Denk maar aan je lievelingssokken. Voortaan is sokken kopen niet alleen goed voor je voeten, je steunt er ook een goed doel mee’, zegt Raymakers. Elk paar sokken dat Hero-on-Socks verkoopt, is verbonden aan een vzw. De vzw’s die Hero-on-Socks steunt, zetten zich onder andere in voor armoedebestrijding en de begeleiding van ouders van doodgeboren kinderen.

Net omdat het voor de Wendy’s belangrijk is om een verschil te maken voor de maatschappij, moeten de vzw’s die zij helpen zich inzetten voor een van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Dat zijn doelstellingen om aan duurzame ontwikkeling te werken.

We willen geen miljoen euro verdienen met de sokken, wel een miljoen mensen bereiken.‘Veertig procent van de winst gaat naar de vzw waaraan de sokken gekoppeld zijn. Die financiële steun is meer dan welkom voor hen, maar voor ons gaat het voornamelijk om de bewustwording rond de werking van de organisaties’, zegt Wendy De Moor. ‘Het is niet meteen ons hoofddoel om een miljoen euro te verdienen, maar wel om een miljoen mensen te bereiken.’

Sokkenautomaat toert door Vlaanderen

automaatHero-on-socks wil verder investeren in het ontwerp en in de productie van nieuwe designs. Ze willen ook de verpakking verbeteren en ze maken werk van nieuwe sokkenautomaten. De sokken zijn namelijk te koop in een sokkenautomaat die door Vlaanderen toert. Voor dit alles is Hero-on-Socks nog op zoek naar financierders.

Wil je mee investeren in deze sociale onderneming? Dat kan door een winwinlening toe te kennen aan Hero-on-Socks. Met zo’n lening krijg je 2 % rente en een belastingkrediet van 2,5 % op het openstaande bedrag. Dat laatste houdt in dat je dit bedrag sowieso ontvangt, ook als je geen belastingen betaalt. Meer info over de financieringszoektocht van Hero-on-Socks is te vinden op de website van Winwinner.

 

Niets missen van SeniorenNet? Volg ons op Facebook en schrijf je gratis in voor onze digitale nieuwsbrief, SenNet Magazine!

0 reacties

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels