Deel via

Vlaanderen fietsland. Samen de hort op … met de e-bike!

June 2019
De zomer is begonnen. Nu kan niets je nog tegenhouden om uitstapjes te maken. Met de fiets kom je langs de mooiste plekjes in Vlaanderen én je bent nog eens in beweging ook. Geen zin om uitgeput je bestemming te bereiken? Kies voor een e-bike, een hulpmiddel dat intussen een groot publiek kan bekoren. Waarop moet je letten bij de aankoop van zo'n fiets? Hoe haal je het meest uit de batterij? Enkele tips.

Een elektrische fiets, doen of niet?

Aanvankelijk was de elektrische fiets iets voor mensen die zelf niet genoeg energie of kracht hebben om te fietsen. Vandaag is dat al lang niet meer het geval. Oud, jong, man, vrouw, de e-bike is voor iedereen. Je kan er makkelijk lange afstanden mee fietsen, is het niet voor een recreatieve fietstocht, dan wel om naar het werk te rijden. Je fietst comfortabel, het gaat snel en je komt niet helemaal bezweet en met de tong op de knieën op je bestemming aan.

Elektrische fiets of speed pedelec?

Tegenwoordig zijn er verschillende soorten elektrische fietsen. Ga op zoek naar het soort fiets dat het beste bij je past. Zo zijn er elektrische fietsen die ideaal zijn voor recreatief gebruik en voor woon-werkverkeer. De elektrische ondersteuning van een e-bike stopt als je rond de 25 kilometer per uur rijdt. Voor de e-bike er is geen helm- en verzekeringsplicht.

Een ander soort elektrische fiets dat in opmars is, is de speed pedelec. Dat is een e-bike waarmee je met elektrische ondersteuning tot 45 kilometer per uur kan fietsen. Da’s een pak sneller den de gewone e-bike en die extra snelheid brengt dan ook enkele verplichtingen mee.

bike-2380576_640Je moet een helm dragen, er is een bromfietsrijbewijs of een autorijbewijs vereist en als de motor ook werkt zonder te trappen, moet je ook een verzekering afsluiten. Bovendien moet je de speed pedelec inschrijven zodat je een nummerplaat hebt. De speed pedelec hoort daarmee eigenlijk meer thuis bij de bromfietsen dan bij gewone (elektrische) fietsen. Een bestuurder moet zich dan ook aan dezelfde verkeersregels houden als een bromfietsbestuurder.

Naar de fietsenwinkel of online?

Er zijn online heel wat webshops te vinden die elektrische fietsen aanbieden. Net zoals in de fietsenwinkel heb je natuurlijk recht op garantie, maar informeer je op voorhand naar de procedure als er iets foutloopt. Waar kan je terecht met vragen en hoe raakt je fiets bij de hersteller?

e-bike-4259439_640

Koop je je fiets bij de fietsenwinkel in de buurt, dan weet je meteen waar je snel terecht kan. Bij de fietsenwinkel kan je bovendien rustig de tijd nemen voor een uitgebreide proefrit met verschillende modellen. Zo weet je zeker welk type fiets en welk aandrijfsysteem het beste bij je past.

Waarop moet je letten bij de keuze van e-bike?

1. De motor

De e-bike kan een motor hebben vooraan, in het midden of achteraan. De middenmotor is het populairst omdat die een natuurlijk fietsgevoel geeft. Het lijkt wel alsof je zelf plots een groter uithoudingsvermogen hebt. Midden- en achtermotoren zijn dan weer krachtiger, wat prettig is om in een heuvelachtige omgeving te fietsen.

De e-bike met de voorwielmotor is de goedkoopste. Zo’n motor biedt elektrische ondersteuning vanaf het moment dat je begint te trappen. De midden- en achterwielmotoren vragen wat meer pedaalkracht voordat de elektrische ondersteuning ingeschakeld wordt.

2. Versnellingen

Er zijn e-bikes met een naafversnelling en er zijn er met een derailleurversnelling. De eerste wordt het meeste gebruikt. Die bestaat uit 7 of 8 versnellingen en je kan vanuit stilstand schakelen. Kies je voor een derailleur, krijg je een sportievere versie met meer dan 11 versnellingen. Die heeft wel meer onderhoud nodig.

3. Accu

Da’s een belangrijke. Een accu die snel leeg is, is natuurlijk niet ideaal. Bovendien wordt het met een lege accu dubbel zo zwaar trappen als met een gewone fiets. Elektrische fietsen zijn nu eenmaal zwaarder dan gewone fietsen. De efficiëntie van de motor, de weerstand van de fiets en de capaciteit van de accu bepalen hoe ver je kan fietsen met de e-bike. Ben je niet van plan om er ellenlange fietstochten mee te maken? Kies dan voor een accu die minder lang meegaat. Die is immers een pak goedkoper. Denk vooraf dus goed na wat je met je e-bike wil gaan doen en kies een accu op jouw maat.

Levensduur van de accu verlengen

Bij een normaal gebruik van de e-bike kan de capaciteit van de batterij na 3 tot 5 jaar al zijn afgenomen. Enkele tips om de levensduur ervan te verlengen:

  • Zorg ervoor dat de accu niet helemaal leeg geraakt. Laad je batterij op nog voordat de motorondersteuning uitvalt.
  • Gebruik je e-bike regelmatig.
  • Zet je fiets nooit voor dagen in de bergruimte met een lege accu. Als je de fiets langer niet gebruikt, stal je hem het best met een halfvolle batterij.
  • Bewaar de batterij op kamertemperatuur en laad ook op bij kamertemperatuur. Als het buiten vriest, neem je de batterij dus het best mee naar binnen.
  • Pomp je banden regelmatig op. Zo verminder je de weerstand en verbruik je minder batterij.

pedelec-1270881_640Laadpunten

Plan je een langere fietstocht en weet je niet zeker of je batterij wel de hele rit zal meegaan? Voorzie dan een tussenstop aan een openbaar laadpunt. Een handig overzichtje van oplaadpalen per provincie kan je vinden op oplaadpunten.org.

Stippel je fietsroute uit

Nu je toch bezig bent met het uitstippelen van je fietstocht, geven we je meteen nog enkele tips om de mooiste fietsroutes te vinden:

  • Er bestaan heel wat handige apps die je onderweg begeleiden. Zo moet je geen landkaarten meer meesleuren. Een kit om je smartphone aan je fiets te bevestigen, volstaat. vlaanderen-fietsland.be heeft zo’n handige app.
  • Heb je een fiets-gps? Plan je route dan via fietsnet.be en stuur je gekozen route door naar de gps. 
  • hoe-werken-fietsknooppuntenGeen zin om apparatuur mee te sleuren? Maak dan gebruik van fietsknooppunten om de mooiste plekjes te ontdekken. Ga na welke knooppunten er zijn in de regio waar je je fietstocht wilt maken en stel zo zelf je route samen. Daarna volg je gewoon de bordjes langs de kant van het fietspad. Handig! De knooppunten vind je onder andere terug op de twee bovenstaande websites.
    (Foto: vlaanderen-fietsland.be)

E-bike of gewone fiets, gps of landkaart, uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer: beweeg, geniet van de mooie uitzichten in ons eigen Vlaanderenland en vergeet niet om op tijd verkoeling te zoeken op een gezellig terrasje.

 

Bron: www.consumentenbond.nl

Niets missen van SeniorenNet? Volg ons op Facebook en schrijf je gratis in voor onze digitale nieuwsbrief, SenNet Magazine! 

Auteur: Katrijn De Bleser

8 reacties

Hugoo
Men bedoelt hier waarschijnlijk: Een uitstapje maken per fiets.
Niets voor mij. Ik spring thuis op mijn fiets, rij de garage uit en het einde van de rit is terug de garage in. Geen gedoe, fietsen.
1/07/19 22:22 REAGEER
Fantastisch, fietsen ? No way....gewone, electrisch, pedelec, speed, no mucho mi gusta. Ik haat fietsen. Nog liever met de benenwagen, yesssss ;-)
1/07/19 23:47 REAGEER
paradelta
Zelf heb ik een plooifiets elektrisch. Prachtig is dat om met de hond tripjes te maken. Deze van het nieuwsblad, 1.100€. Met de fietskar erachter loopt het goed. 30km kan ik doen en zou wel iets meer willen doen. Een 2de batterij kost 350€ wat veel is. Ik zou graag een batterij kopen waarmee ik grotere afstanden kan afleggen.
2/07/19 04:49 REAGEER
guidodelforge
Ik rij sinds bijna 7jr met de e-bike..vind het een fantastische uitvinding
Zeker voor een longpatiënt zoals ik,het geeft me ondersteuning voor in geval van.
3/07/19 08:40 REAGEER
Ja voor zulke mensen is het 'n top uitvinding. Veel fietsgenot :-)
4/07/19 18:07 REAGEER
Hugoo
Veel mensen rijden op een E-fiets die hen totaal niet past, en dat zie je zo als ze aan 't "rijden" gaan. Eentje met midden-motor bvb. is totaal ongeschikt voor senioren vanwege de trapsensor. (Het is wel de duurste uitvoering).
Ook het soort versnellingsapparaat zorgt nogal eens voor problemen..
11/07/19 17:29 REAGEER
Maddie
Heb reeds tiental jaar een E-bike daar ik geen auto meer bezit de eerste was met de versnelling vooraan . Daar je eerst al drie vier X moet trappen eer de electra begint te werken had ik heel mijn rechter heup gewricht over belast want je moet het gewicht van de fiets en je lichaam eerst mee opgang trekken ! Dan heb ik een gekocht met een middenmotor bij een erkende fietsenverkoper en deze is super doe er al mijn boodschappen & fietstochtjes mee en zou hem niet meer kunnen missen .Ga nooit harder dan max 25 km en vind dat snel genoeg om tijdig te stoppen enz .
15/07/19 10:18 REAGEER
Hugoo
Wat fijn voor u.
Toch denk ik dat ge beter af zijt met een lichte scooter, ook elektrisch.
Zo'n ding rijdt ook 25 per uur, en ook zonder moeite. En met een dikke premie van de ''Vlaams Energieagentschap' goekoper dan een fiets...
23/07/19 11:40 REAGEER

Login Registreer

Katrijn De Bleser

Katrijn De Bleser is schrijver, copywriter en journalist. Ze werkte acht jaar als freelance journalist voor de krant Het Laatste Nieuws en voor verschillende magazines. Vandaag heeft ze haar eigen bedrijfje ‘Notes & Quotes’ waarmee ze schrijft voor bedrijven, organisaties en particulieren. Wat haar bezighoudt? De maatschappij, met al haar gebreken maar vooral met haar mensen die elk hun eigen verhaal hebben.

Meer artikels van Katrijn De Bleser

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels