De persoonsvolgende financiering: wat is dat juist?
Personen met een handicap kunnen een beroep doen op een basisondersteuningsbudget (BOB) of een persoonsvolgend budget (PVB) om de kosten voor hun zorgverlening te betalen. Met dat geld kunnen ze de hulp inschakelen van persoonlijke begeleiders, oppassers, verzorgenden, huishoudhulpen … afhankelijk van hun individuele noden en behoeften.
Het basisondersteuningsbudget wordt automatisch verleend door de Zorgkas van het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid. Het persoonsvolgend budget is aan voorwaarden onderworpen en wordt ter beschikking gesteld door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH).
Vanaf 2020 zou men dat concept ook willen toepassen op de ouderenzorg. Ouderen krijgen dan een eigen budget ter beschikking waarmee ze zorg kunnen betalen en onderhouden.
Regie in eigen handen
Via deze persoonsvolgende financiering krijgen mensen met een handicap of zorgbehoefte de regie over hun zorgverlening in handen. Ze kunnen zelf kiezen op welke diensten en instellingen ze een beroep willen doen.
Dat is uiteraard positief: de mens staat centraal en niet de zorgaanbieder. Die individuele keuzevrijheid kunnen we alleen maar toejuichen.
Commercialisering van de zorg
Al is er uiteraard ook een ‘maar’ aan dit verhaal. De persoonsvolgende financiering maakt van mensen met een handicap of zorgbehoefte in de eerste plaats ‘consumenten’, die op een vrije markt op zoek gaan naar zorgaanbiedingen die hen bevallen of noodzakelijk lijken.
Het spel van vraag en aanbod maakt zorg tot iets commercieels, een evolutie die binnen de zorgsector overigens al meerdere jaren aan de gang is. Zorgaanbieders met een goede marketingstrategie kunnen bijvoorbeeld gemakkelijker mensen overtuigen dan concullega’s met minder commercieel inzicht. Maar dat maakt hun zorgverlening daarom niet beter. Een warme en professionele zorg hangt niet alleen af van geld. Passie en engagement zijn minstens even – en zo niet – belangrijke(re) elementen.
Samenwerking
Daarnaast houden we er het beste rekening mee dat niet iedereen de mogelijkheden en kennis heeft of de juiste toegangswegen kent om een zorgpakket volledig zelf samen te stellen. Mensen met een zorgbehoefte verdwalen zo vaak in een complex doolhof van zorginstellingen en zorgaanbiedingen.
Daarom moeten we als zorginstelling het bestaande zorgaanbod actief bereikbaar maken en samen met de zorgbehoevende bekijken welke dienstverlening het beste past. Begeleiding, advies en ondersteuning blijven absoluut noodzakelijk. Voor Familiehulp is een goede samenwerking met andere zorgpartners daarom erg belangrijk. Zo bouwen we gemakkelijker een aantrekkelijk zorgaanbod uit. En het helpt om fragmentatie tegen te gaan.
De toekomst voor de thuiszorg oogt alleszins boeiend. Vanuit Familiehulp doen we er alles aan om onze klanten centraal te blijven stellen. We houden volop rekening met hun eigen keuzes, wensen en noden. Tegelijk blijven we openstaan voor advies, overleg en ondersteuning. We zijn ervan overtuigd dat dit de beste manier is om tot een warme en professionele zorg te komen, op maat van elke klant.
Niets missen van SeniorenNet? Volg ons op Facebook en schrijf je gratis in voor onze digitale nieuwsbrief, SenNet Magazine!
Auteur: Peter Catthoor
2 reacties
Wat de financiering betreft zullen er twee systemen bestaan ofwel krijg je cash geld dat je vrij mag besteden. Ofwel krijg je zorgtickets (vouchers) die enkel besteedbaar zijn in de erkende zorg!
Vermits er verscheidene onderzoeksgroepen zich over dit thema buigen ben ik er van overtuigd dat men er zal over waken dat het PVF systeem ten goede zal komen aan onze ouderen met zorgnoden. Uiteraard moeten we er voor waakzaam blijven dat we degelijke en warme zorg kunnen blijven garanderen.