Deel via

Eenzaamheid is dodelijker dan alcohol en roken

December 2019
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: eenzaamheid is dodelijk. Meer bepaald, twintig procent dodelijker dan roken en zelfs dubbel zo dodelijk als alcohol.

Nodig eens een eenzame uit…

Eenzaamheid is dodelijk, het is de conclusie van de Duitse gezaghebbende psychiater Manfred Spitzer in zijn nieuw boek ‘Eenzaamheid. De impact van sociaal isolement’. Ook in de studie ‘Kwetsbaar en eenzaam’ van het Nederlandse Cultureel Planbureau wordt op dit brandend actuele sociale thema ingezoomd. En op Canvas loopt momenteel de reeks 'Eenzaam' waarin Xavier Taveirne portretten van eenzame mensen uit verschillende generaties brengt.

De sociale maar ook lichamelijke en geestelijke impact van eenzaamheid wordt nog al te vaak onderschat. Het aloude motto ‘nodig eens een eenzame uit’ op het kerstfeest blijkt meer dan ooit noodzakelijk. In de studie die het Cultureel Planbureau in juni 2018 uitvoerde wordt al in de inleiding het probleem scherp gesteld en het verschil uitgelegd tussen eenzaam en alleen zijn.

 “Eenzaamheid is bij uitstek iets om met anderen te delen”, klinkt het. “Dat is zeer raak getroffen, want eenzaamheid is verborgen in onze samenleving en bovendien nog vaak een taboe. Hoe goed bedoeld het ook lijkt, het heeft bijvoorbeeld weinig zin om een ‘gezellige avond voor eenzamen’ te organiseren. De kans is groot dat er niemand komt opdagen. Mensen noemen zichzelf zelden eenzaam, hooguit voelen ze zich af en toe een beetje alleen. Eenzaamheid is iets anders dan alleen zijn. Eenzaamheid is een vervelend gevoel, terwijl alleen zijn af en toe heel prettig kan zijn.”

Het Planbureau reikt een oplossing aan: “Het leed van eenzaamheid is persoonlijk, maar de remedie ligt vaak in de samenleving. De tegenhanger van eenzaamheid is samenzijn. Maar is eenzaamheid altijd een probleem? Mensen willen doorgaans een gelukkig leven leiden en tijdelijke gevoelens van eenzaamheid horen daar soms bij. Het gaat niet alleen om meer contacten, maar om betekenisvolle contacten. Eenzaamheid wordt niet altijd opgelost met meer ontmoetingen. Het gaat vooral om het ervaren van een zinvol bestaan in een samenleving waar je je thuis voelt.”

Taboe

Eenzaamheid is een thema dat nog steeds moeilijk bespreekbaar is. “Eenzaamheid wordt beschouwd als zowel een individueel als een maatschappelijk probleem met negatieve gevolgen voor de persoonlijke gezondheid en de maatschappelijke participatie”, weet het Planbureau. “Op eenzaamheid rust ook een taboe en het is lastig op te sporen. Het ontstaan van eenzaamheid lijkt een nauwelijks merkbaar geleidelijk proces van het opeen stapelen van risicofactoren zoals een kleiner wordend sociaal netwerk, ziek worden en minder regie ervaren over het leven. De omkering van deze factoren beschermen juist tegen eenzaamheid.”

Eenzaamheid is dodelijk

De Duitser Manfred Spitzer werkt al 21 jaar in zijn eigen psychiatrische kliniek in het Zuid-Duitse Ulm. In 2012 schreef hij de internationale bestseller ‘Digitale dementie’, een waarschuwing voor de gevolgen van computergebruik en sociale media bij kinderen. In 2003 las hij een studie waarin werd aangetoond dat eenzaamheid letterlijk ook pijn kan doen.

“Het probleem is dat we kunnen zien dat eenzame patiënten letterlijk pijn leiden, maar dat we die pijn niet altijd in het lichaam kunnen lokaliseren”, zegt hij. “We weten intussen dat eenzaamheid tot stress kan leiden, en die is wel meetbaar. Hoe eenzamer je bent, hoe meer stresshormonen in je bloedbaan circuleren.”

In zijn boek ‘Eenzaamheid. De impact van sociaal isolement’ gaat Spitzer nog een stapje verder. Hij stelt onomwonden dat eenzaamheid twintig procent dodelijker dan roken en zelfs dubbel zo dodelijk als alcohol is. “Het is een niet erkende ziekte, een van de meest dwingende problemen van onze samenleving. Eenzaamheid is de killer nummer één van onze moderne samenleving.”

Ook Spitzer hamert op het taboe dat op eenzaamheid rust. “Mensen praten er niet over. Wie durft toe te geven dat hij eenzaam is, zal geen ‘likes’ scoren…”

Besmettelijk

“Maar dat is nog niet alles”, gaat Spitzer verder. “Recent is ontdekt dat eenzaamheid ook besmettelijk kan zijn, net als een virale ziekte. Het is intussen bewezen dat mensen die zich eenzaam voelen er anderen kunnen mee ‘besmetten’. Anders gesteld: je gaat je zelf ook eenzaam voelen als je vaak omgaat met eenzame mensen.”

Niet alleen ouderen

We zijn geneigd te denken dat eenzaamheid vooral ouderen treft. “Daar komt inderdaad veel sociale isolatie voor, vooral bij weduwen. Maar die kunnen daar doorgaans goed mee omgaan. Op de honderd weduwen zijn er hooguit vijf tot acht echt eenzaam. Kijk je naar de groep jongeren, dan vind je bij honderd meisjes misschien twintig eenzamen. Ze hebben ook niet geleerd om er over te praten. In een tijd waar je op sociale media alleen het beste van jezelf toont, is het ‘not done’ om voor je eenzaamheid uit te komen.”  

'Eenzaam' op Canvas

Eenzaamheid is een van de grote, maar vaak verborgen problemen van onze tijd. Xavier Taveirne maakt het taboe bespreekbaar in een reeks portretten van eenzame mensen uit alle generaties, van jongeren tot bejaarden. De uitzending loopt momenteel op Canvas.

xaviertavierne

Eenzaamheid is een van de grote plagen van de 21ste eeuw, klinkt het bij Canvas. Zowel in de politiek als in de wetenschappen verschijnt het thema steeds vaker op de radar. In het Verenigd Koninkrijk stelden ze een minister van Eenzaamheid aan en ook Sint-Truiden kreeg zijn eigen schepen om deze problematiek aan te pakken. Cijfers uit een recent onderzoek klinken dan ook zwaar: 46 procent van de Belgen voelt zich regelmatig eenzaam.

Ook Xavier Taveirne stelde dat vast. Zowel in zijn gesprekken voor Radio 1 als gewoon op straat en op café merkte hij dat een heleboel mensen zich eenzaam voelen.

Eenzaamheid wordt vaak geassocieerd met bejaarde mensen die alleen op hun flatje wonen of stilaan wegkwijnen in een verzorgingstehuis. Maar dat is slechts een deel van het probleem. Eenzaamheid komt voor bij alle leeftijden.

Xavier Taveirne: “Je hebt het clichébeeld van eenzame mensen in rusthuizen, maar het zit overal. Elk geval is anders. Wij gaan de definitie van eenzaamheid niet vastleggen. Als mensen zeggen dat ze eenzaam zijn, dan zijn ze dat ook."

"Er is de diepgewortelde eenzaamheid waarbij je de hele week niemand ziet. Maar het gaat net zo goed over de tiener die sociaal is, op café gaat, en daarna thuiskomt en denkt: niemand begrijpt mij. Het gaat over nieuw samengestelde gezinnen waarbij je als ouder één week op twee de ‘fabriek’ draaiend houdt, om dan in je kinderloze week te denken: wie ben ik eigenlijk?"

Daarom besloot Xavier Taveirne om in vier afleveringen te gaan praten met mensen uit vier verschillende generaties.

Auteur: Stefaan Van Laere

58 reacties

Jari
Ik heb 100 EURO te kort. Ik krijg van mijn vriend 100 EURO zonder dat ik hem die moet terug betalen. Probleem opgelost.

Ik ben eenzaam. Manfred Spitzer schrijft er een boek over, Het Nederlands Cultureel Planbureau kaart het aan en Xavier Taveirne maakt er een programma over.

Oplossing ? Ik wil wel eens zien wat er hier nu allemaal op mijn vraag volgt.
2/12/19 12:54 REAGEER
Hugoo
Vergeet ook niet dat je ''besmettelijk'' bent !
Gaat naar Sint-Truiden, daar is er, jawel, een ''schepen voor eenzaamheid''. Als dat geen oplossing is.
Zou er ook een patroonheilige voor de eenzamen zijn ? Beetje bidden dan maar...
3/12/19 11:37 REAGEER
Cyper
Het probleem bespreken is altijd de eerste stap naar de oplossing, Jari. Als niemand over het probleem een woord rept, zal er zéker nooit een oplossing voor gevonden worden, toch?
8/12/19 01:07 REAGEER
stendal
dating sites !!!!!!!!!
larrie en apenkool. Probeermaar eens.
2/12/19 14:16 REAGEER
Gert
Hoe bedoel je? Zelf heb ik heel veel aangename contacten en zelfs mijn partner gevonden via dating sites. Voor het zoeken van een levenspartner zijn dating sites het middel bij uitstek. Uiteraard moet je dit verstandig aan pakken en nooit naar gratis dating sites gaan.
2/12/19 16:39 REAGEER
En ? Hoelang heb je erover gedaan? Wss heb je 'n echt interessant profiel, mooi inkomen, leuke look etc LOL
3/12/19 00:26 REAGEER
illusion
Volledig akkoord !!! Probeer nog maar iemand te vertrouwen ..........
2/12/19 17:04 REAGEER
Bestaan die wel ? Zo ja, lopen ze niet dik, ik maak mij geen iilusion's ;-)
3/12/19 00:27 REAGEER
Vooral geldklopperij, tenzij je mooi en succesvol bent, dan mss......en veeeel geduld . Opgelet sommige contacten zijn dubieus veel FAKE. Heb het verschillende keren geprobeerd voor de lol met eerlijk profiel, vergeet het. Geen enkel reactie ! Nadien met 'n vals, het regende aanvragen....Mij goed geamuseerd met de proef op de som .Het gaat er niet om je geluk en iemand leren kennen, enkel de geldhonger telt voor deze site's.Ze worden rijk met andermans miserie, meestal toch :-( Groot gelijk Stendal,je hebt het goed gezien!!!!
3/12/19 00:20 REAGEER
illusion
Dit heb ik ook gedaan , en men weet direkt waarom het gaat .
3/12/19 09:42 REAGEER
Jari
Ik denk er nu plots aan : heeft men in Nederland geen minister van eenzaamheid ?
2/12/19 15:24 REAGEER
Denk er iets over gelezen te hebben......Zou u het voor ons niet kunnen zijn? Zou veel leuker zijn Groetjes (mijn stem heb je) Fijne feestdagen voor u
6/12/19 19:43 REAGEER
Cyper
Niet in Nederland, in Groot-Brittanië, Jari. Staat in het artikel hierboven.
8/12/19 01:10 REAGEER
Toby
Ik ga het onmiddellijk ondervinden met Kerst en Nieuw vermits dat kreng van een vrouw me na 45 jaar huwelijk verliet voor een habbekrats. Leuk is anders.
2/12/19 16:44 REAGEER
Jammer voor u Toby, ik ken haar niet, meen te weten zonder je te kennen, ze was je NIET waard. Wacht, vroeg of laat wordt zij ook gedumpt. Troost is wel mager, weet ik. Moed, groetjes
3/12/19 00:32 REAGEER
veramortelez
Ik zit hier ook alleen met kerst en nieuwjaar..misschien kunnen we wat shatten op Facebook ?Noem jij Toby echt ? Ik noem Vera.
3/12/19 14:18 REAGEER
illusion
Ik weet ook wat eenzaamheid is , soms denkt men eraan kapot te gaan , ik ben 70 , en heb helemaal niemand , en echt ik wou dat het al januari was . Al heb ik dan al een kerstboom gezet , het vervangt geen persoon , waarmee je gezellig kunt praten .
2/12/19 17:01 REAGEER
illusion
En die 70 heeft er niks mee te maken !!!
2/12/19 17:19 REAGEER
Och troost je, ben ook alleen met die dagen, ik ook snak al naar Januari. Bravo om de moed 'n kerstboom te zetten, zelfs dat doe ik al 15 jaar niet meer.
3/12/19 00:36 REAGEER
veramortelez
Allez ! Kom eens gezellig babbelen ! Ik sta op Facebook ! Waar woon jij ? In West-Vlaanderen ?groetjes Vera
3/12/19 14:20 REAGEER
alex019
vera jij bent heel positief ,je springt eruit in deze zure opmerkingen die hier geplaatst worden binnenkort kom ik eens af.grtjs eric
5/12/19 07:38 REAGEER
dorabella
Prachtig alle artikels die over eenzaamheid en de gevaren ervan gepubliceerd worden!
Maar hoe kan er iets aan gedaan worden??? Dat zou pas interessant om weten zijn!
2/12/19 19:19 REAGEER
Alleskomtgoe

Dat ze dan maar al beginnen met te kijken wat je met een klein pensioentje kunt doen, om de eenzaamheid te kunnen doorbreken????? Als je alleen bent kost alles evenveel als met twee,schiet niet veel over om nog iets extra te doen men komt in een vicieuze cirkel en worden in een hokje geplaats
Soms denk ik vroeger kenden de mensen elkaar , nu zitten ze allemaal achter hun computer er wordt niet meer gecommuniceerd ,kijk maar rond iedereen loopt steeds te tokkelen op hun smartphone een goede dag kan er niet meer af
Verzuurde samenleving doe daar iets aan !!!!!!!
2/12/19 22:35 REAGEER
illusion
Helemaal eens met Alleskomtgoe................ niemand kent nog iemand , helpen bestaat ook niet meer , moeten wij dan ook oproep doen per sms ,???? Eenzaamheid .........heb je zelf gezocht zeggen ze dan !!! Ze maken ons zo........met dat kleine pensioentje , ik woon in een dorp behalve een bakker en beenhouwer is er niet meer , ik heb een wagen nodig , of moet met de bus alles sleuren , want niemand staat te springen om te helpen ........Maar ja we laten het niet aan ons hart komen en vechten verder , het beste aan iedereen
2/12/19 22:47 REAGEER
@Illusion en Alleskomtgoe , beter kunnen jullie het niet verwoord hebben, het is meestal zo. Kleine pensioentjes, wat ouder, ongemakken dragen ertoe......dan verschieten dat de mensen verbitterd en verzuurd geraken, de maatschappij is zo geworden. We laten ons niet kisten, ze krijgen ons senioren niet klein, al bij al zijn we nog strijdlustig, YESSSS
3/12/19 00:48 REAGEER
veramortelez
Ik ben bij een Evangelisten studie ,zéér interessant.We zijn met 10.We leren mekaar kennen.En daar wordt geen alcohol geschonken,alleen thee en koffie,en de huisbewoner maakt zelf een cake.éénmaal per week. Ik ben ook bij een hobbyclub,wij breien ,de anderen doen wat anders;de vergadering is in het Sociale huis van de gemeente.
Ik ga nu ook naar de Line-dans club,ook in een zaaltje van de gemeente 1x per week.Prettig ! het is een soort van gymnastiek.En alles kost héél weinig.
12/01/20 11:06 REAGEER
Eenzaam?????? Ben alleen, bewuste keuze, na steeds valse vrienden en profiteurs, had ik er mijn buik van vol. Dan is de keuze snel gemaakt! Volgens 'n bepaalde test, ben ik wel eenzaam, tiens, ik voel mij niet eenzaam. Ben wel alleen, en dan? Na 42 jaar mistrouwd, niet voor herhaling vatbaar, viva alleen, seule maitre a bord. Wat de toekomst brengen zal......I don't care about it. We zullen wel zien, geen zorgen voor de tijd zei mijn vader zaliger :-) :-) :-) Groetjes aan allen die zich eenzaam voelen ....Moed vooral, enne voor diegenen met kinderen, reken niet op hen. TE DRUK....zijn vergroeid met hun smartphone, net als hun kleinjoenk trouwens. Indien je hen niet meer bruikbaar bent als sponsor of gratis opvang, zie maar dat je het rooit. Heb je geen kids, niet getreurd, geen hartvreterij PUNT Ben ik negatief? Neen, REALIST wel!!!
3/12/19 00:08 REAGEER
illusion
Ik ga hier volledig mee akkoord , eenzaam ja en alleen , maar toch zou ik niet willen weer bedrogen worden , in een slecht moment denk ik dan , zie toch wat je kan doen , alles zoals ik het wil , natuurlijk zijn er momenten dat je iemand bij je wil hebben , en kinderen.............heb er twee al jaren niet meer gezien of gehoord ........waarom ?????????????? groot vraagteken , Dus we blijven doorgaan en denken dat we ondanks alles toch nog mooie momenten hebben , En eerlijk ik voel me nu al beter , door alles hier te lezen en neer te schrijven , het gevoel niet alleen te zijn .............dus blijven geloven dat het glas halfvol is !!
3/12/19 09:54 REAGEER
veramortelez
Juist Nicole ! mijn kinderen zijn workoholiks ,ze hebben geen tijd om hun moeder 1x per maand te bezoeken ! meer vraag ik niet,of een woordje op FB.of iets op de sms per gsm..Mijn jongste zoon heb ik al een paar keer gezien,eerst zeiden ze:je woont te ver.Ik woonde toen in Francorchamps..Nu woon ik op 10 min van de jongens ,en ook de kleinzoons ,en op 30 min van m'n dochter.M'n kleindochter woont nu in Antwerpen,ze is hier geweest met kerst ,op 10 min rijden,heb ze niet gezien.ik was alleen goed om haar borg voor te schieten.Nu ze beseft dat ik ze in de mot heb ,en zij niet van plan is om iets terug te geven,zie ik ze niet,en hoor ik ook niets meer.groetjes VM
12/01/20 11:16 REAGEER
Julieke
Met de feestdagen in het verschiet zijn zoveel mensen eenzaam en soms alleen. En nog, alles maar dan ook ALLES draait om GELD wat wil je dan. Onze ministers en Europa sleuren ons geld naar hun toe en wij worden steeds armer. Dat is wat er ligt verborgen bij de ELITE. Wij hebben het goed en laat de anderen maar creperen is hun leuze.
Vechten mensen !
Ik wens jullie moed en vechtlust toe!
3/12/19 10:47 REAGEER
tjue
juist verwoord.....grt
3/12/19 12:54 REAGEER
Jari
.Ga eens naar Google en type in : Minister van Eenzaamheid België.

Wie is onze minister van Welzijn ?


3/12/19 10:50 REAGEER
Hugoo
Het schijnt dus dat, volgens De Morgen, er zo eentje komt in België. Mooi postje. En niet te vergeten, net zoals voor Klimaat zullen het er waarschijnlijk dus ... 4 zijn. (7 kan ook).
In de huidige senaat zitten trouwens vele werklozen te wachten op een ander ''jobke'' voor als hun luilekkerlandje wordt afgeschaft.
Zelf ben ik trouwens ook kandidaat.
5/12/19 20:12 REAGEER
Julieke
Opgepast Jan want je gaat hen wakker maken, weeral GELD
3/12/19 11:03 REAGEER
Jari
Dat was niet de vraag Julieke.
Wie is de minister van Welzijn ?
3/12/19 11:32 REAGEER
veramortelez
Is dat niet Alexander Decroo ?
3/12/19 14:30 REAGEER
illusion
Wouter Beke
3/12/19 18:44 REAGEER
Olijfje
Wat een geklaag en gezaag
Ik vraag mij af of er nog oude mensen zijn die het ook goed hebben na het lezen van jullie commentaar
3/12/19 16:33 REAGEER
illusion
Ja hoor Olijfje , goed hebben is een groot woord !! Maar wees gerust wij OUDE MENSEN , wij laten ons niet zo vlug gaan hoor , en zijn gewoon tevreden met een vriendelijk woord en een glimlach .................
3/12/19 18:42 REAGEER
Hugoo

Gelukkig ben ik niet oud. Hoewel ik toch al lang op de wereld rondloop.
Sinds vorig jaar zelfs 5 jaar jonger geworden.
Wel mits een heelkundige ingreep. ("Laminoplastie c4,c5,c6". )
3/12/19 19:47 REAGEER
illusion
Maar WAT is oud ???? Ik ben er 70 geworden en heb me nog nooit zo goed gevoeld !!! Heb een hekel aan dat woord
3/12/19 21:50 REAGEER
En dan ? Niet iedereen heeft het zo goed als u. Kunnen uitmaken uit vorige post........Geniet ten volle van je geluk,is gegund. Wel begrijpen dat dit niet vanzelfsprekend is voor alleman, helaas ! Groetjes en geniet van je eindejaars feesten met je leuke partner...........
6/12/19 19:50 REAGEER
guidodelforge
Hallo,
Ik ben single en rook al zeven jaar niet meer.
Gelukkig heb ik s'namidags mijn pilsjes...mijn houvast om de namidag door te komen.
Straks mijn dutje en daarna de tv tot slapengaan.
Het is niet aangenaam,had liever een vrouwelijke partner gevonden..en wist je ik ben er eergisteren 66 geworden.
4/12/19 14:06 REAGEER
Hugoo
Sorry, guidodelforge, de reactie "wat een onzin" is niet voor u bedoeld, het betreft een ander verhaaltje, dat door de redactie terecht is verwijderd...

4/12/19 17:10 REAGEER
Julieke
Sorry Jari de minister van welzijn is momenteel Wouter Beke, maar er zijn zoveel wissels, dat we het zelf niet meer weten en we kiezen er niet voor ze sjoemelen wel.
4/12/19 18:08 REAGEER
Jari
Kijk eens naar het eerste bericht. Komt van mij.
Ondertussen hebben 37 mensen daarop al gereageerd.
Het moet dus blijkbaar een heel gevoelig onderwerp zijn.
Maar daarmee geraakt eenzaamheid de wereld niet uit.
Een reportage op TV (jammergenoeg en met respect voor diegenen die het gemaakt hebben) gaat het onderwerp ook niet uit de wereld helpen.
Maar het kan zijn vruchten afwerpen.
Mijns inziens hebben we ONZE vertegenwoordigers in het parlement nodig.
Met de nadruk op ONZE.
En als ONZE vertegenwoordigers geïnteresseerd in ONS onderwerp dat niet alleen tijd, energie en geld kost, dan moeten ONZE vertegenwoordigers daarop gewezen worden. Een jammergenoeg (ik zoek geen conflict maar eerder samenwerking) erop afgerekend worden indien nodig. Jammergenoeg zijn de verkiezingen achter de rug.
Dus, ik vrees dat we het wel kunnen vergeten dat ONZE VERTEGENWOORDIGERS naar de eenzame burger zal komen.
(we zijn het contact met de burger verloren was toch 1 van de oorzaken van het verlies van bepaalde politieke partijen)

Dus moet de burger maar naar, wie weet, de EENZAME VERTEGENWOORDIGER gaan.

Kijk eens naar de website Eenzaamheid Informatie Centrum. Natuurlijk weer Nederlands. En tegen betaling.
Of Google eens naar "eenzaamheid". Honderden sites. En dan ?

Het moet dus anders.
De politiek en ook wij moeten maar eens met tijd, energie, inzet en geld over de vloer komen.

Binnenkort is het weer De Warmste Week.
Maar wat ben je daarmee mee in de context van Eenzaamheid als je leeft in een maatschappij die het probleem wel erkent, maar er niks aan DOET ?

Andere ideeën ? Laat ze maar komen.


Voor alle duidelijkheid : ik ben geen lid van 1 of andere politieke of andere partij.
Het onderwerp heeft me gewoon serieus geraakt.



4/12/19 18:38 REAGEER
Camilla
IK ben ook , jaren geleden zeer eenzaam geweest.
Sedert jaren ben ik heel hard veranderd. Ik ben meer in mezelf en in god beginnen te geloven ,
en heb mezelf terug gevonden. Mijn talenten ontwikkeld, enz....Lezen, schrijven, computer en nieuws op TV , plus een paar interessante programma's op NED 2. Ik wordt binnen 2 maand 85 j ,
en kom tijd te kort. Boodschappen, wat eten koken voor 2 dagen voor mezelf, ik verveel me nooit.
Ben aangesloten bij een groep en ga oudejaarsavond samen gaan eten, een welzijnsgroep.
Jaren ben ik die avond alleen geweest, dat is een avond zoals een andere he. Nu ja, goede moed allemaal, we zijn niet alleen. Milla
4/12/19 22:22 REAGEER
Julieke
@ Jari : je bent een tof iemand ! Dat mag ook eens gezegd worden.
Probeer zelf eens de woordvoerder van het volk te worden, mijn stem heb je.
5/12/19 15:18 REAGEER
Jari
Willen jullie allemaal eens kijken naar mijn 2de reactie.

En erop reageren ?

Alvast dank.
6/12/19 10:25 REAGEER
Julieke
Als je weet waar iemand eenzaam is .. ga er dan naartoe en ga eens een babbeltje doen , maar meestal kom je het niet te weten, zo gaat het meestal.
6/12/19 11:10 REAGEER
Leontientje
Je kan ook eenzaam zijn als je getrouwd bent. Mijn man mankeert nog helemaal niets en kan serieus doorstappen, lange afstanden. Ik niet, wegens verschillende lichamelijke beperkingen.
Ben nochtans een doorzetter, maar achteraf moet ik het bekopen en verdoving nemen. Dus wil ik de gouden middenweg nemen en niet altijd meegaan. Nu heeft hij het gevonden : zich ingeschreven bij seniorenvereniging. Goed voor hem, doch ik zit dan alleen thuis. Dan moet ik het ook maar rooien in mijn dooie eentje: ofwel thuis binnen zitten ofwel alleen op stap. Dat lukt niet goed, heb evenwichtsstoornissen en moet al vlug terugkeren. Dan voel ik me toch zo alleen en eenzaam. Nu we nog samen zijn wil ik zoveel mogelijk samen doen, doch hij verkiest nu blijkbaar die groep. Als je alleenstaande bent weet iedereen dat en is er soms begrip, niet als je getrouwd bent.
6/12/19 16:29 REAGEER
Hoe ik je begrijp, Leontientje beperkingen etc. Ik had ook zo iemand TOP ègoist, begreep niks, mediaan liep door z'n gat. Na 42 j weduwe geworden, kon hij mij geen beter cadeau doen,het beste dat hij ooit gedaan heeft.Ben hem daar zeer dankbaar voor,al was ik toen al 62 Opluchting , vrijheid blijheid. Ervan gepakt, met mate. Nu teveel beperkingen, en zit liefst thuis, ALLEEN.....maar niks eenzaam . Ik wens je toch het beste, en veel moed, in deze feestdagen circus, ik vier NIKS, mis het echt niet Groetjes Nicole :-)
6/12/19 19:31 REAGEER
Leontientje
Ook als je getrouwd bent kan je eenzaam zijn. Mijn man mankeert nog helemaal niets en kan nog lang en ver stappen. Ik niet wegens fysieke beperkingen. Ben nochtans een doorzetter, maar moet het achteraf bekopen en dan verdoving nemen. Dus neem ik liever de gulden middenweg en ga niet altijd mee. Nu heeft hij zich ingeschreven bij seniorenvereniging en dat is goed voor hem, doch... ik zit dan wel alleen thuis. Ofwel binnen blijven, ofwel op stap alleen. Heb evenwichtsstoornissen en moet soms al snel terugkeren. Dan voel ik me zo alleen en eenzaam. Moet dan van hem horen hoe leuk het wel was, gezellig samen met groep koffie gedronken enz...
Nu we nog samen zijn wil ik dan ook nog zoveel mogelijk samen doen, doch hij verkiest blijkbaar die groep. Pijnlijk voor mij, bovenop fysieke pijn. Ja, je eenzaam voelen is pijnlijk. Die niet in dit geval is, snapt het blijkbaar niet, ook mijn man niet.
6/12/19 16:40 REAGEER
Leontientje, de gelukzakken onder ons begrijpen het idd niet. Maar wie weet, wanneer het hen zelf zal overkomen ........Trouwens de meeste mannen hebben daar geen oog voor .... Er lopen wel nog toffe venten, maar waar ? Heb er weinig gekend, helaas, maar ze bestaan !!!! Nieuwe mannen bv , maar deze zijn dan meestal de PEER !
6/12/19 19:40 REAGEER
Hugoo
Dit verhaaltje komt me bekend voor...
Wat een onzin !
3/12/19 11:52 REAGEER
Jari
Reageer eens op een constructieve manier Hugoo. Misschien komt het iedere eenzame ten goede.Niet iedereen heeft het geluk dat Camilla heeft. En het weze haar van harte gegund.
5/12/19 00:46 REAGEER
alex019
hugoo wat is onzin.
5/12/19 07:36 REAGEER
Hugoo
Sorry mensen, deze reactie betrof een ander item, dat intussen, terecht, door de redactie is verwijderd, waardoor mijn woorden verkeerd worden in verband gebracht met de reacties die er nu staan. Niet dus.
5/12/19 20:23 REAGEER

Login Registreer

Stefaan Van Laere

Hoofdredacteur
Hoofdredacteur
Hoofdredacteur van SenNet Magazine Stefaan Van Laere (1963) wilde als kind de Tour de France of toch minstens het wereldkampioenschap veldrijden winnen. Door omstandigheden geheel buiten zijn wil is dat er vooralsnog niet van gekomen. Hij is sinds 1988 actief als beroepsauteur en journalist met een brede waaier aan interesses. Hij schreef intussen meer dan 80 boeken (zowel fictie als non-fictie) voor jeugd en volwassenen en publiceerde artikels in tal van kranten en magazines. Ook heeft hij zijn eigen uitgeverij (Partizaan). Hij is van oordeel dat elk onderwerp interessant genoeg is om over te schrijven en dat leeftijd vooral een getal is. www.stefaanvanlaere.be www.partizaan.befacebook

Meer artikels van Stefaan Van Laere

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels