In de Scandinavische landen en in Nederland is het intussen de normaalste zaak van de wereld dat je daar contactloos betaalt. Voor de Scandinaven ligt het cijfers rond de 80% en al meer dan de helft van de Nederlandse betalingen gebeurt intussen contactloos. Febelfin verwacht voor 2019 een cijfer rond de 10%, weliswaar een verdubbeling tegenover 2018 maar dus veel minder dan bij onze noorderburen.
Handelaars staan klaar
Aan de handelaars zal het alvast niet liggen, want intussen zijn zowat 98% van de winkeliers die een betaalterminal hebben voorzien voor contactloos betalen. Dat zou in de loop van 2020 ook mogelijk moeten worden op de bussen, trams en metro's van De Lijn en MIVB.
Intussen beschikt zowat 70% van alle debet- en kredietkaarten over de zogenaamde NFC-functie, noodzakelijk om contactloos te betalen. NFC staat voor Near Field Communication, en dit verwijst naar de kleine chip die in de betaalkaart is ingebouwd waarmee het mogelijk is om versleutelde betaalinformatie met een betaalterminal uit te wisselen.
Intussen heeft ook zowat iedereen met een smartphone de mogelijkheid om contactloos te betalen. Via allerlei betaalapps zoals Payconiq, Apple Pay en Google Pay is het perfect mogelijk om met het telefoontoestel betalingen uit te voeren. Payconiq is handig om tussen particulieren betalingen uit te voeren, bijvoorbeeld wanneer je met vrienden op café zit en je de rekening wil delen. Eén persoon betaalt dan de totale rekening, en onderling kan je met elkaar met deze app verrekenen.
Voordelen
Contactloos betalen heeft onmiskenbaar voordelen voor zowel de consument als de klant.
- De klant moet geen cash geld meer bij zich hebben. Muntstukken gaan trouwens gemiddeld sneller verloren dan bankbriefjes omdat sommige mensen er achteloos mee omspringen en munten vaak gewoon in de broekzak bewaren.
- Voor de winkelier is het veiliger om minder cash geld in de winkel te hebben. Dit doet de criminaliteit dalen.
- Contactloos betalen gaat gemiddeld sneller dan cash betalen.
- Vroeger kon je niet betalen zonder cash geld. Wilde je onverwacht toch een uitgave doen, dan moest je eerst naar de bank of de bankautomaat.
Consument blijft wantrouwend
Toch blijft de consument bij ons nog altijd wantrouwend. Enkele vaak aangehaalde argumenten tegen contactloos betalen:
- Bij cash betalen heb je meer controle over je uitgaven. Doe je dat contactloos, dan gaat het geld 'geruisloos' van je rekening.
- Bij contactloos betalen hebben we de neiging om meer uit te geven.
- Niet iedereen voelt zich voldoende onderlegd om contactloos te betalen. Er dreigt een kloof tussen de 'digitale geletterden' en 'digitale analfabeten' te ontstaan.
- We hebben niet graag dat er een 'spoor' van onze betalingen achterblijft.
- Bij contactloos betalen hebben wij Belgen minder neiging om in een horecazaak een fooi te geven.
Hoe veilig is het?
Maar hoe veilig is contactloos betalen eigenlijk? Voor betalingen onder de 25 euro heb je nu zelfs al geen pincode meer nodig, en dat verontrust sommigen.
Dat criminelen zelf een betaalterminal zouden aankopen daarmee geld stelen van mensen die met hun kaart contactloos willen betalen lijkt nogal vergezocht. Het 'rendement' van maximum 25 euro per persoon weegt niet op tegen de grote investering, en bovendien gaat het om elektronische transacties die ook gemakkelijk traceerbaar zijn.
Je kaart kopiëren is eveneens gemakkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn verschillende veiligheidsmechanismen ingebouwd, en ook hier wegen de inspanningen van de fraudeur niet op tegen de resultaten.
Auteur: Stefaan Van Laere
20 reacties
Onze vorige kaart die tot 12 2019 geldig was bezat geen sensor.
dus dit moeten ze wel even in acht nemen.
zou het dan niet aan de banken liggen in plaats van aan de belgen ??
Daar is toch niets mis mee? Waarom dan uw veilige bancontact-kaart vervangen door een smartphone die werkt zonder de persoonlijke vier-cijfer-code die zorgt dat we ons veilig voelen.
Een fan van de technologie.
Handig want je moet geen pincode intikken (kunnen niet over uw schouders mee kijken)
Wel altijd rekening vragen, zodat je weet waar en wanneer en wat je hebt uitgeven.
Als je weet dat ik jaarlijks minstens 700 verrichtingen met de kaart(en) doe, dan gaat dat grote fun worden...
Mijn beweegreden ? Al die "handigheidjes" zijn winst door besparingen, vooral op personeel, voor de banken. En alzo maken ze de "klant" afhankelijk van hen.
Ik haat banken, en dat is slechts een (wederkerige) reactie op hun attitude jegens ons, hun "klant".
Regelmatig sta je dus mooi voor aap aan de terminal !
Wou betalen met mijn smartphone via Payconic zoals ik overal en in de supermarkt doe, maar dit werkt niet bij deze apotheker?
Reactie was, met uw moderne folliekes, als ge niet met uw kaart kan betalen zoals iedereen bol her dan maar af.
Deze moderne techniek is er nu eenmaal, gebruik ze dan toch, zo handig.
We gaan toch ook de trein niet meer afschaffen omdat de koeien dan geen melk meer geven. Er zijn reeds degelijke smartphones van Nokia voor nog geen € 100,00
De zoveelst truc van de banken om de klanten afhankelijk te maken ?