Uit eten gaan of een glas met de vrienden drinken moet vooral een plezante ervaring zijn. Maar dit plezier kan door - vaak kleine - ergernissen behoorlijk verknald worden. En zoals dat in de tijd van de sociale media gaat delen we die graag met anderen. Een bloemlezing.
Een onvriendelijke bediening
Met stip op één in het lijstje van de ergernissen in de horeca staat onvriendelijk personeel. We kunnen van de ober of de dienster nog vergeten dat hij een foutje maakt wanneer hij maar beleefd blijft.
Een lachje kost niets, en we zijn allergisch voor een onvriendelijke bediening.
De juiste prijs-kwaliteitverhouding
Of we nu naar een frituur of een sterrenrestaurant gaan, we wensen niet bedrogen te worden. De verhouding tussen prijs en kwaliteit moet kloppen, of het nu gaat om een XXL-frikandel of een viergangenmenu met aangepaste wijnen. De modale Vlaming waant zich, mede door de overvloed van kook- en restaurantprogramma's, een volwaardig criticus en laat dat ook graag blijken.
We hebben geen geduld (meer)
Geduld is een schone deugd, zei mijn grootmoeder. Ze draagt zich nu wellicht om in haar graf, want de moderne wens kan en wil niet meer wachten. De ergernis groeit naarmate de tijd verstrijkt en de bestelling nog niet wordt opgediend. Dat geldt ook voor de rekening: die willen we liefst zo snel mogelijk betalen.
Nood aan privacy
Ook op café en restaurant willen we privacy. Een horecabaas die zijn zaak volstouwt met tafels om zoveel mogelijk klanten te kunnen plaatsen bereikt wellicht het omgekeerde effect. We hebben graag de nodige beenruimte en willen ook liever niet dat iedereen onze gesprekken kan volgen.
Beperkte tolerantie voor kinderen

We hebben tot op zekere hoogte begrip voor mensen die hun kinderen meenemen op restaurant, maar ook dat geduld is niet oneindig. Iedereen is het er over eens dat een bezoek aan een horecazaak behoort tot het educatief pakket van de ouders. En we vinden het ook niet erg dat een kind een keertje schreit of weerspannig is, als het maar door de ouders terechtgewezen wordt.
Luidruchtige klanten
Die intolerantie kunnen we verder doortrekken tot luidruchtige en 'hinderlijke' klanten in het algemeen. De Vlaming is duidelijk veel mondiger dan vroeger en staat meer op zijn rechten. Maar zeker wanneer er alcohol in het spel is kan dit ontaarden.
De roker wordt een paria
Het lijkt intussen al een eeuwigheid geleden dat men nog op restaurant of op café mocht roken. Wie er nu nog eentje wil opsteken wordt verbannen naar een aparte rokersruimte of naar het terras. Maar er gaan nu ook al stemmen op om het roken buiten te verbieden. Steeds vaker zijn er op het terras discussies tussen niet-rokers en rokers.
Auteur: Stefaan Van Laere
15 reacties
Iedereen heeft tegenwoordig de mond vol over " Pesten ".
Maar als ik hier het artikel lees " De roker wordt een paria " is dat toch wel een vorm van "pesten" dat men nu reeds het roken BUITEN zou verbieden.
Want verdraagzaamheid is ook een deugd. De meeste criticasters zijn meestal ex- rokers en de anderen zijn deze die met de wagen stilstaan, juist aan een terras en de buitenzitters laten mee genieten van hun uitlaatgassen. Er zijn andere en ergere zaken waar men zich kan aan ergeren.
Ter verduidelijking: ik ben zelf GEEN roker.
mvg eric
Blijf daar weg !
Mocht ik een restaurant uitbaten, dan zou 'eten en zwijgen' DE hoofdregel zijn.
(grapje, uiteraard).
(alhoewel.... misschien toch geen slecht idee ;) ).
Sylvain Helchteren
hoe zou dat komen ???? en op restaurant gaan doe je waar je wilt ......
een zaak van keuze nu wensen er zijn er genoeg