Mensen die het ziekenhuis verlaten krijgen vaak een medicatieschema mee. Dat is een goede zaak en een positieve evolutie. Maar heel vaak beseft men niet hoe belangrijk het is dit medicatieschema ook aan de huisapotheker te tonen.
Onduidelijkheid
Waarom is dit belangrijk? Wanneer mensen uit het ziekenhuis komen, moeten ze meestal nog geneesmiddelen nemen. Vaak moesten ze ook al geneesmiddelen chronisch nemen vóór ze naar het ziekenhuis gingen. Eens terug thuis is het voor vele patiënten onduidelijk welke geneesmiddelen men nu moet voortzetten, welke men mag stoppen, welke eigenlijk dezelfde zijn, hoe men best de doseringen over de dag verdeelt, wat men mag samen gebruiken en wat niet.
De huisapotheker, die over het farmaceutisch dossier van de patiënt beschikt, kan hierbij helpen in afwachting dat er een contact is met de huisarts, op voorwaarde dat hij het medicatieschema kan inzien dat in het ziekenhuis werd meegegeven. We leren uit verschillende nationale en internationale studies dat dit de heropnames in het ziekenhuis sterk kan reduceren.
Verwijsbrief
Als je naar het ziekenhuis moet, is het belangrijk dat je behandelende arts je een verwijsbrief meegeeft, en dat je van je apotheek je medicatieschema ontvangt zodat het ziekenhuis weet welke medicijnen je neemt. Ook als je het ziekenhuis weer verlaat, is het belangrijk dat de medicatie niet onderbroken wordt. Concreet: dat jouw apotheker het medicatieschema dat in het ziekenhuis werd opgesteld of aangepast, in handen krijgt.
Betere communicatie tussen ziekenhuis en apothekers nodig
De beroepsorganisatie van apothekers wijst erop hoe belangrijk het is dat de huisarts én de huisapotheker het medicatieschema van het ziekenhuis ontvangen. Precies daar durft het wel eens mis te lopen. Het komt voor dat een patiënt na het ontslag opnieuw moet opgenomen worden in het ziekenhuis. Onderzoek heeft nu aangetoond dat maar liefst 20 procent van de heropnames te wijten zijn aan medicatieproblemen. Met betere communicatie tussen het ziekenhuis en de apotheek, was de helft daarvan te voorkomen.
De ziekenhuizen wordt gevraagd dat de verpleegkundige het medicatieschema, en andere relevante informatie, in een enveloppe stoppen en meegeven met de patiënt, om te bezorgen aan de huisapotheker. Zo kan de informatieoverdracht vanuit het ziekenhuis naar de huisapotheker bevorderd worden met als resultaat efficiëntere en veiligere behandelingen.
Nog slechts kleine minderheid
Uit evaluaties blijkt dat zelfs al wordt deze informatie meegegeven aan de patiënt uiteindelijk slechts een kleine minderheid terecht komt in de apotheek. Dat betekent dat de apotheker meestal over onvoldoende informatie beschikt om de patiënt correct te kunnen begeleiden met diens medicatie.
De boodschap is duidelijk: de patiënten moeten het medicatieschema en de voorschriften die zij meekrijgen bij ontslag uit het ziekenhuis bezorgen aan hun apotheker. Deze informatie kan letterlijk van levensbelang zijn.
Auteur: Stefaan Van Laere
3 reacties
Ja , dat moet ook gezegd : het zgn. respect voor die dokters is zo groot dat mensen gewoon niet durven duidelijkheid te vragen. Zelfredzaamheid is de boodschap , neem je telefoon en vraag duidelijkheid.Laat je niet afwimpelen met iets als : " over de telefoon geven wij geen medisch advies Wel , dan even ter plaatse de boel op stelten zetten , zou ik zo zeggen . Ik neem geen genoegen met onduidelijkheid wat dat betreft.
Ga naar dokter A. Daar krijg je pilleke A.
Ga naar dokter B. Daar krijg je pilleke B. Veel beter dan pilleke A van dokter A. Waarom ?
Omdat dokter B niet geconventioneerd is.
Enzoverder.
Schrijf of typ het uit en steek dat bij uw identiteitskaart , samen met uw bloedgroep.
In geval van nood heeft de urgentiedienst àlles bij de hand en geen problemen.
"Ze" moeten het wèl lezen en doorgeven.